sodne Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 hei flott tråd dette,dere har sikkert skrevet om det før, men eg er nå eingong lat. eg vil bruke pvc presenning (rubb hall avskjær) som hengsle mellom to trefineer deler, Hvilket lim foreslår dere? eg lurte på casco sin superfix. problemet er jo heften til presenningen, den må være vanntett. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
jupan Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Tør tillate meg å si at en del teoretiserer for mye og gjør dette unødvendig komplisert. Hvis du trenger at fugen skal være elastisk - f.eks. nating - bruk Sikaflex. (Har også egen tube spesielt for nating) Er målet å få ting til å sitte fast - bruk Tech-7. Jeg bruker dette stor sett hver eneste dag og det sitter så hardt at man skulle ikke tro det... Mindre egnet til elastiske fuger pga at den er veldig lite elastisk... Dyrt? Ja. Bra? Ja. :D PS! Det finnes jo også andre merker, men stoffene er stort sett de samme. Se på produktspesifikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Eg har prøvd med sica/tec men det sitte ikkje på pvc. trenge någe aent. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
skibsplast ohoi Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Den lokale byggvarebutikken selger noen silikongummibaserte fugeredskaper med ulike profiler: Har noen erfaringer med disse? Prøvde disse i går, men jeg syns ikke de var verdt pengene. En trepinne som smis til gjør samme nytta. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
jupan Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 For liming så finnes det jo en del bra to-komponent lim. Bruker selv Motek sin. Primer på spray, og lim på flaske. Sinnsvakt sterkt. Sitér dette innlegget Link to post
kah Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Er målet å få ting til å sitte fast - bruk Tech-7. Jeg bruker dette stor sett hver eneste dag og det sitter så hardt at man skulle ikke tro det... Mindre egnet til elastiske fuger pga at den er veldig lite elastisk... Jeg har brukt Tech-7 og vært godt fornøyd med hefteevne mellom tre og plexiglass. I år hadde jeg bruk for å tette mellom aluminium og plexiglass i en dekksluke. Det gikk dårlig, antar at det skyldes at aluminium lever mer enn tre ved varierende temperaturer. Resultatet ble m.a.o. en lekkasje jeg har slitt med siden. Jeg har derfor vært på utkikk etter et annet tetningsstoff, og er derfor glad for at dette temaet kom opp i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Til dekksluke er 2 typer jeg kan anbefale deg. De er vanlig silicon og polymer fra Biltema som heter Allround. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
kah Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Takk - da satser jeg på Alround fra Biltema. Bør man bruke primer for bedre heft til denne? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Bare vask med acenton. Den er vannbasert og uten farge. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jupan Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 En ting er å bruke riktig fugemasse. En annen ting er å fuge skikkelig :) Ser ikke at tech 7 ikke er brukbar mellom aluminium og plexiglass. Viktig å gjøre godt rent og å få en hel fuge. Men kanskje det ikke virker så bra likevel. Jeg limer mest tre med tech 7, på hus. men på trebåt er det ikke så bra til nating. ellers bra. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Jeg har brukt Tech-7 og vært godt fornøyd med hefteevne mellom tre og plexiglass. I år hadde jeg bruk for å tette mellom aluminium og plexiglass i en dekksluke. Det gikk dårlig, antar at det skyldes at aluminium lever mer enn tre ved varierende temperaturer. Resultatet ble m.a.o. en lekkasje jeg har slitt med siden. Jeg har derfor vært på utkikk etter et annet tetningsstoff, og er derfor glad for at dette temaet kom opp i denne tråden. Jeg så du prater om plexy og aluminium, tok de som polyester og aluminium. På plexy og polycarbon bør man bruke rødspritt til rengjøring og la den gasse godt ut. Til plexy kan du bruke Allround men Sika 297 gjør også bra jobb men er med sterk svart farge som griser utrolig. Plastic Padding har lansert polymer som heter P700 og den har jeg betre tro på til den oppgaven en Allround. Den kan du kjøpe hos Clas Ohlson. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
osa Svart 22.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2008 Noen som har erfaringer med Tech7 under vannlinja? Tenker da på å fuge mellom skroget og kjølen -har brukt en 7-variant som heter roof-7 som tetting mellom bordgangene under vann. Grei å legge på, glatte ut og ser ut til å holde (tredje året nå) Er fiberarmert men ganske så fleksibel og ser ut til å lime godt.. Sitér dette innlegget Link to post
kah Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 TIL JRO : Min erfaring med Tech7 mot aluminium gjorde jeg etter grundig rengjøring der alle gamle rester var fjernet og med en god runde med Aceton før påføring av Tech7. Takk til Servicemannen for justert svar. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Har noen erfaringer med Terostat 2759 eller Butyl-37? Mener en "proff" som holdt på med å tette vindu på en Fairline, brukte førstnevte, påsto den var mer UV bestandig en Sika og tech 7. Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Roof-7 er asfaltlim for takpapp. Skikkelig spesialklister. Kan tenke meg det fungerer på rette stedet. Sitér dette innlegget Link to post
