Enzo Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Jeg har tatt fram en boatspeed kalkulator jeg fant i en link her på en tidligere tråd og begynt å regne litt på forskjellige båter og tallene jeg kommer fram til vil veldig langt fra representere den farten båtene egentlig seiler med. Eller denne http://www.sailingusa.info/cal__hull_speed.htm eller denne http://www.image-ination.com/sailcalc.html Her er 3 eksempler: *Min båt med vannlinjelengde 8,69m 7,14 hullspeed (omtrent samme bredde som Xen) *X-Yachts 37 9.79m 7,59 hullspeed *first 40.7 10,62m 7,9 hullspeed (rundt 30cm bredere enn de ovenfor) Min båt har lystall 1,18 Xen har i overkant av 1,30 og firsten 1,34 Altså nesten 2meter forskjell mellom raskeste og langsomste , på de 2meterne så får man ut ca 0,7knop mer fart fra korteste til lengste (tatt i betraktning flatt vann og ingen krengning) , de som kjenner til disse båtene vet at det skiller betydelig mye mer fartsforskjell mellom disse. Om en båt går over skroghastighet så graver den seg ned eller planer. Jeg konkluderer da med at denne kalkulatoren er ubrukelig. , finnes det en bedre måte å regne på ? Edited October 28, 2008 by Enzo (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Ja, med simulering etter å ha lagt inn vertextabellen for skroget. . Dette er min båt Quote Link to post
Enzo Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Det er for høyt for meg Mulligan , kan du bryte det ned i dummies nivå eller prøve å legge inn 2 av de båtene jeg nevner over og se om tallene fortsatt er like Quote Link to post
HaHa Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Skroghastigheten slik du har beregnet den er en god målestokk. Ikke for fartspotensialet, men en målestokk for farten der det virkelig begynner å bli forskjell på ulike båter. Quote Link to post
Enzo Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 (edited) Når et båtverft i spesifikasjonene oppgir f.eks LOA 11meter og LVL 10meter , da er LOA den totalte lengden på båten og LVL lengden fra der båten tar vannet bak til der den tar vannet foran (rett linje) , ikke langs skroget hele veien rundt for til bak ? En båt som er fryktelig bred vil jo da få en betydelig lengre vannlinje enn en smalere båt selv om de er like lange for til akter i en rett linje. Målestokken jeg har oppgitt er muligens grei for å sette skrogfarten med null krengning men jeg klarer ikke helt å forstå at dette skal bli korrekt Edited October 28, 2008 by Enzo (see edit history) Quote Link to post
Sydvesten Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Nå er det vel mye rart ute og går om skroghastighet som ikke er annet en bølgehastigheten til en bølge med lengde lik vannlinjen på dypt vann (dybde større eller lik en halv bølgelengde)... Den sier selvsagt intet om hvor "rask" en seilbåt er..... En tømmerstokk med lengde lik en vannlinjen på seilbåt har akkurat samme skroghastighet... enkelt og greit Skal en finne ut mere om skrogets motstand i sjøen så må en nok frem med tilsvarende modeller som den Mulligan viser Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) 2 av de båtene jeg nevner over Det er ikke så enkelt Enzo. For å lage en slik modell må du ha Vertexfila eller linjetegningene. Og linjetegningene gir ikke skrogdesigneren fra seg selv om du truer med hjul og steile. Men har du først en modell, så kan du leke deg med trim og vekter og se hva som skjer. Du kan se i klare tall hva som skjer med for mye vekt foran eller for mye vekt akter. Her har jeg trimmet henne 1 grad akterover. Edited October 28, 2008 by Mulligan (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Jeg leker fortsatt med modellbåten min. Dette utslaget overrasket meg. Her har jeg krenget henne 10 grader. Quote Link to post
olews Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Du får se å få henne opp i plan! Rart å sammenligne båter som Volvo Open nn sammen med depl. båter som i Americas cup, begge ypperste klasse seilbåter. Litt forskjell i fartspotensialet der ja. mvh, Ole Quote Ole S/Y Algol Link to post
HaHa Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 (edited) Mulligan, Hva er enhetene på aksene? Jeg gjetter knop på hastigheten, men hva er enheten for 'drag'? Det er interessante forskjeller på en grads trimforskjell... Ved 7 knop går bølgemotstanden fra 125 til 155 hvanåenhetenfordragennerfornoe. En skulle tro at selv sidrompa hyttebåter vil ha nytte av å stue golfkøllene på rett sted. Høyst relevant for tråden Hvordan tune en cruiser seilbåt... Edited October 30, 2008 by HaHa (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Bølge og friksjonsmotstand i kg. Quote Link to post
HaHa Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 (edited) Takk! Jeg ser nå at det står med store røde bokstaver på toppen av diagrammet. Flisespikkende purister vil nok foretrekke krefter i Newton... Hvilket program bruker du? Edited October 30, 2008 by HaHa (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Prolines 7 Professional. Quote Link to post
Trond Aasvoll Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Mulligan, En skulle tro at selv sidrompa hyttebåter vil ha nytte av å stue golfkøllene på rett sted. Høyst relevant for tråden Hvordan tune en cruiser seilbåt... Bedre Vekt (inkl. vekt i masten) og balanse, er høyere fart. Bedre Trimming av selve båten (vektfordeling), er høyere fart? Quote Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.