Ribtjenester Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Hei jeg trenger noe som heter byggebrev for og få registrert en Scand i skipsregisteret? Er det noen som veit hva dette er, og hvordan jeg får tak i det?? Quote www.ribtjenester.no Link to post
MajorAndy Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 (edited) Hedder det ikke også bilbrev? http://www.nis-nor.no/upload/kr-0021n.pdf Vi fik vores ved at henvede os til værftet - det var Skilsø. Men det kan måske være lidt vanskeligt med Scand...? Jeg har ikke fulgt med i den seneste udvikling. Andy Edited October 30, 2008 by MajorAndy (see edit history) Quote Link to post
Hansi Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 (edited) Er vel ikke noe stort annet en en leveringsattest / dokumentasjon fra fabrikk på båten. Les mer her.... Har du byggenummer burde du kunne få det ut fra Scand Boats. Om det er noe aktivitet der nede nå er jeg sannelig ikke sikker på. Edited October 30, 2008 by Hansi (see edit history) Quote Link to post
Mulligan Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Byggebrev (builders certificate) er en erklæring fra verftet om at de har bygget båten og hvem de har bygget den for. Skal underskrives av to personer i ledelsen i verftet. Skal også attesteres av NP. Blir vel ikkeno greie på å henvende seg til bobestyrer. Quote Link to post
Ribtjenester Posted October 30, 2008 Author Share Posted October 30, 2008 Hva kan jeg gjøre når fabrikken er konkurs? finner det noe register noe sted? Quote www.ribtjenester.no Link to post
alfb Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Har også styrt litt med dette da det kun er det som gjenstår for å få min registrert. De sa hos "skipsregistrene" at i slike tilfeller hvor verft er konkurs/ nedlagt, kunne jeg høre med første eier om han hadde noe. Det var også ok med en kopi av betaling / overføring fra første eier til verft. Jeg har ikke gjort noe med det enda, da jeg fikk forståelsen av at noe var på gang igjen hos Scand. Men nå har det jo vært stilt en stund da Noen som hører noe, foresten?? Quote Link to post
mikki Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Hei Har også holdt på med dette i sommer for og få scand baltic 2005 mod, registrert. Da jeg snakket med skipsregisteret var kvittering fra Scand ikke godt nok som dokumentasjon. Fikk da opplyst at byggebrev måtte utstedes av fabrikken, og da denne var slått konkurs var de bare den personen som var utnevnt som bobestyrer som kunne underskrive byggebrevet (bilbrev). Tok da kontakt med bobestyrer som ordnet dette på noen dager. og hele registreringen tok ca 2 uker. Da jeg kjøpte båten var nedre grense på reg. av fritidsbåter 15 M , dette er endret 2 ganger etter de, nedre grense er nå 7,5 m mikki Quote Link to post
roaldbj Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Flott mikki. Var det slik at du fylte ut bilskjemaet (KR-0021 N fra NIS/NOR) og sendte det til bobestyrer som undertegnet og returnerte det til deg? Jeg vil ellers nok en gang anbefale at de som har båt lengre enn 7 meter bør registrere seg i Skipsregisteret. Jeg har brukt mye tid på å finne fordeler og ulemper med slik registrering, og har konkludert med at det utelukkende er fordeler med å registrere båten i Skipsregisteret. Quote Link to post
Hansi Posted October 30, 2008 Share Posted October 30, 2008 Roaldbj, har du mulighet til å utdype fordelene slik du ser det fra ditt ståsted. Kanskje flere som lurer på det samme. Quote Link to post
Ribtjenester Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Roaldbj, har du mulighet til å utdype fordelene slik du ser det fra ditt ståsted. Kanskje flere som lurer på det samme. Ja det hadde vær morsomt og vite grunn til konklusjonen din. Quote www.ribtjenester.no Link to post
