Jump to content

4-takt eller 2-takt?

fjordÅl

Recommended Posts

Hvor gammel info sitter du inne med???

E-tech 40 hk ca 110 kg

yamha 40 hk vekt ca 84 kg

I de testene jeg har lest har 4-takteren slått 2-takteren!

Hvorfor satse på gammel teknikk(2-takt)??????

For det første er det e-tec og ikke e-tech som mange skriver...... For det andre er det Yamaha og ikke yamha :wink:

Dessuten, grunnen til at e-tecen er såpass tung i forhold til yamaha er at yamaha 40hk er en egen motor, mens e-tec 40hk er den samme motoren som 40, 50 og 60hk. Hadde du sammenlignet en 50 eller 60hk e-tec mot en 50 eller 60hk yamaha/selva eller Mercury/mariner blir det litt annerledes.....

csvirus - her har du gitt et meget godt eksempel på hvorfor det faktisk er helt umulig å svare kategorisk på hvilken motor som er best/best egnet på generelt grunnlag! Man må se på båten, hvilken motorvekt båten tåler eller er best med, bruken, subjektiv oppfatning av lydbildet (det er vel her Optimaxen sliter mest?) osv osv.

Kjøpte selv en 18hk Tohatu for noen år siden, ikke fordi jeg trodde eller tror, at dette er veien til lykken og verdens beste motor på noen måte, men ganske enkelt fordi det var den aller største motoren jeg kunne få kjøpt med en vekt som gjør at jeg forholdsvis greit kan ta den av og på, også langs brygga. Ikke er den mest holdbar, ikke bråker den minst, ikke bruker den minst bensin, kanskje er den blant de raskeste i størelsen, men var, og er, det riktige valget for på den aktuelle båt og den bruken vi har med denne. Er godt fornøyd og vil ikke bytte den ut!

En generell kommentar dog er at etter min erfaring så er fire-takterne hverken tregere i akselrasjon eller har lavere toppfart enn tilsvarende størrelse motorer av to-takterne. Vektforskjellen er vel også stort sett borte, sågar eksempler på fire-taktere som er lettere enn tilsvarende størrelse to-taktere. Her må vi også huske på at det skjer en del på utviklingssiden som gjør at "fjorårets sannhet" ikke er det samme som "årets sannhet"? Bensinforbruket utgjør heller ikke den helt store forskjellen i en altfor kort og hektisk sommer, da er hvordan man bruker båten/motoren vel så viktig for forbruket, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Noen har ikke dorget særlig mye her tror jeg.... vil man ha rimelig drivstoff økonomi, stillegående tomgang, tomgangsfart/trollefart mellom 1,5 og 3 knop, og dorge i 8-10 timer sammenhengende så mener jeg ganske bestemt 4-takt er tingen. Og hvem syntes det er kos å puste oljerøyk?

Kjenner ikke noen som driver med proffesjonell dorging/trolling bruker 2-takt. Merkelig...

Helt sikkert mulig, men jeg tror ikke motorene liker særlig godt mye tomgang. Om det er noen som bruker 2-takt til proff trolling så er det interessant å høre om....

Var det ikke 40 hk motor trådstarter ønsket seg?

Er vel en nede på Sørlandet som driver litt halvprofft med trolling i tillegg til fiskesjappa si som bruker eTEC, men han er den eneste jeg kjenner til i trollingmiljøet som bruker totakter til seriøs trolling. De som har 2-takts hovedmotor har da en liten 4-takt dorgemotor.

Har vært med og dorget med Optimax 115 og likte hverken lyden eller stanken fra motoren. Da turtallet ble økt etter flere timers dorging hostet motoren litt i starten.

Det er ikke bare lydnivået som har betyding for hvordan lyden fra en påhengsmotor oppfattes, frekvensspekteret har minst like stor betydning.

Har vært med og dorget med Optimax 115 og likte hverken lyden eller stanken fra motoren. Da turtallet ble økt etter flere timers dorging hostet motoren litt i starten.

Nå er det vel vanlig at de fleste i 4-takt menigheten aldri har likt lyden av en 2-takter.Når det gjelder det du kaller stanken fra 115 hk Optimax vil jeg kalle en stor overdrivelse, da Optimax motoren tilfredstiller de strengeste krav til utslipp fra California med "Three Stars-Ultra Low Emission".

Nå har jeg vel aldri hatt tålmodighet til å dorge mer enn 3-4 timer sammenhengende uten å oppleve "hosting" ved økning av turtallet. Mulig årsak til dette er at jeg skifter plugger etter ca: 100 timer. :wink:

Når det gjelder det du kaller stanken fra 115 hk Optimax vil jeg kalle en stor overdrivelse, da Optimax motoren tilfredstiller de strengeste krav til utslipp fra California med "Three Stars-Ultra Low Emission".

