Akira Maru Startet 24.April.2004 Del på Facebook Startet 24.April.2004 Jeg vurderer en opppussing på teaken i cockpiten. Det er oljet fra tidligere, går det greit å slipe overflaten matt og lakke 5 - 6 lag lakk på dette? Eller er jeg mest tjent med å legge flere lag olje på? Er på jakt etter en blank og sterk overflate. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
Barsk IV Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 Jeg har prøvd begge deler, aldri mer noe annet enn olje for meg. Da kan du ta et strøk av og til og jeg tror det er "sunnere" for treverket også. Lakkjobb må du gjøre sinnsykt nøye, og det er et hæl..... når det må tas om igjen.(masse pussing) mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Akira Maru Svart 24.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2004 Er benarolje brukenes på innredning? Skjønner lakk blir noe herk. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
John_Kr Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 Dette tema er tatt opp tidligere, men....... Jeg har lært det slik at man skal olje teak, mange svermer for lakk. Som jeg oppfatter det så er det sterke meninger på begge føyene når det gjelder behandling av teak. Når det gjelder lakk så vil den bli tett og tilslutt flasse av. Min påstand er at det er mye lettere å holde teaken "fin" ved å bruke rett type olje. HUSK - Bennarolje er lakk :nono: Min klare oppfattning er ------ bruk olje på teak Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Barsk IV Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 Owatrols vanlige teak-olje er jeg fornøyd med. mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 har etpar tre-kryssholt. Disse har vært lakket, men vurderer nå å olje de. Er det greit på områder med så stor slitasje ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
John_Kr Svart 24.April.2004 Del på Facebook Svart 24.April.2004 har etpar tre-kryssholt. Disse har vært lakket, men vurderer nå å olje de. Er det greit på områder med så stor slitasje ? Suzuki Saus det inn noen ganger med owatrol olje og du blir fornøyd. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
giver Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Hei Jeg bruker kun Owatrol, og er fornøyd med det. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Teaken er veldig fet. Det er vanskelig å få lakken til å sitte over tid der den er påvirket av sollys. Når treverket blir (veldig) varmt, ser det ut til at fettet kommer tytende og løsner lakken. Skal du lakke, bør treverket nøye avfettes på forhånd. Men rådet er som de andre skriver her, bruk olje av et eller annet slag som er beregnet på teak. Oljen bør ha solfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Etter å ha prøvet litt av hvert opp gjennom årene er jeg ikke i tvil: det brukes bare Benarolje hos meg! Når teaken er blankskrapt og pusses må den vaskes godt med rødsprit og deretter begynner "moroa". De første strøkene med olje fortynnes med minst 50% white spirit og det "forsvinner" inn gjennom treverket. Etter mange (5-6-7) tynne strøk reduseres andelen av White spirit gradvis, og til sist legges et par strøk med ren Benarolje. Deretter er det nok å vaske og pusse ganske lett og legge på et strøk Benarolje - og det er oftest greit med flere år mellom hver gang. mvh Poseidon (med 30 meter teakrekker, diverse dører, benker og annen "pynt") Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
John_Kr Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Husk at Benarolje er lakk og ikke olje, det kan være noe missvisende dette navnet. :nono: Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 25.April.2004 Del på Facebook Svart 25.April.2004 Fant noen linker her angående teak behandling. Link: http://home.online.no/~wero/teak.htm http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?Op...1256D7F003B4B5D Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
John_Kr Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Hei Fikk opplæring i hvordan man skal behandle teak i dag........... Det som var spesielt var det produktet som man brukte til behanling av teaken. Terpentin og Ravilakk blandes 100 : 6 (6%) og påføes med pensel. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Akira Maru Svart 14.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Ravilakk?! Hvilke krav er det til underlaget? Hos meg er det oljet fra tidligere, nokså nedslitt. Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
John_Kr Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Ravilakk?! Hvilke krav er det til underlaget? Hos meg er det oljet fra tidligere, nokså nedslitt. Nå var det snakk om behandling av ny teak, men dersom den er blitt grå så har jeg villet slipe den ned forsiktig men fint sandpapir. Deretter bruke terpentin og ravilakk fra Jotun. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Jens_P Svart 14.Mai.2004 Del på Facebook Svart 14.Mai.2004 Lakk eller olje er også et spørsmål om hvor utsatt treverket er for slitasje og fuktighet. Lakk er beste beskyttelse av treverk og tåler mer slag/riper og vann uten å sette spor i treverket. Derimot er vedlikeholdet mer omfattende når det først må gjøres. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bertinius Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 Har en onkel som brukte benar når båten var ny, både inne og ute, etter 20 år så treverket like pent ut. Etter det jeg så det har jeg ikke brukt annet, men det er olje og ikke lakk. Sitér dette innlegget Link to post
heira Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Hei. Har brukt ravilakk innvendig i alle år og dette med mye etterarbeid hvis lakken dør har noe med grunnarbeidet og gjøre, og ikke minst hvor utsatt det er for vær og vind. I brønnen på en seilbåt hvor det ikke er all verden med kalesje kan lakken flasse oftere uansett hva en bruker,men innvendig under beskyttende forhold slipper ikke verken lakk eller oljer. Min erfaring etter 30 år med trebåt er det kunn fuktighet ,gjennomtrengende i umettet treverk som ødelegger flater. Har teakdørker som er lakket med ravilakk år etter år uten skraping og pussing, kunn vask ,matting med et 400 papir og et glansstrøk med ravi og de er som nye. Alle små og store riper forsvinner . På innredningen ellers vasker vi med sterkt salmiakkvann som har en mattende effekt og drar over et strøk med ravi hvis det er nødvendig.Spurte engang etter en sterk lakktype på gulvet hjemme i malerforetning og ble litt overasket da de anbefalte Ravilakk . " Strongest there is". Dette gjalt gamle gulv da ravien er gylden lakk. Sitér dette innlegget 30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær Link to post
John_Kr Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Var på opplæring av behandling av teak til en som hadde lang og tro tjeneste innen faget. Man skulle behandle teak og annen trevirke med Ravilakk og terpentin med blandingsforholdet 6 :100. Prøvde dette på mitt nye teak dørk - ser bra ut så langt. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.