Jump to content

Står båten min trygt (se bilde)

NovaMalin

Recommended Posts

Jeg har tatt opp båten for vinterlagring på land for første gang, og er naturligvis bekymret for om båten står bra. Båten står med riggen på i en opplagskrybbe i jern, spesiallaget for båten på et mekanisk verksted. Tipper krybba veier 2 - 300 kg. Krybba har vært benyttet i mange år av tidligere eier, og jeg har justert krybba slik den har vært innstilt før. Det virker som om båten står trygt som fjell, men med tanke på forrige vinters stormer, og båter som gikk over ende er jeg allikevel litt urolig. Jeg synes kanskje sidestøttene står litt langt ned på skroget? Båten hviler på kjølen slik at det er lite vekt på støttene. Jeg har vært inne på tanken om å kjøpe et par frittstående bukker fra Ilas eller lignende, og plassere disse midtskips like under vannlinjen, men disse bukkene er jo svindyre.

Har jeg grunn til å være bekymret?

img_8983.jpg

Pappa, jeg vil sove i båten!

Synes det ser greit ut. Er ikke ekspert men det ser ganske likt ut som det jeg har på min båt og den har vært på land med riggen oppe i hvertfall de siste 10 årene uten at det har vært noe problem. Sjekk litt med de andre båtene rundt deg og snakk med eierne om deres erfaringer.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Tror jeg ville stroppet den ja. Hvis du låser kjølen i nerkant risikerer du vel ganske store påkjenninger sideveis på kjølen hvis uværet skulle slå inn for fullt.

Må alikevel reservere meg litt, jeg har fint lite kjennskap til seilbåters oppbygging og hva en slik kjøl skal kunne tåle av belastning på land

.

.

bmhe

I tillegg ville jeg ha to jekkestropper mellom fremre og bakre støtteben helt opp ved skroget. Det bruker jeg, på anbefaling av Sverre på opplagsplassen i Son. Han har flere hundre seilbåter opp hver vinter og vet nok hva han snakker om.

Redigert av jandrea (see edit history)

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Ser greit ut det, blir nok ikke din båt som velter. Problemet er mange krybber som ikke låser kjølen i de tilfellene jeg har sett. Løse bukker er også et syn man gjerne ser under bilder av seilbåter som har veltet. Det eneste jeg ville endret på båten din er 2x4 stokkene du har plassert foran og akter. Der liker jeg ikke så liten anleggsflate mot skroget. Plasser feks. en 30cm lang 2x4 kloss i toppen.

Stropping slik Brynjar nevner er også lurt hvis det er meldt uvær. Har selv samme opplegg som deg når båten er på land, og en gang det blåste 30 sek i siden flyttet kjølen seg noen cm. Stroppet den med lastestropper helt nederst, og siden var alt bare velstand. Ganske imponerende store krefter som regjerte i havna den kvelden.

Står båten din på Vallø ?

Jeg var en av de uheldige i Februar som hadde båtvelt på Vallø og jeg tror store deler av grunnen var at støttene sto plassert for langt oppe på skroget , dine støtter står lenger under båten og det ser i mine øyne tryggere ut , har du kryssholdt midtskips ? Har du det så sett en stropp fra nedre hjørne på krybba opp til kryssholt og ned igjen til neste hjørne , stag også opp kjølen sideveis og den båten står mot det meste

Står båten din på Vallø ?

Jeg var en av de uheldige i Februar som hadde båtvelt på Vallø og jeg tror store deler av grunnen var at støttene sto plassert for langt oppe på skroget , dine støtter står lenger under båten og det ser i mine øyne tryggere ut , har du kryssholdt midtskips ? Har du det så sett en stropp fra nedre hjørne på krybba opp til kryssholt og ned igjen til neste hjørne , stag også opp kjølen sideveis og den båten står mot det meste

Er det ikke smart å ha nettopp disse labben litt lengre ut enn en ser på mange båter? Forutsatt at kjølen er skikkelig stemplet av, bruker 2*4 selv på hver side... Har alltid trodd at det var uheldig om støttene kommer for langt under båten...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Er det ikke smart å ha nettopp disse labben litt lengre ut enn en ser på mange båter? Forutsatt at kjølen er skikkelig stemplet av, bruker 2*4 selv på hver side... Har alltid trodd at det var uheldig om støttene kommer for langt under båten...

Sålenge krabba er bred og "kjeppene" ved belastning får trykkpunktet rett på så er det vel fint om de kommer lenger ut men den krabba på bildet er så smal at om man setter beina lenger ut så vil belastningen bli rett om de plasseres slik de er , tror jeg har liggende et bilde av min båt i den krabba der beina knekte så jeg får forklart

Sålenge krabba er bred og "kjeppene" ved belastning får trykkpunktet rett på så er det vel fint om de kommer lenger ut men den krabba på bildet er så smal at om man setter beina lenger ut så vil belastningen bli rett om de plasseres slik de er , tror jeg har liggende et bilde av min båt i den krabba der beina knekte så jeg får forklart

Ok, da er vi enig, krybba må være så bred som mulig og så få støttene ca i vannlinja... Stusser på mye av det som brukes i dag. Syns mange krybber er altfor smale og dermed kommer punktene langt under båten, rart at det går bra. Trådstarter, dette så greit ut, men som Gunga sier, riggen kunne med fordel vært av, men det kommer ann på hvor mye vind du kan forvente der båten står. Mange står jo godt med riggen på... Her jeg har båten er det strengt forbudt å ha riggen på... Nå hadde jeg 44 knop i riggen (på sjøen) like ved der båtene står på land så det forklarer vel saken... Her er det ikke rom for å gjøre feil som å ikke stemple av kjølen og/eller ha single støtter etc...

jo...om riggen vart av....... :smiley: gjort på 2 timer...inkl avklädning av stag

Nettopp, tror mange vegrer seg for å ta riggen av, men det er jo noe en bør lære seg når en har seilbåt...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

På Vallø i Tønsberg hvor båten min ligger er det så å si ingen som tar av riggen. Det er ingen egen mastekran her, og heller ikke avsatt eget areal for lagring av master. Hvis jeg skulle tatt av riggen antar jeg marinaen hadde tatt ekstra betalt for det, da den må tas av med trucken. Mulig man også må betale ekstra for å lagre masta, men det vet jeg ikke.

Har i dag stempla masta med 2 stk 2X4 + sikring med stropper. Har i tillegg stropper fra spring-kryssholta til krybbebunnen. Synes det ser bra ut nå. Kommer tilbake med bilder i kveld hvis jeg rekker det.

Ellers tar jo ting himla lang tid da. Skulle tømme båten for puter, madrasser, tauverk og andre løse ting i dag, men ville ikke at det skulle bli vått i snøværet, så det fikk jeg ikke gjort. Ville ikke pakke ut storseilet heller, da det er tørt og fint inne i bomtrekket. Så skulle jeg kjøpe olje- og dieselfilter (Vetus M3.09), men hverken Vallø marina, Biltema eller Mekonomen fant filter som passet. Mulig jeg må ha originale Vetus-filter. Noen som vet?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...