kevin.glover@imr.no Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Hei, Har nettop kjøpt en 1982 Enes 25ft sjark med en Sabb 2J m/ vridbart propel og HVP15 gir. Gir er fra 2004, motoren var kjøpt fra Sabb i 1995, den gangen som totalt overhalt motor (brukt med usikkert årstall). Den er nå gått 1300timer. Gir nesten ikke vært brukt. Dette er FV kjølt motor med sløyfe. Har noen spørsmål. 1. På motoren stå 2JHVP 85NU 30 1900 85NU - er dette årstallet til den? Hvis ikke, hvor finne jeg ut av det? 2. Er det ok at motoren kommer opp i 80 grader under kjøring eller må jeg slakke av for å holde under 75? Hva temp. skal den ligge på mens jeg stå i ro når den har stabalisert seg? 60? 3. Giren. Sabb mente at jeg skulle bruke vanlig motorolje på den (10/40). Stemmer dette? Hørers merkelig ut til meg men det stemmer vel? 4. Skifting av olje på motor. Må den slangen jeg sette ned i veivshusumpen være "bein". Den pumpen jeg kjøpte fra BIltema (den 500kr kraftig type anbefalt her inne) hadde noen slange med men det virker som det kommer til å være en utfordring å få en av de slangene "helt" bein. Må man være forsiktig når man stappe slangen ned i veivhuset eller er det bare å stappe det inn? Kan jeg ødelegge noe? 5. Oljeskift på Gir. Det er vel bare å stappe slangen som jeg brukte i veivhuset ned i girhuset og suge det ut også vel? 6. Vannutskilleren. Klarte ikke å lese merke på den og det er sikkert ikke originalt (?). Det finns en skrue på undersiden (som mange andre har) - er det bare å åpne den og se om det kommer ut noen vann? Klar over at jeg burde skifte insatsen også men i første omgang vill bare sjekke at den er ikke smek fullt av vann. Må ventilen til drivstofftanken være stengt eller åpent mens jeg "tappe" fra kranen til vannutskilleren eller spiller det ingen rolle? (Det gjør meg ingenting dersom litt diesel søl forekommmer). 7. Er litt usikker på steg fem i håndboken for utlufting av brensel systemet. Er det ikke bare å prøve å starte motoren etter at man har luftet ut (punkt 1-4)? Hvis man få motoren i gang og den går bra i ti minutter da er systemet helt fri for luft vel og det er trygt å spasere ut på fjorden med skuten? 8. Kan man bruke vanlig tørke-papir for å gjøre ren diesel filterhuset innvendig eller blir det fibre som blokkere dysenee etterpå? 9. Ladelys. Ladelyset slukke IKKE før motoren er kommet opp i minst 1500omd, deretter er den slukket selv om den kommer under det nivå igjen (men dersom det stå på tomgang for en stund så lyse den igjen). Er dette "normalt"? 10. Er det vanlig at en standard 35amp Sabb Dynamo lader dårlig ved 500omd? Her er ladespenning variabel (12.7-13.0). 11. Har lest en del om forsjellige dynamo (både fra biltema og andre plasser), men har noen en gode anbefaling på en dynamo til båten som gir god opplading ved lav turtall også, og høy "output". Her skal båten brukes til hobbyfiske med mande timer ved lavt turtal, og samtidig skal det settes inn noen ekstra elektriskt utstyr. Kan en Biltema dynamo fungere her eller? 12. Er det "godkjent" å bruke BILTEMAS egen olje til motoren? Her har jeg kjøpt inn den semi-syntetisk 10/40 oljen deres. Den burde holder vel? Dette er også ok i giren også? Tja, er sikkert en del ting som jeg har glemt med dette er et start i hvertfall. På forhånd takk. Kevin Quote Link to post
Diesel248 Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 (edited) Hei, Gratulerer med super båt og super motor. Eg kan prøve og hjelpe litt på det eg veit: 1. Kontakt SABB og hår med dei kva årstal det er. 2. Eg tur att motoren skal ha 75 grader. Og om den har rett turtall i følge manualen kan det vere kjøle systemet. Det er muligt att det er bunnstoff på slynge røra utan på båten, termostaten. Eller vasspumpa. Du kan kansje kontrolere dette. Det er jo muligt att du har litt tung stigning. 