Jump to content

Råtten finèr i hekken - hvordan reparere


gruff

Recommended Posts

Jeg har skiftet hekkaggregat i båten min, og i den sammenheng oppdaget at finèren som sitter innstøpt for å forsterke hekken, er råtten i et område i nedre halvdel av hullet (ca 5-6 cm inn fra kanten.  Har pirka ut og reingjort, og vurderer nå metoder for å reparere dette.   Det beste er jo selvsagt å sage ut finèr og laminat i et passende stort område, og så legge inn ny finèr og støpe på  Men laminatet er tjukt og godt, så dersom jeg klarer å få inn ett eller annet avstandsmateriale, slik at jeg ikke deformerer der skruene sitter, vil det bli sterkt nok.  Har vurdert polyestersparkel, men synest den er for fast i fisken til å få plassert skikkelig.  Lurer på om det et noe fyllstoff jeg kan blande i polyesteren, og så helle inn slik at jeg får fyllt alle krinkelkroker?   Gode råd?

Link to post
Share on other sites

det eneste jeg ville vurdert var epoxy(sakteherdene)iblandet masse aluminiumspulver....veldig sterkt men det spørs på beitet mot den halvdårlige fineren... :yesnod:

Takk for tips.

Spiller for så vidt liten rolle om det fester mot fineren, bare det fyller alle tomrom.  Har ikke epoxy tilgjengelig, andre som har forslag på noe som kan finnes i kjelleren?

Link to post
Share on other sites

Polyesterbasert glassfibersparkel er vel det rette midlet å dytte i. Hardt som bein, og god vedheft.

 

Ellers er det bare å si at innlaminert treverk er en uting, og folk som driver med slikt skulle vært satt på straff.

Å laminere inn en finerplate for deretter æ skjære ut hull til aggregat, uten å remse hullet, og så tro det blir tett, er å tro på julenissen.

 

For å få en fullgod reparasjon av speilen, må denne treplata ut. I og med at råte har begynt, vil den slippe laminatet etterhvert. Det er ganske voldsomme torsjonskrefter ute å går her.

 

Har jeg rett hvis jeg antar at båten er norskbygd?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Polyesterbasert glassfibersparkel er vel det rette midlet å dytte i. Hardt som bein, og god vedheft.

 

Ellers er det bare å si at innlaminert treverk er en uting, og folk som driver med slikt skulle vært satt på straff.

Å laminere inn en finerplate for deretter æ skjære ut hull til aggregat, uten å remse hullet, og så tro det blir tett, er å tro på julenissen.

 

For å få en fullgod reparasjon av speilen, må denne treplata ut. I og med at råte har begynt, vil den slippe laminatet etterhvert. Det er ganske voldsomme torsjonskrefter ute å går her.

 

Har jeg rett hvis jeg antar at båten er norskbygd?

Du har faktisk feil, båten er amerikansk.  Jeg har nå krøpet til korset; skjært ut det dårlige og lagt inn ny finer,  kona er i ferd med å plaste nå (mens jeg surfer på nettet, vi har bare 1 stk filtermaske :yesnod:)  Vurderte  glassfibersparkel, men hadde bare 1 kg tilgjengelig, og må ha dette ferdig i dag, så da var det bare å sette i gang.  Kommer nok til å remse hullet, ja!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...