Jump to content

Hvor får jeg tak i byggebrev til scand?


Ribtjenester

Recommended Posts

Byggebrev (builders certificate) er en erklæring fra verftet om at de har bygget båten og hvem de har bygget den for.

Skal underskrives av to personer i ledelsen i verftet.

Skal også attesteres av NP.

 

Blir vel ikkeno greie på å henvende seg til bobestyrer.

Link to post

Har også styrt litt med dette da det kun er det som gjenstår for å få min registrert. De sa hos "skipsregistrene" at i slike tilfeller hvor verft er konkurs/ nedlagt, kunne jeg høre med første eier om han hadde noe. Det var også ok med en kopi av betaling / overføring fra første eier til verft. Jeg har ikke gjort noe med det enda, da jeg fikk forståelsen av at noe var på gang igjen hos Scand. Men nå har det jo vært stilt en stund da :confused: Noen som hører noe, foresten??

Link to post

Hei

 

Har også holdt på med dette i sommer for og få scand baltic 2005 mod, registrert.

Da jeg snakket med skipsregisteret var kvittering fra Scand ikke godt nok som dokumentasjon.

Fikk da opplyst at byggebrev måtte utstedes av fabrikken, og da denne var slått konkurs var de bare den personen som var utnevnt som bobestyrer som kunne underskrive byggebrevet (bilbrev).

Tok da kontakt med bobestyrer som ordnet dette på noen dager.

og hele registreringen tok ca 2 uker.

Da jeg kjøpte båten var nedre grense på reg. av fritidsbåter 15 M , dette er endret 2 ganger etter de, nedre grense er nå 7,5 m

 

mikki

Link to post

Flott mikki. Var det slik at du fylte ut bilskjemaet (KR-0021 N fra NIS/NOR) og sendte det til bobestyrer som undertegnet og returnerte det til deg? Jeg vil ellers nok en gang anbefale at de som har båt lengre enn 7 meter bør registrere seg i Skipsregisteret. Jeg har brukt mye tid på å finne fordeler og ulemper med slik registrering, og har konkludert med at det utelukkende er fordeler med å registrere båten i Skipsregisteret.

 

 

 

Link to post
Roaldbj, har du mulighet til å utdype fordelene slik du ser det fra ditt ståsted. Kanskje flere som lurer på det samme.

 

Ja det hadde vær morsomt og vite grunn til konklusjonen din.

www.ribtjenester.no

Link to post

Forsøker litt - og kommer sikkert tilbake med mer:

1. NOR er det eneste offentlige register for lystbåter som eksisterer i Norge hvor det er krav til vedlikehold og oppdatering.

2. Ved registrering blir hele historikken til båten lett ettersporbar i NOR - dette kan ha betydning ved salg av båten.

3. Det er ingen årsavgift for medlemsskapet.

4. Man får gratis utstedt nasjonalitetsbevis som vil godkjennes som bevis på eiendomsforhold og nasjonalitet i alle de havnene man normalt anløper.

5. Man blir tildelt et internasjonalt identifikasjonsnummer som er ettersporbart World Wide.

6. Låneinstitusjoner aksepterer pant i båten ved at den er offentlig registrert og ettersporbar.

7. Det er lett å finne ut om båten er belånt for ny eier.

Link to post

Noen kan jo vurdere det som en ulempe at eierforhold og detaljer fra skjøtet ligger tilgjengelig på en nettside....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Selvsagt vil noen mene det er ulempe at blant annet eierforhold er lett tilgjengelig på nettet samt eventuell pant i skuta.... noen finner det meste å være en ulempe så hvorfor ikke dette også....

 

Selv ser jeg ikke noen ulempe med dette for meg personlig... Min båt var registrert i NOR og alle datta var selvsagt sporbar på nettet og hvor mye båten var pantsatt med....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
1. NOR er det eneste offentlige register for lystbåter som eksisterer i Norge hvor det er krav til vedlikehold og oppdatering.

 

Krav til vedlikehold og oppdatering?

 

Mariell står i skipsregisteret, kan jeg forvendte å få folk på inspeksjon for å sjekke at båten er i forskriftsmessig stand?

 

Båten er 21 år.

Vet at 25 års klassingen til Veritas på "ordentlig" båter er rimelig heftig. :sweat:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Vi må skille snørr og barter.

 

Det er forskjell på register og klasse. Bortsett fra i Russland.

 

For en fritidsbåt er det ikkenon kontroll.

Dersom du tar med betalende passasjerer med båten din, må den kontrolleres av SK.

 

Går du betraktelig opp i størrelse og trenger ett kvalitetskontrollverk kan du henvende deg til DnV, GL eller andre.

 

Men jeg innrømmer at jeg venter på at den første her skal troppe opp på Høvik og utbe seg HSLC.

Link to post

Det med Veritas klassingen var ment som en fleip. :wflag:

Selv jeg vet at jeg ikke får besøk av Veritas eller att annet klasse seskap.

 

Det jeg lurte på var. I punkt 1 i Roalds oppramsing av fordeler med å ha båten registrert i Nor registeret.

skriver han at det er ett krav om oppdatering og vedlikehold.

 

Da lurer jeg på hvem kontrolerer, at eiere av fritidsbåter registrert i Nor registeret, utfører vedlikehold av båten sin?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Tror ikke det var det man mente.

Oppdatering og vedlikehold av registeret.

 

Men hvem kontrollerer egentlig ett eierskifte?

 

Personlig ser jeg ikke no poeng med NOR.

Har ikke gjeld på båten og Identitetsbeviset fra SD holder i lange baner.

Link to post

Kravet i NOR er at ved eierskifte så sendes det inn melding til NOR om dette og dermed oppdater de registret.. på lik linje med kjøretøyer på landjorden... Sender man ikke inn melding om eierskifte så skifter ikke farkosten eier i registret enkelt og greit... i grunnen helt som forventet og normalt etter mitt syn...

 

Så både kjøper og selger har et ansvar her... ikke noe forskjellig fra salg av båt hvor maritim VHF medfølger, Maritim Radio må informers om dette i kongeriket Norge...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei Roaldbj

 

Byggesertifikat, (Bilbrev KR-0021) ble fylt ut med navnet på båten og personlige opplysninger og sendt til bobestyrer som fikk resten av opplysningene som manglet hos Scand Boats.

Dette ble da underskrevet av bobestyrer og sendt tilbake til meg.

 

mvh

 

mikki

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...