3. Ja det er rett det SABB sa. Det skal vere vanleg motorolje i koblinga, og 15-40 er bra. 4. Du kan ikkje skade noko i motoren når du stikker røret i peilepinne hullet. Berre dytt den forsiktigt til bunnen. Om røret burde vere beint er ikkje nødvendigt, berre den når ned i bunnpanna. Iden kan du ikkje skade, den er tykk og massiv) 5. Berre gjer som du sa, Og er det skit ned i. Sug opp oljen, fyll på med diesel, sett på lokket start motoren, og la den gå eit minutt eller to, gjerne beveg litt på koblings hendelen. Så suger du op dieselen, og fyller på motor olje. Det kan hende att HVP 15 giret ikkje har standard SABB kobling, da burde du gjerne ikkje vaske med diesel, men berre skifte olje. 6. Når du skal tappe vannutskilleren er det berre å la tank kranen stå open, berre skru opp skruen, og skru denigjenn etterpå. 7. Eg har ikkje bruksanvisninga framme no, og veit ikkej kva side det var du hadde sett på. Eg kom på att 2J har direkte innsprøytning, så der er eg ikkje så erfaren, men det er nok mange som er det her. 8. Det er nok lurt å bruke ei fille utan hengande trådar. 9. Du bør kanskje kontakte eit verksted om dei kan teste dynamoen. 10. Somsagt, kanskje sjekk dynamoen. 11. Biltema sine dynamoer er Bosh god kvalitets dynamoer. Og dei er nok gode, men skaff ein med mykje Ampere da ladder den mykje. 12. Eg harikkje prøvd Biltemas olje. Men Statiol Powerway 15-40 er til å anbefale, 300kr for ti liter trur eg. Den er verkeleg god!!!! Lykke til, bra att du tar godt vare på motoren Edited October 31, 2008 by Diesel248 (see edit history) Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
skippy Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Tempratur på en diesel motor kan godt komme opp i 90 grader. (har jeg hørt). En diesel vil jobbe lettest og ha minst slitasje på rundt denne temp. Når det gjelder oljen så skåret Biltema VELDIG høyt på testene. Men..... har hatt en diskujon her tidligere. En båt motor skal vist ikke ha syntetisk olje. Quote Link to post
Diesel248 Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 (edited) Sant nok Skippy. SABB skal helst ikkje ha syntetisk olje. Men rein god olje som anbefalt frå fabrikk. SABB motorer skal ikkje ha meir enn maks 80 grader ferskvannskølt. Ikkje 90, det er nye tider som krever det. Dei gamle gode treng berre 45-75!!!!! Edited October 31, 2008 by Diesel248 (see edit history) Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Ut fra nummeret er det høyst sannsynlig en 1985 modell. Om deg går på 75 eller 80 grader spiller mindre rolle, men passerer du 90 kan du ha et problem.... Delsyntetisk olje er ikke noe særlig for gamle dieselmotorer, kjøp heller en 15W-40 mineralsk olje. Dette er den oljen både Sabb og flertallet andre anbefaler til eldre diesler. Lufting: Luft til du ikke ser flere luftbobler, og prøv å starte opp. Hvis den starter og går greit, er det hele høyst sannsynlig helt OK. Hvis ikke, lufter du litt til Sabb motorer pleier ikke å være vanskelige å lufte, så det går helt sikkert greit! Dynamo: Sett inn en litt større pære i ladelampa, så slukker lampa kjappere. Tipper du har en på 2 eller 3w, prøv med 5 eller 10w så blir det bedre. Du greier deg helt sikkert fint med den originale dynamoen, den lader mer enn nok til det du måtte finne på å montere av "vanlig" utstyr. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kevin.glover@imr.no Posted October 31, 2008 Author Share Posted October 31, 2008 Hei Folkens, Takker for gode svar. Jeg få reise tilbake til Biltema for å kjøpe en enda billigere mineral olje istedenfor da (merkelig...)! Har jeg skjønt deg riktig, dersom oljen er svært skittent skal jeg skylde ut motoren med diesel istedenfor olje for et par minutter? Sånn - 6L med ren diesel, kjøre den litt så for å skifte til ren olje etterpå? Dynamoen skal jeg overvåke litt. Hilsen Kevin Quote Link to post
Gabba III Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Temperatur på motor: Jeg har også rørkjøling på min 2J, og det er vanlig at temperaturen går opp mot 70 - 75 grader ved grei marsjfart (ca 1500 o/m) om sommeren, rundt 80 grader på "full fart". Jeg synes det du beskriver høres helt greit ut. Skifting av olje på motor: Det er langt ned til bunnen av denne motoren (jfr. lengden på peilepinnen), og dermed veldig vanskelig å få en tynn slange som ikke er rett helt ned til bunnen. Etter en del knoting har funnet ut at det fungerer bra å tre ned en tykkere og stivere slange (jeg bruker en gasslange) som er litt lenger enn lengden på peilepinnen først, for så å tre det tynne røret til oljepumpen inn i dette. Da kommer det helt til bunns og jeg får ut mye mer olje enn tidligere. Dynamo: Jeg vil benytte anledningen til å advare mot Biltema. Billig, men har ikke en kvalitet som hører hjemme i båten. Det er IKKE Bosch, men en kopi! Min erfaring med dette her! Quote Link to post
