Jump to content

GPS/kartplotter/ekkolodd


Jan Rune

Recommended Posts

Hei

Jeg kan fortelle deg litt om Garmin 188c, da jeg har hatt en slik plotter i ett år.

Min subjektive vurdering sier at dette er noe av det bedre du får i dag med hensyn til pris/plotter/ekkolodd.

Den er passe stor for mitt bruk, jeg kjører en daycruiser som går ca 30 knop, og skjermen har ikke problemer med å oppdatere seg fort nok(dvs. jeg kjører ikke fra kartet) Det er fargeskjerm som er god i sollys, og jeg mener den er god på natt kjøring også. Ekkoloddet funker greit, du kan kjøre splitt skjerm, og legge inn masse avanserte løsninger. Se bruker spesifikasjoner på www.belanor.no eller www.garmin.com.

 

Er også kommet en litt mindre utgave 178c, se overnevnte linker for info.

 

Antenne:

Du kan få plotteren med ekstern antenne, det har jeg for å sikre meg best mulig forbindelse med satelitter, men det kommer an på hvor du skal plassere plotteren i båten.

 

Jeg syntes navigeringen fikk en helt ny verden med plotter, zoome ut/inn ser alltid hvor du er på kartet osv. Du kan søke på Kategorier her på forumet, se GPS, plotter elektroniske kart og Bluechart som 188c bruker.

For å forstå hva bluechart er, må man se litt på hvordan det er bygget opp.

Oppbyggingen av BC er slik at det ligger mange kart over hverandre av det som er tilgjengelig for område, disse kartene har forskjellige målestokker f.eks.( 1:10000 eller 1:50000) Kartene bygger på Statens kartverk oppmålinger, noen kart er nye, andre gamle.

 

Dette kan føre til litt forvirring, så det er viktig å sette seg inn i bruken av plotteren, og som ved papirkart se hvilket kart man bruker, og om det finnes noen bedre for det område man er i. På BC gjøres ofte dette ved at man zoomer litt inn/ut, da det kan ligge en annen nyere informasjon på enkelte kart( og dette får man bare frem ved enkelte "inn zoomingsnivåer")

Man har også mulighet til å justere, huke av hvilkene kart man ikke vil se. Dette tror jeg Garmin er alene om.

Slik som havnekartet i Kristiansand som er svært gammelt, men likevel med i basen til BC, har mange rare og gamle opplysninger, også noen som er feil, huker man vekk dette kartet får man ikke disse opplysningene lengere, da får man bare opplysninger fra et kart med større målestokk, men som er nyere, og for vanlig bruk mere oversiktlig. Altså er havnekartet her for de som er spesiellt intresserte.

Dette gjør at man må se igjenom kartgrunnlaget sitt, og vite hvordan dette fungerer. Legger ved et bilde av skjermen her.

Bilde

 

Vil du vite mere, så kom gjerne med flere spørsmål

Link to post
Share on other sites

På BC gjøres ofte dette ved at man zoomer litt inn/ut, da det kan ligge en annen nyere informasjon på enkelte kart( og dette får man bare frem ved enkelte "inn zoomingsnivåer")

Man har også mulighet til å justere, huke av hvilkene kart man ikke vil se. Dette tror jeg Garmin er alene om.

Slik som havnekartet i Kristiansand som er svært gammelt, men likevel med i basen til BC, har mange rare og gamle opplysninger, også noen som er feil, huker man vekk dette kartet får man ikke disse opplysningene lengere, da får man bare opplysninger fra et kart med større målestokk, men som er nyere, og for vanlig bruk mere oversiktlig. Altså er havnekartet her for de som er spesiellt intresserte.

Har også brukt mye tid på å "utforske min plotter som er den samme som Kristians. Svært fornøyd jeg også, men har hatt noen "runder" med Bellanor angående kartene. F.eks. var kartene for Kragerø nærmest ubrukelig å navigere etter. Dette har de rettet opp på den nyeste kartbrikken. Denne fikk jeg gratis oppdatert da jeg stilte spørsmål om kvaliteten på bl.a denne delen av kartet. Bra servide må jeg si!

Ellers er det vel slik, Kristian, at de nyeste oppdaterte kartene alltid legger seg "oppå" de gamle - iallefall slik jeg har forstått Bellanor. Men funksjonen med å skru av å på kart bruker jeg også mye - ikke alltid at de nyeste er helt komplette. F.eks. så mangler den aller siste oppdateringen over Kr.sand (kartet for Dvergsnes osv.) dybdekoter på 5 meter og den mørkeblå fargen som disse ellers har. Jeg snakker da om den oppdaterte brikken fra jan -04. Jeg har også drøftet dette med Bellanor som mener at dette vil bli korrigert i neste oppdatering. Likevel ikke helt lett å vite hvilke kart en skal bruke for det nye inneholder samtidig en del ny informasjon som er grei å ha, men dybdekoter på 5 meter er jo heller ikke dumt å ha for oss småbåtfolk!

