Jump to content

Fuge utvendig, sikafleks eller silikon?

logos

Recommended Posts

Brukte Sika til alt som har med båt å gjøre tidligere, men bruker nå Tec 7. Om tec 7 er mye bedre skal jeg ikke vedde på, men den holder seg myk i patronen mye lenger. Det blir billigere på den måten.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

+ at jeg syns sika er enda mer grisete å holde på med enn Tec 7.

Nå skal sant sies at jeg er typen som får olje i håret når jeg oljer terassegulvet. Mao. Verdensmester i å søle.

Men jeg er alså blitt Tec7 frik. Bruker det vel litt for mye. For det er jo ikke bare fugemasse, men også ett lim. Noe jeg har glemt ett par ganger.

Det kan jo hende du skal ha det du har "fuget", fra verandre en gang.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Brukte Sika til alt som har med båt å gjøre tidligere, men bruker nå Tec 7.

Hvilken Tec7 bruker du? Er det ikke flere produkter i Tec/ serien.

Selv bruker jeg Casco sin Marin ock Teknik (som er noe a-la Sika) og er veldig fornøyd med den.

Har benyttet denne til skroggjennomføringer osv.

Tech-7 er overpriset på markeden. Samme type polymer kan kjøpes hos Clas Ohlson til 98kr men den er kun i hvitfarge og er fra Plastic Padding. KJK i Moss har fra en annen produsent og leverer dem i flere farger til hyggelig pris. Biltema har polymer i klar og heter den montasjelim. Hvis du setter vinduer med aliminiumramme i plastbåt er silicon alternativ dersom du kan altid senere få rammen ut uten store skader på gelcoat eller ramme. Fleste fabrikprodusenter bruker silicon under vinduer og takluker men de er myte om de ikke går dersom de funkerer ikke mot tre. Polyurathan, eks. fra Sikaflex, har farlige løsemidler man ikke skal ha på fingeren, ellers er de bra produkter fra dem men den som fleste båtbutikker har er ikke UV-bestendig.

Skal lime fast "fot" til kartplotter, for å slippe å skru den fast,da skruene vil vise i taket på toalettet. Kan silikon brukes i dette tilfelle,eller hva anbefales?Da er det i hvertfall mulig å fjerne/flytte den hvis nødvendig. (Dette blir plast mot plast.) :confused:

Jeg går litt utover trådtittelen: Jeg har ofte lurt på hva som er best å ta i skruehull før jeg skruer fast ulike "beslag" som antennefester, feste for kalesje, feste for fendere o.a. Jeg bruker som regel Tec 7 men ser at flere produsenter synes å ta silikon i skruehull. Hva er ulempen med Tec 7 utover at beslaget sitter svært fast på gelcoaten?

Er det lov å svare "Ingen av delene"???

Jeg har gått over til ett Bostik-produkt som heter Simson Deck Chaulk, samme fremgangsmåte som ved Sika-produktene. 2 strøk med Primer P først. Grunnen til dette byttet, er at båten min er behandlet med Clipper-systemet til Jotun, ett produkt som inneholder visse stoffer som på sikt gjør sika'en seig og dårlig. Dette var ett godt tips jeg fikk av båtbygger for 3 år siden.

Fikk bare lyst til å si noen ord om Silikon.

Silikon har generelt mye større fleksibilitet enn båade Polyuretan og MS-Polymer (i hvert fall de typene som finnes i handelen for "hvermansen"). De silikonene som dere får kjøpt i byggvarehus/verktøybutikker er produkter som ikke er egnet annet enn i byggfuger(vindu/dør/betong) eller på bad. Denne silikonen har spesielt dårlig heft til en del plastmaterialer, men hefter godt til metall, keramikk og treverk. Det er i to typer produkter man finner i butikken, alcoxy-basert og oxim-basert. Alcoxyen er tradisjonelt benyttet som fugemasse på bad og oxim som byggsilikon. Hvis det ikke står innholdet bak på tuben kan man se inc-jet trykk på toppen, en det en oxim silikon skal det stå påtrykket "contains butadiene 2-oxime" der. Den oxim-baserte typen har bedre heft på de fleste plaster.

