peterka Svart 30.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Det er ein av dei største forhandleren i Trondheim. Meir vil eg ikkje sei. Kan hende at denne forhandleren har fått Mercury i halsen etter alle problemene med 4 takterene. Han sa at Suzuki var av ein heilt annan kvalitet. Det kunne ikkje sammenlignast. Ein annan båt eg spurte om som eg ikkje har tatt opp her var Galia båtene. Dette hadde forhandleren sluttet å selge. Han sa at han hadde opplevd at 3 båter har gått til bunns. Mystisk. Han sa at sjølve Skipsplast 655 var ein kjempe båt, men feil motor. Ikkje kjøpe 4 takterern til Mercury var det svaret eg fekk. Bakdelen med bayliner var at sjølve importøren med deler osv var rotete, Dei rotet mykje, men sjølve Bayliner 652 meinte han var på høgde med Skipsplast. Spurte også om Nidelv om det var mercedes inne båt. Han kunne ikkje skjønne kvifor dei har fått så spesiell rykte på seg. Lite båt for pengene. Så no er eg totalt forvirra. Kva båt bør eg vurderer i 6 - 6,5 meter i daycruiser? Finnes det ikkje den perfekte båten? Ser ut for meg at eg bør vurdere nytt for da er eg ihvertfall garanti, men ikkje kjekt å bruke sommeren til verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 (redigert) og om denne 1.7 er en værsting?! tja si det- kansje fordi den sitter i mange båter den er for liten til pga lav pris. kvar dag er der nye tråder om dieseltrøbbel her, ikkje nødvendigvis mekanisk totalhavari men dog stopp i maskinen med de følger det kan få. Du gir deg ikke? Du hevder altså at det hver dag kommer inn nye tråder om dieseltrøbbel med Mercruiser 1,7? Jeg har skummet gjennom flere sider her, og kan ikke finne en eneste tråd på temmelig lenge som handler om trøbbel med Mercruiser 1,7. Enten bør du dokumentere dine negative påstander om denne motoren, eller kanskje slutte å slenge ut useriøs synsing uten rot i virkeligheten? Redigert 31.Oktober.2008 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Det er ein av dei største forhandleren i Trondheim. Meir vil eg ikkje sei. Han sa at Suzuki var av ein heilt annan kvalitet. Det kunne ikkje sammenlignast.Han sa at sjølve Skipsplast 655 var ein kjempe båt, men feil motor. Ikkje kjøpe 4 takterern til Mercury var det svaret eg fekk. Ja med denne innstillingen av en Mercury/Skibsplast forhandler blir det vel dårlig med salg. Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Hvis budsjettet ligger på rundt 300.000,- ville jeg vurdert denne, i bruktmarkedet: Her får du topp sjøegenskaper i forhold til størrelsen, og god Norsk Kvalitet på selve båten: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Et annet fint alternativ (ja, jeg er glad i bruktmarkedet..) er denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Denne båten har jeg selv, bare med litt større motor. (No need) Mercurys Verado er en helt suveren motor, spør du meg. Et stille og behagelig lydbilde, og helt jevn gange i ale turtallsområder. Båten er også topp i sjøen. Komplett annerledes enn lillebror Uttern D 55 (hadde denne med Optimmax en kort stund) og full av praktiske løsninger om du "snuser" litt på overnatting på favorittholmen en kveld du bare ikke har lyst til å reise hjem. Fin Cabin, og helt grei finish, om enn ikke helt i Nidelvklassen. Ja, faktisk ville jeg også vurdert denne, og brukt overskuddet til montering av Ilas Vinsj, GPS eller noe annet morsomt: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Hadde en Nidelv 18 engang (1977 modell) og selvom alle mine senere båter har vært nyere, kanskje "finere" og til dels mye større, er det ingen av disse som har gitt meg samme kjøreglede som Nidelven. Utrolig vel-balansert og sjødyktig. Minus kan sies å være en rel tydelig planingsterskel og at den girer/jager til siden i tomgangshastiget. Men i plan, du verden! Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Helge Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Du kan jo ta en titt selv. Og en til. Jeg kjenner ikke til den aktuelle Baylineren... MEN ut fra bildene av disse to til salgs synes jeg det var ganske klare synlige forskjeller mellom Baylineren og Skibsplast 655 (660) Dersom man prioriterer "badefunksjonaliteten" med store badeplattformer er jo valget klart til fordel for Baylineren. Til gjengjeld ser det ut som Skibsplasten ikke bare har vesentlig større kabin og god soveplass, men faktisk også litt bedre plass ute i cockpit og aktersofa. (Da snakker jeg ikke om den vesentlig større Baylineren som også er nevnt her). Som dagsturbåt synes jeg derfor Baylineren ser ut om en grei konkurrent til Skibsplasten. Som overnattingsbåt for en weekend eller mer vil jeg imidlertid tro det er stor forskjell til fordel for Skibsplasten. Ja med denne innstillingen av en Mercury/Skibsplast forhandler blir det vel dårlig med salg. Helt enig chagall - virker litt sært dette. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