catpower Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Har selv solgt Sikaflex sine i flere år og har erfart at den beste til å bruke på båt er Sika 521 UV. UV i navnet står for at den ikke gulner eller falmer på noen måte. Har solgt masse av denne til selvbyggere. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Har noen erfaringer med Terostat 2759 eller Butyl-37? Mener en "proff" som holdt på med å tette vindu på en Fairline, brukte førstnevte, påsto den var mer UV bestandig en Sika og tech 7. Begge disse typene er Butyler og er ikke noe bedre i forhold til UV stråler. Det som er genialt med butyler er at de ikke herder og derav ikke skaper noe problem ved eventuell demontering.. De slipper løsemiddelet slik at de blir mindre "klissete" og derav noe fastere i formen. Slike produkter brukes derfor som tetning i vindusinstallasjoner, plateskjøter, under lister og i skruehull. Begge nevnte produkter er mye brukt i caravan, men egner seg også utmerket for luker/vinduer etc. på båt. Butyl 37 er sort og veldig klissete og noe vanskelig å fjerne overskytende, men Terostat 2759 er grå, enklere å fjerne overskytende og definitivt mest brukt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
myhreoe Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Skal bruke butyl 37 på vinduene i båten, nå er det en blanding mellom silikon og sika av ett eller annet slag og all innredning i båten må rives pga fukt skade. Må presisere at silikonen er brukt av en eller annen tidligere eier. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
NilsPils Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Hva sier ekspertene om Casco Marin & Teknik? Lett å skaffe (CO), lett å bruke og ikke så dyr. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Viksund Bravo Svart 8.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2013 Fugemassen jeg brukte mellom plexiglass og aluminiumsrammen har sluppet, og det lekker. (Tror det var Sika 291) Hva anbefales her? Brukte Tech7, transparent som en kjapp løsning nå for noen dager siden, men det holdt ikke. Må visst gjøre det for 3 gang.... Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
VannTro Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Hva sier ekspertene om Casco Marin & Teknik? Lett å skaffe (CO), lett å bruke og ikke så dyr. Casco Marin & Teknik skiller seg fra mange andre fugemasser ved at den har lang åpen-tid. Det kan være en fordel at det ikke dannes skinn så fort når man skal glatte den. Den er mykere enn Tec7 og det er heller ingen ulempe når applikasjonen er fuging. Når det gjelder teknologien så er dette en hybrid(Casco kaller det SMP-Polymer) med tilnærmet like egenskaper som MS. Overmalbar, ingen krymp og god UV-bestandighet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 (redigert) Fugemassen jeg brukte mellom plexiglass og aluminiumsrammen har sluppet, og det lekker. (Tror det var Sika 291) Hva anbefales her? Brukte Tech7, transparent som en kjapp løsning nå for noen dager siden, men det holdt ikke. Må visst gjøre det for 3 gang.... Om produktet bare skal fungere som en tetning og ikke som lim for å holde plexiglasset så skal du benytte butyl som nevnt tidligere i tråden. Terostat 2759 som du får hos de fleste caravanforhandlere med eget verksted er en personlig favoritt. Den er grå av fare og overskytende er lett å fjerne etter 15-20 minutter. Plexi eller Polymetylmetakrylat(PMMA) er en amorf termoplast og er ikke like enkel å få en langvarig god liming mot som produsentene ofte hevder. Det kan også oppstå spennings-krakkeleringer i plexi om man limer med for harde produkter. Uansett hva du velger så er avfetting med f. eks. rødsprit viktig før påføring av lim/fugemasse. Husk at plexi er et mykere materiale enn glass og ved bruk i båt er det viktig å spyle med mye vann før vasking for å unngå riper. Bruk vanlige vaskemidler for glass, men hold deg unna produkter som inneholder eddiksyre/alkohol. Redigert 9.Mai.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Viksund Bravo Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Takker for utfyllende svar Blir jo litt todelt dette, for plexiglasset skal jo både limes og fuges til aluminiumsrammen. Er jo gjerne litt belastning når en presser på luka for å åpne, evnt at noen tråkker på den på taket. Så er jo redd Terrostat blir litt mykt og lite "limende"? Skal jo være vanskelig å bryte seg inn i båten også.... Hva brukes originalt på lukene, tro? Og hva skal jeg bruke om jeg skal både lime, og hindre at det slipper på plexien og lekker igjen? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
VannTro Svart 9.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2013 Her må man rett og slett ha erfaring med konkrete produkter. Det bør også være en merkevare(ikke private label da disse ofte skifter leverandør hvor egenskapene endrer seg litt) hvor noen har praktisk erfaring med applikasjonen. Selv leverer vi ingen produkter til en slik type applikasjon, så jeg kan ikke gi deg noe konkret navn, men jeg ville tatt en telefon til dette firma og spurt hvilket produkt de har god erfaring med: http://www.kreativplast.no/Produkt/Vindskjerm%20til%20b%C3%A5t Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.