Jump to content

Tjuvkoble Laptopen direkte på 12V ??


Coronet

Recommended Posts

Legger opp til en BILLIG kartplotter-løsning i båten i sommer, nemlig en avlagt Laptop koblet til en GPS.  Synes det er for ille å skulle svi av tusen kroner for å transformere strøm fra 12V til 230V som skal nesten hele veien tilbake til 14.4 Volt........

Siden ladestrømmen i båten ligger rundt 14.4 Volt er det jo fristende å droppe hele inverteren.

 

Med dette i bakhodet satte jeg meg ned å fikk åpnet batteriet til Laptopen.  Det ser jo ut til å være en ganske avansert batteripakke, faktisk 8 stk batterier som er koblet sammen og ett kretskort.

 

Er det noen som kan si noe om det er mulig å tjuvkoble 2 ledninger fra 12V anlegget i båten direkte inn på denne batteripakken?  Tanken er altså å beholde batteriet og la dette bli ladet med 14.4V   :flag:

 

Det er seks forbindelser mellom batteri og Laptop.  Ser ut til at 2 er pluss og minus fra batteri, mens de fire siste sannsynigvis er lading av batteri fra Laptopen og noe kontroll av status på batteri??

Link to post

Denne Laptopen har kun inngang for 230 V. :flag:

Jeg har tidligere prøvd å koble (en annen Laptop) direkte på 12V og droppet hele batteripakken.  Dette virket på ett vis, men Laptoppen skrudde seg av når spenningen ble for lav (tomgang på motoren og ved start)  Ved å la 12V i båten lade batteriet i Laptopen håpet jeg å slippe disse problemene...

Link to post

Du må gjerne prøve, men det ender nok med haveri på batteriet til slutt. Kretsen i batteriet er konstruert for å få strømmen inn rett vei. Dersom du kobler båtens anlegg inn på batteripolene i pc'ens batterier vil du etter en tid ødlegge elektronikken i batteripakken. Dette skjyldes at denne elektronikkbrikken skal styre opplading og utlading. Når du kobler ekster strøm til batteripolene får ikke kretsen "styring" med strømmen. Du kan heller ikke gå inn på de utvendige polen på batteriet da spenningen her styres av DC kortet i pc'en og du vil få samme resultat med som en ekstra premie vil du ødlegg styringen i pc'en.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Du må gjerne prøve, men det ender nok med haveri på batteriet til slutt. Kretsen i batteriet er konstruert for å få strømmen inn rett vei. Dersom du kobler båtens anlegg inn på batteripolene i pc'ens batterier vil du etter en tid ødlegge elektronikken i batteripakken. Dette skjyldes at denne elektronikkbrikken skal styre opplading og utlading. Når du kobler ekster strøm til batteripolene får ikke kretsen "styring" med strømmen. Du kan heller ikke gå inn på de utvendige polen på batteriet da spenningen her styres av DC kortet i pc'en og du vil få samme resultat med som en ekstra premie vil du ødlegg styringen i pc'en.

Det var vel noe slikt jeg fryktet...

Da må jeg vel bite i det sure og investere i en inverter likevel...

Link to post

De aller fleste bærbare PC'r går på 17-19 volt DC, dvs at du ikke får nok spenning til å starte ladingen.

 

Du har 2 valg for å få dette til:

 

1: - Kjøpe deg en "inverter" - fra 12 volt til 230 volt. Her må du ikke kjøpe de aller billigste typen. Den du kjøper må har ren sinuskurve.

 

2: - Kjøpe en egen enhet som ekstrautstyr til PC'n som transformere 12 volten opp til 19 volt. Dette er tilleggsutstyr for din PC som er beregnet for bruk i bil.

 

Lykke til med GPS og bærbar PC. Dette er en meget bra løsning. :flag:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Du har 2 valg for å få dette til:

 

1: - Kjøpe deg en "inverter" - fra 12 volt til 230 volt. Her må du ikke kjøpe de aller billigste typen. Den du kjøper må har ren sinuskurve.

Og det betyr at den billigeste til under 1000 lappen hos C.O. ikke kan brukes?

Konkrete tips/anbefalinger mottas med stor takk  :flag:

Link to post

Og det betyr at den billigeste til under 1000 lappen hos C.O. ikke kan brukes?

