strek1 Startet 26.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2008 Har søkt mye på forumet etter dette, men blir fortsatt ikke helt klok. Jeg er en rykende fersk eier av en draco 1800dc med en ferskvannskjølt volvo penta aq145, med et aq290 drev. Båten har gått i saltvann denne sesongen. Jeg har hatt første prøvetur i dag, da i ferskvann. Hva bør jeg gjøre nå som båten skal i opplag for vinteren?? Som sagt er det en ferskvannkjølt motor, og jeg sliter litt med alle " begrepene " her inne som førstegangs båteier. Derfor så jeg meg nødt til å lage min egen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Hei strek1, Du sier du har ferskvannskjølt motor, da regner jeg med at du har et lukket system, sjekk at det er tilstrekkelig med frost veske på dette. Så må du kjøre igjennom ferskvann i sjøvannssytemet, hvis den har gått i ferskvann til du tok båten opp, så skal det holde med å kjøre en kjølevann/frostvæske oppløsning 50/50 jeg pleier å la det gå noen runder. Så skal motoren kveles med en konserveringsspray i luftinntaket. Spray gjerne over motoren med 6-66 eller annen olje, slik at det blir en tynn oljefilm over hele motoren Når du har gjort dette har du kommet langt, jeg er ikke noen proff på dette, men slik har jeg gjort det i mange år, og det har fungert bra. Husk å topplade batteriene og koble av kablene. Sikkert mer som kan gjøres, det er bare å spørre Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Takk så mye for et bra svar. Men hvordan gjør jeg det enklest med å kjøre den i en 50/50 blanding med frostvæske? Båten står på henger i hagen hjemme. Er rimelig grønn på dette så jeg er veldig takknemlig for svar... Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Da ser jeg for meg 2 muligheter, 1: hvis du har drevet på, så kan du ta ei plasttønne og lage et hull i på "langsiden" slik at du får drevet oppi, så fyller du tønna med ferskvann, kjører motoren litt , så bytter du ut vannet med frostvæskeblandingen. 2: som jeg synes er best, er når drevet er tatt av, kobler du en slange til den nederste slangen , vel forøvrig den eneste slangen , der som drevet har vært, så kjører du frostvæske blandingen igjennom ved å starte motoren. Det kan være lurt å fylle slangen med frostvæske og sette frostvæskebeholderen litt høyt , på badeplattformen f.eks, da begynner vannpumpa å suge lettere, den bør ikke gå uten vann, dette ser du ved at det kommer vann ut sammen med eksosen, dette bør skje etter 20-30 sek, helst med en gang, men i praksis vil ikke det skje. Jeg synes den siste metoden er best, trenger mindre frostvæske, husk å sette en balje under slik at du får opp noe av frostvæsken, så kan du kanskje kjøre den inn i motoren igjen. Har hørt at frostvæske ikke er så gunstig for gressplen .... Når du starter motoren, unngå å ruse den, men la den gå på tomgang, ruser du den, så vil vannpumpen (impelleren) går fort rundt mens den er tørr, OG frostvæsken vil sprute langt bak båten. Husk å ha mye ferdigblandet frostvæske klar, slik at du slipper å stoppe motoren, for det går fort noen liter, jeg har kjøpt frostvæske på biltema, store kanner (12 Kg) til en rimelig pris. Frostvæsken holder det frostfritt samt at den hindrer korrosjon Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Da skal jeg prøve meg på alternativ 1. Det hørtes absolutt enklest ut for min del. Tar ikke sjansen på å demontere drevet i denne omgang, selv om en gang må jo være den første. Jeg følger og biltema tipset ditt, de har jo og diverse annet småtteri som kan være kjekt å ha Sitér dette innlegget Link to post
Tommy007 Svart 28.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Det skal nok gå bra skal du se, vannet suges inn i de små rillene i fron på drevet, men som sagt så vil det ta "litt" tid for at impelleren suger vannet opp, når båten ligger på vannet vil forholdet bli litt anderledes. Når du er ferdig kan du ta ut impelleren å sjekke denne. Det kan være lurt å la den være ute til våren. Jeg oppdaget på min motor at impelleren hadde blitt deformert i løpet av vinteren, med det resultat at den ikke virket, det var "bare" å ta den ut, så kom den tilbake til sin opprinnelige form igjen. Uansett husk reserve impeller Sitér dette innlegget Link to post
strek1 Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2008 Det høres kjempebra ut, og ikke så alt for vanskelig heller!! Plukker ut impelleren, har faktisk en liggende i reserve også. Takker igjen for gode tips!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.