Link to post
Share on other sites

Takk for rask og infomativ respons på mitt spørsmål og GPS/kartplotter/ekkolodd.  :flag:

 

Jeg har søkt litt på på tidligere diskusjoner ang. relaterte emner og kom  over en rel. opphetet debatt ang. elektroniske kart fra i fjor sommer.  Ble etter dette nokså usikker ang. BlueChart.  Synes å være litt varierende kvalitet, avhengig av området som dekkes, og ikke minst om man har siste versjon eller ei.

Er det riktig at BlueChart ikke er sømløse?  Er det i så fall noen som vet om det noen "hull" i strekningen Bergen - Kristiansand?

Jeg har behov for kart fra Bergensregionen til Sørlandet, og ser at dette kan jeg få dekket i en brikke fra Navionics?

Vet noen om det er noe tilsvarende på gang større kartbrikker fra BlueChart?  

Jan Rune

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt Garmin ved kjøp av ny kartplotter. Grunnen er at Garmin er lite forutsigbare når det gjelder kartsystemer og leverandører. I løpet av de siste 4 årene er det etter det jeg har fått rede på skiftet brikker/systemer ikke mindre enn 3 ganger. Min Garmin 230 f.eks. kjøpt i 2001 og som benytter G-charts, var allerede utgått på dato i 2003. Karter kan leveres, men koster en formue og ble sist oppdatert i 2001. Pris Lista-Stavanger kr. 2990 og det samme for Stavanger-Bømlo. Hårreisende og helt på trynet for gamle kart!! Kjøp heller en kartplotter fra en produsent som ikke har som mål å ha så kort levetid som mulig på hardware'n sin!  

 

PS: Kartplotteren er en utmerket GPS, men det var ikke det den ble kjøpt som. GPS hadde jeg fra før.

Link to post
Share on other sites

Takk for rask og infomativ respons på mitt spørsmål og GPS/kartplotter/ekkolodd.  :lol:

 

Jeg har søkt litt på på tidligere diskusjoner ang. relaterte emner og kom  over en rel. opphetet debatt ang. elektroniske kart fra i fjor sommer.  Ble etter dette nokså usikker ang. BlueChart.  Synes å være litt varierende kvalitet, avhengig av området som dekkes, og ikke minst om man har siste versjon eller ei.

Er det riktig at BlueChart ikke er sømløse?  Er det i så fall noen som vet om det noen "hull" i strekningen Bergen - Kristiansand?

Jeg har behov for kart fra Bergensregionen til Sørlandet, og ser at dette kan jeg få dekket i en brikke fra Navionics?

Vet noen om det er noe tilsvarende på gang større kartbrikker fra BlueChart?  

Vel, det er jo slik at det man har selv, ofte er det beste :wink:

 

Hvis du skal ha kart fra Bergen til Kristiansand må du har flere kartbrikker, hver brikke koster omlag 2000 kroner, oppdatering er mye billigere, se Belanor, eller www.normap.no for priser.

Tror ikke det kommer nye større brikker, men snakk igjen med Belanor.

Kvaliteten på kartene er som regel alltid bedre på nyeste versjon, da det er årsaken til oppdateringen.

Kan godt være et andre produsenter dekker hele området, men skjekk pris og om du kan se dybde på skjær under 10 meter uten å klikke på et "+" tegn i kartet. Noe som jeg anser som vesentlig i en hurtiggående båt, samt at skjermen oppdater seg raskt og at den er lettlest.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Raske oppdateringer er vel ingen ulempe! Oppdateringen skjer jo på grunnlag av nye oppdateringer fra kartleverandøren - ikke det at BlueChart kartene ikke er gode nok. Har en Garmin 188c og er veldig fornøyd med denne. Kartene fikk for et par år siden dårlig kritikk i test, og har dessverre lidd under dette. Problemet er bare at de nye kartene er forbedrert betydelig og kan ikke sammenligens med de gamle.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg betalte rundt 600-700 kroner for oppdatering Lista-Sv.grense. Blir oppdatert 2 ganger i året, og du kan lese hvilkene kart som er oppdatert, de baserer seg på Statens kartverk S57 digitale oppdateringer. Det er ikke alltid man behøver å oppdatere, da det kan være oppdateringer som er i andre farvann en der man ferdes. I JAN04 brikken så er det oppdatert med tidevannstabell, og noe nytt ved Svenske skjærgården, og ved Lista,Skagerrak.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye må du betale når du bytter til nye kart, jeg regner med at du slipper unna med mye mindre enn full pris?

Dette forutsetter jo selvfølgelig at du har kjøpt den til full pris en gang eller har gamle kart å bytte inn.

Forrige oppdatering fikk jeg gratis av Belanor!! Jeg argumenterte med at kartene fra bl.a. Kragerø var ubrukelige til navigering, og de var enig i dette. Flott service! Ellers er det vel riktig pris det som Kristian antyder.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...