Jump to content

4-takt eller 2-takt?


fjordÅl

Recommended Posts

Tja, en veljustert forgassermotor er ikke nødvendigvis dyrere i forbruk. Kjenner til noen som byttet fra en Honda 90hk m/forg. til ny Honda 90hk m/injection, og der bruker "nymotoren" mer enn den gamle.

Injection gir nok lavere utslipp - og lettere start.

Det er dette jeg har hatt en viss magefølelse for.... Skrytelista til kellox hadde jeg likt bedre om kom fra en uavhengig kilde.

Link to post
Injection gir nok lavere utslipp - og lettere start.

 

Jeg er prinsipielt uenig med deg i dette Ivar; Et lavere utslipp er nok et resultat av mindre forbruk da man ikke tilsetter mer bensin enn høyest nødvendig. Det er vel ikke uten grunn at motorfabrikantene stadig lanserer EFI på stadig mindre modeller - senest Yamaha på sin nye 40-hester.

 

-Om dette er en fordel kan nok diskuteres; et totalt sett lavere forbruk (Som sikkert er helt marginalt) må settes opp i mot et høyere teknologisk nivå på motoren hvor det samlet sett er flere muligheter til feil ettersom årene går. Man trenger b.la. høytrykkspumper og kompliserte drivstofflinjer for å få dette til å fungere. På en moderne motor i dag er det lite man får feilsøke uten rett diagnoseverktøy og slik sett er man avhengig av gode kunnskaper hos forhandler/verksted når det er noe som skal utbedres.

 

Personlig syns jeg designet på den nye 40/50 er et løft, men jeg hadde uten tvil valgt en av de forrige modellene hvis denne var å få til en rabattert pris. Den har vist sin pålitelighet i en årrekke og er av en gjennomprøvet konstruksjon. Jeg tviler også på at Storskarv vil kunne få noen gjenkjøpsgevinst i å velge en nyere, mer moderne motor da han antagelig kommer til å bruke denne motoren i en årrekke.....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Takker for mange svar! Utrolig bra denne båtplassen :smiley:

 

Stemmer nok at en forgassermodell bf50 er temmelig lik den jeg har fra før. Eneste grunnen til at jeg vil bytte den er at motoren min er fra 1993 og det er lettere å selge en motor som fungerer 100% en å vente til den begynner å få symtomer.

 

Om jeg kjøper ny motor kommer denne til å bli brukt i mange år sommer som vinter. Ender nok med at jeg sikter meg inn mot forgassermodellen, det bør være mulig å få en slik til en fin pris i januar! :smiley:

Link to post

Er årsaken kun at motoren er fra 1993 og du vil skifte før du begynner å få evnt. problemer så tipper jeg du kan vente i 10 år til. Ingen kvalitet overgår Honda`s og din motor er jo bare 15år.

 

Ta en skikkelig service med synkronisering av gassere, ventiljustering, kontroll av registerreim,pluggskift,oljeskift motor og drev, impellerskift og kjør i 10 år til. :santcheer1:

Link to post

Enig med motor her.

Tror ikke det er god økonomi i dette prosjektet.

Hvis motoren er god og du hverken trenger større eller mindre er du nok ferdig med det største verditapet på den du har.

 

Kjøper du en ny motor for å selge den du har nå vil nok verditapet på den nye bli mer enn første reparasjon på den du har...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...