Aslenersten Startet 30.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2008 Hei. Jeg kjøpte en Scand 25 Classic med Mercedes 72hk diesel motor. Noe usikker på navnet på denne motoren 616? finner ikke motornr under der. uansett, denne ankom meg sent i sommer, men fremdeles med gode temperaturer. Har trykket inn gløde knappen hver gang og den har fungertt. Da jeg skulle ta opp båten for 14 dager siden i surt kaldt vær ville ikke båten starte. jeg kom frem til at den ikke glødet. pgs voltmeteret i "dashen" ikke sank på batteri kapasitet når jeg trykket inn knappen, dette gjorde den tidligere. Mitt spørsmål er: Hvordan finner jeg feilen, har kikket etter sikringer men ingen er defekte, sjekket jording og her skal det og være bra. Ser det er 2 releer motert på utsiden av montorrommet, er et av disse til gløding? Spør egentlig om noen har peiling på hvordan jeg får dette i orden fortest mulig, for kulda kommer inn og jeg bør ha kjørt igjennom litt frostveske i radiator og motor. Har noen koplingskjema feks? Alle svar taes i mot med stor takk! Asle Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2008 nødgløding gjør du enkelt med en startkabel fra + på batteri og bort på en av glødepluggene (hvis de er sammenkoblet ) du får en gnist ved kontaktøyeblikket , men det tyder bare på at pluggene virker.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2008 Ser det er 2 releer motert på utsiden av montorrommet, er et av disse til gløding? Du kan iallfall gå ut ifra at du har et gløderelé, selv om jeg har vært borte i installasjoner der det har gått via instrumentpanelet, i ditt tilfelle bryteren. Normalt vil det sitte på selve motoren, men det er bare å følge kabelen fra glødepluggene til du finner det. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 31.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Som ingar skriver så følg kabelen fra glødepluggene og du ender nok helt sikkert opp til et gløderele. På releet er det normalt tre kabler tilkoblet. 1) +12V fra batteri denne kabelen er litt kraftig da glødepluggene trekker mye strøm, f.eks 6 mm2. 2) +12V ut til glødepluggene normalt samme type kabel som over 3) Styrestrøm fra tenning/glødebryter - denne går det lite strøm gjennom og kabel er normalt tynn 1-2,5mm2 4) evt en jordingskabel Mål først med et multimeter om det er et av tilkoblingspunktene på gløderele som konstant ligger på +12V (1) Mål så om du får +12V på styrestørm fra glødebryter inn på rele. Du måler på releet mens du får en kompis til å gløde (2). Dersom disse to målingene er ok men du fremdeles ikke får 12V ut til pluggene er rele deffekt. Dersom du ikke måler 12V inn på rele eller mangler styretrøm fra glødebryter inn til rele så har du et brudd en plass i den kretsen. Redigert 31.Oktober.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
skjellvi Svart 31.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2008 Glødesikringen på disse motorene siter som regel skrudd på under glødderelet, ser ut som en blikkplate. Enkleste måte å finne riktig rele på er å følge ledninge fra glødepluggene til rele om anlegget er tålig åpent da. Pleier å ligge i nærheten av motorummet. Og relet er en del kraftiger en et vanlig 87 rele. På mercedes ca 10 * 5 cm stort Kan jo være glødepluggene au som er defekte. Burde se om det kom spenning ned på dem nå du setter på tenningen? Om det er den med hurtiggløding skal spenning stå på i ca 10 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
Brekneholmen Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 hvis motoren har de små gødepluggene,er det nok et gløde relè på den, det har i hvertfall jeg på min motor.det relè er i tilfellet lit avlangt firkantet med et løst lokk på toppen og der og der sitter det også en sikring. relèet kan selfølgelig også være gåent Sitér dette innlegget Link to post
Aslenersten Svart 2.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2008 Hei, takk for alle tips. JEg har fulgt ledninger i alle retninger. og funnet ut at et sort rele fra Hella er glødereleet. Her ligger en tykk kabel som måler 12V mot jord konstant. På releet er det koplinger ut til hver enkel glødeplugg, disse mottar ikke strøm ved å holde inn bryter. kopling 15 sier 12v når glødebryter trykkes inn. 30 og 31 ble jeg litt usikker på. da disse sier 12v mot pluss og 0 mot jord. Regner med dette reelet er gåent? Ved siden av dette releet ligger koplingsboks? dette er i fra wurth, her går endel store kabler inn, regner med det er til starter og slikt, men endel av ledningene til glødereleet går innom denne? Tror dere denne boksen er en slags sikringsboks? turte ikke demontere den der og da, men vurderer nå en tur innom denne også. Asle Sitér dette innlegget Link to post
skjellvi Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 30 skal ha konstant strøm og 31 konstant jord. den med 15 på skal egentlig gå til tenningsbryteren, men funker å ha det på en trykkbryter au! Lyser gløde lampa??? Nytt rele får du hos mekonomen Sitér dette innlegget Link to post
Aslenersten Svart 3.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2008 skal undersøke 30 og 31 litt mer. Når jeg trykker inn glødeknappen kommer et lite blink i glødelampen så slutter den med en gang. Så jeg har på følelsen at relee er defekt. MEN da jeg målte 30, 31 mener jeg på at begge ga utslag på jord. Ser at 30 går inn i en "boks" på siden av releet, denne boksen er som nevnt i fra Wurth, men tviler på at dette er et relee. Jeg vil demontere denne boksen i dag før jeg går å ser etter et nytt relee, for jeg sitter med en følelse at det er noen sikringer der inne? Går 2-3 røde tykke kabler inn og ut der. Ser at den ene går ned til starter. Og i sikringsboksen inne i båten er det ikke noen store sikringer, kun 10 - 20 ampere. Ville da tro at starter, glødeplugger og slikt hadde en større sikring. Det skal nevnes at da vi var ute med båten i sommer var det ikke nødvendig å gløde for å starte, men jeg har en 5 år gammel styrman ved min side av og til. og i sin store iver om til å trykke på glødebryteren mens vi kjørte et par ganger. Er usikker på om dette kan ha medført noe? Asle Sitér dette innlegget Link to post
skjellvi Svart 3.November.2008 Del på Facebook Svart 3.November.2008 Glødesikringe sitter som sakt under gløderelet om det er et orginalt rele. Den ser ikke som en vanlig sikring. men er som en blikkplate. Og er på ca 80 amp Skrudd med to stjerneskruer under releet! Måler du mellom 30 og 31 skal du ha 12 volt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.