roaldbj Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Forsøker litt - og kommer sikkert tilbake med mer: 1. NOR er det eneste offentlige register for lystbåter som eksisterer i Norge hvor det er krav til vedlikehold og oppdatering. 2. Ved registrering blir hele historikken til båten lett ettersporbar i NOR - dette kan ha betydning ved salg av båten. 3. Det er ingen årsavgift for medlemsskapet. 4. Man får gratis utstedt nasjonalitetsbevis som vil godkjennes som bevis på eiendomsforhold og nasjonalitet i alle de havnene man normalt anløper. 5. Man blir tildelt et internasjonalt identifikasjonsnummer som er ettersporbart World Wide. 6. Låneinstitusjoner aksepterer pant i båten ved at den er offentlig registrert og ettersporbar. 7. Det er lett å finne ut om båten er belånt for ny eier. Quote Link to post
Rolf Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Noen kan jo vurdere det som en ulempe at eierforhold og detaljer fra skjøtet ligger tilgjengelig på en nettside.... Quote Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Sydvesten Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Selvsagt vil noen mene det er ulempe at blant annet eierforhold er lett tilgjengelig på nettet samt eventuell pant i skuta.... noen finner det meste å være en ulempe så hvorfor ikke dette også.... Selv ser jeg ikke noen ulempe med dette for meg personlig... Min båt var registrert i NOR og alle datta var selvsagt sporbar på nettet og hvor mye båten var pantsatt med.... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mariell Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 1. NOR er det eneste offentlige register for lystbåter som eksisterer i Norge hvor det er krav til vedlikehold og oppdatering. Krav til vedlikehold og oppdatering? Mariell står i skipsregisteret, kan jeg forvendte å få folk på inspeksjon for å sjekke at båten er i forskriftsmessig stand? Båten er 21 år. Vet at 25 års klassingen til Veritas på "ordentlig" båter er rimelig heftig. Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Vi må skille snørr og barter. Det er forskjell på register og klasse. Bortsett fra i Russland. For en fritidsbåt er det ikkenon kontroll. Dersom du tar med betalende passasjerer med båten din, må den kontrolleres av SK. Går du betraktelig opp i størrelse og trenger ett kvalitetskontrollverk kan du henvende deg til DnV, GL eller andre. Men jeg innrømmer at jeg venter på at den første her skal troppe opp på Høvik og utbe seg HSLC. Quote Link to post
Mariell Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Det med Veritas klassingen var ment som en fleip. Selv jeg vet at jeg ikke får besøk av Veritas eller att annet klasse seskap. Det jeg lurte på var. I punkt 1 i Roalds oppramsing av fordeler med å ha båten registrert i Nor registeret. skriver han at det er ett krav om oppdatering og vedlikehold. Da lurer jeg på hvem kontrolerer, at eiere av fritidsbåter registrert i Nor registeret, utfører vedlikehold av båten sin? Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Tror ikke det var det man mente. Oppdatering og vedlikehold av registeret. Men hvem kontrollerer egentlig ett eierskifte? Personlig ser jeg ikke no poeng med NOR. Har ikke gjeld på båten og Identitetsbeviset fra SD holder i lange baner. Quote Link to post
Sydvesten Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Kravet i NOR er at ved eierskifte så sendes det inn melding til NOR om dette og dermed oppdater de registret.. på lik linje med kjøretøyer på landjorden... Sender man ikke inn melding om eierskifte så skifter ikke farkosten eier i registret enkelt og greit... i grunnen helt som forventet og normalt etter mitt syn... Så både kjøper og selger har et ansvar her... ikke noe forskjellig fra salg av båt hvor maritim VHF medfølger, Maritim Radio må informers om dette i kongeriket Norge... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
mikki Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Hei Roaldbj Byggesertifikat, (Bilbrev KR-0021) ble fylt ut med navnet på båten og personlige opplysninger og sendt til bobestyrer som fikk resten av opplysningene som manglet hos Scand Boats. Dette ble da underskrevet av bobestyrer og sendt tilbake til meg. mvh mikki Quote Link to post
roaldbj Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 mikki - dette synes jeg virket svært fint. Håper at andre kan få dokumentasjonen på tilsvarende vis. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.