Jump to content

Båtførerprøven, livredd.no spammer kundene


Aquaboy

Recommended Posts

Hei folkens

 

Jeg er ny i forumet her som medlem, men ivrig leser om ikke annet.

Måtte melde meg inn her nå for jeg trenger litt tilbakemeldinger på om dere er enige med meg om en sak.

 

Jeg bestilte nettkurset til Livredd for å ta kurset til Båtførerprøven.

Vel og bra så langt, men idag kommer det SPAM fra en av eierne der med reklame på BØKER fra hans eget forlag.

 

Jeg har sendt en mail til karen og sagt at jeg fant dette høyst useriøst. (Det er utgangspunktet mitt for reaksjonen)

Det er for meg utrolig frekt å bruke e-post lister fra et sted i reklameøyemed for et annet sted man eier.

 

Er dere enige med meg i dette? Eller er det bare jeg som overreagerer kanskje? Ble iallefall skikkelig irritert.

 

Om dere er enige med meg, så vil jeg iallefall gjøre dere klar over dette.

At eieren på Livredd.no bruker e-postene fra sine kunder i reklameøyemed til andre forretninger han driver med.

 

Ha forøvrig en fin da videre folkens.

 

Aquaboy

Link to post
Share on other sites

Helt enig med dere. Dette er lav moral når det gjelder forretning på nett.

Driver selv virksomhet som omfatter nett og lagring av e-post og er meget nøye på å ikke misbruke dette.

 

Riktignok må vi nok erkjenne at noen benytter seg av slik markedsføring...om man skal kalle det noe slikt.

Syns det imidlertid er viktig å få problemet belyst og da er jo dette forumet en godt sted å begynne.

 

Ha en strålende dag videre forumister:)

Link to post
Share on other sites

Den store norske Båtførerprøven www.livredd.no sender ikke ut spam. Det vet Aquaboy og skriver likevel dette innlegget mot bedre vitende. Han svarer heller ikke på en høflig anmodning for å oppklare saken.

Det er Monstro forlag som er utgiver av livredd.no, og Monstro forlag gir også ut bøker. I løpet av de siste to årene har bokkunder i Monstro forlag mottatt en eneste e-post fra oss. Det kan se ut som et titalls kunder i livredd.no ved en feiltakelse også mottok en e-post som var ment for bokkunder som hadde kjøpt bind 1 av Harringtons bok. 98% av livredd.no sine kunder har aldri mottatt en eneste e-post fra oss.

E-post utvekslingen mellom meg og Aquaboy er gjengitt under.

Aquaboy overreagere så til de grader. Han mottok altså ved en feiltakelse en eneste e-post med gode tilbud på noen bøker. Han mottok også en beklagelse og en forespørsel. Jeg kan nemelig ikke finne han som kunde. Derfor er det et mysterium at han i det hele tatt kan ha mottat en e-post fra oss. Spam er noe forferdelig dritt og de fleste av oss mottar mange hver dag og hater dem som sender spam. Derfor reagerer jeg kraftig når jeg helt urettmessig blir beskylt for slikt. Beskyldningen er uten grunnlag i virkeligheten og forklaringen og e-post utvekslingen er gjengitt her slik at alle kan bedømme selv.

God seilas,

Ivar Tronsmo

 

 

 

Hei Ivar Tronsmo

 

Hva er dette? Hvorfor får jeg denne mailen fra deg?

Jeg har da ikke bedt om noen e-post fra deg med tilbud om bøker.

 

Dette er SPAM i høyeste forstand og jeg vil karakterisere dette som meget useriøst av deg.

 

Hilsen Aquaboy

 

Dette er mitt svar til Aquaboy på e-post

 

Hei Aquaboy

 

Dette er et mysterium for meg. Denne mailen er sendt til dem som har kjøpt en av Dan Harringtons bøker. Men når jeg sjekker deg i kundearkivet kan jeg ikke finne noen xxxx. Så hvis du kan hjelpe meg å oppklare dette vil jeg bli glad.

Jeg sender ikke ut spam og det er den første og eneste mailen kundene som har kjøpt Dan Harringtons bok har mottatt de 2 årene jeg har solgt bøkene.

Jeg tenkte å fjerne deg fra maillista, men finner deg altså ikke.

Jeg har ingen forklaring på dette. Har du?

 

Ivar Tronsmo

Redigert av davincy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå ser jeg at ikke bare Aquaboy men også Baatplassen beskylder meg for å sende ut spam. I tillegg blir mitt tilsvar fjernet. Jeg prøver meg likevel en gang til. Den store norske Båtførerprøven livredd.no sender ikke ut spam. Spam er noe dritt og bør stanses med alle midler!

At Battplassen har mottatt en eller flere e-poster fra Den store norske Båtførerprøven stemmer. Men dette er ikke spam! Det er en helt ordinær markedsføring av Den store norske Båtførerprøven. Alle båtmagasiner, mange dagsaviser, båtsider på nett og andre medier har mottat pressemelding og forespørsmål om annonsering fra livredd.no. Dette vil ingen normale mennesker karaktrisere som spam. Det er helt seriøs forretningsvirksomhet å henvende seg til media på denne måten. Dette er målrettede e-poster med relevant informasjon til aktører som i utgangspunktet bør ha interesse av det. Eller er det slik at Baatplassen regner enhver henvendelse som spam? Og jeg understreker igjen - vi sender ikke spam til kunder.

