Jump to content

Kalesje til Skibsplast 660 tar inn vann


RuneTh

Recommended Posts

Hei.

Har problem med at vannet drypper inn over vindskjerm. Vannet følger glidelåsen og drypper inn på cabindøren.

Kalesjen er av fabrikat Helly Hansen. Merket det først når det blåste og regnet samtidig, men det viser seg at det drypper inn

selv når det er vindstille. Kalesjen er kun et år gammel. Er dette noe som burde dekkes av garanti? Båten er forøvrig en 1998 modell.

Noen andre som har opplevd noe lignende og har råd? Jeg fersk eier av en Skibsplast 660, så om noen har lyst å dele erfaringer,

setter jeg pris på det.

mvh

Rune

Edited by RuneTh (see edit history)
Link to post

Det var jo et max uheldig sted å lekke, det vil jo dryppe inn i kabinen. Kanskje du burde prøve å impregnere rundt glidelåsen.

Ellers er jo ett år alt for kort tid for lekkasjer.

 

Det er jo Jens Sagen som lager originalkalesjene, og har presenning som er festet med borrelås over glidelåsen. Vet ikke om Helly Hansen har tilsvarende.

 

Forresten, velkommen i Skibsplast 'klubben' :flag:

Link to post

Har inntrykk av at dette er et svakt punkt på denne kalesjen, på denne båttypen. Det er fordi tre glidelåser møtes på samme sted, og det blir gjerne en liten åpning som det kan lekke vann inn gjennom. Jeg har samme båt (660) og har hatt 655 tidligere. På begge båtene har jeg opplevd det samme som trådstarter, selv om kalesjene har vært relativt nye. Spesielt i sammenheng med sterk vind forfra, da blåser regnvann inn, og hvis attpåtil fliken som ligger over glidelåsene festet bare med borrelås, løfter seg av vinden, da kan det til tider komme mye vann inn. I uværet på Sunnmøre for et par dager siden var det søkkvått i kabinen, jeg samlet opp et par liter vann med svamp fra dreneringsrenna rundt dørkluka ... :nonod:

 

En måte å hindre litt av vannsølet inn i kabinen, er å legge en fille over kabinåpningen, ev. over stålhåndtaket over kabindøren. Men jeg har også lurt på om det går an å lage seg en patent med en krok el.l. i aluminiumslista over vindskjermen, som håndtakene til glidelåsene kan festes til, så de presses litt tettere ned mot lista, og ikke blåses opp ved vind.

 

Et ganske irriterende problem dette i grunn, på en ellers fabelaktig båt.

Link to post

Takk for svar. Jeg har idag sendt en mail til Skipsplast om problemet. Tok noen bilder som illustrerte det. Spent på hva de sier. Fikk tidligere en mail om at Helly Hansen ikke hadde laget kalesje til 660, så jeg måtte bare svare de da det forrige eiger hadde tatt vare på kvitteringen fra Skibsplast om at den var kjøpt av dem i juni ifjor. Det var som du sier når det var vind og regn jeg oppdaget problemet, har bare hatt båten i noen måneder. Men idag var jeg nede og konstaterte at det dryppet like godt inn da det var vindstille. Kjedelige greier dette, er ellers strålende fornøyd med båten, men kan bli en stri vinter med fuktig vær. Jeg hadde tenkt å ha den ute, men det kan bli vått her på Vestlandet. Jeg har tapet en bossekk over kabindøren nå slik at vannet renner "inn i båten" og ikke i kabinen. I kabinen har jeg satt inn en fuktsluker fra biltema. Har hørt at de skal funke greit. Men den kan jo ikke sluke desilitere som renner inn. Skal la høre fra meg om skibsplast har noen ideer. mvh Rune

Link to post

He, he, litt artig sammentreff, jeg har også sendt mail til Skibsplast i dag om samme problem. Jeg spør dem også om det finnes såkalt Hansen-topp til 655 / 660, dvs. en formsydd ekstra presenning / kalesje som kan legges over den originale kalesjen. Men nå er det litt delte meninger om slike "topper", det blir frarådet å legge presenning over kalesjen, da det gnager og sliter på originalkalesjen.

 

Men også jeg er skeptisk til kommende vinter, jeg skal også ha båten liggende ute. Hvis ikke det finnes formsydd Hansen-topp så vurderer jeg å legge en vanlig presenning over kalesjen og vindskjermen, orker ikke å ligge vinternettene og tenke på at vann skal renne inn hver gang det blir vind og regn.

