Jump to content

Konservering for vinteren, VP D1-20

Rastløs

Recommended Posts

Da har jeg akseptert at siste seiltur var i helgen, en ganske ruskete lørdag kan man si. Nå skal jeg konservere motoren for første gang.

For oss som ligge på vannet. Hva er den enkleste måten å ferskvannskjøre og der etter fylle motoren med frostvæske?.

- Har satt bort dette før, men tenkte jeg skulle prøve meg på dette selv i år.

Kranene på brygga er jo allered stengt. Hvor mye vann trenger jeg f.eks. ?

Er det nok kraft i vann pumpa til at jeg kan putte en bøtte forran kjølevannsuttaket på utsiden av båten, stikke en slange fra bøtta og ned under til motorrommet og feste slangen på impeller inntaket, evt sjøvannsfilteret ?. ( m.a.o resirkulering) ? Eller hvar gjør man egentlig med ferskvannskjøring / frosvæske når man ligger på vannet, og man har en Bavaria/seilbåt ?

Motoren er en 19 hk Volvo Penta (D1 20 tror jeg) m/ seilbåt drev.

:confused:

Redigert av Rastløs (see edit history)

Ligger også på vannet i vinter , selve kjølevannsystemet er jo lukket med kjøleveske på så vi snakker kun vann fra havet her , der kommer jeg til å bare stenge inntaket og la motoren gå til den ikke spytter ut mer vann i exosen og stenge av motoren , da er det sånn halvtomt i systemet og jeg har varme i båten så det er vel greit slik.

Ellers så kan du jo tømme slangen fra filteret til inntaket , skru opp lokket på filteret , starte motoren og rett og slett helle vann med frostveske rett i filteret , en bøtte eller så bør rekke til at det kommer ut vann med frostveske i spyttende ut av exosen.

Blander opp 12 liter frostveske, dvs 5l konsentrert og heller oppi sjøvannsfilteret. Da renner det også ned i

kuleventilen.

Frostveske også i kuleventil septik.

VV bereder tømmes ved hjelp av en gummibåtpumpe. Fikk ut 25 liter vann. Frotstvestke i dusjavløp, wc . kranene oppe

av med dusjhåndtak akter(koster 200,- på Lunde :blush: ).

Ingen lufting i båten og tørrballer, varme. That it.

Vi sees!

Gummibåtpumpe for å tømme vv bereder ? hvordan foregår dette ?

I vår Bavaria har vi ett blått tømmerør, og et rødt påfyllingsrør.

Putter pumpen i det rød og blåser vannet ned i en bøtte. Når det er tomt kommer det kun luft.

Veldig enkelt. Har blåst for munn tidligere, og så ut som jeg hadde løpt maraton :lol: .

Vi sees!

Hva skjera Rastløs

Trodde du skulle konservere en D2 denne høsten?. Markedet som er optimistisk er jo klare til å ta imot en B31

For å si det sån. Etter den utviklingen som skjer rundt omkring i verden nå er det greit å være mest mulig likvid, for å kunne ri stormen av. Derfor velger jeg å ikke tømme kontoen til fordel for større båt akkurat nå. :nonod: - Selv om det ern noe sinnsykt gode tilbud for tiden. :wink:

Jeg gjør som Baatsmann. Med motoren av fyller jeg blandingen av kjølevæske opp i sjøvannsfilteret forsiktig til det har fortrengt vannet i inntaksslangen. Stenger så bunnventil. Deretter får jeg med meg en person som starter motoren mens jeg etterfyller kjølevæskeblanding til jeg går tomt og hjelpemannen stopper så moteren.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...