Ehrrm chagall..... du stryker vel ikke til "Three Stars-Ultra Low Emission" med litt "stinkende" forbrent 2-taktsolje i eksosen så lenge CO-utslipp, HC-utslipp osv holder seg under grensen? Om ikke på samme måte som med gamle 2-taktere så kjenner man da 2-taktslukten av nyere motoren også.

Til alle dere som ikke kan fordra, eller hetser 2-t, har dere noensinne eid selv og brukt en av de "nye" 2-t? Jeg tror at det meste av det dere sier er fordommer fordi dere hadde en gammel sliten 2-t før, som jo ikke overhodet kan sammenlignes med de nye.....

OG JA, jeg eier selv, og har brukt en 4-t (60hk mariner), og jeg er slettes ikke fornøyd med den, om noen vil kjøpe den så ligger den til salgs!

Ikke minst etter og ha skrudd en god del på både 4-t og 2-t blir jeg bare mer og mer overbevist om at 2-t er det eneste brukanes.....

Ikke minst etter og ha skrudd en god del på både 4-t og 2-t blir jeg bare mer og mer overbevist om at 2-t er det eneste brukanes.....

Skru? Har aldri vært behov får å skru på de motorene jeg har hatt... :wink: Jeg mener at som hovedregel skal det ikke være behov for å skru på nyere motorer. Det være seg 2- eller 4-takt. Tenker da ikke på vanlig "serviceskruing".

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Ehrrm chagall..... du stryker vel ikke til "Three Stars-Ultra Low Emission" med litt "stinkende" forbrent 2-taktsolje i eksosen så lenge CO-utslipp, HC-utslipp osv holder seg under grensen? Om ikke på samme måte som med gamle 2-taktere så kjenner man da 2-taktslukten av nyere motoren også.

Hei `Helge`, jeg bare konstanterer at Optimax tilfredstiller kravene til "Three Stars- Ultra Low Emission", akkurat den samme som også Honda og Suzuki innehar. Tyder på at Optimax har kontroll på CO2 og HC utslipp.

Med litt godvilje skal jeg innrømme at man ved spesielle forhold kan merke litt til den "gamle gode" 2-taktslukten som vi entusiaster setter pris på. :lol: Når noen her i denne tråden nevner STANKEN fra Optimaxen, må de være utstyrt med en overfølsom nese. :wink:

Med litt godvilje skal jeg innrømme at man ved spesielle forhold kan merke litt til den "gamle gode" 2-taktslukten som vi entusiaster setter pris på.

Der har du et poeng 'chagall'. Min barndoms opplevelse av båtliv var med 15' Mørebas med 25 hk Mercury. Da var det oljeblanding, og gjerne en solid porsjon, så en var sikker. Med dertil tilhørende lukt og røyk. Akk, det var tider...

Som kompensasjon kan kanskje vi 4-takts entusiaster ordne sprayflasker med denne skjønne duften, ledsaget at litt 2-takts kakling fra stereoanlegget. Pluss dette på med 2-takts vibrasjoner fra en innebygd sub i akterenden, altså på båten, så nærmer det seg det optimale. Det beste fra 2- og 4-takt samtidig, du verden!! :yesnod:

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Noen har ikke dorget særlig mye her tror jeg.... vil man ha rimelig drivstoff økonomi, stillegående tomgang, tomgangsfart/trollefart mellom 1,5 og 3 knop, og dorge i 8-10 timer sammenhengende så mener jeg ganske bestemt 4-takt er tingen. Og hvem syntes det er kos å puste oljerøyk?

Kjenner ikke noen som driver med proffesjonell dorging/trolling bruker 2-takt. Merkelig...

Helt sikkert mulig, men jeg tror ikke motorene liker særlig godt mye tomgang. Om det er noen som bruker 2-takt til proff trolling så er det interessant å høre om....

Beklager å måtte si det Selco18, men t.o.m. JEG har opplevd såpass at jeg kan si at du ikke helt vet hva du snakker om.

"puste oljerøyk"???

Kan du vise til en artikkel/test som sier at en nymotens 2-takter spyr ut oljerøyk?

Jeg skal være enig i at hvis man skal dorge 8-10 timer hver dag, så ville jeg kanskje hatt en 4-takter, men ikke forde 2-takteren bråker nevneverdig mer. Først og fremst pga. drivstofføkonomien.

Selv om det også er relativt små forskjeller.

Jeg er så absolutt ingen ekspert på motorer Selco18, men det at du sier at en nymotens 2-takter spyr ut oljerøyk er bare tull. Du kan faktisk ikke ta mer feil.

At man i værste fall kjenner en svak oljelukt kan vel kanskje hende.

Jeg kan forresten fortelle deg at en Yamaha F-80 2007mod. også luktet litt eksos/olje. Var for all del ikke mye og overhodet ingenting å skrike for, men jeg kjente vertfall lukten så vidt.

