Frank Allan Startet 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2008 Vanntankmåleren virker ikke og jeg lurer på hvordan finne ut om det er giver eller instrument som er gåen? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Søkte etter "tankmåler +feil": Resultat Sitér dette innlegget Link to post
battello Svart 29.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 Vanntankmåleren virker ikke og jeg lurer på hvordan finne ut om det er giver eller instrument som er gåen? Frank, Du er vel bortreist for tiden? Dersom du ønsker det, kan jeg ta med meg et multimeter og måle giveren og instrumentet for å lokalisere feilen, når du er hjemme igjen. Vi ligger jo fortøyd på samme brygge Sitér dette innlegget -battello Link to post
Frank Allan Svart 29.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2008 (redigert) Hi Battello. Det høres fint ut. Jeg er ute enda i 5 uker, passerte 1st uka i dag. Hyggelig at du også er på BP. Redigert 29.Oktober.2008 av Frank Allan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 sikkert dumt spm men , hvordan måler man ett instrument med multimeter ? føleren er vel grei. men må man isåfall vite hvilke ohm verdier man skal ha på instrumentet eller er det nogenlunde generelle verdier? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) På Balticen viste måleren full tank uansett. Fikk da info om at hvis giver var gåen så ble det 0 motstand og måleren ville vise fult. det stemte. byttet giver og alt fungerte som det skulle igjen. Var en sånn giverstang det her var snakk om Var selfølgelig her på BP at jeg leste meg fram til dette. Utstyrspursheren hadde ikke hørt om den feilsøkningsmetoden. Redigert 30.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hifo Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 ja , den er grei. men hvordan måle instrumentet?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Zach Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Jeg gjorde slik på et instrument som skal ha giver 0 - 180 ohm (gjelder VDO, tror det gjelder Wema også). Koble opp instrumentet på "vanlig måte", erstatt giveren med en motstand på 100 ohm. Da skal instrumentet vise ca 1/2 tank når du slår på spenningen. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 ja, den tar jeg... bare lurer på hvordan måle med multimeter ? la oss si man bare har ett innstrument i hånden. finnes det nogenlunde generelle verdier mellom kontaktpunktene ? kan den ohmes med ett multimeter? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
battello Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 sikkert dumt spm men , hvordan måler man ett instrument med multimeter ? føleren er vel grei. men må man isåfall vite hvilke ohm verdier man skal ha på instrumentet eller er det nogenlunde generelle verdier? Selv om man ikke kjenner til hvilken ohmsk verdi den spesifike giveren skal ha, kan man jo med et multimeter enkelt finne ut om det er brudd i giveren. Videre kan man finne ut om motstanden varieren når flottøren heves/senkes. Man kan også ha med seg et potmeter og koble dette inn istedet for giveren. Da kan man se om viseren på instrumentet variere når man skrur på potmeteret. Så kan man finne ut hvor mange ohm som min og maks utslag tilsvarer. Mulighetene er mange, dersom man bruker fantasien. Sitér dette innlegget -battello Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Hva er vitsen med å måle? funker det ikke, så funker det ikke. Da må man vel handle nytt? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
battello Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Hva er vitsen med å måle? funker det ikke, så funker det ikke. Da må man vel handle nytt? Det kan jo også være noe så enkelt som brudd i en ledning mellom giveren og instrumentet. Dessuten kan man finne ut om feilen ligger i giveren eller i instrumentet. Dersom det bare er feil i den ene, behøver man ikke å kjøpe både giver og instrument. Redigert 30.Oktober.2008 av battello (see edit history) Sitér dette innlegget -battello Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Se mitt innlegg lenger oppe. Er det strøm til giver, og instrument viser max når tilkoblet. Så er giver gåen, eller vanntanken full. Redigert 30.Oktober.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Zach Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 ja, den tar jeg... bare lurer på hvordan måle med multimeter ? la oss si man bare har ett innstrument i hånden. finnes det nogenlunde generelle verdier mellom kontaktpunktene ? kan den ohmes med ett multimeter? Du kan ikke sjekke instrumentet med et multimeter. Sitér dette innlegget Link to post
battello Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Se mitt innlegg lenger oppe.Er det strøm til giver, og instrument viser max når tilkoblet. Så er giver gåen, eller vanntanken full. Dette er selvfølgelig en mulighet. Nå har ikke Frank Allan skrevet noe om hva instrumentet viser, så feilkildene kan være mange. Du kan ikke sjekke instrumentet med et multimeter. Giveren kan sjekkes med et multimeter. Instrumentet kan f. eks. sjekkes med et potmeter som jeg skrev lenger oppe. Man kan også med et multimeter måle om det er brudd i spolen på et instrument. Redigert 30.Oktober.2008 av battello (see edit history) Sitér dette innlegget -battello Link to post
Frank Allan Svart 30.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Ja her ble det bra trøkk, det er bra. Takker alle for gode innspill. Til Mariell må jeg bare si at du har nok mer penger enn jeg. Det kan jo bare være en bagatell som er feil så da er det ikke bare å kjøpe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Frank Allan Svart 30.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Ja her ble det bra trøkk, det er bra. Takker alle for gode innspill. Til Mariell må jeg bare si at du har nok mer penger enn jeg. Det kan jo bare være en bagatell som er feil så da er det ikke bare å kjøpe nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Penger er absolutt ikke noe jeg har for mye av. Nå har du ikke skrevet noe om hvordan feilen viser seg. Hvis instrument går rett til max når du setter på tenninga og ned til 0 når du slår den av, så er mest sansynlig (Hvis du har Wema stav giver da). alt 1 Flotør har hengt seg opp. Dunk på toppen av tanken for se om den løsner. eller skru den løs fra tanken og sjekk. alt 2 Giver gåen. ps. Ny stavgiver koster rundt 400 kroner. Kommer litt ann på lengden. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
hifo Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Selv om man ikke kjenner til hvilken ohmsk verdi den spesifike giveren skal ha, kan man jo med et multimeter enkelt finne ut om det er brudd i giveren. Videre kan man finne ut om motstanden varieren når flottøren heves/senkes. Man kan også ha med seg et potmeter og koble dette inn istedet for giveren. Da kan man se om viseren på instrumentet variere når man skrur på potmeteret. Så kan man finne ut hvor mange ohm som min og maks utslag tilsvarer. var ikke det jeg spurte om :-)jeg kan måle en giver . Giveren kan sjekkes med et multimeter. Instrumentet kan f. eks. sjekkes med et potmeter som jeg skrev lenger oppe. Man kan også med et multimeter måle om det er brudd i spolen på et instrument. se der ja. så man kan ohme spolen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
enter4u Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) Jeg kjøpte wema giver og instrument sammen i vinter. Men fikk det ikke til å virke. Dvs. Det viste motsatt. Da visste det seg at jeg hadde fått en amerikansk giver som har en annen ohm-verdi enn den europeiske. Gjorde forhandleren oppmerksom på det. Og han ble overrasket over det jeg sa, for han hadde ikke hørt om at det var forskjellig ohm-verdi på giverne. Redigert 30.Oktober.2008 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.