Storskarv Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Tja, en veljustert forgassermotor er ikke nødvendigvis dyrere i forbruk. Kjenner til noen som byttet fra en Honda 90hk m/forg. til ny Honda 90hk m/injection, og der bruker "nymotoren" mer enn den gamle. Injection gir nok lavere utslipp - og lettere start. Det er dette jeg har hatt en viss magefølelse for.... Skrytelista til kellox hadde jeg likt bedre om kom fra en uavhengig kilde. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Ingen ulempe å kjøpe forgasserutgaven. Har liten tro på noe særlig lavere forbruk med insprøyting. En annen sak er at begge motorene bruker forbløffende lite bensin. Har du lyst på en slik motor anbefales det å handle raskt mens det er tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Jeg vurderer å skifte ut min Honda bf45 fra 1993 med en ny Honda bf50. Som andre skriver her; det er nok ikke store forskjeller på disse to motorene, men sikkert mer enn bare injection. Om du velger en tilbudsmotor med forgasser er du vel temmelig nær den 45 hk du nå har... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
rago63 Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Injection gir nok lavere utslipp - og lettere start. Jeg er prinsipielt uenig med deg i dette Ivar; Et lavere utslipp er nok et resultat av mindre forbruk da man ikke tilsetter mer bensin enn høyest nødvendig. Det er vel ikke uten grunn at motorfabrikantene stadig lanserer EFI på stadig mindre modeller - senest Yamaha på sin nye 40-hester. -Om dette er en fordel kan nok diskuteres; et totalt sett lavere forbruk (Som sikkert er helt marginalt) må settes opp i mot et høyere teknologisk nivå på motoren hvor det samlet sett er flere muligheter til feil ettersom årene går. Man trenger b.la. høytrykkspumper og kompliserte drivstofflinjer for å få dette til å fungere. På en moderne motor i dag er det lite man får feilsøke uten rett diagnoseverktøy og slik sett er man avhengig av gode kunnskaper hos forhandler/verksted når det er noe som skal utbedres. Personlig syns jeg designet på den nye 40/50 er et løft, men jeg hadde uten tvil valgt en av de forrige modellene hvis denne var å få til en rabattert pris. Den har vist sin pålitelighet i en årrekke og er av en gjennomprøvet konstruksjon. Jeg tviler også på at Storskarv vil kunne få noen gjenkjøpsgevinst i å velge en nyere, mer moderne motor da han antagelig kommer til å bruke denne motoren i en årrekke..... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Storskarv Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Takker for mange svar! Utrolig bra denne båtplassen Stemmer nok at en forgassermodell bf50 er temmelig lik den jeg har fra før. Eneste grunnen til at jeg vil bytte den er at motoren min er fra 1993 og det er lettere å selge en motor som fungerer 100% en å vente til den begynner å få symtomer. Om jeg kjøper ny motor kommer denne til å bli brukt i mange år sommer som vinter. Ender nok med at jeg sikter meg inn mot forgassermodellen, det bør være mulig å få en slik til en fin pris i januar! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 28.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2008 Er årsaken kun at motoren er fra 1993 og du vil skifte før du begynner å få evnt. problemer så tipper jeg du kan vente i 10 år til. Ingen kvalitet overgår Honda`s og din motor er jo bare 15år. Ta en skikkelig service med synkronisering av gassere, ventiljustering, kontroll av registerreim,pluggskift,oljeskift motor og drev, impellerskift og kjør i 10 år til. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Enig med motor her. Tror ikke det er god økonomi i dette prosjektet. Hvis motoren er god og du hverken trenger større eller mindre er du nok ferdig med det største verditapet på den du har. Kjøper du en ny motor for å selge den du har nå vil nok verditapet på den nye bli mer enn første reparasjon på den du har... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
chagall Svart 29.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2008 Takker for mange svar! Utrolig bra denne båtplassen Ender nok med at jeg sikter meg inn mot forgassermodellen, det bør være mulig å få en slik til en fin pris i januar! Lykke til med valget `Storskarv`, men jeg ville valgt " injection" modellen var jeg deg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.