edo Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Vinter 2007 hadde jeg pakket inn båten med ny pressening med fra maritim, jeg brukte plastkanner halv fulle med vann på begge sider for å holde presenningen på plass. Denne vinteren fikk vi mye snø (på sørlandet), når vinteren begynte å slippe taket og vi fikk kalde netter og varme dager frøs kannen fast i snøen, når da dette smeltet ble nesten samtlige maljer revet av presenningen pga at kannen satt frosset fast i snøen. Så for min del blir det bare kryss surring av tau under båten i fremtiden. Noen med samme erfaringer?? Quote Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Brynjar Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Jeg har alltid surret presenningen i krybbe eller som nå - tilhenger. Har ikke særlig tro på å ha disse kannene dinglende rundt båten... Biltema har sånne snap-on maljer hvis du trenger å reparere presenningen din. Har prøvd disse og syns de var greie Quote . . bmhe Link to post
LM 605 Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Hadde akkurat samme opplegg som deg på min egen båt i fjor. Presenning over, og halvfulle plastkanner med vann i hengende for å få tyngde i presenningen. Merket imidlertid ingen tegn til fastfrysing av kannene, vi hadde vel samme snøværet her på disse kanter også, så presenningen hadde alle maljene på plass etter vinteren, enda det kun var en tynn billigpresenning. Har kjøpt ny tykk (545g) presenning i år, så jeg vil ialle fall være obs på problemet, når eller hvist det kommer snø. Quote Link to post
Framtia Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Min erfaring er at hengende kanner er den beste måten å dempe bevegelsene i presenningen på. Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
edo Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Men skal sikker være uheldig med snødybde, kulde/varmeperioder etc, men være oppmerksom på at dette kan forekomme. Quote Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
880 Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Bruk noe lignende på kannene eller uten kanner, har fungert utmerket for meg en del år. Edited October 28, 2008 by 880 (see edit history) Quote Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lars H. Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Plastkanner har jeg aldri brukt. Jeg har en presenning som går litt ned til der skroget svinger inn. Så trer jeg tau gjennom alle maljene (horisontalt) og snurper til. Deretter har jeg tamper inn under båten fra den ene siden til den andre. Disse er knyttet fast i "snurpetauet" mellom maljene slik at det blir svært liten belastning på selve maljene. I løpet av 20 år har det røket under en håndfull maljer! Og presenningen har holdt seg på plass uten forskyvning også. Lars H. Edited October 28, 2008 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ben Sin Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Noen med samme erfaringer?? Gjorde samme erfaring, men heldigvis røk det ikke maljer. Kun fordi jeg stadig var nedom om måkte vekk snøen rundt de. I år henger kannene nesten ned i bakken på begge sider, og jeg bruker kapellstropper i gummi mellom kanne og presenning. Jeg liker fortsatt bedre å bruke kanner enn å feste presenningen helt fast. (Dessuten må jeg ha litt klaring mellom eksosen til Wallasen og presenningen. Jeg skal jo kose meg ombord om vinteren også.) Quote Link to post
Framtia Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) var ikke problemet til trådstarter i hovedsak forårsaket av at presenningen gikk unødvendig langt ned på sidene av båten?. Hos meg går den bare et lite stykke nedenfor rekkelista, og da er det ikke noe problem siden kannene blir hengende godt over bakken/sjøen. Edited October 28, 2008 by Framtia (see edit history) Quote Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
netrom1 Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Jeg har blandet vannet med en skvett frosvæske. Quote Link to post
edo Posted October 28, 2008 Author Share Posted October 28, 2008 Kannene hang ca 80cm over bakken, når vi fikk snø kom det opp mot 2m, samt at det raste ned fra presseingen, så det lå nok opp mot 3m snø på siden av båten. Vet ikke akkurat når det skjedde, men det var nok mot slutten av snøsmeltingen. En mulig løsning er jo å ha kannene hengene like over bakke som er nevnt av østkyst hustler. Quote Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Ben Sin Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) var ikke problemet til trådstarter i hovedsak forårsaket av at presenningen gikk unødvendig langt ned på sidene av båten?. Kommer an på hvor langt opp snøen når det. For at snøen ikke skal dra kannene ned, slipper jeg kannene så langt ned at de ikke kommer lenger. Jeg har blandet vannet med en skvett frosvæske. Hvorfor det??? Red. Uansett: Snø er noe dritt. Edited October 28, 2008 by Østkyst Hustler (see edit history) Quote Link to post