Konkrete tips/anbefalinger mottas med stor takk  :flag:

Svogeren har kjøpt denne, fungert bra et par år, men trenger mye kjøling

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hei coronet

Du sier din PC har kun 230V AC inn, dvs at omformeren til 14V DC ligger inni PC`en. Hvis du åpner PC`en og kobler deg på der med båtens 12V er det en mulighet. Men som John_Kr sier så er sannsynligvis denne ladespenningen ut av omformeren noe høyere enn 14 V. Dette varierer litt, jeg hadde tidligere en Compaq som tålte å bli kjørt på 12 V. Den ladet ikke batteriet, men klarte seg til egen drift. Ved slik kobling vil du på sikt knekke batteriet, men det er ikke sikkert det gjør noe hvis du bare skal bruke den i båten.

Når det gjelder 12 V DC / 230 V AC inverter har jeg dårlig erfaring, disse lager firkant spenning og resonans i omformeren da enten på ledningen eller som i ditt tilfelle inni PC`en.  :smiley: Dette blir det støy av, samtidig som en PC har noen svært korte spenningspiker som slår ut inverteren på last vern. Denne beskrevet her er sånn middles priset. (300W 1800kr)  De kostbare er kanskje bedere. (glattere sinius)

 

Men jeg tenkte på en annen ting, er dette en gammel PC ? har den tft skjerm ? For har den ikke det er det vanskelig å se noe på skjermen i sollys!

 

Lykke til!

 

Mvh Månestråle

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post

Dersom du går inn på http://www.clasohlson.no/ så vil du finne denne:

 

Vekselretter for omvandling av 12V likespenning til 230V vekselspenning (sinuskurve). En vekselretter for apparater som trenger å drives med sinusformet vekselspenning. Maks belastning 300W. Overbelastningsvern. Tomgangsforbruk 4W. Størr. 225x242x80 mm.

   

32-5124  -- 1895,00

 

Den er beregnet for ømfintlig utstyr som PC osv.

 

Gjør oppmerksom på at det finnes mange fabrikanter av slikt utstyr og av "ymse" kvalitet. Dersom du er redd for din PC så anbefaler jeg ikke å kjøpe den billigsten, men velge en med ren sinuskurve og ikke 4-kant spenning  :nono:.

 

Den ovennevnte artikkel er meget bra til bruk til PC o.l.

 

Lykke til.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Denne Laptopen har kun inngang for 230 V. :smiley:

Jeg har tidligere prøvd å koble (en annen Laptop) direkte på 12V og droppet hele batteripakken.  Dette virket på ett vis, men Laptoppen skrudde seg av når spenningen ble for lav (tomgang på motoren og ved start)  ...

 

At pc en skrur seg av ved start må du nok akseptere, men at den skrur seg av på tomgang tyder på enten dårlig batteri eller spenningsfall fram til pcen. Prøv med ledninger direkte på batteriet og unngå mest mulig brytere o.l, En sikring setter du selvsagt inn.

 

 

MVH

 

Jolla

Link to post

Hadde en sånn "tjovkoplet batteri" variant tidligere.

 

Ulempene er: marginal spenning på laptop'en når ikke motoren går.

Stadig piping og mas om lav batterispenning fra laptop'en.

Når laptop'en tar kvelden kan du ikke bytte den raskt ut med en ny (om ikke den har likt batteri da)

Utladingsfunksjonen i PC'en kan kanskje spille deg et puss? Og kanskje til og med ta fyr.

 

Da den forrige laptop'en min tok kvelden kjøpte jeg en inverter (mascot tror jeg?). God investering: Kan bytte laptop, laptop'en lades "skikkelig", laptop'en starter uansett spenning eller motor av/på/tomgang.

S/Y Surprise

Link to post

Takk for innspill.

Det ser ut til at jeg ender opp med en 150W inverter med modifisert sinus fra mascot.

Modell 9984.

http://www.mascot.no/no/nyeprodukter.asp?mod=9

 

Denne fås kjøpt hos Ing. G. A. Furuseth, 22460046 til kr. 822,-

Akseptabel pris for ett anerkjent merke synes jeg.  Har ikke planer om å benytte denne til noe annet enn å drive Laptopen, så da skulle det holde med 150W.  Ifølge produsent og forhandler var det skjeldent noe problem med å drive en Laptop med denne.

Link to post

Mener å fjerne batteripakken og heller koble ledningene til 12V batteriet i båten.

Går dette da, høres litt risikabelt ut.

 

Har en Fujitsu Siemens Lifebook til en pris av 26.000,-, her tar jeg ingen sjanser på å få den ødelagt pga feilkobling.

 

For meg så er det bare et valg, en inverter med ren sinuskurve. Dette er en billig forsikring på dette kostbare utstyret.

 

Ser at Maskot har produsert noen fine nye invertere.

 

PC som Kartplotter er interessangt. Har også Garmin 176C kartplotter, den bruker jeg både i båt, bil og fly. Har mange forskjellige kartsystemer.

