Jump to content

4-takt eller 2-takt?


fjordÅl

Recommended Posts

har leikt litt me tanken på å kjøpe ein ny motor. den gammle er litt gammal og er 55hk, men trur ikkje det er nødvendigt med meir enn 40 hk. derfor lurer eg på kva som er best av 2 og 4-takt, alt frå pris, forbruk, vedlikehold, vekt, kvalitet osv.

(har ein liten lett båt på ca 200kg som eg bruker til alt frå vannsport til dorging.)

båt er båt

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere en båt som veide 250 kg. Snakket med både produsent og motorleverandør, og begge anbefalte 2-taker på grunn av vekt. regner med at det er lettere å selge en 4-takter senere, så det kommer jo ann på hva som er viktigst for deg.

Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister.

Link to post
Share on other sites

Generelt sett bruker en firetakter mindre benin enn en to takter, også støyer en fire takter mindre. En to takter er en sprekere motor og veier mindre. Personlig ville jeg valgt en Evinrude e-tec, fungerer som en fire takter (støy og bensin), og har ytelsene til en to takter.

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

 

Enda en med båt lappen!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke vært i tvil, 2-takter! Det noen sier angående annenhåndsverdi, at den er høyere på en 4-t enn en 2-t er bare tull, prøver sevl og selge en 4-t 60hk 2004mod, helt strøken.... Denne ligger til 40 000, dårlige holdt e-tecer (2-t) som har gått mange timer blir solgt kjapt for 35-39 000.....

Link to post
Share on other sites

...derfor lurer eg på kva som er best av 2 og 4-takt, alt frå pris, forbruk, vedlikehold, vekt, kvalitet osv.

.....alt frå vannsport til dorging.)

Når du nevner vannsport og dorging så er vel det to ytterpunkter der forskjeller på 2- og 4-takt er mest tydelig. 2-takterne er gjerne litt kjappere i starten = fin til vannsport, mens 4-takt har overlegne egenskaper med hensyn til støy, gange og forbruk når det kommer til dorging.

 

De, som etter mitt syn er de ledende utenbordsleverandører: Yamaha, Honda og Suzuki, har vel kun 4-takt i denne klassen. De tradisjonelle 2-takterne er det så vidt jeg vet bare Tohatsu som har. En oppgradert og forbedret utgave av 2-takts teknologi finnes i Mercury Optimax, men disse har vel 75 hk som minste. Dessuten Tohatsu TDLI samt Evinrude E-Tec,

 

For min del, og mitt båtbruk, kan jeg se at 2-takt kan ha en liten fordel dersom vannsport har høy prioritet, utenom det; kun fordeler med 4-takt :yesnod:

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Tror det er uhyre vanskelig og gi råd om hvilken motor man bør velge. Altså om man skal ha 2-takt eller 4-takt.

Selv er jeg overbevist om at 2-takt er det klokeste valget, og like overbevist er nok de som sverger til 4-takter.

 

Når det gjelder bensinforbruk så er det i følge tester veldig liten forskjell. De testene jeg har lest viser at 2-takteren bruker LITT mindre bensin (mulig andre klarer å finne tester som motsvarer dette når det angår 4-taktere)

 

Når det gjelder støy (målt i decibel) så viser mange tester at 2-takteren bråker litt mindre, bortsett fra på tomgang og fart rundt 8 knop. Mange påstår dog at 2-takteren har ett annet lydbilde som gjør at den virker mer støyende. Selv om decibelmålingene "sier" dem bråker mindre. Uansett, så er det uhyre små forskjeller. Men 2-takteren har en litt "vassere" eller "råere" lyd enn 4-takteren. Vertfall er det MIN oppfatning.

 

Når det gjelder ytelser, så er en 2-takter (også ifg. tester jeg har lest) raskere når det gjelder aksellerasjon og toppfart enn 4-taktere. Igjen så er det altså små forskjeller jevnt over.

 

Når det gjelder pris så har man kanskje 2-takterens beste trumfkort. Den er generelt vesentlig rimeligere enn en 4-takter. Jeg har også blitt fortalt att servicekostnadene på en 2-takter er rimeligere.

 

MIN personlige konklusjon blir da som følger:

Kjøp den motoren du sparer mest penger på og eie. Begge motorene har pluss og minus sider, men 2-takteren vil jeg si er de mest økonomiske.

 

EDIT:

Under her finner du noen linker til tester jeg har lest:

http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...2d?OpenDocument

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Essensen i å velge motor ligger i hva en skal bruke den til, og hvor miljøbevisst en er.

Skal den brukes til dorging MÅ det være 4-takt om en ikke skal ha en dorgemotor i tillegg. Skal en trekke vannski vil jeg påstå 4-takteren med et større dreiemoment på midtregisteret har en fordel.

Om en skal bruke båten og ferdes langt så er 4 takt mest drivstofføkonomisk. Mens 2-takt har litt høyere toppfart, og er billigere i innkjøp, men mindre miljøvennlig.

