Jump to content

Konservering for vinteren, VP D1-20


Rastløs

Recommended Posts

Da har jeg akseptert at siste seiltur var i helgen, en ganske ruskete lørdag kan man si. Nå skal jeg konservere motoren for første gang.

 

For oss som ligge på vannet. Hva er den enkleste måten å ferskvannskjøre og der etter fylle motoren med frostvæske?.

 

- Har satt bort dette før, men tenkte jeg skulle prøve meg på dette selv i år.

 

Kranene på brygga er jo allered stengt. Hvor mye vann trenger jeg f.eks. ?

 

Er det nok kraft i vann pumpa til at jeg kan putte en bøtte forran kjølevannsuttaket på utsiden av båten, stikke en slange fra bøtta og ned under til motorrommet og feste slangen på impeller inntaket, evt sjøvannsfilteret ?. ( m.a.o resirkulering) ? Eller hvar gjør man egentlig med ferskvannskjøring / frosvæske når man ligger på vannet, og man har en Bavaria/seilbåt ?

 

Motoren er en 19 hk Volvo Penta (D1 20 tror jeg) m/ seilbåt drev.

 

:confused:

Edited by Rastløs (see edit history)
Link to post

Ligger også på vannet i vinter , selve kjølevannsystemet er jo lukket med kjøleveske på så vi snakker kun vann fra havet her , der kommer jeg til å bare stenge inntaket og la motoren gå til den ikke spytter ut mer vann i exosen og stenge av motoren , da er det sånn halvtomt i systemet og jeg har varme i båten så det er vel greit slik.

Ellers så kan du jo tømme slangen fra filteret til inntaket , skru opp lokket på filteret , starte motoren og rett og slett helle vann med frostveske rett i filteret , en bøtte eller så bør rekke til at det kommer ut vann med frostveske i spyttende ut av exosen.

Link to post

Blander opp 12 liter frostveske, dvs 5l konsentrert og heller oppi sjøvannsfilteret. Da renner det også ned i

kuleventilen.

 

Frostveske også i kuleventil septik.

 

VV bereder tømmes ved hjelp av en gummibåtpumpe. Fikk ut 25 liter vann. Frotstvestke i dusjavløp, wc . kranene oppe

av med dusjhåndtak akter(koster 200,- på Lunde :blush: ).

 

Ingen lufting i båten og tørrballer, varme. That it.

Vi sees!

Link to post
Gummibåtpumpe for å tømme vv bereder ? hvordan foregår dette ?

 

I vår Bavaria har vi ett blått tømmerør, og et rødt påfyllingsrør.

 

Putter pumpen i det rød og blåser vannet ned i en bøtte. Når det er tomt kommer det kun luft.

Veldig enkelt. Har blåst for munn tidligere, og så ut som jeg hadde løpt maraton :lol: .

Vi sees!

Link to post
Hva skjera Rastløs

 

Trodde du skulle konservere en D2 denne høsten?. Markedet som er optimistisk er jo klare til å ta imot en B31

 

For å si det sån. Etter den utviklingen som skjer rundt omkring i verden nå er det greit å være mest mulig likvid, for å kunne ri stormen av. Derfor velger jeg å ikke tømme kontoen til fordel for større båt akkurat nå. :nonod: - Selv om det ern noe sinnsykt gode tilbud for tiden. :wink:

Link to post
Blander opp 12 liter frostveske, dvs 5l konsentrert og heller oppi sjøvannsfilteret. Da renner det også ned i

kuleventilen.

 

Frostveske også i kuleventil septik.

 

Gjør du dette mens motoren går da eller ? ( Hvordan har du plass til å helle dette ned i sjøvanns filteret ?)

Link to post

Jeg gjør som Baatsmann. Med motoren av fyller jeg blandingen av kjølevæske opp i sjøvannsfilteret forsiktig til det har fortrengt vannet i inntaksslangen. Stenger så bunnventil. Deretter får jeg med meg en person som starter motoren mens jeg etterfyller kjølevæskeblanding til jeg går tomt og hjelpemannen stopper så moteren.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...