Link to post
Det er jo Jens Sagen som lager originalkalesjene, og har presenning som er festet med borrelås over glidelåsen.

Jeg bestilte ny kalesje med Jens Sagen for ett år siden. Ikke merket noe til lekkasje fra den. Viktig å trekke glidelåsene helt ned og trykke fliken med borrelås godt over.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Hva koster en kalesje fra Sagen?

 

Jeg har kalesje fra HH. Samme system, 3 glidelås som møtes. Jeg har notert meg at det ser ut til å være en mulighet for lekkasje, men har til dags dato ikke registrert at det kommer inn vann. Men jeg har båtplass i en meget skjermet havn.

 

Det er viktig å påse at glidelåsets "håndtak" ikke dekker borrelåsens arealer. Da blir fliken sittende veldig løst.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Har fått opplyst fra Skibsplast at kalesje til Skibsplast 660 koster fra kr. 8130,- til kr. 9713,- avhengig av versjon, det er laget tre ulike kalesjer til 660. Dette er kalesje produsert av Jens Sagen. Fikk forøvrig vite hos Jens Sagen at jeg ikke fikk bestille direkte derfra, så lenge en båt fortsatt er i produksjon måtte jeg bestille fra båtprodusenten, i dette tilfellet altså Skibsplast.

 

For å få korrekt type kalesje, som kan variere litt med årsmodell, osv., må de ha malnummeret til originalkalesjen på båten, det er et nummer på en merkelapp fastsydd i kalesjen, oftest i forbindelse med aktervinduet i kalesjen.

Link to post
Har inntrykk av at dette er et svakt punkt på denne kalesjen, på denne båttypen. Det er fordi tre glidelåser møtes på samme sted, og det blir gjerne en liten åpning som det kan lekke vann inn gjennom.

 

En måte å hindre litt av vannsølet inn i kabinen, er å legge en fille over kabinåpningen, ev. over stålhåndtaket over kabindøren.

Jeg legger også en fille der om båten ligger uten kalesje og det er mulighet for noen dråper.

 

Ellers har jeg funnet ut at det er egentlig ingen krise om det kommer litt vann nedi kabinen, mer irriterende da det er litt jobb å tørke opp.

 

Har i sommer brukt havnekalesja en del som jeg kjøpte på 50'års feiringa til Skibsplast i fjor høst. Fikk den til godt under halv pris fordi det måtte tettes et par hull som var stanset feil - som ble fixet gratis hos Jens Sagen :smiley:

 

Havnekalesja koster full pris 5800 kr. Den er ikke av samme lette stoff som f.eks. Windy har på sine, men er i tykkere stoff og litt mer traust utformet - litt typisk Skibsplast. Den dekker hele frontruta og sidevinduene, og har sydd utsparinger for frontlanterne og opptiltet motor.

 

Fordeler:

  • Sitter festet til kalesjeknappene bak, festes via stropper foran. Er helt tett og vil forbli det - ingen glidelåser eller vinduer som kan slites.
    Dekker godt til, gjør at det er umulig å se inn i båten.
    Gjør at det blir mye mindre vindfang enn standardkalesja.
    Kona synes denne er lettere å få av og på enn standardkalesja, selv bruker jeg vel ca. samme tid.
    Sparer den dyrere og skjørere originalkalesja for slitasje - vi kjører alltid 'toppløst' og kalesja er mye av og på i løpet av sesongen.

Ulemper:

  • Kan ikke sies å være direkte pen, er litt 'burka'
    Ganske dyr
    Er såpass mye og kraftig stoff at den må enten inn i kabinen eller under benken bak (der originalkalesja ligger) når den er av
    Og selvsagt - det går ikke å kjøre med den på, der dette er aktuell problemstilling.

Ville jeg kjøpt den igjen til full pris? Tja... Til under halv pris, som jeg gav for den? Ja det ville jeg nok.

 

PS: Og i ettermiddag skal Skibsplasten vår på hotell for vinteren. Trygt og godt bak låst ståldør og med tilsyn og alarm går den i hi til våren.

 

Er nok litt missunnelig på dere vestlendinger som har båten ute hele året. Vi har dog en liten pioner liggende på sjøen/innefrosset i isen gjennom vinteren så vi kan komme oss utpå.

Link to post
Og i ettermiddag skal Skibsplasten vår på hotell for vinteren.

