Vikane Inlander Startet 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2008 Noen spesielle forholdsregler man bør ta for å kunne benytte båt og motor når kulda setter inn, eller er det bare å få det på land og konservert det ? Noen som har erfaring med dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Har en askeladden 535 BR med 90 hk optimax. Bruker den hele året. ikke noe problem. råd fra leverandør: "ved normalvinter ( hos oss ned til kanskje 10 minus grader kan du la motoren stå i sjøen. men - ikke noe prob å vippe den opp - da kjølevannet vil renne ut." har ikke hatt prob med frost eller noe den startetr som et skudd" Bruk båten hele året -ellers får du jo bare 4 måneder med "trafikk kork" på sjøen. det er de andre 8 månedene som er de beste :-) Husk Walter_S sitt utrykk: " Is skrape er ogs¨båt utstyr " Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Ved kulde over lengre tid er det absolutt muligheter for at kabler til styring hvis ikke hydraulisk styring da, og gear / gass kan fryse fast. Har opplevd det noen få ganger. En annen ting å passe på er å sørge for nok strøm på batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Vikane Inlander Svart 28.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 (redigert) Ok, det høres jo bra ut. Sier seg jo selv at når snøen kommer for godt, blir det vel litt tungvint når båten ikke ligger under tak, men er jo forhåpentligvis mange fine dager her nede før den kommer. Redigert 28.Oktober.2008 av Selva D 6.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 28.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2008 Det går helt fint det. Når det snør som verst er det litt vel plundrete å komme seg på havet. Men det gjør det jo som regel ikke og da kan du få mange flotte turer. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
TG-cruiser Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Jeg bor i Grønland , og heroppe hvor vinteren starter fra oktober og først slipper sit tag engang i maj / juni er sejlsæsonen kort, hvis man ikke kan sejle i frostgrader. Mange af dem med påhængsmotorer gør det at de tilter påhængsmotoren op så den er fri af vandet, mens motoren kører. Den skal køre i ca 1 minut, indtil der ikke kommer mere kølevand ud, så er den tømt for vand i kølesystemet. Hvis den skulle fryse (det har jeg prøvet) så start den og lad den køre et par minutter, sluk den og lad varmen fordele sig og tø kølekanalerne op, efter lidt burde den tø op. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Mange af dem med påhængsmotorer gør det at de tilter påhængsmotoren op så den er fri af vandet, mens motoren kører. Den skal køre i ca 1 minut, indtil der ikke kommer mere kølevand ud, så er den tømt for vand i kølesystemet. Bør man følge siterte prosedyre også etter ferskvannskjøringskjøring på oppslagplassen også (hvis man ikke har utstyr for å¨blåse ut restvann) eller risikerer man bare å svi motoren ?? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Et faremoment å være oppmerksom på på vinterstid er at det kan samle seg regnvann "inn i propellen" når motoren står opptiltet. Og dette kan gi store forstskader hvis man har uflaks. Derfor anbefaler mange å ikke tilte opp motoren på vinterstid hvis det er fare for nevnte "fenomen". Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Mange af dem med påhængsmotorer gør det at de tilter påhængsmotoren op så den er fri af vandet, mens motoren kører. Den skal køre i ca 1 minut, indtil der ikke kommer mere kølevand ud, så er den tømt for vand i kølesystemet. Hei, interessante opplysninger du kommer med. Dette må vel slite voldsomt på impelleren, når du kjører motoren 1 minutt fri av vannet etter hver tur. Har ikke sett at noen motorprodusenter anbefaler denne metoden, men derimot advarer mot å kjøre motoren uten at det er vann i impellerhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 (redigert) Et faremoment å være oppmerksom på på vinterstid er at det kan samle seg regnvann "inn i propellen" når motoren står opptiltet. På en Hansvik 560 jeg hadde ute et par vintre for en del år tilbake fikke jeg skreddersydd en hette til å tre over motoren. Tiltet ikke opp motor etter bruk når det var kuldegrader. Fungerte veldig greit. Redigert 29.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Et faremoment å være oppmerksom på på vinterstid er at det kan samle seg regnvann "inn i propellen" når motoren står opptiltet. Og dette kan gi store forstskader hvis man har uflaks. Derfor anbefaler mange å ikke tilte opp motoren på vinterstid hvis det er fare for nevnte "fenomen". -Men da kan man jo få et annet problem - Hvis det kommer is på sjøen...? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
bellen Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Korleis kan det bli frostskade om det frys vatten i propellen? Sitér dette innlegget Link to post
frihågen Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 I dag var min df 140 hk frosen, kom ikke vann ut kjølekontrollen. Motoren står opptilltet. Må vel vente til det blir mildere i været. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 23.Januar.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2010 Hei, interessante opplysninger du kommer med. Dette må vel slite voldsomt på impelleren, når du kjører motoren 1 minutt fri av vannet etter hver tur. Har ikke sett at noen motorprodusenter anbefaler denne metoden, men derimot advarer mot å kjøre motoren uten at det er vann i impellerhuset. I de fleste service manualer jeg har sett advares det meget sterkt imot å kjøre impelleren uten vann, 30 sekunder uten vann og impellern er smeltet ..... på noen motorer vil selve pumpehuset smelte også da dette er laget i plast.... Kan være det er litt forskjell på det å starte motoren tørr og på det å tilte opp motoren igang ifra vannet, men ....... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.