Lars H. Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Jeg lurer litt på hvorfor så mange bruker plastkanner og ikke har tamper inn under båten. Noen båter har riktignok en slik skrogform at stroppene vil gli fremover eller akterover, men bortsett fra det? Lars H. Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ben Sin Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Grunn nr. 1 (Dessuten må jeg ha litt klaring mellom eksosen til Wallasen og presenningen. Jeg skal jo kose meg ombord om vinteren også.) Og det får jeg ikke hvis jeg bruker tamper inn under båten. Grunn nr. 2 Ingen tau i veien når jeg om våren står i ly for regn og drittvær når båten skal poleres. Og heller ingen tau i veien når/hvis man skal gjøre noe på skroget om høsten og våren. Grunn nr. 3. Kjapt og enkelt. Taustumpene henger fast på presenningen, og det er bare å hekte på kanner. Quote Link to post
Herman Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 knyttet fast i "snurpetauet" mellom maljene slik at det blir svært liten belastning på selve maljene. Jeg har alltid lurt på hvorfor dette skal være så lurt. Den totale belastningen på maljene er jo det samme, enten kannene henger direkte i maljene, eller i et tau som går gjennom alle maljene. Vekten av kannene er jo den samme uansett. Quote All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Kjellka Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Plastkanner har jeg aldri brukt. Jeg har en presenning som går litt ned til der skroget svinger inn. Så trer jeg tau gjennom alle maljene (horisontalt) og snurper til. Samme metode som jeg bruker med god erfaring Kan absolutt anbefales Quote Link to post
opus Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Jeg lurer litt på hvorfor så mange bruker plastkanner og ikke har tamper inn under båten. Noen båter har riktignok en slik skrogform at stroppene vil gli fremover eller akterover, men bortsett fra det? Lars H. Tauet kan slipe/file på bunnstoffet ved blafring i presenningen. Og tauene kan trekke bunnstoff opp og sverte over linjen/fribordet. Ihvertfall tidligere, med 2 billig-presenninger litt dårlig tilpasset pga masten sto på. (Ikke like pent arbeid som deg da, ser bra ut.) Edited October 28, 2008 by opus (see edit history) Quote Link to post
Sira Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Jeg har bestandig brukt gummislange fra lastebil som jeg skjærer opp i ca 4-5 cm bredder. Slangestrimlene fester jeg i opplagshengeren. Så er det bare å stramme til. Aldri hatt noe problem med dette. Quote Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten Link to post
SvartRøyk Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Snurping under båten funker vel ok om tauet er stramt og man har en god pressenning. Selv synes jeg vannkanner funker best. Konstant drag i maljene og ikke noe rykk som river ut maljene. Har opplevd det diverse ganger med billige presenninger og tauunderbåtenmetoden. Tau under båten slet også vekk bunnstoff og primer på plasser der tauet strammet rundt skarpe hjørner. Holder en knapp på vannkanner som "fjærer" og unngår rykk. Hvorfor ryker maljen når vannkannen var frosset fast? Skal ikke tauet holde presenningen på plass....eller var ikke maljene gode? Quote Link to post
Ben Sin Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 (edited) Hvorfor ryker maljen når vannkannen var frosset fast? Skal ikke tauet holde presenningen på plass....eller var ikke maljene gode? Fordi tørr snø en gang blir våt snø, og ny snø kommer oppå våt snø, som snart blir tung snø, og presser gammel snø sammen, som gjør at fastfrosne kanner dras ned sammen med hard og tung, ny og gammel snø og is. You see? Edited October 28, 2008 by Østkyst Hustler (see edit history) Quote Link to post
Gunga Din Posted October 28, 2008 Share Posted October 28, 2008 Jeg har alltid surret presenningen i krybbe eller som nå - tilhenger. .......... Krybbe/tilhenger er OK........men aldrig i bokker/strever... :nono: Quote S/Y Gunga Din Link to post
hifo Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 hvorfor ikke?? Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Gunga Din Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 vid stark vind som tar tag i båten så står den o vagger litt...har du då en pressening kopplet til bokken/streven så kan presseningen få bokken/streven o flytte på seg o båten legger seg pent på siden har hänt att båter veltet pga dette......da er det bedre o surre presseningen runt skroget i stellet... Quote S/Y Gunga Din Link to post
ter-av Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Minner meg på en videosnutt jeg tok i Son for noen år siden. Denne båteieren tror jeg samlet dunker i flere år før han kjøpte båt...... http://home.online.no/~ter-av/video3.cfm Quote Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Mulligan Posted October 29, 2008 Share Posted October 29, 2008 Kunne vært båten min. Men jeg har kortere tamper. Kommer det ei skikkelig vindkule, så blåser presenningen av uten at båten eller krybba blir belastet. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.