Spesielle bruksområder for disse produktene i båt sier seg da litt selv. Skjeldent utvendig siden man ikke har behov for så stor flexibilitet som man finner i disse silikonene og skjeldent innvendig fordi vi omgir oss med materialer som ikke disse silikonene hefter optimalt mot. Skal man derimot ha et produkt på badet sitt hjemme SKAL man benytte et slikt produkt siden både MS-Polymer og polyuretan ikke liker miljøet man har på badet. Nitrogengasser man finner på bad gjør f. eks. MS-Polymer rødlig.

Når det gjelder Tech7 så er dette et elastisk lim, ikke en fugemasse. Dette har jeg hevdet i en år-rekke selv om leverandøren sier noe annet. Nå kommer de med Flex7........ så måtte de krype til korset like vel. Tech7 var altså ikke en all-round masse :-)

Sjekk shore og e-modulus på alle Polyuretaner og MS-Polymerer, Shore strekker seg fra de mykeste på ca 20 opp til de hardeste på rundt 70. Tech7 ligger vel på 65. En god fugemasse for ekspansjonsfuging på ca 20 (den skal oppfylle kravene til ISO 11600 - 25LM) som er krav til stor flexibilitet innen bygningsbransjen. Til båtbruk og generelt som en kombinert lim/fugemasse bør produktet ha en shore på ca 40. E-Modulus er en test som angir strekk egenskapene til massen (hvor mye kan den strekkes før brudd). Dette følger i stor grad shor`n, og ligger på mellom 250-900%. Det er også et uttrykk som heter "elastisk tilbakegang", det er hvor mye en masse kan strekkes for så å gå tilbake til sin opprinnelige form. Dette ble mye teknisk, men jeg nevnte det for å vise at en lim/fugemasse ikke nødvendigvis er en Lim/fugemasse, men kanskje bera en fugemasse eller bare et elastisk lim. Det viktige med dette er å tenke på hvor mye bevegelser det er der du bruker produktet forde jo hardere en masse er jo mer belastning blir det på limflaten(der limet/fugemassen ligger an mot materialet).

Sikt dere inn på en 40shore masse som et kombiprodukt og Tech7 eller lignende som elastisk lim. Som ren fugemasse, konferer med butikken om de kan skaffe, jeg kjenner bare til et produkt som ligger i hyllen i dag og det er hos Montèr. Produktet heter Optiform Fasadefug".

Edited by VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Mykgjordte hardplaster. F. eks. mykgjordt PVC. Du finne disse plastene i en del baderoms interiør slik som dusjkabinetter/bobblebad etc. Problematikken dukker ofte opp på bad fordi flisleggeren i 99% av tiden benytter Alcoxy-silikon. Dette gjør han fordi den tradisjonelt er litt "fastere" i konsistensen enn den oxime(før herding) og flisleggere drar ut fuger med fingeren, ikke bøk fugepinne slik som fuge-entreprenøren gjør.

Dere som synes disse elastiske limen er noe griseri: Slutt med å bruke finger`n, kjøp en bøk fugepinne. Disse finnes i dimensjoner fra 6-30mm bredde. Pinnen settes i svak Zalo-oppløsning noen døgn og finpusses med fint sandpapir slik at man får fjernet trefiber som har "reist" seg, samt rundet kantene litt. I samme moment kjøper man en boks "Big Wipes" eller lignende til å førke fingre/verktøy/søl.

Husk at bøkepinnen skal duppes i såpevannet også under bruk. Følg denne fremgangsmåten og du er snart en Proff-fuger. De som jobber med dette legger ca 100 pølser(600ml) pr. dag.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Hvis et produkt har veldig lav overflatespenning er det veldig vanskelig å få adhesjon. Gjør en adhesjonstest. Byggsilikon av oxim tupe er mue benyttet til insetting av dører&vinduer også med lakkerte alu-profiler