Min også - dvs. i morgen kveld skal den innendørs vinterhotell :sleep:

 

Jeg har forøvrig hatt 2 kalesjer fra Jens Sagen. Den første (originale) var det ingen lekkasjer på før den "mot slutten" hadde utslitte borrelåser foran akkurat der de tre glidelåsene går sammen. Da kunne det lekke litt når det regnet kraftig og blåste forfra. Så skiftet jeg til ny kalesje fra Jens Sagen (prod. etter nummeret på den gamle) og denne virker så langt også helt tett selv ved kraftig regn og sterk vind forfra.

Link to post

Ser kalesjeprisen til en Skibsplast 660 koster i fra kr. 8000.- til 9700.-. Det var jo faktisk rimelig i forhold til min Askeladden 605.(07 mod) Den er også i fra Jens Sagen (nå Helly Hansen), og den kalesjen koster den nette sum av kr.24000.-!

Link to post

Kalesjen til Askeladden er antagelig en god del større enn på 655 / 660? Hvis ikke var det en merkelig stor prisforskjell!

 

Fikk i dag svar fra Skibsplast at det ikke finnes noe originalprodusert Hansen-topp til 655 / 660. Så da får jeg enten godta å tørke opp vann fra båtens interiør med jevne mellomrom gjennom vinteren eller legge over en presenning.

 

Andy: Havnekalesje kunne være et alternativ, men så er det jo slik, at når vi bruker båten både høst, vinter og tidlig vår, så er den vanlige kalesjen nødvendig. Da blir det for mye styr å ta av og på kalesje og kalesjebøyler hver gang man skal utpå.

 

Ellers virker det som de fleste som har kjøpt ny kalesje opplever at den er tett. Kanskje har de nye kalesjene en noe bedre konstruksjon akkurat over der hvor de tre glidelåsene møtes? Kalesjen på min 660 er 6- 7 år gammel, så jeg bør vel uansett vurdere nykjøp snart.

Link to post

Jeg fikk og svar fra Skibsplast idag om at de hadde videresendt informasjonen til produsenten og avventer tilbakemeding fra dem. Altså Helly Hansen. Merkelig at hun sa at Helly Hansen aldri hadde laget kalesje til 655/660, men jg tok bilde av merkelappen på kalesjen og sendte til hun på Skibsplast. Det var forøvrig vanskelig å lese malnummeret på merket, men mener det står 160996. Fikk pris på havnepressening, den oppga hun til 4702,- men jeg og tenkte å bruke båten litt i høst og vinter så det blir litt upraktisk.

 

Har forresten noen av dere varme i båten som kan anbefales? Jeg har ikke noe nå, men bør vel vurderes når jeg skal bruke den utover høst og vinter :-)

Link to post
Har forresten noen av dere varme i båten som kan anbefales? Jeg har ikke noe nå, men bør vel vurderes når jeg skal bruke den utover høst og vinter :-)

Har hatt en Wallas 1800 (W) siden 2001 som har fungert prikkfritt. Denne var ferdig montert fra leverandør, men da med 2 dyser. Jeg monterte selv en 3. vridbar dyse som defroster under cockpit-glasset rett foran førerplassen.

Link to post
Jeg fikk og svar fra Skibsplast idag om at de hadde videresendt informasjonen til produsenten og avventer tilbakemeding fra dem. Altså Helly Hansen. Merkelig at hun sa at Helly Hansen aldri hadde laget kalesje til 655/660,

Denne uklarheten skyldes antagelig at Jens Sagen og Helly Hansen nå er ett og samme firma, men de bruker fortsatt begge navnene.

 

men jg tok bilde av merkelappen på kalesjen og sendte til hun på Skibsplast. Det var forøvrig vanskelig å lese malnummeret på merket, men mener det står 160996.

På Jens Sagens kalesjer står det to nummer, ett øverst som er selve kalesjemal-nummeret, og så seks siffer nederst som er produksjonsdato. Du skriver i første innlegg at båten din er 1998-modell, men at kalesjen er bare 1 år. Jeg spør bare for ordens skyld, - er du helt sikker på at kalesjen er så ny? (Har forstått det slik at du nylig har kjøpt båten brukt). Nummeret du oppgir synes jeg minner mistenkelig om en produksjondato, og da altså 16. september 1996. Nummeret skal vel heller ikke være utydelig på en nesten ny kalesje? Og er kalesjen fra 1996 så er det kanskje ikke rart om den lekker ...

Link to post

Hei igjen.

 

Skvulpen: Ja du har rett at de ligner en produksjonsdato, men den sto på linjen under og var 160305.