 

Valget er ditt.

Link to post
Share on other sites

En oppgradert og forbedret utgave av 2-takts teknologi finnes i Mercury Optimax, men disse har vel 75 hk som minste, dessuten Tohatsu TDLI samt Evinrude E-Tec

For min del, og mitt båtbruk, kan jeg se at 2-takt kan ha en liten fordel dersom vannsport har høy prioritet, utenom det; kun fordeler med 4-takt :yesnod:

 

Den nye 2-takts teknologien henger absolutt med i utviklingen `roesok`. Mercury Optimax har som du sier 75 hk som den minste i sin serie, men Tohatsu Tldi og Evinrude E-tec har 40 hk på programmet. Disse "nye 2-taktere" kan absolutt konkurrere med 4- takterne både når det gjelder forbruk, fart ,støy og ikke minst pålitelighet. Det er tydelig at Evinrude satser stort på sin E-tec serie , da de nå kommer med motorer ned til 20 hk. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal den brukes til dorging MÅ det være 4-takt om en ikke skal ha en dorgemotor i tillegg. Om en skal bruke båten og ferdes langt så er 4 takt mest drivstofføkonomisk. Mens 2-takt har litt høyere toppfart, og er billigere i innkjøp, men mindre miljøvennlig.

 

Regner med at du aldri har "dorget" med de nye 2-taktere med "Direct Fuel Injection", ettersom du uttaler at det MÅ være en 4-takt . Har selv en 115 hk Optimax som jeg har mange timer i dorgefart etter makrellen i Oslofjorden uten problemer. Når det gjelder drivstofføkonomien ligger den omtrent på linje med 4-takteren. Videre kan jeg opplyse om at disse motorene tilfredstiller de strengeste krav til utslipp i miljøet. :wink:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forbruk og støy så er altså forskjellene så små (synes jeg) at man ikke hører forskjell i det hele tatt. Det er en annen type lyd i en 2-takter, men jeg mener at støyen er ikke værre av den grunn. Forbruket er også tilnærmet likt, så dette er ikke noe du bør tenke så mye på mener jeg.

 

Toppfart og aksellerasjon er det nok litt større forskjeller i 2-takterens favør. Men til syvende og sist så er det ikke voldsomme forskjeller her heller. (lest testene jeg linket til lenger opp)

 

Prisen derimot, er så absolutt i 2-takterens favør. Samt mulignes servicekostnadene.

 

Så hvis du skal ha best motor i forhold til hva det koster vinner 2-takteren glatt mener jeg.

Ser du bort fra prisen, så blir det mer likt, og da mener jeg at man nærmest bør kjøpe den motoren man synes kler båten best. Være seg 2-takter eller 4-takter.

 

Altså... hvis du allerede sitter med en magefølelse for 4-takter og at du i utgangspunktet kanskje hadde valgt dette, så kjøp en 4-takter.

Det samme gjelder hvis du har en god magefølelse for 2-takter.

 

Vi snakker altså her om "de nye" 2-takterene... med DFI (Direct Fuel Injection)

Gamle typer 2-taktere stiller seg i en helt annen kategori og kan ikke sammenlignes med de to typene vi snakker om her.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Skal den brukes til dorging MÅ det være 4-takt om en ikke skal ha en dorgemotor i tillegg. Skal en trekke vannski vil jeg påstå 4-takteren med et større dreiemoment på midtregisteret har en fordel.

Vil si meg uenig her, min "gammeldagse" 2t Yamaha 60 kan gå i timesvis på tomgang uten å kny (men er enig i at en 4T er et bedre valg dersom dorge/fisking er hovedbruksområdet)

Vil også påstå at 2T er sterkere enn 4T i mellomregisteret, mens 4T har en flatere momentkurve og er sterkest på lavere turtall. Uansett er det viktig at motoren passer godt til båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Selv hadde jeg en 1979 mod. Yamaha 9,9 (2-takter). Denne gikk veldig mye på tomgang uten at den stoppet eller ble "sur".

 

Men den ristet og bråket ut av en annen verden, samt at det stinket eksos. Men "sur" ble den aldri.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Essensen i å velge motor ligger i hva en skal bruke den til, og hvor miljøbevisst en er.

Skal den brukes til dorging MÅ det være 4-takt om en ikke skal ha en dorgemotor i tillegg. Skal en trekke vannski vil jeg påstå 4-takteren med et større dreiemoment på midtregisteret har en fordel.

Om en skal bruke båten og ferdes langt så er 4 takt mest drivstofføkonomisk. Mens 2-takt har litt høyere toppfart, og er billigere i innkjøp, men mindre miljøvennlig.

 

Valget er ditt.

Tydelig at du ikke har peiling på hva du snakker om hvertfall, alle 2-t DFI motorer egner seg like godt, faktisk ofte enda bedre enn 4-t til dorging. e-tec bruker etter de testene jeg har sett, klart minst bensin på tomgang.

