`MINA' Startet 23.April.2004 Del på Facebook Startet 23.April.2004 På min VP MD 21 B gløder jeg motoren i 45 sek som beskrevet i instruksjonsboken. Når jeg da starter motoren må jeg kinne den i ca 5-7 sek før den tenner. Er dette en unormalt lang start tid på denne motoren ? Hvor ofte bør man bytte glødeplugger ? Eller er det noe som bør vedlikeholdes på disse ? Hva koster eventuellt nye glødeplugger ? Er det problematisk å bytte disse ? Motoren er kjørt 1620 timer. [glow=orange,2,300]Mvh GeV [/glow] Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Walter_S Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 Uten å være ekspert på hverken VP MD 21 B, eller på gløding av dieselmotorer. Har hatt båten min i snaue 3 uker (første gang jeg har gløding på en dieselmotor) og min Sabb 2H - 18hk trenger 12 sekunder gløding, hvoretter den starter på andre kinningen. Når jeg så på båten for første gang, 24.03. hadde motoren stått hele vinteren i opplag - selv da ble det kun glødet 15 sekunder, og motoren startet uten problemer...... Det å bytte glødeplugger skal ikke være vanskelig, det er omtrent som å skifte tennplugger på en bilmotor - ut med de gamle, inn med de nye. Hvis jeg har forstått det riktig, så pleier originale glødeplugger være relativt dyre - kr 150,- eller deromkring. Men, Biltema har en del glødeplugger som kan brukes isteden, som koster omtrent halvparten. Tror også at det går an å kontrollere pluggene for effektiv gløding, men da avventer vi heller ekspertens råd. Mener å huske at Lars H en gang skrev noe om det.......? Mine glødeplugger er på 9 Volt, så de blir vel "utbrent" en gang, og da regner jeg med at glødingen vil ta lenger og lenger tid..... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hulda Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 45 sekunder virker nokså lenge, selv om det står så beskrevet i instruksjonen. At motoren drar på starteren 4- til 5 sekunder virker ikke særlig dramatisk. Glødepluggenes levetid er betinget i stor grad av antall starter. 4 glødeplugger er ingen stor investering. Når det gjelder å skifte dem, er det som Walter sier. De kan imidlertid henge noe innmari. Hulda bruker alu.fett (Biltema) på gjengene. Men jeg tror jeg ville hørt med en Volvoforhandler om glødeplugger. Det hender det skjer en utvikling mot "hurtigere" (varmere) plugger. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 Gammel 2 sylindret Fiat motor, der står det på plakaten 2 minutter med gløding og selv da er den ikke lett å starte. Må dekompremere til den får opp turtallet. Så dette med tider kan vel variere en god del fra de forskjellige fabrikkantene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April.2004 Del på Facebook Svart 23.April.2004 Gammel 2 sylindret Fiat motor, der står det på plakaten 2 minutter med gløding og selv da er den ikke lett å starte. Må dekompremere til den får opp turtallet. Så dette med tider kan vel variere en god del fra de forskjellige fabrikkantene. Dekomprimering betyr at du løfter ventilene fra setene. Det betyr at ventilene vil brenne og kompresjonen blir redusert. Dette er en "nedadgående spiral". Fiat kan vel tradisjonelt være litt sære sånn i starten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 Min MD21 har alltid startet omgående etter 15sek gløding. Du bør nok sjekke pluggene. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 Det betyr at ventilene vil brenne og kompresjonen blir redusert.Ventilene brenner når de ikke stenger helt pga. feiljustert ventilklaring eller at der legger seg sotflak e.l. på ventilsetet. Dette har ingenting med dekomprimering under start å gjøre. De, etterhvert få, motorene med dekompresjonshendel tar ikke skade av at denne brukes under start. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Hank Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 I instruksjonsboken til min VP MD22L fra 1997 står det at man ikke skal gløde mer enn 7 sek. Dette står med uthevet skrift. Lampen på instrumentpanelet slukker etter ca. det dobbelte. Kan noen motorer ta skade av at det blir glødet for lenge? Usikker på dette etter å ha lest denne tråden.. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 ... Kan noen motorer ta skade av at det blir glødet for lenge? Usikker på dette etter å ha lest denne tråden.. <{POST_SNAPBACK}> Motoren tar vel ikke skade av litt gløding - det blir nok adskillig varmere når den er i vanlig forbrenningsdrift. Men det går vel hardt ut over selve glødepluggen, kan jeg tenke meg. Kortete levetid antageligvis. Dessuten drar vel pluggen godt med strøm, så det går ut over batteriet og muligens noe varmgang i kabelene til pluggene, hvis de ikke er optimal dimensjonert. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Haba Svart 11.Mars.2005 Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Hei ! Hadde selv en MD21B i 14 år. Fikk kortslutning i en glødeplugg og da tok fallmotstanden kvelden, den hvite runde på braketten i akterkant av motoren samme hvor releet står. De originale Bosch-pluggene er stemplet 9Volt. Skiftet til andre plugger som ble brukt på Citroen og de var påstemplet 11 Volt. Koplet derfor ut fall/glødemotstanden og gikk direkte på releet. Glødetid 20 sek. og er uten problemer. hilsen haba Sitér dette innlegget Link to post
`MINA' Svart 11.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2005 Må legge inn en liten her : Tråden vi er i nå, endte opp med DENNE tråden. Glødeproblemet ble løst. GeV Sitér dette innlegget Mvh `MINA` Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.