Denne lukten var helt fraværende når jeg var med Kenbjork på en prøvetur med sin Bella 530 m/115 Optimax. Vi sto faktisk på brygga, mens motoren sto på tomgang, og samme hvor mye man tittet, så kunne man overhodet ikke se noe som lignet din beskrivelse. Faktisk så var det så vidt vi så røyk i det hele tatt.

Ikke for at jeg har noe mot oljelukt/eksos i utgangspunktet, da jeg synes at det faktisk er litt "båt".

Har man hvert på sjøen en del med snekke med en gammel FM 8HK'er motor, så vet man hva eksos er. Bare koselig det synes jeg.

Men altså... nymotens 2-takter spyr ikke ut slik som du sier.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Vi har for første gang en 4-takt. Kjempefornøyd! Den går stille og pent, drar godt selv med full båt, og holder en grei toppfart. Prøvekjørte lik båt med 75 e-tec, denne gjorde ca 2 knop mer (gps-målt), ellers helt lik med hensyn til støy f.eks. Eneste jeg savner fra 2-takteren er den karakteristiske lukten av eksos. Har gode minner både fra sjø og land (moped) som knyttes til den lukten.

...

Nå nevnte vel ikke trådstarter noe om at han skulle dorge i 8-10 timer sammenhengende heller..? Og heller ingen her som påstår at et 2T er bedre enn 4T til akkurat det formålet - bare at en moderne 2-takter vil også klare det uten problemer.

Har selv hatt Yamaha 40 2T og Yamaha F40 - begge bra motorer. Og jeg tror faktisk begge vil fungere bra på en Skibsplast 14' og gi en toppfart på 27-28 knop. 2T'en veide rundt 70kg (kort stamme, manuell start, ikke p/t), 4T veide 92kg, med lang stamme, elstart, powertrim.

Kom forresten på en ting: Skibsplast 14' er lagd for kort stamme (15") såvidt jeg husker, mulig det kan begrense utvalget endel, da det virker som at det aller meste av nye båter er lagd for 20" stamme...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

"puste oljerøyk"???

Kan du vise til en artikkel/test som sier at en nymotens 2-takter spyr ut oljerøyk?

<klipp>

Men altså... nymotens 2-takter spyr ikke ut slik som du sier.

Han sa ikke "spyr ut". Men hvis det er vindstille og du lar en suzuki og en e-tec gå på tomgang ved siden av hverandre, hører man kun den ene av dem. Hvis du stopper e-tec'en må man høre veldig godt etter for å finne ut om suzukien går eller er stoppet den også. Hvis man venter litt med e-tec'en avskrudd, forsvinner den karakteristiske oljerøyklukta. Men dette er kun en del av totalvurderingen hvis man skal kjøpe den ene eller den andre.

Finn en motor som har passe vekt og Hk-tall i forhold til det du trenger. Om det er 2 eller firetakt er underordnet så lenge du ikke skal kjøre mye på tomgang eller i lav hastighet. De siste tingene trekker i retning av 4-takt.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Og jeg tror faktisk begge vil fungere bra på en Skibsplast 14'
Her er du inne på noe vesentlig. og jeg er ikke enig med deg.

Skibsplast 14 er et veldig godt eksempel.

Den er absolutt ikke glad i vekt og det taler vel ikke akkurat i 4 takterens favør.

Ellers stemmer det at den er konstruert for 15" stammelengde...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Han sa ikke "spyr ut". Men hvis det er vindstille og du lar en suzuki og en e-tec gå på tomgang ved siden av hverandre, hører man kun den ene av dem. Hvis du stopper e-tec'en må man høre veldig godt etter for å finne ut om suzukien går eller er stoppet den også. Hvis man venter litt med e-tec'en avskrudd, forsvinner den karakteristiske oljerøyklukta. Men dette er kun en del av totalvurderingen hvis man skal kjøpe den ene eller den andre.

Finn en motor som har passe vekt og Hk-tall i forhold til det du trenger. Om det er 2 eller firetakt er underordnet så lenge du ikke skal kjøre mye på tomgang eller i lav hastighet. De siste tingene trekker i retning av 4-takt.

Er klar over at han ikke sa "spyr ut", men når man sier det på en slik måte som han gjorde, så får det jo intetanende mennesker til å tro at hvis man kjører 2-takter, så blir man sittende i en sky av oljelukt/eksos.

Jeg har hørt en yamaha F-80 og en Optimax 115 (2007mod. begge to) ved siden av hverandre på tomgang.

Kan ikke si jeg merket så veldig stor forskjell. Uansett, så er ikke dette en forskjell som bør ligge i grunn for motorvalget. Vertfall ikke MITT motorvalg.

Man kan diskutere hva som er best i årevis uten å bli noe klokere...

Kjøp derfor den motoren man har best magefølelse for.... Vertfall min mening.

Den største forskjellen mellom 2-takter/4-takter som man bør legge vekt på ved ett evt. kjøp mener jeg er:

1. Vekt

2. Pris

3. Kanskje støy

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...