LM 605 Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Kan ikke tro en seriøs forhandler kan gå ut med slike påstander at en motor han selv selger er noe søppel (boss). Da kan han jo bare sette kroken på døra med en gang i disse tider. At Mercurys 75-100-115 er noen drittmotorer var i alle fall nytt for meg. De fleste båter som i dag går med Mercurys 115hk. er vel nkså 50/50 Opti eller efi., og har vel aldri hørt at der skal være mer problem med efi kontra Optimax?. Burde jo tro at en forhandler blir kalt inn på teppet hos importøren når de kommer med slike uttalelser. Han reklamerer jo mer for Suzuki enn for motoren han sjøl selger? Det er jo det samme som om du går inn og skal handle deg en ny Ford at forhandler sier: Det er bare noe søppel , kjøp heller Opel, de er mye bedre? Må jo få legge til at vedkommende forhandler må jo være uhyre spesiell? Alt høres jo negativt ut . Skibsplast med dårlige motorer, Galia er bare noe dritt, (forliser) Nidelv (lite båt for pengene) . Det høres jo helt utrolig at det går an å drive butikk med slike innstillinger og uttalelser? Redigert 31.Oktober.2008 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Du gir deg ikke?Du hevder altså at det hver dag kommer inn nye tråder om dieseltrøbbel med Mercruiser 1,7? må du slutte å gjer deg til! er ikkje det det står i det heile tatt. eg hevda det kom inn nye tråder hver dag om trøbbel med dieselmotorer. men om du ikkje gidder lese ka der står så får du bare sitte der og hisse deg opp. det handlet om diesel generelt. ei heller hevda eg at omtalte er en versting - eg stilte spørsmål om at denne kansje kommer litt uheldig ut fordi den nok sitter i mange båtere den ikkje burde ha gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Los Endos Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Tror ikke noe på påstanden av at Mercury F115 er noe søppel. Har aldri vært glad i amerikanske båter, men båten så fin ut den. Skroget er ganske sikkert mykere i sjøen enn en 655. Men jeg lærte her inne for en tid tilbake at 660 er bedre i sjøen (mer markert V-bunn) En mulig ulempe med den amerikanske båten du bør sjekke ut er kalesjeløsningen. En del av disse båtene har en tragisk tungvint og lite vakker kalesje. Har sett endel som sliter seriøst med å montere de opp, og bruker både 10 og 15 minutter før de er ferdige. Det frister ikke meg i hvertfall. Tror ingen av disse båtene er noe bomkjøp. Da kan du jo ikke gjøre feil! Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 må du slutte å gjer deg til! er ikkje det det står i det heile tatt. eg hevda det kom inn nye tråder hver dag om trøbbel med dieselmotorer. men om du ikkje gidder lese ka der står så får du bare sitte der og hisse deg opp. det handlet om diesel generelt. ei heller hevda eg at omtalte er en versting - eg stilte spørsmål om at denne kansje kommer litt uheldig ut fordi den nok sitter i mange båtere den ikkje burde ha gjort. Du skiver bl.a: ..ei heller hevda eg at omtalte er en versting - eg stilte..... osv. Jo. Det gjorde du. Men du tillegger at årsaken (alså til at motoren er en værsting) kan være er at den sitter i båter den er for liten til. Tror du får prøve å ordlegge deg litt mer presist Korsnes. Tydeligvis fler enn "Skvulpen" som misforstår deg. Du kan jo begynne med å STOR bokstav etter punktum, slik mange av oss fikk lære på folkeskolen. Så slipper vi å snuble oss gjennomm setningene dine. Lett å misforstå innholdet ditt, serr'u! Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Conehead Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Enig med Korsnes. Synes det er rimelig enkelt å forstå det han skriver selv om det mangler noen store bokstaver. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Det er vel lurt å vært litt forsiktig med karakterstikkene av hverandre! Blir ikke så morsomt lenger da. Trådene som er saklige, informative og gjerne litt morsomme har apell, men når folk begynner å kritisere hverandre er det bedre å ta det ut på svigermor. Jeg har som tidligere antydet stor sans for Skibsplast 655, men må si meg imponert over forholdet mellom pris/båt her: Bayliner 652 Fant også en eldre(?) test i Båtmagasinet Bra attest her. Noen, inkl meg, har stilt litt kritiske spm vedr kalesjeløsningen. Noen som vet noe om den? Redigert 31.Oktober.2008 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
