Delfin 19 Startet 27.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2008 Hei hei Er det så enkelt at man bare heller på litt frostveske i kjøle vanns systemet eller trenger man ikke tenke på slikt i en sabb motor. De tåler jo det meste Hva er fryse pungtet på sjø vann ?? Og hvilken frost veske i så tilfelle ? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Om motoren er sjøvannskjølt kan det bli dyrt i lengden og ha i frostvæske etter hver tur? Eller har då båten på land for vinterlagring. Da er det bare og kjøre gjennom en blanding av ferskvann og frostveske som tåler endel minusgrader.. Derimot visst du bruker båtene hele året gjelder det og få spylt ut alt sjøvann fra eksosmanifolden. Deretter er det bare og åpne begge tappepluggene nede på sjøvannspumpa og tappe ut sjøvannet fra motoren. Greit at en Sabb tåler mye, men den tåler garantert ikke vann i kanalene som fryser! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Sjøvann fryser rundt 2 minus, så du må nok regne med at det blir kaldere enn dette. Og selv en Sabb fryser i stykker om det blir kaldt nok. Du har to alternativer: Enten tømme motoren for vann hver gang etter bruk, eller sette på et T stykke på inntaksslangen med en ventil på det ledige løpet. En halvmeter slange på denne, så kan du stenge bunnventilen, åpne kuleventilen på T'en og kjøre gjennom motoren med frostvæskeblanding fra en kanne etter bruk. Slik gjorde jeg da jeg hadde sjøvannskjølt Sabb! I det minste inntil jeg monterte termometer i motorrom og fant ut at sjøvannet under båten holdt motorrommet over null hele vinteren! Men dette var plastbåt da, trebåt isolerer mer mot sjøen så der blir det kaldere i motorrmmet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Delfin 19 Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Ha ha jeg må si at baatplassen er en fin greie. legger ut et spørsmål midt på dagen og får svar med en gang. Takk takk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 ...og hvis du vil ha 'oppskriften' til index sitt 'patent' så kan du jo ta en titt her ---> Frostsikring av saltvannskjølt motor, det er en del bilder der også. Denne tråden omhandler nemlig samme motor, en Sabb G-modell, som jeg hadde i 2 år - før jeg bygde den om til ferskvannskjøling. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Delfin 19 Svart 27.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 takker igjen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2008 Hei, Denne tråden du tok fram no Walter_S var ein av trådane om SABB som du hadde skrevet eg ikkje hadde lest, Enda meir nyttigt å tilføre ein stor del av hjernen som heiter "BÅT OG MOTOR" Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.