 

Dessuten er det mye færre ting som kan gå i stykker på en 2-t, og går det først noe i stykker er det lettere og fikse på en 2-t enn på en 4-t....

4-t er heller ikke så glad i tæringen i pakningsflatene mellom blokk og stamme (dette forekommer jo alltid til en viss grad, men det er kun en 4-t som totalhavarer pga av dette...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ett problem, nei 4.. Bjerkenz, chagall, csvirus, og internett er sperra på jobb :lol:

Jeg får jo jo ikke/treng ikke argumentere her jo :flag::lol:

 

Litt skal jeg vel flette inn også, men det er litt leit å se at det henger igjen myten fra gammel 2-takt teknologi enda.

Faktisk så DFI 2 takt, mulig med unntak av Tohatsu, som muligens har 2 stjerner. Hvertfall så fyller resterende DFI 2-T strengeste krav for utslipp til carb, altså 3 stjerner som er hardeste krav til utslipp.

 

Jeg vil si at du velger motoren som er lettest i vekt, pga du har så lett båt.

Kanskje også den som er billigst å kjøpe.

Lettest og billigst.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

EDIT:

Under her finner du noen linker til tester jeg har lest

 

Når ble disse testene utført??? Den ene i 2006 og den andre før den tid da det står "Europa etter all sannsynlighet kommer til å knytte seg til i 2006".

 

Det har vell skjedd mye både på 2-takt og 4-takt siden den gang.

 

Jeg har lest noen tester og for de nyeste testene (2007 og 2008) vant Yamaha (2007) og Selva (2008). Dette er begge 4-taktere.

Selva er vel egentlig en Yamaha?

 

Jeg har en 4-takt og har pr dato ikke funnet noe negativt. Jo forresten støyen av kjølestrålen som treffer vannoverflaten skulle ha vært borte når jeg dorger for da hadde det vært helt stille!

Link to post
Share on other sites

Jeg har lest noen tester og for de nyeste testene (2007 og 2008) vant Yamaha (2007) og Selva (2008). Dette er begge 4-taktere.

Jeg har en 4-takt og har pr dato ikke funnet noe negativt. Jo forresten støyen av kjølestrålen som treffer vannoverflaten skulle ha vært borte når jeg dorger for da hadde det vært helt stille!

 

Det som er viktig `skibsplast`er at man finner frem til den testen som passer best for den enkelte. :lol:

Ellers er det hyggelig å høre at du er godt fornøyd med din 4-takter. :yesnod:

Hvis støyen fra kjølevannstrålen er ditt eneste problem, kan den elimineres ved å tre på en tynn slange som føres ned til vannspeilet, da blir det stille. :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Hvis støyen fra kjølevannstrålen er ditt eneste problem, kan den elimineres ved å tre på en tynn slange som føres ned til vannspeilet, da blir det stille. :lol::lol:

Alternativt kan du tette for kjølevannstrålen. Da blir det etter en tid helt tyst....

 

Ellers viser denne diskusjonen kjente argumenter, lignende diskusjoner har det vært mange av på BP. Og det er slik at vi alle ønsker å argumentere for at egne valg er de mest fornuftige, altså forsvare at en har kjøpt 2-takt eller 4-takt, og lete etter argumenter for det valget.

 

Jeg kunne helt sikkert levd med begge deler, men nå var det nå engang en 4-takter på den båten jeg kjøpte. Men må innrømme at jeg gjort meg mine vurderinger, innhentet faglige råd og lest en del tester.

 

Snakker nylig med en kjenning som har drevet et større båtfirma i rundt 30 år. Firmaet er dessuten en av landets eldste Mercury-forhandlere. Vi snakket litt om fordeler og ulemper Mercury Optimax vs. Mercury 4-takt. Hans mening var da at er en opptatt av vannsport og aks så er Optimaxen å foretrekke. For annen tradisjonell båtbruk, altså fiske og småturer blandt holmer og skjær så hadde han valgt 4-takt.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Når ble disse testene utført??? Den ene i 2006 og den andre før den tid da det står "Europa etter all sannsynlighet kommer til å knytte seg til i 2006".

 

Det har vell skjedd mye både på 2-takt og 4-takt siden den gang.

 

Jeg har lest noen tester og for de nyeste testene (2007 og 2008) vant Yamaha (2007) og Selva (2008). Dette er begge 4-taktere.

Selva er vel egentlig en Yamaha?

 

Jeg har en 4-takt og har pr dato ikke funnet noe negativt. Jo forresten støyen av kjølestrålen som treffer vannoverflaten skulle ha vært borte når jeg dorger for da hadde det vært helt stille!

 

ja ikke sant :lol::lol: jeg må av og til sjekke turtelleren for å se om den sviver :yesnod: utrolig stillegående,,har en honda 4t 50hk.

]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...