Jump to content

Plasttanker og holdbarhet.

Haba

Recommended Posts

:rolleyes:

Hei.

Alle mine tanker ombord er i plast (polyethylen ?). Båten er nå 10 år, jeg har ingen lekkasjer, men er begynt å lure på holdbarheten på slike tanker. Hva med aldring av plast, blir den sprø, kan begynne å sprekke eller er det andre ting som kan skje ?

Noen som har erfaringer og kan si noe om dette ?

hilsen

Haba.

P.S. Har fått båten på land, konservert motor etc. og gleder meg til neste sesong allerede.

Det som eventuelt kan komme til å skje er at de begynner å slippe gjennom lukt. Ikke noe problem med vanntanken, skjelden noe stort problem med diesel men kan være et problem med septiktanken om den er montert inne i kabinen. Men jeg kan ikke se noe poeng i å ta eventuelle problemer på forskudd, det er jo ikke sikkert du vil få noen som helst problemer med tankene dine de neste 10-20 år! Min vanntak i plast rundet 30 år i år, ogden er tett og fin. Virker myk og fin i plasten etter hva jeg kan se, og kommer nok til å holde i mange år til....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

I min Carat 7400 1985 modell som jeg hadde inntil 2006 (20 år), var det ikke noe problem med plasttankene ombord (diesel, vann og septik). Ingen lekkasje, ingen lukt.

Tilføyelse: Dvs. det ble problemer med lekkasje i mannlokket på dieseltanken. Mannlokkets over- og underdel var av plast, kanskje ikke noen god løsning. Underdelen ble ujevn, og tettet dårlig. Måtte bruke sikaflex. Mannlokket ca som bildet nedenfor viser. Koster ikke mye, så det er vel bare å bytte ut ved problemer som nevnt. Har montert en slik i ny septiktank.

inspeksjonsluke.jpg

Edited by Zach (see edit history)