Over 90 % av livredds kunder har aldri mottat en e-post fra oss. Jeg vil ikke garantere at de aldri vil det. Noen henvender seg og vil ha svar på spørsmål. Andre ganger kan det være nødvendig for å opplyse om endringer, feil eller tillegg i kurset. Det har i det året vi har drevet enda ikke vært nødvendig - det har altså aldri blitt sendt en felles e-post til livredds kunder.

Hvis vi først skal være paranoide og mistenksomme her så kan jeg begynne å tro at noen har interesse av å sverte Den store norske Båtførerprøven.

PS. Grunnen til at jeg kan vite at det er Aquaboy som har skrevet klagen er at jeg i hele min karriere bare har mottat en eneste klage på spam!

Inntil nylig var jeg i 20 år direktør i Den norske Bokklubben - bokklubben kommuniserer med 100.000 vis av medlemmer på en seriøs måte flere ganger i måneden. Aldri har jeg mottatt maken til hets - og det altså etter å ha sendt ut en eneste uskyldig e-post over en periode på 2 år - og kanskje 3-4 henvendelser til Baatplassen om annonsering i samme periode. Makan!

 

God seilas,

Ivar Tronsmo

Redigert av davincy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spam ikke spam skal ikke jeg ikke jeg blande meg borti.

 

Men jeg leser på siden deres at "Båtførerprøven blir obligatorisk fra 01.01.09"

 

Hvor har dere det fra? Meg bekjent er det ikke kommet noe vedtak om dette.

måtte vel være mer riktig å skrive noe ala. "Regeringen vurder å gjøre båtførerprøven obligatorisk".

 

Link til siden.

 

http://www.livredd.no/

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det som står www.livredds.no sine sider om obligatorisk båtførerprøve er klippet direkte ut fra NRKs hjemmesider, og er identisk med hva NRK meldte på nyhetssendingene for 14 dager siden. Nå har jeg fått høre at det ikke stemmer likevel og at det er utsatt igjen, men vil bli innført i løpet av 2009.

 

Her er linken til NRK Nyhetene http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6261472

 

Arbeiderpartiets saksordfører saken, Gullvåg har også uttalt at det helt sikkert blir obligatorisk i 2009. Men jeg tror du har rett i at 1.januar 2009 blir feil. Men det ble altså helt nylig meldt på NRK. Det vil bli endret på hjemmesidene slik at det blir riktig.

Ellers takk for et sivilisert innlegg. Det er ikke så enkelt å følge med på hva som er riktig - vanligvis god grunn til å stole på NRK.

 

Ivar Tronsmo

Redigert av davincy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller er det slik at Baatplassen regner enhver henvendelse som spam? Og jeg understreker igjen - vi sender ikke spam til kunder.

Da har dere en egen definisjon av det.

baatplassen er et privat, ikke kommersielt nettsted og vi betrakter uoppfordret markedsføring pr epost som spam.

Skulle alle i bransjen gjort som dere ville vi hatt et problem, men som nevnt har dette knapt skjedd siden vi startet i 2002.

At du ikke bare beklager hele saken virker underlig. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager gjerne. Baatplassen står sammen med Båtmagasiner, nettsteder for båter og andre medier på en mailingliste og har dermed mottatt noen e-poster fra livredd.no. Baatplassen er nå fjernet fra denne lista.

En kunde i livredd.no har ved en feiltakelse mottatt et tilbud om å kjøpe bøker fra Monstro forlag. Han mottok samme dag en beklagelse fra oss og en forespørsel om å medvirke til å oppklare hvordan denne feilen oppsto.

Redigert av davincy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rart hvis dere mener at det at vi står på en mailingliste er unnskyldning for å spamme. Det er jo nettopp fordi man ufrivillig har blitt satt opp på slike lister at man blir spammet.

Hvilken mailingliste er det? Vi har som nevnt, med unntak ifra dere, ikke fått spam på så lenge jeg kan huske.

Link to post
Share on other sites

Davincy

 

Bra du svarer.

 

Til dere andre, ikke lag noen sak ut av dette, nå har han beklaget det som skjedde. Det er fort gjort at det blir missforståelser og konsekvensen av dette kan ta av. ( tenker da på rykte, og derav sviktende oms etc)

 

Som jeg forstår ut av innleggene er det ingen som har blitt lurt eller svindlet av livredd.no men kun mottatt en/ noen epost. Ja jeg er enig i at dette med å få uønsket mail kan være irriterende men sånn er livet.

 

Diskuter gjerne denne saken videre men prøv da heller med ett åpent sinn og ett smil rundt munnen, å husk at nå er det snart jul å etter jul så er det snart båtsesong igjen......... :smiley:

 

Espen

Link to post
Share on other sites

Frikar, ikke meningen å lage noen sak ut av dette, hadde heller ikke tatt det opp hvis ikke denne tråden hadde kommet.

Spamming er ikke å regne som bagateller, tvert imot. Vi er selvsagt i en utsatt posisjon, og ønsker å gjøre det klinkende klart at slikt finner vi oss ikke i.

Det kunne ikke falle oss inn å sende uoppfordret epost til dere medlemmer.

 

Når spammeren bruker uttrykk som Dette vil ingen normale mennesker karaktrisere som spam. føler jeg at det bør sier klart ifra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...