 

Skibsplast hadde fått melding fra Helly Hansen om at de ønsket kalesjen tilsendt til Moss. Lengre borrelås og en vannavviser var det som skullle til.

Det er jo flott, men ikke så enkelt for meg når båten ligger ute..

 

Helge: Takk for tips om varme :-)

Link to post
Skibsplast hadde fått melding fra Helly Hansen om at de ønsket kalesjen tilsendt til Moss. Lengre borrelås og en vannavviser var det som skullle til.

Lengre borrelås og vannavviser ... - skulle vært interessant og sett hvordan de ordner det. Vet du om dette er "originalt" på kalesjer som de produserer i dag? Jeg kommer antagelig til å bestille ny kalesje i løpet av neste år, og håper at den neste ikke lekker som den nåværende.

Link to post
  • 1 month later...

RuneTh: Hvordan går det med lekkasjene, har du kanskje sendt inn kalesjen for "modifisering"?

 

Hos meg har lekkasjeproblemet økt utover høsten. Ved nærmere undersøkelse av kalesjen ser jeg at det kommer noe regnvann gjennom glidelåsene (når vind blåser opp flikene med borrelås?), og det lekker også inn vann noen steder langs sømmene til plastvinduene.

 

Min kalesje er produsert i 2001 og nylig impregnert, selve duken er tett, men det hjelper ikke på sømmer og glidelås, så jeg må nok investere i ny kalesje om ikke så lenge. Men inntil da, - er det noen som har gode råd til hvordan tette glidelåser og vindus-sømmer?

 

Noen som har erfaring med å smøre på stearin, Lipsyl, eller finnes det spesialstoff? Hva er bra / dårlig?

Link to post

Har meget god erfaring med å tette lekke glidelåser med Grønnlandavalla (kloss med bivoks fra Fjellreven opprinnelig laget til klær). En slik kloss koster mindre enn 100 kroner, og en kloss rekker sansynligvis til et helt båtliv. Har forøvrig masse positivt å si om Helly Hansen - hadde bl.a. ønsker om et par forsterkninger på min 3 år gamle kalesje (på Viknes 830) - kontaktet HH for å få kjøpt litt ekstra stoff - i stede ønsket de å se på kalesjen - og de "utbedret/forsterket" de delene som jeg ønsket helt kostnadsfritt, selv om dette ikke var noen reklamasjon.

Link to post

Litt mer om Grønnlandsvalla - egner seg også meget bra til å tette utette kalesjesømmer. På både glidelåser og sømmer stryker man først et lag med "voks". Så får man best resultat ved å varme opp det hele med en hårføner - dermed smelter voksen og "suges opp" av sømmer/tekstil. Dette blir da pottetett. Så smører jeg over glidelåsene en ekstra gang - dermed blir også selve "låsen" vannavstøtende, samtidig fungerer voksen som et utmerket og bestandig smøremiddel. Og så er det ikke klisset som f.eks. silikon/lypsyl(???????????????)andre mer fete smøremidler.

Link to post
Litt mer om Grønnlandsvalla - egner seg også meget bra til å tette utette kalesjesømmer. På både glidelåser og sømmer stryker man først et lag med "voks". Så får man best resultat ved å varme opp det hele med en hårføner - dermed smelter voksen og "suges opp" av sømmer/tekstil. Dette blir da pottetett.

Skal få fatt i denne smøremyke utgaven av Valla'en :wink: så snart som mulig. Takker for tipset, dette skal prøves!

Link to post
RuneTh: Hvordan går det med lekkasjene, har du kanskje sendt inn kalesjen for "modifisering"?

 

Hei Skvulpen. Jeg har hatt kalesjen inne til modifisering. HH sydde på borrelås på hele lengden slik at det ikke er kun ned mot vindskjermen den holder. I tillegg ligger det en vannaviser på utsiden av borrelåsen. Ned mot vindskjermen der de tre glidlåsene møtes er klaffen sydd ut litt slik at den dekker bedre. Dette virker veldig lovende :-)Ønsker noen å se hvordan HH ordnet det kan jeg ta et bilde. Forøvrig veldig bra service hos HH. Skal og prøve Grønnlandsvalla på glidelåsene, det høres ut som et kjempetips.

Link to post

Hei, RuneTh:

Ja, jeg vil svært gjerne se et bilde av kalesjen slik den nå er etter modifisering!

Jeg ser meg nødt til å kjøpe ny kalesje ganske snart, og lurer selvsagt på om den modifiseringen som HH har gjort hos deg er standard på nye kalesjer? Eller må man be spesielt om det?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...