Jump to content

Først sjøsetting.......så MOTORPROBLEMER!!!!!!!!!!


SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

 

Skulle starte opp motoren for sommeren idag. Motoren er en FM 8-12 hk bensinmotor. Alt gikk veldig fint, temperaturen var som normalt....men, når vi skulle gi mer gass ble den kvælt. For å få opp turtallet så måtte vi gi masse choke. Vet noen av dere hva feilen kan være?

Bilder av motoren er på hjemmesiden!

 

mvh

jonhei :yesnod: :yesnod: :flag:

Link to post
Share on other sites

Det kan høres ut til at forgasseren trenger rengjøring. Oftest har disse en dyse for tomgang og en for full fart. Er fullfartdysen justerbar kan det være nok å skru nåla ut og inn igjen. Husk bare å merke deg hvor nåla sto før du begynner (skru den helt inn og tell hvor mange tørn som skal til. Etter at du har hatt den ute og rengjort, skru den helt inn og det antall tørn du noterte deg ut igjen).

 

Generell justeringsprosedyre er å skru dysenålen inn til motoren endrer turtall eller fusker, skru den så ut til motoren begynner å fuske eller endrer turtall og skru deretter halvvegs tilbake. For tomgangsdysen må motoren gå på tomgang og for fullfartsdysen må den rimeligvis gå på fullt.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Skru turtallsnåla helt inn til den stopper skru så trekvart tørn ut igjen. Start motoren derfra og juster utover etterhvert som du øker tutallt og belastningen helt til du kan gi fult pådrag ved full belastning. Har hatt samme problemet jeg med en lik motor for fire år tilbake.

 

Lykke til :flag:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Skru turtallsnåla helt inn til den stopper skru så trekvart tørn ut igjen. Start motoren derfra og juster utover etterhvert som du øker tutallt og belastningen helt til du kan gi fult pådrag ved full belastning. Har hatt samme problemet jeg med en lik motor for fire år tilbake.

 

Lykke til :flag:

Takk for svaret! Når du skriver turtallsnåla, er det det samme som tomgangsskrua???

 

mvh

jonhei

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva slags forgasser du har men på den jeg hadde var det ei "nål" i bunnen, den justerer mengde bensin til innsuget jeg hadde for stor "åpning" på denne og det førte til at motoren  gikk en liten stund til jeg ga gass og fullt drev på propellen og da begynte den og jukse og stoppa. Denne forgasseren er veldig følsom husker ikke hva den het for jeg bytta båt for fire år siden(diesel). Hvet ikke om du har vridbar propell, og full pådrag vil si maks vinge på propellen og full gass, dette var avgjørende for at min motor skulle gå perfekt på alle turtall. Tomgangs skruen justerer spjelet i innsuget og dermed turtallet.

Justeringskruen  sitter gjerne i bunnen av forgasseren og justere mengde bensin til motoren. :smiley:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hva slags forgasser du har men på den jeg hadde var det ei "nål" i bunnen, den justerer mengde bensin til innsuget jeg hadde for stor "åpning" på denne og det førte til at motoren  gikk en liten stund til jeg ga gass og fullt drev på propellen og da begynte den og jukse og stoppa. ........... Tomgangs skruen justerer spjelet i innsuget og dermed turtallet.

Justeringskruen  sitter gjerne i bunnen av forgasseren og justere mengde bensin til motoren.

Er temmelig sikkert på at jonhei har denne typen forgasser på sin FM 8-12 en Solex 26NV ?

 

show_image_stream.php?bid=8422241&dx=527&dy=440 ..hadde selv en slik en på min 1963-modell FM  :yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er temmelig sikkert på at jonhei har denne typen forgasser på sin FM 8-12 en Solex 26NV ?

 

show_image_stream.php?bid=8422241&dx=527&dy=440 ..hadde selv en slik en på min 1963-modell FM  :yesnod:

Kan svare for jonhei jeg for han er ikke hjemme nå.

Jeg er nesten sikker på at det er en slik forgasser vi har på snekka vår ja, men som jonhei har sagt så er det en bagatell som blir fikset på tirsdag eller onsdag. Da er endelig alt klart for en forhåpentligvis hærlig båtsesong med mange fine turer  :lol:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Kan svare for jonhei jeg for han er ikke hjemme nå.

Jeg er nesten sikker på at det er en slik forgasser vi har på snekka vår ja, men som jonhei har sagt så er det en bagatell som blir fikset på tirsdag eller onsdag. Da er endelig alt klart for en forhåpentligvis hærlig båtsesong med mange fine turer  :flag:

Fy, brutter'n :nono:

Det er ikke en slik forgasser vi har, men den er ganske lik (litt mindre). :lol: :lol: :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...