Jump to content

Spørsmål om dimmensjonering av trekrybbe for seilbåt.

MaLang

Recommended Posts

Hei,

Nå er ny båt kjøpt. Alo 33. Denne skal nordover i ishavet med godsbåt og jeg trenger således å bygge meg en trekrybbe for transport og opplagring. Så her kommer spørsmål jeg trenger svar på!

Da krybben skal brukes til transport av en 5 tonn båt over ett urolig hav ønsker jeg selvfølgelig å dimmensjonere krybben tilstrekkelig til at hverken støtter knekker- eller båt forskyver seg underveis. Det jeg ser for meg er å lage en ramme av trelast som skal ligge mot dekk- og senere mot bakken under opplag. I denne rammen skal jeg bolte støtteben. Støttebenene skal så få seg en avstiver ned til rammeverket og på hver side av båten skal det gå diagonale avstivere fra toppen av bakerste støtte til bunnen av forreste- samt visa verses. Slik kan ikke støtta bevege seg. Kjølen skal hvile på langsgående bjelker og avlåses for sideveis bevegelse.

* Hvilken grunnflate skal man gå for på en 10x3 meter båt?

* Hvilken dimmensjon skal man gå for på ramma? 2 lag med 2x4"? 3 lag med 2x4" eller opp på 2x6"?

* 4 eller 6 støtteben? og dimmensjon av disse? Her ser jeg for meg at det må skrus sammen flere 2x4" elller lignende.

Resten av spørsmålene kommer etterhvert...

- MartinL

Grunnflata må beregnes i forhold til om den kan sikres/stroppes ombord på fraktebåten..

5 Tonn båt? Ikke mindre enn 2"x6".

Konstruksjonen ellers bør kanskje noen med seilbåterfaring svare på. Har aldri bygd krybbe for slikt skrog.

Lykke til

.

.

bmhe

Grunnflata må beregnes i forhold til om den kan sikres/stroppes ombord på fraktebåten..

Etter det jeg forstår skal hele greia stroppes fast. Forøvrig skal det nevnes at OPI krybbene til 33 fot seilbåter er 3x3 meter.

- MartinL

Hei.

Sagaforumet har vi en tråd gående om krybber i tre til Sagabåter (riktignok motorbåter). Der ligger det i denne tråden originale tegninger for transportkrybber for Saga 7000 og Saga 27. De er meeeget solide, og mesteparten av treverket er i 4"x4". Disse krybbene passer selvfølgelig ikke for din seilbåt, men kanskje du kan snappe opp noen ideer derfra? Tegningene er i slutten av tråden.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har bygget dette Allan_stativ.jpg båtstaivet to ganger, til en 26 og en 28 fot seilbåt. Følte alltid at dette var solid nok. Byggebeskrivelser finner du her. Til en 33 foter ville jeg nok økt størrelsen litt og gjerne byttet ut 2x4 med 2x6. Bortsett fra det tror jeg nok du vil oppleve det som stabilt nok.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Jeg har sett litt på den tegninga til hallaron. Det ser fornuftig ut- men jeg vil gjerne lage en fast ramme mot bakken. Står en 37 foter i havna her med 4 støtter av 3 stykk 2x4" og 2 støtter av 2x4". Denne båten er bare 2.5 tonn tyngre enn min...

- MartinL

Skal du ha båten langt avgårde? :wink: Ta noen bilder etter hvert som du bygger, har selv tenkt i de baner, men jeg skal ikke over havet. Så hvis du bygger for å tåle overfarten så vil den nok holde her på landjorda også, så det blir spennende å se hvilke dimensjoner du går for. :yesnod:

Tanken med denne er nok at den skal kunne demonteres og stues vekk om sommeren. Om du lar 4x4 bjelkene gå hele veie fra fremre til aktre sett med bukker får du en stødigere konstruksjon. Du kan jo også sette på skråavstivere lengdeveis. Se figur :-)

krybbe_med_skraaavstivere.jpg

Heisan !

Litt på siden av spørsmålene dine, men når du får regnet på dette, så koster trematr ganske mye per meter, ihvertfall 2"6".

I tillegg kommer bolter og arbeidstid ;-)

Og en sånn trekrybbe er tungsolgt, idet veldig mange opplagsplasser har sluttet å la seilere bruke de, pga faren for velt.

