Jump to content

Vinteropplag - med eller uten kalesje?

Kruse Knallkul

Recommended Posts

Jeg skal ha båten i vinteropplag utendørs til vinteren, og siden det er første gang for min del lurer jeg på en liten praktisk ting.

Skal kalesjen være på eller tar dere denne av? Jeg lurer fordi jeg ser at med kalesjen på så er jeg redd snøen ikke vil falle av av seg selv, vinkelen blir for liten fra toppen av presenningen og til ytterkanten av kalesjen. Skal jeg heve stativet til presenningen blir dette altfor høyt og et skikkelig vindfang. Pakker jeg kalesjen ned (som på sommerturene) er jeg redd det kan bli fukt og jordslag.

Et alternativ jeg ser for meg er å ta av kalesjen og få denne behandlet for jordslag og reimpregnert mens båten står om vinteren.

Noen erfaringer rundt dette?

KK

Vil anbefale deg og benytte deg av det siste alternativet du nevner. Ta kalesja av og få den vasket, og impregnert.

Det jeg gjorde siste året jeg hadde åpen båt. Har nevnt det i andre tråder men her kommer det en gang til.

Lagde ett telt av en lett pressening over uteplassen i båten. Denne gikk godt ned på sidene og fremfor vindsjermen og godt ned akterut.

Heiste presseningen opp på midten, og festet "toppen" i mønestanga til hovedpresseningen. Lagde også noen hull i toppen så varm/fuktig luft kunne slippe ut.

En normal pressenning dekte hele båten som en ytter pressening. Med lufting forut og akterut.

På denne måten så slapp jeg å få all den fukten som ofte samler seg på innsiden av en enkel presseningen, ned i båten.

På våren var båten tørr og ikke antydning til jordslag eller fukt i båten. I motsetning til tidligere som jeg kun har brukt enkel pressening og ett par ganger vært plaget med jordslag på våren.

PS. Ikke bruk lett presseningene som hoved presening Med den vinden det hitil har vært i høst, så varer ikke den lenge før den er rivi i stykker.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Lurt å ta av kalesjen.

Har lett for å bli slitasje på hjørnene når du har presenning over.

Når det blåser vil det alltid bli bevegelse på utsatte steder.

Ellers så syns jeg og det er lurt med dobbel presenning.

Jeg velger å la en gammel kalesje stå på. Tar av den nyeste - og setter på den forrige. Og en vanlig tykk presenning over et presenningsstativ. Når jeg har på kalesjen blir det jo mindre luft-sirkluasjon i båten - så jeg har ekstra mye avfukter-greier for å redusere unødvendig fukt så mye jeg kan. Jeg har valgt å ikke ha et dobbelt-lag med presenning, men jeg ser jo at det drypper litt kondens fra presenningen og ned på kalesjen når forholdene er slik. Masse lufting foran og bak i presenningen.

Det er delte meninger om hvordan presenningen bør festes. Noen sverger til at den skal henge selvstendig med kanner eller lignende, men min erfaring er best ved at jeg trer en tynt tau rundt nederst på presenningen - snurper dette godt rundt båten slik at den i alle fall ikke kan lette opp og slik at vinden i mindre grad kryper inn-under - og rikelig med kanner i dette tauet igjen. Etter jeg begynte med dette har presenningen aldri flyttet seg i løpet av vinteren - heller ikke gjennom de siste ukers stormer.

Og hovedkalesjen ligger tørt og godt på toppen av skapet i gangen hjemme. :smiley:

Ser etterhvert og effektivt det var med dobbelpresenning for å unngå kondens (fukt). Hadde altid tidligere 2stk. billigpresenninger utenpå hverandre og det var knusk tørt under. Kjøpte i år ei skikkelig tykk solid presenning, særlig også for å unngå den forferdelige smellinga og blaffringa i vinden som disse tynne presenningene lager. La på den nye presenninga enkel, men jeg skal hilse og si at der ble kondens under. Det drypper i ett sett, så i morgen er det av igjen med den nye og under med ei ekstra billig presenning slik at det blir dobbelt opp, så slipper jeg hvert fall all dryppingen.

Hva når båten skal lagres inne i en låve? Låven er visstnok ganske tørr og fri for fugledritt. Har en presenning jeg kan bruke, men er i tvil om det blir for tett. Kanskje det beste er kun å benytte kalesjen? Lurer også på om noen ville dere benyttet fuktballer i kabin og stengt døra, eller hatt døra åpen? Kommer ikke inn i båten før til våren.