Worry II Startet 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 30.Oktober.2008 Hei ! Jeg har demontert det meste av innvendig teak og koser meg med vinteroppgaven .. altså å lakke dette ! Jeg pusser ned gammel lakk, renser med rødsprit, lar stå et døgn.. så lakker jeg. Bruker Epifanes og tynner ut med Epifanes tynner (25% på første strøk, 5% på de neste) Men jeg opplever å få masse bittesmå luftbobler i lakken. Jeg har forsøkt å dra pensel både sakte og fort, men allikevel får jeg bobler... Hva gjør jeg galt ? Noen som har erfaring og gode råd ? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 30.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2008 Er det en anstendig temperatur når du lakker? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Med en skumgummifordriver blir du kvitt boblene. Enkelt å bruke på store flater, noe mer plundrete på små. Ellers ville jeg prøvd meg fram med forvarming av boksen hvis du ikke lakker i romtemperatur. Husk også å la boksen stå en tid etter at du har rørt inn tynner. Apropos tynner, du bruker vel Epifanes tynner? Ingen annen tynner duger. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ruby Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Jeg lakket ny teak-innredning i min forrige båt med Epifanes, og opplevde de samme ørsmå luftboblene. Løsningen min var å sørge for god varme, og påføre mange tynne strøk. Prøvde med både pensel og skumplastrulle. Fungerte bra begge deler, men god varme og tynne strøk var avgjørende. Man må også la boksen stå ganske lenge etter blanding for å få ut alle luftbobler. Tror jeg la på 7-8 lag, og pusset lett mellom hvert strøk. Masse arbeid, men det var verd det... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 En god fordriver som en drar over etter at lakken er påført pleier å hjelpe.... selv har jeg god erfaring med en god flatpensel som fordriver og som kun bruker sin egen vekt som kraft mot lakken... Da forsvinner normalt luftboblene... En fortutseting er uansett at du har rimelig god romtempertur både på lakk og det som skal lakkeres Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Worry II Svart 31.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Takker for gode tips. Det ser nok ut til at jeg må øke temperaturen i kjellern, etter råd fra dere Sitér dette innlegget Link to post
Tutti Frutti Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 En vanlig tabbe med lakk, er at man røret veldig hurtig rundt for å være sikker på at lakken er blandet skikkelig, dette er FEIL! Man skal røre sakte for å unngå at luft blir rørt inn i lakken. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Og til alle Biltema fans. Kjøp en skikkelig lakkost ifbm lakking og ikke disse billigkostene. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Med en skumgummifordriver blir du kvitt boblene. Bruker skumgummirulle og skumgummifordriver på min båt. Blir veldig bra. Bruker forøvrig Epifanes Teaklakk. Rulle er vel litt vanskelig på små detaljer, men har brukt skumgummifordriver på små ting også... Er vel ikke så godt å se at det ikke blir bobler her, men har aldri vært plaget med det. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Nyyyydelig båt Alidal. Fremdeles tilsalgs? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
alidal Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Fremdeles tilsalgs? Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Holder også på med lakking av teak, epifanes selvfølgelig. Følger bruksanvisning og har temp. på rundt 20 grader. Ingen problemer med bobler, og teaken blir SÅ blank og fin at det er nesten så det ikke stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Du skriver ikke noe om det er to komponent lakk eller vanlig lekk du bruker. Dersom det er to komp vil denne lett danne luftbobler i de første strøkene, dett er en svakhet med denne lakken. I høge temperaturer blir det veldig lett bli bobler. Det kan være en fordel og lakke 3-4 strøk, pusse ned boblene og deretter fortsette og det vil ikke oppstå nye bobler, på de neste strøkene. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Eneste gangen jeg har fått bobler med Epifanes Teaklakk, som er enkomponent lakk, var ved direkte sollys og høy temperatur. Jo, det var faktisk på Vestlandet i fjor! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.