peterka Svart 31.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Viss du går inn på VIMENN.NO og sjekker click eller noko slik. Så hadde Bayliner 652 ein terningskast 5 og det er bra i VIMENN. Det er ikkje mange som får 6. Dei fleste DC som Uttern D55, Finmaster 5700 DC får terningskast 3 og 4. Har ikkje sjekket Skipsplast 655. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) stor bokstav er for kvinnfolk. hadde vi alle kunne ordlagt oss så enhver kan forstå uten at det kan misforståes/tolkes på noe vis hadde vi ikkje trengt advokater. vi kan spikke fliser på ordlyd og peike på kvarandre og sei "du sa det og det dermed er det slik og slik" eller vi kan prøva sjå på meininga bak innholdet i et innlegg framfor orda som vart brukt. det er jaggu bra denne tråden ikkje sporer av slik som visse andre tråder. død over dieselen Redigert 31.Oktober.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Ble imponert av Baylineren, den var både pen og så ganske praktisk ut. Har erfaring med Skibsplast 655, og kan anbefale denne på det varmeste. Til forskjell fra den du vurderer, har vår båt Suzuki utenbordsmotor. Denne motoren er meget driftssikker, og ikke minst svært støysvak og helt uten røyk og lukt. Vet ikke hvordan mercury 4-takter er, men ville ikke byttet bort Suzukien selv med et kraftig mellomlegg... Tror du vil oppleve mer støy og hard gange med Baylineren sin dieselinstallasjon, prater ikke av egen erfaring men har registrert at det er skrevet av andre tidligere om motortypen. Skibsplasten har nok en god del større kabin. I tillegg har den flere stuerom og plasser å legge ting og tang. Den har også plass til å legge papirkart foran førerplassen. Den har også en bedre toalettløsning. Men Baylineren var slett ikke dum, den. Vet bare at du blir fornøyd med Skibsplast. Hva med å vurdere en brukt, som denne med 140 hester Suzuki på Finn. Ser ut som et godt kjøp for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Noen, inkl meg, har stilt litt kritiske spm vedr kalesjeløsningen. Noen som vet noe om den? På denne modellen leveres den av Jens Sagen. Altså "typisk norsk." Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 31.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 EIn annan ting eg lurer på er korleis er det å ha ein slik båt når ein skal i land i fjøresteinene. Eg skal ha ein båt til bading(må i land), soling og fornøyelse. Cabinen skal brukast helst når ungene blir leie og vil trekke seg tilbake for å spille Nintendo DS. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 (redigert) stor bokstav er for kvinnfolk. død over dieselen Tydeligvis en skikkelig skarping vi har med å gjøre her. Alle vi på Båtplassen blir nok nødt til å følge rådene fra denne guruen når det gjelder valg av båt og motor :crazy: Redigert 1.November.2008 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 (redigert) Ja du veit å få sagt det. Tydelig at du føler deg tråkket på tærne over at eg sier denne 1.7 motoren er noe eg ikkje ville hatt om eg fikk gratis. Eg kan da nevne stikkord som den bråker noe infernalsk, gir lav fart, er godt over snittet belemret med havari. Dette er vel en av de første moderne smådieselmotorene og den har noen store svakheter som ikkje kan aksepteres. De er antagelig forsøkt utbedret på etterfølgeren. Om du er strålende fornøyd med den så værsågod og gratulerer. Og ja, død over dieselen er mitt motto på linje med ditt sitat av den Romerske generalen Biggus Dickus om at å få jobben gjort er viktigere enn den enkeltes liv og har intet med råd om valg av båt å gjer. Ingenting vil få meg til å sette en dieselmotor i en båt eg bruker til forlystelse og avslappning. Diesel er et forferdelig drivstoff som gir motorer en grusom låte. Med forbehold om stoore motorer da, de har en viss sjarm med sin dype brum. For de litt meir motorinteresserte av oss så er det intet som lyden av en stor bensinmotor på 6 eller fleire sylindre som maler som en katt! Sjøl har eg bensin rekkesekser i bilen og amerikansk V8 i båten. bunnsolid gammel teknologi. Begge to har en lyd som virkelig får fram gliset Over&ut i denne debatten for meg. Redigert 1.November.2008 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Uten å blande meg inn i debatten om denne motorens svakheter/styrker, vil jeg bare si at denne båten absolutt fortjener mer futt enn det denne 1,7 literen gir. Jeg ville gått for 4,3 literen eller 5,7 literen. