Jump to content

Fuge utvendig, sikafleks eller silikon?

logos

Recommended Posts

Tør tillate meg å si at en del teoretiserer for mye og gjør dette unødvendig komplisert. Hvis du trenger at fugen skal være elastisk - f.eks. nating - bruk Sikaflex. (Har også egen tube spesielt for nating) Er målet å få ting til å sitte fast - bruk Tech-7. Jeg bruker dette stor sett hver eneste dag og det sitter så hardt at man skulle ikke tro det... Mindre egnet til elastiske fuger pga at den er veldig lite elastisk...

Dyrt? Ja. Bra? Ja.

:D

PS! Det finnes jo også andre merker, men stoffene er stort sett de samme. Se på produktspesifikasjon.

Er målet å få ting til å sitte fast - bruk Tech-7. Jeg bruker dette stor sett hver eneste dag og det sitter så hardt at man skulle ikke tro det... Mindre egnet til elastiske fuger pga at den er veldig lite elastisk...

Jeg har brukt Tech-7 og vært godt fornøyd med hefteevne mellom tre og plexiglass. I år hadde jeg bruk for å tette mellom aluminium og plexiglass i en dekksluke. Det gikk dårlig, antar at det skyldes at aluminium lever mer enn tre ved varierende temperaturer. Resultatet ble m.a.o. en lekkasje jeg har slitt med siden.

Jeg har derfor vært på utkikk etter et annet tetningsstoff, og er derfor glad for at dette temaet kom opp i denne tråden.

Jeg har brukt Tech-7 og vært godt fornøyd med hefteevne mellom tre og plexiglass. I år hadde jeg bruk for å tette mellom aluminium og plexiglass i en dekksluke. Det gikk dårlig, antar at det skyldes at aluminium lever mer enn tre ved varierende temperaturer. Resultatet ble m.a.o. en lekkasje jeg har slitt med siden.

Jeg har derfor vært på utkikk etter et annet tetningsstoff, og er derfor glad for at dette temaet kom opp i denne tråden.

Jeg så du prater om plexy og aluminium, tok de som polyester og aluminium. På plexy og polycarbon bør man bruke rødspritt til rengjøring og la den gasse godt ut. Til plexy kan du bruke Allround men Sika 297 gjør også bra jobb men er med sterk svart farge som griser utrolig. Plastic Padding har lansert polymer som heter P700 og den har jeg betre tro på til den oppgaven en Allround. Den kan du kjøpe hos Clas Ohlson.

• 3 måneder senere...
Har noen erfaringer med Terostat 2759 eller Butyl-37? Mener en "proff" som holdt på med å tette vindu på en Fairline, brukte førstnevte, påsto den var mer UV bestandig en Sika og tech 7.

Begge disse typene er Butyler og er ikke noe bedre i forhold til UV stråler. Det som er genialt med butyler er at de ikke herder og derav ikke skaper noe problem ved eventuell demontering.. De slipper løsemiddelet slik at de blir mindre "klissete" og derav noe fastere i formen. Slike produkter brukes derfor som tetning i vindusinstallasjoner, plateskjøter, under lister og i skruehull. Begge nevnte produkter er mye brukt i caravan, men egner seg også utmerket for luker/vinduer etc. på båt. Butyl 37 er sort og veldig klissete og noe vanskelig å fjerne overskytende, men Terostat 2759 er grå, enklere å fjerne overskytende og definitivt mest brukt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 4 år senere...

Fugemassen jeg brukte mellom plexiglass og aluminiumsrammen har sluppet, og det lekker. (Tror det var Sika 291)

Hva anbefales her? Brukte Tech7, transparent som en kjapp løsning nå for noen dager siden, men det holdt ikke. Må visst gjøre det for 3 gang....

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hva sier ekspertene om Casco Marin & Teknik?

Lett å skaffe (CO), lett å bruke og ikke så dyr.

Casco Marin & Teknik skiller seg fra mange andre fugemasser ved at den har lang åpen-tid. Det kan være en fordel at det ikke dannes skinn så fort når man skal glatte den.

Den er mykere enn Tec7 og det er heller ingen ulempe når applikasjonen er fuging.

Når det gjelder teknologien så er dette en hybrid(Casco kaller det SMP-Polymer) med tilnærmet like egenskaper som MS. Overmalbar, ingen krymp og god UV-bestandighet.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Fugemassen jeg brukte mellom plexiglass og aluminiumsrammen har sluppet, og det lekker. (Tror det var Sika 291)

Hva anbefales her? Brukte Tech7, transparent som en kjapp løsning nå for noen dager siden, men det holdt ikke. Må visst gjøre det for 3 gang....

Om produktet bare skal fungere som en tetning og ikke som lim for å holde plexiglasset så skal du benytte butyl som nevnt tidligere i tråden.

Terostat 2759 som du får hos de fleste caravanforhandlere med eget verksted er en personlig favoritt. Den er grå av fare og overskytende er lett å fjerne etter 15-20 minutter.

Plexi eller Polymetylmetakrylat(PMMA) er en amorf termoplast og er ikke like enkel å få en langvarig god liming mot som produsentene ofte hevder. Det kan også oppstå spennings-krakkeleringer i plexi om man limer med for harde produkter.

Uansett hva du velger så er avfetting med f. eks. rødsprit viktig før påføring av lim/fugemasse.

Husk at plexi er et mykere materiale enn glass og ved bruk i båt er det viktig å spyle med mye vann før vasking for å unngå riper. Bruk vanlige vaskemidler for glass, men hold deg unna produkter som inneholder eddiksyre/alkohol.

Redigert av VannTro (see edit history)

Takker for utfyllende svar :smiley:

Blir jo litt todelt dette, for plexiglasset skal jo både limes og fuges til aluminiumsrammen. Er jo gjerne litt belastning når en presser på luka for å åpne, evnt at noen tråkker på den på taket.

Så er jo redd Terrostat blir litt mykt og lite "limende"? Skal jo være vanskelig å bryte seg inn i båten også.... Hva brukes originalt på lukene, tro? Og hva skal jeg bruke om jeg skal både lime, og hindre at det slipper på plexien og lekker igjen?

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Her må man rett og slett ha erfaring med konkrete produkter. Det bør også være en merkevare(ikke private label da disse ofte skifter leverandør hvor egenskapene endrer seg litt) hvor noen har praktisk erfaring med applikasjonen. Selv leverer vi ingen produkter til en slik type applikasjon, så jeg kan ikke gi deg noe konkret navn, men jeg ville tatt en telefon til dette firma og spurt hvilket produkt de har god erfaring med: http://www.kreativplast.no/Produkt/Vindskjerm%20til%20b%C3%A5t

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...