Jump to content

Bayliner 652 VS Skipsplast 655, Kva blir det beste valget?

peterka

Recommended Posts

Eg vurderer no 2 stk båter. Den eine er ein Bayliner 652 daycruiser med diesel, masse standardutstyr og tillhenger. 2007 modell lite brukt.

Den andre er ein Skipsplast 655 med comfortpakke(masse utstyr dette også) ny 2008 modell. Denne har påhengsmotor med 115 4 takter Mercury.

Det skiller ca 20.000 mellom desse to valgene i favør Bayliner. No lurer eg på kva som blir det mest fornuftige valget.

Begge båtene er pene.

Har du innenbordsmotor er iallefall sjangsen mindre for at motoren blir stjålet..

Begge båtene er bra. Nye Baylinere er minst like bra som andre båter hva kvalitet angår, jeg synes 652 er pen.

Ellers er det primært valg mellom innenbords diesel og utenbords bensin. Jeg hadde definitivt valgt diesel.

Ser det ligger en til under 300' på finn nå...

.

.

bmhe

Eg får ein splitter ny bayliner for 320.000,-. Eg har sjekket med ein forhandler, så det ser ut for meg at ein kan gjøre gode kjøp over alt no.

Eg sjekket også dette med 4 takter Mercury 115 HK. Dette er boss og dette svaret fekk eg av ein som selger mange båter som absolutt må ha Mercury. Han hadde 6 stk på listen som plagast med denne 4 takteren og det var ikkje mønster på feilene heller. Dei hadde fått beskjed å selge Optimax inntil videre av importøren.

Edited by peterka (see edit history)

Det er jo mange her på forumet som har Skibsplast 655 og en må jo vurdere løsningene også! For meg ser det ut som om du får mer plass med en SP655; bedre plass i rundsofaen bak og i kabinen (selv om jeg ikke har så mange detaljer på dette). Det ligger også mange nokså nye Skibsplast med Suzuki 4-takter på Finn.no. Synes forøvrig at denne uttalelsen fra forhandler må tas med en viss klype salt; det er utrolig hva som kan sies uten at det faktisk kan dokumenteres.

Det kommer nok flere innspill her som er verdt å lytte til vedr motoren. Jeg ville gått for Skibsplasten.....synes bla at løsningene på Baylineren ser veldig "plastikaktige" ut....vurder skikkelig stoler, kalesjeløsning, sofa, kabin (toalett?) og finish. Noe er det som gjør at du kan få en dieselmotor til samme pris som en lignende båt med utenbords. Hva med kvaliteten på dieselmotoren her?

Edited by Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Bortsett fra det med motorene, - så vurder også de ulike typeløsningene i disse to båttypene. Skibsplast er kjent for å ha mye større forkabin, en kabin der du kan sitte oppreist og har relativ god plass til overnatting (båtstørrelsen tatt i betraktning). Bayliner er vel adskillig trangere? Men er uteplassen prioritert stiller kanskje Baylineren sterkest.

Når det gjelder innredning og utstyr ellers, så er Skibsplast veldig "norsk" med tanke på utrustning for turer utpå, med smarte løsninger for pentry med vask og kokeapparat, stuverom, toalett, osv. Amerikanske båter er ofte mer designet for sol og sommer i Florida, dvs. solsenger og lyse vegg - til - vegg - tepper. Men nå har jeg ikke sett så nøye på akkurat Bayliner 652, kanskje er den blitt mer "europeisk"?

Av de to eksakte tilbudene du har nevnt ovenfor ville jeg kanskje gått for Baylineren, mest pga. inboard dieselen. Men du kan sikkert finne mange andre gode kjøp på markedet slik det nå er, også andre Skibsplast med andre motorløsninger, som du sikkert kan prute på også. Sjekk også Chaparral 215, en annen amerikansk båt som jeg selv synes er av de bedre fra over dammen.

Uansett, lykke til med valget!

Edited by Skvulpen (see edit history)
Synes forøvrig at denne uttalelsen fra forhandler må tas med en viss klype salt; det er utrolig hva som kan sies uten at det faktisk kan dokumenteres.

enig, enkelte selgere kan komme med de mest sinnsyke uttalelser...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I likhet med denne uttalelsen...

Noe er det som gjør at du kan få en dieselmotor til samme pris som en lignende båt med utenbords. Hva med kvaliteten på dieselmotoren her?

For eksempel produksjonsvolum og produksjonsmåte kan få prisen ned Bergen dørk. Men kvaliteten på motoren har ikke noe med det å gjøre. I disse sitter det en storselger fra Mercruiser.

Baylineren har fått meget gode testresultater. Ikke minst skroget som har blitt kåret til et av klassens beste. 652 er en modell som er designet mot det Europeiske markedet.

Det beste valget, for deg, gjør du etter å ha testet begge modeller. Skulle jeg ha valgt, ville jeg valgt Baylineren på grunn av design, motorpakke og sjøegenskaper.

Edited by Østkyst Hustler (see edit history)
... hvis det er er den 1.7 td 120 hk så er det med bare boss ...

Usaklig utsagn, Korsnes! Nevnte motor sitter i svært mange båter, og tatt i betraktning antallet av slike motorer er de ikke mer belemret med feil enn andre. Har en slik motor selv, kan ikke si meg enig i din karakteristikk av motoren som "boss".

Edited by Skvulpen (see edit history)
Usaklig utsagn, Korsnes! Nevnte motor sitter i svært mange båter, og tatt i betraktning antallet av slike motorer er de ikke mer belemret med feil enn andre. Har en slik motor selv, kan ikke si meg enig i din karakteristikk av motoren som "boss".

Medmindre du tar det på engelsk.. da kan jo godt motoren være "the boss" :lol: :lol:

.

.

bmhe

Bayliner 652 er en båt jeg ikke har kjennskap til og ikke kan uttale meg om. Men som USA-båter flest er det vel mye hvit skai, krom, plysj og fancy instrumenter. Helt greit for de som liker det og fungerer sikkert OK. Skibsplast 655 Selected har jeg selv og kan absolutt anbefale den. Alt er solid og greit, romslig cabin og skikkelige detaljer. Vil kanskje tro Skibsplasten holder seg best i pris, selv om Bayliner har innenbords diesel.

Når det gjelder valget av utenbords vs. innenbords så er det pluss og minus med begge. Antar at det er Mercruiser 1,7D som står i. Denne hadde vel en del feil for noen år siden men har forstått at kvaliteten har tatt seg opp de siste årene. Pluss er gunstige drivstoffkostnader. Minus: Støyer en del, litt mer omfattende service, stjeler plass i båten.

Med utenbordsmotor bør 655 ha minimum 115 hk. Kjenner ikke til at Mercury 4-takt skal være spesielt dårlig, men har inntrykk av at den motoren som var "standard" for noen år siden, Suzuki 115, er en svært driftsikker motor.

Om du ikke skal ha helt ny båt så hadde jeg sett etter en nyere Skibsplast 655 med Suzuki 140 hk, finnes en del av disse. Du blir sikkert fornøyd med en Bayliner 652, men husk at Skibsplast 660 er en variant som tilsvarer 655 men med innenbords diesel.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Jeg har selv hatt en Skibsplast 655 tidligere. Jeg kjøpte en Bayliner 245 fordi jeg ønsket noe bedre bokomfort. Kvaliteten på Bayliner er helt på høyde med Skibsplast. Skroget er solid og motoren er kjempe. Samme motor blir ikke den brukt i 660?

Med amerikansk båt får man mye for pengene. desverre er et mange som tror at nyere amerikanske båter er full a plysj og "dårlig smak" Dette bunner i uvitenhet og fordommer. Mange har en tendens til å forherlige såkalt norsk kvalitet. Bayliner produserer flere

båter en hele den norske båtindustrien tilsammmen.Hvis de leverer dårlig kvalitet hadde de ikke overlevd.

Interessant dette - begynner å fatte interesse for denne båten - hva mener du med bedre bokomfort enn Skibsplast 655/660? Dette er jo rimelig små båter, men Skibsplast har en bra kabin. Overgår Baylineren denne?

mvh Bergen Dørk

Jeg byttet selv til bayliner 245 pga mye større plass, stikkkøye toalettrom osv.

Den kan ikke sammenlignes med de to daycruiserene som diskuterest.

Av de 2 vil jeg nok tro at skibsplasten har størst cabin pga høyden. Men mitt poeng var at man får mye for pengene ved å kjøpe amrerikansk.

Høres jo nesten ut som det var salgsstopp på 115 efi fra Mercury, i følge "Peterka". Har ikke hørt noe som tilsier at der skal være spesielle problem med denne motoren, slik at importøren midlertidig anbefaler en annen modell (Optimax) Har nå selv kjørt i to sesonger med en ny 115 efi uten noen som helst problem.

usaklig eller ei, utgått er den iallefall. spekulasjon om hvorfor får bli opp til enhver. eg ville tatt en firtakt påhengs ka dag som helst foran en skramlediesel forutsatt muligheten. hallelujakoret om kor flott og problemfri tilværelsen er med diesel er bare en myte basert på de gamle sliterne på 5 ganger vekten iforhold til hk antallet. dette har ingenting med dagens high-tec motorer å gjøre. og om denne 1.7 er en værsting?! tja si det- kansje fordi den sitter i mange båter den er for liten til pga lav pris. kvar dag er der nye tråder om dieseltrøbbel her, ikkje nødvendigvis mekanisk totalhavari men dog stopp i maskinen med de følger det kan få. sjelden man hører om bensintrøbbel anna enn med 25 år gamle VP. statistikken taler imot diesel. man kan argumenter opp og ned om for og imot men slik er fakta. sjekk gjerne enhver statistikk om motorfeil eller spør et bilverksted om hva slags biler de får inn oftest. eller et båtverksted for den slags skyld.

Eg sjekket også dette med 4 takter Mercury 115 HK. Dette er boss og dette svaret fekk eg av ein som selger mange båter som absolutt må ha Mercury. Han hadde 6 stk på listen som plagast med denne 4 takteren og det var ikkje mønster på feilene heller. Dei hadde fått beskjed å selge Optimax inntil videre av importøren.

Syntes dette var en merkelig uttalelse av en Mercury forhandler. Kunne vært interessant å høre hvem denne forhandleren var? Såvidt meg bekjent er det ikke publisert noen salgstopp av Mercury 115 EFI.