Jump to content

Hvordan lage egnet bukk til lagring av drev?

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

Jeg kunne gjerne tenkt meg å laget til en bukk for lagring av Bravo Three X drevet mitt.

Jeg har sveiseapparat osv, men har ingen tegning til hvordan lage noe som tåler det.

Er det noen som har en tegning liggende?

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg har alpha drev men da jeg hadde motor og drev i tio tusen bitar i garasjen lagde jeg en bukk i treverk til drevet slik at det hvilte på undervannshuset. Da var det enkelt å sette fra seg og jeg slapp å være redd for å skrape opp lakken på drevet.

Regner med at du vil ha en bukk hvor du bolter drevet fast hengende som om det skulle stått på båten?

Da trenger du en relativt enkel L-bukk slik at drevets vekt blir sentrert over den underliggende bjelken i L'en.

Noe tilsvarende de bukkene CG glass bruker til transport av glassplater.

Vet du hvor mye et Bavo drev veier? Alpha drevet er jo behagelig lett å hanskes med men jeg har aldri løfta et Bravo..

Vinkelstål evt. firkantrør i f.eks 50x50mm er vel et bra utgangspunkt.

.

.

bmhe

Ja, det var litt av tanken, det å kunne sette det bort å ikke la det bli ripa opp elns..

Jeg har vasket og skrubbet det, og polert og vokset det. så nå skinner det, så da vil jeg ikke ha noen riper. hehe.

I kjelleren har jeg en egen bod med litt greit med plass i, der er det murvegger osv, så jeg kan bolte stativet i veggen også.

Tralle blir tungvindt og ikke nødvendig, så et stativ på veggen passer fint.

Det veier MYE, syns jeg da.. kan det være en 80-100 kilo?

Hvor i kr.sand får man tak i firkant stål tro?

ps. må også huske å få tak i noe gummislange eller noe slikt å ta rundt metallet slik at det ikke lager riper selvsagt.. hehe

Edited by Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Skal du henge på veggen, fortrinsvis murvegg trenger du jo bare ei feit stål eller aluminiumsplate som du setter bolter iht til boltmønsteret på drevet i. Deretter skrur du plata - godt - fast i veggen med feite bolter og plugger.

Er det trevegg kan du kanskje bolte tvers igjennom veggen.

Edit : Hvis det er 80-100kg hadde det kanskje vært greit å ha det på ei tralle? Type sekketralle..

Edited by Brynjar (see edit history)

.

.

bmhe

Skal lage det samme selv og bruker vinkelstål 40x40 tenker jeg.. skal ha ben på de slik at jeg kan ha de ståendes i nesten samme høyde når de skal monteres igjen. Tenkte også og lage en bukk hvor jeg kan spenne drevet fast og ha muligheten til og dreie drevet rundt for og lettere utføre service osv.. Skøyeren(Biltema) har motorbukk som er dreibar som jeg modifiserer med drevfeste (skrujigg rundt kavitasjonsplata). :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Jepp en rektangulær ramme for og sette drevet på med låsing og et solid mittfeste som du igjen fester til brakett.. da kan drevet dreies rundt 360 grader.. Den bukken tåler 450 kg så vekt blir ikke noe problem. VP har lign orginal stativ.. utolig kjekt.

Tomt for Diesel nå igjen!!

• 1 year later...

Jeg har også letet etter et enkelt stativ til å lagre drevet på og fant i den forbindelse denne tråden og fikk noen tips her.

Endte opp med at jeg i dag rotet litt i kjelleren og fant noen rester kryssfiner noe planke rester og laget meg et stativ av dette.

Ble litt etter metoden - man tager hva man haver - Resultatet ble et stødig og godt stativ, limte alle deler i tillegg til skruer / spiker for å få det ekstra stødig.

Her er en måte å gjøre det på :flag:

krakk_til_drev_1.jpg

krakk_til_drev_02.jpgkrakk_til_drev_04.jpg

krakk_til_drev_03.jpg

Edited by SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI