Sjøgutt Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Det ligger noen Galion 330 Fly på finn.no. De ser veldig bra ut med fin fly, mye treverk både inne og ute og godt utstyrte. Min erfaring med disse båtene er små men var og kikket på en i fjor på messa i Bergen. Er det ikke så at Båtbutikk 1 er i gjeldssanering? Jeg tenker da på garantien, den ene av båtene selges fra Norsk Båtsenter i Bergen, så det er vel de som har garantien på den båten eller hva? Quote Link to post
Håskjer Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Fische Marine ble importør for Galeon Yachts fra 01.01.08, og dette firmaet håndterer også reklamasjoner for båter som ble importert til Norge før denne dato. Jeg er eier av en 390 og har meget gode erfaringer med Fische. De fremstår som en meget profesjonell aktør, og har nødvendig soliditet. Dette bør etter min mening tillegges vekt ved valg av båt. Vi nyter båtlivet sammen med et vennepar med en 330, og jeg har derfor god kjennskap til både 330 og 390. Mitt inntrykk er at begge modellene er av meget høy kvalitet. Legg merke til utstrakt bruk av høykvalitetsmaterialer i innredningen, svært behagelig støynivå og gode sjøegenskaper. Det er lett å bli begeistret for disse båtene. Quote Link to post
Sjøgutt Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Takk for svar Jon. Kan du spørre kameraten din om forbruket på 330en. Har han agregat eller aksling? Men drømmen er jo 390 da, en flott båt du har Quote Link to post
Kjellka Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Har ikke egen erfaring med bruk av Galion 330. Men jeg var ombord i en i sommer og ble veldig imponert Gjennomført høy klasse på alt arbeid ombord. Det var en båt jeg likte veldig godt. Quote Link to post
Håskjer Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Endelig kan jeg gi deg forbrukstall på en Galeon 330 med D6 350 Aquamatic. Ved 3000 rpm marsjer båten med 25 knop (gjennomsnittlig - uten hensyn til strøm, bølger og temperatur). Forbruket er da ca 46 liter pr. time, noe som skulle tilsvare 1,84 liter pr nautisk mil. Merk at forbruket kan variere betydelig som følge av skiftende strøm og værforhold, samt båtens last. De oppgitte tall er ikke et resultat av vitenskaplige målinger, og må oppfattes som omtrentlige. Etter neste sesong skal vi prøve å gjøre nøyaktige målinger både på 330 og 390 i hele fartsregisteret. Det som uansett kan være verdt å merke seg at disse båtene, i likhet med de fleste planende fartøy i samme størrelse, har et meget ugunstig dieselforbruk i fartsområdet 9 - 17 knop. Med råoljepris på 50 dollar fatet kan vi vel se neste sesong lyst i møte? Quote Link to post
Brukern Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Hei på deg Sjøgutt. Eg har hatt ein Galeon 330 fly i 2 sesonger og 409 drifts timer no og er meget godt fornøgd med den. Det er ingen tvil i at det er ein båt av meget høg kvalitet både på skrog, inredning og tekniske løsninger. Fische Marine er eit meget seriøst firma og kundevenlige så det er på ingen måte noe problem med garantier. Det samme er Åsane Marine som er forhandler her på vestlandet som eg har kontakt med. Eg har ein Volvo D6 med DPH drev og marser med ca 24 knopp på 3000 omdr og forbruket har eg ikkje målt meir en ein gong i år å det var fra Ålesund til Måløy 2 timer og ti minut på mars 88 liter på tung sjø bakfra rundt statt ellers har eg ikkje summert snittforbruket i år enda . Quote Link to post
Sequoia Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Alt må vel være bedre enn servicen man fikk fra Båtbutikk1 i Skjeberg som var importør tidligere. Eneste negative jeg har sett på 330 er at gelcoaten i "dashbordet" rett til høyre for midtdeleren i frontruta sprakk. I tillegg syns jeg, som den også fikk litt kritikk for i tester, at førerplassen hadde dårlig ergonomi. Men dette kan jo være endret på senere modeller. Modellen jeg har erfaring med var den første som kom. Et annet problem jeg husker fra denne var at når man dusjet rant vannet ut igjennom dørsprekken slik at det ble vått på teppet utenfor. På en 440 var landstrømsopplegget koblet riv ruskende galt fra fabrikk. Dvs selve vekslingen fra generator til landstrømsdrift fungerte ikke. Ellers syns jeg det er flotte båter som gir mye bang for the buck. Quote Link to post
nimbuster Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Nå vil jo naturlig nok eiere av Galeon alltid trekke frem de mest positive sidene ved sin egen båt....noe annet ville jo være rart. Det er sjelden man hører om negative ting ved ens egen båt. Nå vil det jo alltid være slik at det er den enkeltes eiers opplevelse av ulike sider ved båten som kommer frem, men de kan oppleves annerledes med andres øyne og andres behov og krav..... eller? Quote Link to post
Håskjer Posted November 22, 2008 Share Posted November 22, 2008 Jeg kan godt slutte meg til det du poengterer Nimbuster. Når en kjøper en båt til flere millioner vil de fleste av oss søke bekreftelse på at vi har gjort det rette. Jeg ønsket meg lenge en Nord West på grunn av dette merkets kompromissløse kvalitet. Likevel endte jeg opp med en Galeon fordi andre moment også ble tillagt vekt. Båten jeg valgte er ikke perfekt, men skoret høyest poengsum ut i fra en totalvurdering. Bildet under illustrerer noen avgjørende moment for oss: Moderne formspråk, lys, luft og volum. Quote Link to post
BårdK Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Er denne du lurer på. sjøgutt? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Ser i alle fall ut som en grei pris, sammenliknet med andre. Er det forheng eller dør for dusjen? Quote Link to post
nimbuster Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at det er fine båter, både å se på, material- og fargevalg, sikkert også standardutstyret. Jeg har ikke sett på størrelsen på uteplassen, i forhold til båtstørrelsen, men det er vel noe av det som blir prioritert høyest av de fleste vil jeg tro...ikke inneplass. Hvordan båten oppfører seg på sjøen i ulike situasjoner må bare oppleves, og kanskje sammenlignes med andre aktuelle båter. Smakog behag kan ikke diskuteres, og hver enkelt må finne den optimale båten. Vi vektlegger forskjellig, og velger ut fra det. Personlig la jeg vekt på stor uteplass både på badeplattform, akterdekk, flybridge og på fordekk. Brede dollbord, passasjersete i fartsretningen, god utsikt fra sittehøyde i salongen inne, separat dusjkabinett og et godt velprøvd skrog. Ellers syns jeg det er tåpelig å legge ut bilder tatt med vidvinkel som til de grader forvrenger virkeligheten. Quote Link to post
BårdK Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Ble litt nysjerrig på Spirit og skaffet meg testen fra Båtliv 3/07, imponerende plass på fly og på akterdekket. Flott båt, har du drev eller aksling Nimbuster? Quote Link to post
nimbuster Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Ja, enig i det BårdK, at uteplassen er stor. Det er der vi oppholder oss det meste av tiden. Jeg har aksling, med en 400 hk SabbIveco CR..... en god, støysvak og røykfri motor. Quote Link to post
Håskjer Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Jeg er helt enig i at Spirit 360 er en flott båt. Det skulle bare mangle, den kommer jo fra Møre ! Det er forøvrig svært beklagelig at produksjonen av Flem/Spirit båtene har stoppet opp. Dersom du ønsker deg en slik BårdK må du nok få tak i en av de 15 som allerede er produsert. Benytter du sjansen nå Nimbuster så kan du få deg en Galeon 390. Det blir en klasse opp, men ikke så snusfornuftig som en ekte Møring. Ellers er jeg enig i kriteriene som Nimbuster lister opp. Poenget mitt var å få frem et moment som skilte den aktuelle båten fra alternativene. Den store salongen ble bonusen. For oss som holder til midt mellom Stad og Ålesund blir gode sjøegenskaper svært så viktig ved valg av båt. Vi har storhavet rundt oss og kommer ikke særlig langt uten å krysse åpent hav. Vi har derfor rikelig anledning til å teste båtene og jeg tør påstå at både 330 og 390 klarer brasene! Eller hva sier du skipper Leineboe? Ellers bør vi vel prøve å få denne tråden tilbake til rett spor. Beklager trådstarter at jeg har bidratt til avsporingen. Dersom jeg skulle kjøpe en 330 ville jeg nok valgt en med lang plattform. Den aktuelle båten som er til salgs hos Norsk båtenter har ikke det, men til prisen som er oppgitt kan du gjerne koste på deg en forlenging? Alle 330' har forøvrig separat dusjrom med dør. Merk også at det finnes tre varianter mht utforming av salong. Det er vel også en bonus at du får du en båt fra en av europas store båtprodusenter, importert av en av de store aktørene i skandinavia. Verftet sysselsetter 800 personer, og har i løpet av siste året lansert 4 nye modeller, og den femte er på vei (70 fot). Quote Link to post
baatsman Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Har en kamerat som vurderer Galeon 390 nøye. I den forbindelse har jeg vært med å studert båtene. Må si att jeg er impornert over Galeon. Det virker trygt, solid og tiltalende. Nå skal ikke jeg spesifikt uttale meg om 330, for det har jeg ikke nok kunnskap om. Men etter å ha gått båtene i sømmen, så virker de godt skrudd. Samtidig virker Fische som en seriøs aktør i markedet. Og det ville jeg lagt vekt på. Det kommer en dag da en trenger deler også. Quote Vi sees! Link to post
nimbuster Posted November 23, 2008 Share Posted November 23, 2008 Litt på siden av trådstarter igjen, men...nei jeg er ikke i markedet verken for salg eller kjøp. Det er nå over 2 år siden den første Spirit 360 ble sjøsatt, og det var en demobåt for forhandleren på østlandet. Denne ble senere solgt for ca. 2,2 mill. Siden det er 15 båter sjøsatt...noen halvfabr men de fleste verftsinnredet. Det er verd å merke seg at med unntak av den første er ingen andre vært lagt ut for salg. Mange av disse har nå 2 sesonger bak seg. Tilbake til Galeon 33, er de bygd i Polen av et polsk verft? Noen som vet hvor mange som er solgt her i landet, og om noen er med aksel? 39' n er vel bare levert med 2 motorer m drev? Quote Link to post
Bitteliten Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 NordWest har en 330 til salgs. Den er momset inn i Norge. Prisen er sikkert forhandlingsbar. Båten er rekondisjonert av NordWest - dvs at de har gått gjennom alt det tekniske og at hele båten skal være i orden (de gjør det med alle bruktbåtene sine) salgsprospektet er her Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.