Jump to content

Glødeplugger og glødetid ?


`MINA'

Recommended Posts

På min VP MD 21 B gløder jeg motoren i 45 sek som beskrevet i instruksjonsboken. Når jeg da starter motoren må jeg kinne den i ca 5-7 sek før den tenner.

  • Er dette en unormalt lang start tid på denne motoren ?
  • Hvor ofte bør man bytte glødeplugger ? Eller er det noe som bør vedlikeholdes på disse ?
  • Hva koster eventuellt nye glødeplugger ?
  • Er det problematisk å bytte disse ?
Motoren er kjørt 1620 timer.

Bilde

[glow=orange,2,300]Mvh GeV [/glow]

Mvh

 

`MINA`

Link to post

Uten å være ekspert på hverken VP MD 21 B, eller på gløding av dieselmotorer. Har hatt båten min i snaue 3 uker (første gang jeg har gløding på en dieselmotor) og min Sabb 2H - 18hk trenger 12 sekunder gløding, hvoretter den starter på andre kinningen. Når jeg så på båten for første gang, 24.03. hadde motoren stått hele vinteren i opplag - selv da ble det kun glødet 15 sekunder, og motoren startet uten problemer......

 

Det å bytte glødeplugger skal ikke være vanskelig, det er omtrent som å skifte tennplugger på en bilmotor - ut med de gamle, inn med de nye. Hvis jeg har forstått det riktig, så pleier originale glødeplugger være relativt dyre - kr 150,- eller deromkring. Men, Biltema har en del glødeplugger som kan brukes isteden, som koster omtrent halvparten. Tror også at det går an å kontrollere pluggene for effektiv gløding, men da avventer vi heller ekspertens råd. Mener å huske at Lars H en gang skrev noe om det.......?

 

Mine glødeplugger er på 9 Volt, så de blir vel "utbrent" en gang, og da regner jeg med at glødingen vil ta lenger og lenger tid.....

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

45 sekunder virker nokså lenge, selv om det står så beskrevet i instruksjonen. At motoren drar på starteren 4- til 5 sekunder virker ikke særlig dramatisk. Glødepluggenes levetid er betinget i stor grad av antall starter. 4 glødeplugger er ingen stor investering. Når det gjelder å skifte dem, er det som Walter sier. De kan imidlertid henge noe innmari. Hulda bruker alu.fett (Biltema) på gjengene. Men jeg tror jeg ville hørt med en Volvoforhandler om glødeplugger. Det hender det skjer en utvikling mot "hurtigere" (varmere) plugger.

Link to post

Gammel 2 sylindret Fiat motor, der står det på plakaten 2 minutter med gløding og selv da er den ikke lett å starte. Må dekompremere til den får opp turtallet. Så dette med tider kan vel variere en god del fra de forskjellige fabrikkantene.

Dekomprimering betyr at du løfter ventilene fra setene. Det betyr at ventilene vil brenne og kompresjonen blir redusert. Dette er en "nedadgående spiral". Fiat kan vel tradisjonelt være litt sære sånn i starten.

Link to post

Det betyr at ventilene vil brenne og kompresjonen blir redusert.

Ventilene brenner når de ikke stenger helt pga. feiljustert ventilklaring eller at der legger seg sotflak e.l. på ventilsetet. Dette har ingenting med dekomprimering under start å gjøre.

 

De, etterhvert få, motorene med dekompresjonshendel tar ikke skade av at denne brukes under start.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 10 måneder senere...

... Kan noen motorer ta skade av at det blir glødet for lenge? Usikker på dette etter å ha lest denne tråden..

<{POST_SNAPBACK}>

Motoren tar vel ikke skade av litt gløding - det blir nok adskillig varmere når den er i vanlig forbrenningsdrift.

 

Men det går vel hardt ut over selve glødepluggen, kan jeg tenke meg. Kortete levetid antageligvis. Dessuten drar vel pluggen godt med strøm, så det går ut over batteriet og muligens noe varmgang i kabelene til pluggene, hvis de ikke er optimal dimensjonert.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

:flag:

Hei !

Hadde selv en MD21B i 14 år. Fikk kortslutning i en glødeplugg og da tok fallmotstanden kvelden, den hvite runde på braketten i akterkant av motoren samme hvor releet står.

De originale Bosch-pluggene er stemplet 9Volt. Skiftet til andre plugger som ble brukt på Citroen og de var påstemplet 11 Volt. Koplet derfor ut fall/glødemotstanden og gikk direkte på releet.

Glødetid 20 sek. og er uten problemer.

 

hilsen

haba

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...