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenkri Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Hadde absolutt gått for Skibsplasten, vil personlig ikke ha innenbordsmotor, dyrere, mer vedlikehold, dårligere fart, ofte dårligere driftssikkerhet. Kjøpte selv en ny 655XL i mai i år. Bestilte den i Sverige med den motoren jeg ville ha, Yamaha F150, nydelig motor. 655 XL har mer v-bunn enn standard 655, tåler mer sjø. Båten gjør ca. 40+ (knop). Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Ikke for å spore av tråden, men er Skibsplast mer prisgunstig i SE, eller var det hovedsaklig gr motorutvalg? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
roesok Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Hvor herlig å se en 655 med denne motoren. En flott kombinasjon! Skulle ønske det var større frihet til å velge motor når en kjøper ny båt. Slik det er nå så er Skibsplast + Yamaha en umulighet. Men det samme gjelder jo også med andre båtmerker. Skibsplast, Askeladden og Uttern har nå Mercury som "påbudt" motor. Ikke noe stygt sagt om Mercury, men tror nok at at disse båtene kunne fått flere salg om kunden også kunne velge i f.eks. Yamaha, Honda og Suzuki. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mortenkri Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Ikke for å spore av tråden, men er Skibsplast mer prisgunstig i SE, eller var det hovedsaklig gr motorutvalg? Bestilte i Sverige p.g.a. motorvalg. Prøvde å kjøpe ny båt i Norge u/motor. Det kunne de ikke. I Sverige var det ikke noe problem, siden de også førte Yamaha fikk jeg en bra pris m/motor. Tjente ca 20-30.000,- på kursen/godt tilbud i forhold til tilsvarende båt her i Norge m/150 hk optimax/verado. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Hadde absolutt gått for Skibsplasten, vil personlig ikke ha innenbordsmotor, dyrere, mer vedlikehold, dårligere fart, ofte dårligere driftssikkerhet. Kjøpte selv en ny 655XL i mai i år. Bestilte den i Sverige med den motoren jeg ville ha, Yamaha F150, nydelig motor. Veldig enig i det du skriver. Hadde gjort det samme som deg - kjøpt båten i Sverige for å få den motoren den fortjener Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 3.November.2008 Link til dette innlegget Svart 3.November.2008 Hvor herlig å se en 655 med denne motoren. En flott kombinasjon! Skulle ønske det var større frihet til å velge motor når en kjøper ny båt. Slik det er nå så er Skibsplast + Yamaha en umulighet. Men det samme gjelder jo også med andre båtmerker. Skibsplast, Askeladden og Uttern har nå Mercury som "påbudt" motor. Ikke noe stygt sagt om Mercury, men tror nok at at disse båtene kunne fått flere salg om kunden også kunne velge i f.eks. Yamaha, Honda og Suzuki. Tror disse "påbudte" kombinasjonene er en viktig faktor for å få ned prisen. Samtidig tenker jeg vel at påhenger'ne anno 2008 er alle optimerte konstruksjoner, så man får en god motor, okke som liksom. Viktigere er valget mellom 2-T og 4-T. Utviklingen har vært stor på utenbords bensin og innenbords diesel de siste årene. Sikkert mye pga strenge utslippskrav fra USA (Av og til skjer det noe positivt fra den kanten óg!) Jeg lot meg ihvertfall friste av denn pakka høst: (snakker om den på vannet, ikke den på brygga..) Litt overkill kanskje, men fy pokker så deilig å kjøre. På marsjfart er skrogets litlle "fresing" gjennom sjøen det dominerende. Er ellers enig i at påhengeren har en del fordeler fremfor innenbords diesel når det gjelder vedlikehold. Tenker spesielt på regningen for vinterkonservering. Sammenligner man regningen fra 250 hester'n over med D-4 260 blir det som følger: Påhenger, 250 hk: 2.854,- innenb.diesel 260 hk: ca. 13.500,- Forøvrig er vel ikke disse motorene egentlig sammenlignbare, men likevel. Synes forøvrig at Skipsplasten ser veldig bra ut. Et godt norskt merke. Populær i havna jeg ligger. Et punkt jeg ville sjekke nøye med Baylineren, er dens kalesjeløsning. Og om motoren "orker" med fulle tanker og gjester om bord? Morty Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.