Jump to content

Glødeproblemer Mercedes 72hk


Aslenersten

Recommended Posts

Hei.

Jeg kjøpte en Scand 25 Classic med Mercedes 72hk diesel motor. Noe usikker på navnet på denne motoren 616? finner ikke motornr under der.

uansett, denne ankom meg sent i sommer, men fremdeles med gode temperaturer. Har trykket inn gløde knappen hver gang og den har fungertt. Da jeg skulle ta opp båten for 14 dager siden i surt kaldt vær ville ikke båten starte. jeg kom frem til at den ikke glødet. pgs voltmeteret i "dashen" ikke sank på batteri kapasitet når jeg trykket inn knappen, dette gjorde den tidligere.

 

Mitt spørsmål er:

Hvordan finner jeg feilen, har kikket etter sikringer men ingen er defekte, sjekket jording og her skal det og være bra.

Ser det er 2 releer motert på utsiden av montorrommet, er et av disse til gløding?

Spør egentlig om noen har peiling på hvordan jeg får dette i orden fortest mulig, for kulda kommer inn og jeg bør ha kjørt igjennom litt frostveske i radiator og motor.

Har noen koplingskjema feks?

 

Alle svar taes i mot med stor takk!

 

Asle

Link to post
Ser det er 2 releer motert på utsiden av montorrommet, er et av disse til gløding?

Du kan iallfall gå ut ifra at du har et gløderelé, selv om jeg har vært borte i installasjoner der det har gått via instrumentpanelet, i ditt tilfelle bryteren. Normalt vil det sitte på selve motoren, men det er bare å følge kabelen fra glødepluggene til du finner det.

Link to post

Som ingar skriver så følg kabelen fra glødepluggene og du ender nok helt sikkert opp til et gløderele. På releet er det normalt tre kabler tilkoblet.

 

1) +12V fra batteri denne kabelen er litt kraftig da glødepluggene trekker mye strøm, f.eks 6 mm2.

2) +12V ut til glødepluggene normalt samme type kabel som over

3) Styrestrøm fra tenning/glødebryter - denne går det lite strøm gjennom og kabel er normalt tynn 1-2,5mm2

4) evt en jordingskabel

 

Mål først med et multimeter om det er et av tilkoblingspunktene på gløderele som konstant ligger på +12V (1)

Mål så om du får +12V på styrestørm fra glødebryter inn på rele. Du måler på releet mens du får en kompis til å gløde (2).

Dersom disse to målingene er ok men du fremdeles ikke får 12V ut til pluggene er rele deffekt.

 

Dersom du ikke måler 12V inn på rele eller mangler styretrøm fra glødebryter inn til rele så har du et brudd en plass i den kretsen.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Glødesikringen på disse motorene siter som regel skrudd på under glødderelet, ser ut som en blikkplate.

Enkleste måte å finne riktig rele på er å følge ledninge fra glødepluggene til rele om anlegget er tålig åpent da. Pleier å ligge i nærheten av motorummet. Og relet er en del kraftiger en et vanlig 87 rele. På mercedes ca 10 * 5 cm stort

Kan jo være glødepluggene au som er defekte. Burde se om det kom spenning ned på dem nå du setter på tenningen? Om det er den med hurtiggløding skal spenning stå på i ca 10 sekunder.

Link to post

Hei, takk for alle tips.

JEg har fulgt ledninger i alle retninger. og funnet ut at et sort rele fra Hella er glødereleet.

Her ligger en tykk kabel som måler 12V mot jord konstant.

På releet er det koplinger ut til hver enkel glødeplugg, disse mottar ikke strøm ved å holde inn bryter.

kopling 15 sier 12v når glødebryter trykkes inn. 30 og 31 ble jeg litt usikker på. da disse sier 12v mot pluss og 0 mot jord.

 

Regner med dette reelet er gåent?

 

Ved siden av dette releet ligger koplingsboks? dette er i fra wurth, her går endel store kabler inn, regner med det er til starter og slikt, men endel av ledningene til glødereleet går innom denne?

Tror dere denne boksen er en slags sikringsboks? turte ikke demontere den der og da, men vurderer nå en tur innom denne også.

 

Asle

Link to post

skal undersøke 30 og 31 litt mer.

Når jeg trykker inn glødeknappen kommer et lite blink i glødelampen så slutter den med en gang.

Så jeg har på følelsen at relee er defekt. MEN da jeg målte 30, 31 mener jeg på at begge ga utslag på jord.

Ser at 30 går inn i en "boks" på siden av releet, denne boksen er som nevnt i fra Wurth, men tviler på at dette er et relee.

Jeg vil demontere denne boksen i dag før jeg går å ser etter et nytt relee, for jeg sitter med en følelse at det er noen sikringer der inne? Går 2-3 røde tykke kabler inn og ut der. Ser at den ene går ned til starter. Og i sikringsboksen inne i båten er det ikke noen store sikringer, kun 10 - 20 ampere. Ville da tro at starter, glødeplugger og slikt hadde en større sikring.

 

Det skal nevnes at da vi var ute med båten i sommer var det ikke nødvendig å gløde for å starte, men jeg har en 5 år gammel styrman ved min side av og til. og i sin store iver om til å trykke på glødebryteren mens vi kjørte et par ganger. Er usikker på om dette kan ha medført noe?

 

Asle

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...