 

Ser at mange som ikke stoler på GPS, min mening at det er tull. Jeg kjører konsekvent på kartplotteren og stoler på den 100%. Den er for meg hovednavigasjonshjelpemiddel.

 

Drøy påstand - tråkker kanskje på noen tær her:

Kart er noen vi brukte i steinalderen.

 

Lykke til.  :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Ser at mange som ikke stoler på GPS, min mening at det er tull. Jeg kjører konsekvent på kartplotteren og stoler på den 100%. Den er for meg hovednavigasjonshjelpemiddel.

 

Drøy påstand - tråkker kanskje på noen tær her:

Kart er noen vi brukte i steinalderen.

 

Lykke til.  :smiley:

Det er det ikke för mig,  navigasjonshjelpemiddel  yes, men ikke 'hoved'nav.......

(ikke enn ivartfall  :lol:!  )

 

För dom som er intressert i GPS o felkällor, så står det en både intressant o skrämmande

artikkel i  Majnumret av Practical Boatowner

Bilde

 

GPS alert

Don’t rely on GPS, warns William Sandford of the Royal Institute of Navigation

 

Han beskriver bland annet störningsutstyr som redan idag går att kjöpe på marknaden

om man önsker störe gpsmottagare!

S/Y Gunga Din

Link to post

Til dere som anbefaler inverter - forstår at disse tar mye batteri strøm - er det slik at de egentlig bare burde benyttes når motoren er igang (lader) ? - Har selv 4 x 115aH forbruks batterier og har vurdert inverter for PC'n, men er usikker på hvor mye strøm denne (150W) vil forsyne seg av forbruksstrømmen når vi ligger stille - noen med enkel forklaring ?

Link to post

Har en Fujitsu Siemens Lifebook til en pris av 26.000,-, her tar jeg ingen sjanser på å få den ødelagt pga feilkobling.

For all del, det var ikke ment som noe gen. råd, det var jo her snakk om en billig løsning for en  "avlagt" PC.

En annen PC kan også ha en annen batteri-spenning.

 

Til en kostbar maskin er inverter/original omformer sikkert best.

Link to post

Til dere som anbefaler inverter - forstår at disse tar mye batteri strøm - er det slik at de egentlig bare burde benyttes når motoren er igang (lader) ? - Har selv 4 x 115aH forbruks batterier og har vurdert inverter for PC'n, men er usikker på hvor mye strøm denne (150W) vil forsyne seg av forbruksstrømmen når vi ligger stille - noen med enkel forklaring ?

Invertere bruker da ikke mye strøm? Den bruker fint lite faktisk. Det er hva du kobler til som bruker strøm. Hvis du bruker 150W og inverteren ikke hadde hatt noe tap, så hadde du trukket 150W fra batteriet eller omlag 12A.  

 

Noen invertere har over 90% virkningsgrad, andre ned mot 80 avhengig av oppbygging. Virkningsgraden på DC-DC omformere er heller ikke i særklasse bra. Det lages varmetap også her.

 

Selvsagt kan du bruke din inverter med motoren av. Med 4 x 115Ah batterier kan du jo nærmest ha en elektrisk komfyr koblet til inverter.

 

Poenget er ikke hva man klarer og ikke klarer. Man klarer faktisk det meste. Poenget er hvor mye strøm du er villig til å bruke. Du har en 150W inverter.  Den kan bruke opp mot 15A hvis du tyner den skikkelig. Hadde du hatt en 1500W inverter, så hadde det gått presis like bra. Ulempen er at den hadde brukt opp mot 150A på maks og banken din hadde blitt tappet ned på godt under 2 timer. Det hadde du nok likt dårlig. Batteribanken hadde likt det enda dårligere. DE er ikke laget for å tappes svært raskt ned, men selvsagt går det hvis du er villig til å betale prisen.

 

Så selv om man har en krafig inverter og en stor batteribank, er det ikke sikkert at det er særlig lurt å installere en hybelkomfyr og la mor steike brød et times tid.  :rolleyes:  

 

Lotus

Link to post

Jeg bruker PC som kartplotter ombord.

Imidlertid kunne jeg ikke tenke meg å bruke en ny PC enten den var privat eller firmaet sin ombord

Derfor fikk jeg tak i en gammel Toshiba som går på 15-16 V.

Den kopler jeg direkte til 12 V ombord.

Det fungerer utmerket. Batteriet klarer jeg ikke lade bare med 12 V, men hva gjør det. Ingen ting.

 

200 kroner kostet dette meg, og det fungerer 100 %.

Når denne tar kvelden, har jeg en tilsvarende på lur.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...