Jump to content

Bunnstoff...holder det med et lag?


Mazda6

Recommended Posts

Hei!

 

Idag har jeg lagt på grunning...så har jeg lagt på et lag med bunnstoff (Hempel Mille Ultimate eller no). Jeg kjøpte kun 1 boks, og det holdt til bare et lag på hver side av båten. På boksen står det at man skal legge på to lag, men tror dere det går greit med bare et lag? For ellers får jeg ikke tatt den med hjemover som planlagt imorgen...men MÅ jeg ha på to lag, så må jeg jo...  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, må og må, fru Blom. Grunningen (to-komp. epoxyprmer) er jo det aller viktigste, DEN må man ikke slurve med ... Men bunnstoffet, - dekket det godt dette ene strøket da, eller skinner grunningen gjennom flere steder?

 

At du har ett strøk betyr vel i grunn bare at det blir fortere slitt, slik at du må legge på nytt bunnstoff litt tidligere enn du eller måtte ha gjort. Men det skjer helt sikkert ingen katastrofe om du setter ut båten med bare ett strøk bunnstoff.

Link to post
Share on other sites

Det høres litt knapt ut men om du skal ha opp båten i høst så kan det holde med ett lag.

Vi bruker 4 lag primer.

Så først ett lag hard racing bunnstoff og deretter ett lag med mille ultimate og evt. to lag om kunden spesifiserer dette.

Avgjørende kan være om kunden skal ha båten liggende ute hele vinteren eller ikke.

Hempel bruker to fargenyanser på grunning og to forskjellige på hard og mille. Sliter man av millen så ser man på fargen at det er hard racingen som da tar "støyten" og man kan evt. "lappe" litt om det er mulig midt i sesongen på steder det slites mest.

Atle

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg vært deg ville jeg gjort det grundig med en gang og lagt på to strøk bunnstoff. Det er det de flesta anbefaler, men det kommer jo litt ann på om det gror mye skjell ol. på båten der du skal ha den.

Men det er bedre å gjøre en skikkelig jobb med en gang, hvis ikke kan du ende opp med å måtte gjøre dobbelt arbeid.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Tja, må og må, fru Blom. Grunningen (to-komp. epoxyprmer) er jo det aller viktigste, DEN må man ikke slurve med ... Men bunnstoffet, - dekket det godt dette ene strøket da, eller skinner grunningen gjennom flere steder?

 

At du har ett strøk betyr vel i grunn bare at det blir fortere slitt, slik at du må legge på nytt bunnstoff litt tidligere enn du eller måtte ha gjort. Men det skjer helt sikkert ingen katastrofe om du setter ut båten med bare ett strøk bunnstoff.

Man ser ikke grunningen noe sted, nei. Må også få med at båten skal gå i ferskvann, ikke i saltvann. Har vel noe å si det og...(?)  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når båten skal på ferskvannn så trekker jeg tilbake det jeg sa om 2 strøk. Da er det som Lotus sier at der trenger du ikke bunnstoff. Bunnstoffet skal jo hjelpe til med å holde skjell og slikt borte fra båten, men noe sånt problem vil du ikke møte på i ferskvann

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...