Jump to content

TV antenner forstyrrer GPS'en


bliss X

Recommended Posts

Hei.

 

En kan alltid finne noe å bekymre seg for. Allt elektronisk utstyr kan forstyrre annet elektronisk utstyr. Har selv vært med på å utvikle avansert elektronisk utsyr gjennom mange år, så dette har jeg erfaring med. Seriøse firmaer tar høyde for dette. Dersom bruk og montering av slikt utstyr er i følge forskrifter, får en minimale problemer. Feilaktig montering, som å montere en radarantenne slik at den stråler direkte inn i en GPS antenne, kan selvfølgelig gi problemer. Og her er det snakk om store effekter. Hadde en fetter som jobbet ombord på en fregatt i forsvaret som fikk tannverk når han sto rett foren radarantennen. Han fikk resaonans i en amalganfylling! Men han måtte stå innen et par meter fra den meget kraftige antennen.  Men om en har en aktiv professionell TV antenne, skal det utrolig mye til for at det svake forsterkede TV signalet skal forstyrre GPS mottakeren. TV og GPS opererer på vidt forskjellige frekvenser. Så bare ta det rolig. Tror foresten ikke det er mange som ser på TV mens de er under gange. Og at det skulle stråle ut så mye fra en antenneforsterker at det skulle påvirke GPS mottakeren i en annen båt i nærheten, er en mikroskopisk mulighet.

 

Så bare ta det rolig og se på TV med eller uten aktiv antenne.

 

Lars. H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nei da Lars. Jeg tar heller ikke dette med noen stor bekymring. Amerikanerne derimot er utrolig flinke til å bekymre seg over slikt. Holdt på en hel kveld med å finne ut hvorfor den nye Garmin GPS'en min ikke fungerte sammen med kartprogrammet når jeg kjørte den i simuleringsmodus.

 

Måtte til slutt analysere NMEA setningene, og da viste det seg at de sendte en spesiell status for å fortelle at NMEA signalet ikke er OK.

 

Antagelig er de redde for at en eller annen skulle finne på å navigere med GPS'en i  simuleringsmodus.  :seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...