Jump to content

Filtreringsgrad-dieselfilter


MS Victoria

Recommended Posts

Har en Yanmar 290 hk hvor det sitter et Parker forfilter/vannutskiller og et yanmar filter på selve motoren. Ved utskifting av forfilterinnsatsen fikk jeg høre at det filteret som satt der hadde filtreringsgrad på 2 micron og at jeg heller budre bruke 10 microns innsats. Vet ikke filtreringsgraden på hovedfilteret men det er en Yanmar innsats med betegnelsen 6HAL.CH 4217 part nummer: 41650-502330.

Bør jeg følge anbefalingen å bytte forfilterinnsats til 10 micron ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 27 hk Yanmar hvor sekundær filtret på motor er 8 um. I Racor forfiltret ble jeg anbefalt 2 um. Jeg hadde selv lurt på å sette inn 10 um. Men forhandlere jeg snakket med sa at med så liten motor  er 2 um helt iorden og da får man også best filtrering. Begrunnelse for å ha grovere filter i større motor var at de suger så mye mer diesel at de lettere kan plugges med dritt hvis filteret er for fint.

 

Men det er kanskje greit å få fjernet dritten uansett før det går videre. Hvis Yanmar selv synes 8 um er bra nok  burde også 10 um være OK.

 

Jeg har som beskrevet mye mindre motor med 2 um primær filter, men har et 10 um som reserve i tilfellet det skulle komme mye dritt på tanken.  Har også kjøpt en kombinert vann/dritt filtertrakt som jeg har tenkt å benytte ved diesel fylling.  Denne gule (husker ikke merke)  trakten prøvde jeg i vinter ved omkring 0 grader. Diselen rant knapt nok i gjennom filtret. Bensin gikk bedre.  Jeg får prøve igjen til sommeren  og se om dieselen da har blitt tynnere??

Link to post
Share on other sites

Har et Racor 2 micron filter (brunt) i en kombinert vannuskiller/filter. Så kommer et nytt originalt Yanmar filter på motoren. Tenkte først å bytte til 10 micron på filteret i vannutskilleren. Tanken var først fin filtrering, dernest veldig fin.

 

Det ble med tanken. 500FG har rikelig gjennomstrømningskapasitet for min motor. Ingen grunn til å la være å bruke best mulig filtrering når kapasiteten uansett er rikelig. Mer enn rikelig.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hulda har filtere fra Lekang. Mesteparten av de partiklene som skader dieselsystemet ligger i størrelsen 5- til 15 mikron. Kjører derfor Separ vannutskiller med grovfilter (10 mikron) og stort "spin on" finfilter. Filterelementene er i glassfiber, ikke papir. Finfilteret er nede på rundt om 2 mikron.

Link to post
Share on other sites

Samme filter 6LY og 4LH:

Part Number: Yanmar 41650-502320

Description:

FUEL FILTER / ELEMENT ASSEMBLY

 

41650-502320 Fuel Filter Element. Use this genuine Yanmar fuel filter for 4LH-DTE, 6LY-STE and 6LY-UTE

 

This filter replaces Yanmar part number 41650-550800.

 

Men hvor fint det er? Har ikke peiling. 35 micron er jo ikke særlig fint.

Siden dette er siste filter, betyr det at Yanmaren sluker alt drivstoff med urengeter mindre enn 35 micron. I såfall burde det neppe oppstå problemer. 1 vannutskiller med filter. En ny vannutskiller med filter. Det burde dekke det meste.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tillat et nybegynnerspørsmål  :yesnod: på denne tråden:

Hvor ofte skal dieselfilteret skiftes, forutsatt at en ikke har vært utsatt for spesielle episoder med urein diesel?  

 

I motormanualen (VP TAMD41) står det hvert år/200t for både motorfilter og forfilter(QL).  Synes det høres ofte ut.  Har nå hatt motoren i 3 sesonger/250 timer uten å skifte filter ennå.  Forfilteret ser reint ut.  Prøver å unngå fylling fra marinaer tidlig i sesongen, tar heller med noen 20-liters kanner fra bensinstasjon.

 

Tar gjerne imot tips/erfaringer.  Kommer nok til å kjøpe et reservefilter før denne sesongen.  Får en noe forvarsel om at filteret holder på å gå tett (f.eks. at motoren ikke klarer å holde turtallet) slik at en kan komme seg i havn, eller er det (mer eller mindre) bråstopp? :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Tillat et nybegynnerspørsmål  :yesnod: på denne tråden:

Hvor ofte skal dieselfilteret skiftes, forutsatt at en ikke har vært utsatt for spesielle episoder med urein diesel?  

Dette går, som du antyder, på forurensning og antall liter, ikke så mye på alder. Antar at alle filtre har glassfiber- og ikke papirelementer. Kan man tippe at et filter bør kunne håndtere et par tusen liter??? Og at alder tre- til fire år burde kunne anses som ok?? Filteret på bilen min har aldri vært byttet. Den har nå 173000 km på telleren og gurgler unna 1,5 liter på mila. Hulda byttet filtre i fjor på ettersommeren og ligger an til nytt bytte på slutten av neste år. Men jeg er også kresen med hvor jeg fyller. Og betaler heller noe mer hvis jeg er sikker på å få ren diesel og ikke lappskaus.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...