Vannskrekk Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Er baatplassen bestående av en gjeng med nikkedukker ? Finnes det ingen her som kunne tenkes å mislike at naboen plasserer en stor båt på halvt måls tomt - i tett bebyggelse? Jeg for min del har sett mange hagebåter som jeg ville ha mistrivdes med hvis jeg var nabo. Men disse båtene står gjerne år etter år - hvilket sier meg at det finnes mange som har mye mer tålmodighet og mye større ydmykhet enn hva jeg ville hatt i slike tilfeller....heldigvis Sitér dette innlegget Link to post
dezibella Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Når dt gjelder båt er alt litt merkelig! Har hørt flere som klager på båter som står i opplag i byggefelt. Noe som jeg undres over er hva med bobiler eller campingvogner har ikke hørt noe om disse. Kan jo begynne og kritisere disse oxo det er mange som bygger telt over disse om vinteren,tviler på at de søker komunen om å la bilen eller vogna STÅ! :nono: Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Hebbe Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Du kan vel uansett ha båten stående i 3 mnd. før den må flyttes elles at det må søkes kommunen. Ordne deg med en opplagshenger så kan du flytte båten rundt i din egen hage, og alt dette for å irritere din nabo..... Ta rotta på henne i stedet for å la deg bli tatt rotta på.... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Hansi Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Gjentar til det kjedsommelige, ikke rart det er krig i verden............... Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Ser du gjentar dette Hansi, men hva mener du egentlig? At nabofrua bør få det slik hun vil eller at båten skal få stå i hagen? Av & til må man ta et standpunkt uten at dette nødvendigvis skal føre til "krig".... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
VIP Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Du sier garasjen er lovlig i flg bygg og planleggingsloven. Meg bekjent så skal garasjen ikke stå nermere enn 3 m til nabogrensen. Kan komunen dokumentere at garasje eieren har et lovlig avik på dette. Hvis du spør teknisk etat i komunen er de pliktige til å bla frem alle dokument om dette. Redigert 31.Oktober.2008 av Eastvood (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dezibella Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Ser du gjentar dette Hansi, men hva mener du egentlig? At nabofrua bør få det slik hun vil eller at båten skal få stå i hagen? Av & til må man ta et standpunkt uten at dette nødvendigvis skal føre til "krig".... Sitat prestestranda vel vel vel. eg besøker alderig nabon når naboen e heime, men eg besøker ofte naboen når kjerringa e å leine. Sitér dette innlegget www.songembf.com Link to post
Salt Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Du sier garasjen er lovlig i flg bygg og planleggingsloven.Meg bekjent så skal garasjen ikke stå nermere enn 3 m til nabogrensen. Frittstående uthus/garasje inntil 50 m²: i grensa er lov (men det kan være uhensiktsmessig om veggen mot nabogrensa skal vedlikeholdes). Men den lokale reguleringsplanen kan gi andre regler. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Salt Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Du kan vel uansett ha båten stående i 3 mnd. før den må flyttes elles at det må søkes kommunen. Se mitt innlegg på nr 8 Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Hansi Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Ser du gjentar dette Hansi, men hva mener du egentlig? Jeg mener at i tettbygde strøk har snekker, cabincruisere, seilbåter ikke noe i haven å gjøre hvis det fører til at naboer mister utsikt i opp til flere måneder pga båt i opplag. Selv hadde jeg på åtitallet tresnekka i opplag hjemme noen få år. Da jeg fikk nye naboer som var meget opptatt av utsikt sluttet jeg med å ha båten i opplag hjemme. Ikke noe mere enn normal høflighet og respekt for andre mennesker spør du meg. Redigert 31.Oktober.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Troll 20 Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 §6 litra b her kan komme til anvendelse... Tiltak unntatt fra melde og søknadsplikt... Dog har eg i min forrige jobb krevd ein hagebåt fjernet og fått medhold for det hos Fylkesmannen. Men det var ein noen og femti fot selvbyggerstålbåt med tilhørende telt større både i høyde og utstrekning enn boligen på eiendommen, der båten hadde stått på eiendommen i godt over 5 år... Mitt hint her er at naboen ikkje har ein god sak Sitér dette innlegget Troll 20 Kommedal 27Coronet 26 Family Link to post
Kjetil1 Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Vel, vi er vel "nikkedukker" fordi vi ikke ser problemet i å ha en båt som ser rimelig grei ut stående (baugen ser ikke så ille ut ). Og man bør vel ha litt råderett over sin egen tomt? Tror at i nabolaget mitt, er det litt sånn at vi tolererer endel av hverandre, klager jeg ikke på naboen, klager han ikke på meg... Virker fint her... Det er mange ting her jeg kunne klaget på, hadde jeg vært pirkete. Men synes at man skal kunne akseptere endel før man begynner å klage. Da unngår man å starte en krig ... Jeg skulle glatt gitt deg lov å ha båten din i hagen, ved siden av garasjen min... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Jon-Kåre Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 (redigert) Frittstående uthus/garasje inntil 50 m²: i grensa er lov (men det kan være uhensiktsmessig om veggen mot nabogrensa skal vedlikeholdes). Men den lokale reguleringsplanen kan gi andre regler. Nja det er vel slik at disse kan settes i grensen men da må nabo (i dette tilfellet tidligere eier) ha gitt skriftelig bekreftelse på at det er greit, hvis ikke gjelder 4m regelen (da skal dette papiret i så tilfelle ligge i saksmappen hos teknisk etat og den har du krav på å se). Det som skjer hvis du tilatter noe bygd nærmere er at jo i prinsippet at du fraskriver deg selv muligheten til f. eks på bygge ut huset denne veien, for da kommer regelen om 8meter mellom bygningene inn. Det kan jo selvsagt bygges vegger med brannmotstand slik at man får ting godkjent på den måten. Slik praktiseres det iallefall her. Redigert 31.Oktober.2008 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Noflow Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 er når jeg leser sånt jeg er glad for at naboen sier at jeg må høre på mer høy musikk... hadde visstnok vært litt stille hos meg i det siste, var bare å skru opp volumet. da ble jeg litt overraska, for å si det sånn Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 31.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2008 Jeg mener at i tettbygde strøk har snekker, cabincruisere, seilbåter ikke noe i haven å gjøre hvis det fører til at naboer mister utsikt i opp til flere måneder pga båt i opplag. Selv hadde jeg på åtitallet tresnekka i opplag hjemme noen få år. Da jeg fikk nye naboer som var meget opptatt av utsikt sluttet jeg med å ha båten i opplag hjemme. Ikke noe mere enn normal høflighet og respekt for andre mennesker spør du meg. Takk for den "oppklaringen". For min del har jeg tatt det som gitt med utgangspunkt i denne forklaringen fra trådstarter: "De har kun utsikt til båten når de kjører ut eller inn av gården, den tar ikke sol og den står ikke i veien for de på noen måte." Med utgangspunkt i dette er det vel greit? Med den ene partens ytringer mener jeg.... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Boywonder Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Tror at i nabolaget mitt, er det litt sånn at vi tolererer endel av hverandre, klager jeg ikke på naboen, klager han ikke på meg... Virker fint her... Her også. Det er med denne saken som jeg sier om det meste her i livet: Det er alltid lov å bruke hodet. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mouche Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Nja det er vel slik at disse kan settes i grensen men da må nabo (i dette tilfellet tidligere eier) ha gitt skriftelig bekreftelse på at det er greit, hvis ikke gjelder 4m regelen (da skal dette papiret i så tilfelle ligge i saksmappen hos teknisk etat og den har du krav på å se). Hvis det du skriver er riktig så må det være forskjellige regler rundt omkring i kommunene for i min kommune gjelder følgende; For frittliggende garasjer med bruksareal eller bebygd areal under 50 m2 er det følgende regler for plassering: Garasjen kan normalt plasseres 1,0 m fra nabogrense, men min. 2,0 m fra bygning i annen bruksenhet. Og min garasje står lovlig oppført nøyaktig en meter fra nabotomen, en nabo som forøvrig har protestert på alt vi har søkt om per dato! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kodvaag Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Ikke rart han klager, med en Hifo i nabolaget!! Søkte på crazy neighbour i google, her er noe av det jeg fant. Her stod det mye...intressant, heheh... http://www.rottenneighbor.com/ Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Sydvesten Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Ser det er mange som sliter med dårlige naboer.... Antar at tanken om at det er naboen som har en dårlig nabo ikke har fallt herrene inn... En nabo feide har ofte to sider, selv om ikke alle vil innrømme det... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kodvaag Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Ser det er mange som sliter med dårlige naboer.... Antar at tanken om at det er naboen som har en dårlig nabo ikke har fallt herrene inn... En nabo feide har ofte to sider, selv om ikke alle vil innrømme det... Her i gatestubben som jeg bor er det ingen dårlige naboer! (kanskje det er jeg som er den dårlige naboen?) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
BjA Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Sett på en annen side, når først naboskapet er ødelagt, hvorfor ikke prøve en mindre vesentlig fasade-endring. Det er ikke søknadspliktig ? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 Ikke rart han klager, med en Hifo i nabolaget!! ellers synes jeg den busken med rompa til var genial.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Honduras Svart 1.November.2008 Link til dette innlegget Svart 1.November.2008 HGvis naboen har klaget på "alt" dere har foretatt dere osv og dette er ting som er registrert med saksnummer i kommunen fra tidligere, ville jeg funnet fram alle papirer. Når dere på ett eller annet tidspunkt blir bedt av kommunen om å kommentere klagen, skriv en sakelig redgjørelse hvor dere påviser at båten IKKE er til vesentlig plage for naboen. Henvis samtidig til alle de andre sakene kommunen har registrert (håper utfalllet har vært i deres favør). Skriv en kommentar som uten å si det i rene ord gir inntrykk av at naboen trakaserer dere systematisk. Saksbehandlerne i kommunen er vanlige mennesker, og hvis du kan vinne deres sympati, får du kanskje en god avgjørelse i denne saken. Gjett om saksbehandlerne er lei av slike som klager på ALT... Man har ikke automatisk tapt fordi om naboen klager, de skal få medhold først. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.