Trekrybbe er også tungvindt ved fjerning/lagring, går ikke inn i bilen osv.

Altså trekrybba blir sterk nok, men å finne en brukt fabrikk-krybbe i metall gjør ting enklere og kanskje ikke så mye dyrere(kan selges videre). :wink:

Hallaron kan kanskje si noe om kostnader til matr og arbeidstid?

Evt hva koster en ny fabrikk-krybbe til 33foter?

Jo- material koster! Tviler jeg kommer under 2-4 høvdinger for denne krybba... Men! Etter å ha snakka med Opi så sier de at de ikke annbefaler å bruke demmes krybbe til transport- og iallefall ikke over det havet jeg skal ha den. Det de mente var at da måtte jeg isåfall gå opp noen hakk på størrelsen. Da havner vi på en krybbe til hakket over 20 høvdinger... Ikke aktuelt for meg da jeg ikke har noen restriksjoner på lagring av krybben om sommeren- ei heller bruk av den om vinteren. Når båten forlater øya for siste gang en gang i fremtiden så blir vel krybba til omgjort til opptenning tenker jeg...

- MartinL

Ok, det kan jo være ett friskt hav den veien, har vært noen turer opp til Kvitøya og litt deromkring. Men det er jo så langt tilbake som til 70 tallet. En av mine biler gikk dit opp til ditt område for3-4 år siden, og er visstnok i drift enda.

Du får nå iallfall en fin tur når du skal derifra, unnabakke og midnattsola i ryggen. (litt misunnelig) :yesnod:

Edited by benq (see edit history)
Heisan !

Litt på siden av spørsmålene dine, men når du får regnet på dette, så koster trematr ganske mye per meter, ihvertfall 2"6".

I tillegg kommer bolter og arbeidstid ;-)

Og en sånn trekrybbe er tungsolgt, idet veldig mange opplagsplasser har sluttet å la seilere bruke de, pga faren for velt.

Trekrybbe er også tungvindt ved fjerning/lagring, går ikke inn i bilen osv.

Altså trekrybba blir sterk nok, men å finne en brukt fabrikk-krybbe i metall gjør ting enklere og kanskje ikke så mye dyrere(kan selges videre). :wink:

Hallaron kan kanskje si noe om kostnader til matr og arbeidstid?

Det er vel 4 år siden jeg laget denne krybba sist. Mener jeg landet på rundt 2 høvdinger, da inkludert beslag og bolter. Jeg brukte gjengestang fra BT, kappet i rikelig lengde fungerte det riktig fint. Nå har jo trevirke blitt noe dyrere siden den gang, og det lønner se nok å gå opp til 2x6 på sidestøttene. Langemann havner nok mellom 3 og 4 båtpenger tenker jeg. Byggetid? Første gang en lang weekend, andre gang en lang dag. For å effektivisere byggeprosessen er det greit å være 2 stykker. Merk opp alle lengder først. Kutt til alle lengder. Bor opp alle hull. Monter. Burde gå veldig greit på en dag om man er 2 stk.

Bruktmarkedet for seilbåtkryber er vel relativt begrenset der denne båten skal..... :lol: :lol:

ja da blir det nok ikke til at jeg kan assistere deg. Er i Tromsø fra tid til annen, men da er det jobb og jobb og deretter rett hjem.... Du får ha lykke til....

Å seile der oppe (svalbard) må jo være en drøm, men sesongen er vel ikke så fryktelig lang?

Å seile der oppe (svalbard) må jo være en drøm, men sesongen er vel ikke så fryktelig lang?

Det er en drøm ja:) Det føles godt å ta steget fra åpen båt til seilbåt:) Rekkevidden og konforten er tross alt mye større:)

Sesongen her er i høyeste grad definert av hvor fort foreninga får ut bryggene- men i teorien kan båten ligge på vannet fra begynnelsen av juni til midten av oktober. Uttafor disse månedene er det vær og is som setter begrensninger...

- MartinL

hmm, liten sjangs for at jobben bringer meg til Svalbard, men jeg er stadig i Tromsø Harstad og Bodø. Det er ikke få timer jeg har tilbrakt vandrende langs kaiene, mens jeg drømmer om å seile deroppe..