Gabba III Posted October 31, 2008 Share Posted October 31, 2008 Å rense motoren med diesel fungerer sikkert greit, men disse motorene har også den fordelen at man på en ganske enkel måte kan rense sumpen. Dette står forklart i bruksanvisningen på side 73 - 74. Jeg gjorde dette i fjor, og det var en veldig enkel operasjon. Den eneste ulempen var at jeg måtte vente på en ny pakning til veivhusluken, tenkte ikke på å bestille denne på forhånd Quote Link to post
kevin.glover@imr.no Posted November 1, 2008 Author Share Posted November 1, 2008 Hei Takker for mer info. Har kjøpt med filterinsats (diesel), men butikken visste ikke at 85NU betydde årsmodell eller ikke. Er det noen som vet hva 85NU betyr eller hvor jeg finne årsmodel på maskinen? Kevin Quote Link to post
Walter_S Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 6. Må ventilen til drivstofftanken være stengt eller åpent mens jeg "tappe" fra kranen til vannutskilleren eller spiller det ingen rolle? Hei Kevin! Når det gjelder å tappe ut vann / grums på undersiden av en vannutskiller, så kommer det litt an på om vannutskilleren sitter laver eller høyere enn dieselnivået i tanken. Er tanken lavere enn VU så vil du få inn en del luft i systemet når du tapper ut vann. Er tanken høyere enn VU så er det bare å åpne og la det renne. Quote Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
kevin.glover@imr.no Posted November 1, 2008 Author Share Posted November 1, 2008 Hei, Vannutskilleren er litt lavere (i hvertfall lavere en en full tank med diesel) - då skal det få renne. Då er det bare to spørsmål igjen. 1. 85NU er dette årsmodel evt hvor finner jeg ut av årsmodel? 2. Tilbake til oljen. Var innom Biltema og eneste de hadde som passet var en 10-40 mineralolje. Er dette ok å bruke på maskinen? Kevin Quote Link to post
index Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Helst ikke. Kjøp heller en 15W-40 et annet sted! 10W-40 blir litt tynn med kald motor. Jeg ville ikke ha skylt med diesel først, da det er vankelig å få ut alt uten å åpne veivluka. Og hvis det er diesel igjen så tynner du ut olja, ikke bra. Kjør heller to kjappe oljeskift om du mistenker at den har gått lenge på den olja som er nå. Men dette er skjelden noe stort problem. PS: Det er ikke alltid at en dyrere olje er "bedre". Du må ha rett type med de rette egenskaper, dvs den skal passe til hva den aktuelle motoren er bygd for. Syntetisk eller delsyntetisk har ikke noe i en gammel båtdiesel å gjøre.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Statoil sin olje er til å anbefale. Quote Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
TMe Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Glidelagret motor må ALDRI flushes med diesel. Kun rullelagret Sabb type G som tåler dette. Kjøp heller et flushemiddel og følg bruksanvisningen nøye. Quote Link to post
kevin.glover@imr.no Posted November 1, 2008 Author Share Posted November 1, 2008 (edited) Hei, Kommer til å kjøpe Statoils olje og utfører en oljeskift på den uten noen form for flushing eller noe "tricks" i første omgang. Heller bytte olje ganske fort etterpå. Men det er fortsatt ingen som har peiling på om 85NU på motorens identifkasjon plate er årsmodel? Skal ringe til Sabb på mandag. Hilsen, Kevin Edited November 1, 2008 by kevin.glover@imr.no (see edit history) Quote Link to post
jupan Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Min motor blir ikke mer enn 60 grader. Hvertfall det som står på målern. Det er en 22 hesters sabbings forresten. Tror ikke noe er galt med den men får den aldri opp i 75. Fant en ekstra gummiring oppi esken til oljefilteret da jeg byttet olje i dag. Det jeg ikke husker er om han gamle kroken på verkstedet sa at jeg skulle bytte denne lure ringen en eller annen plass på motoren samtidig med å bytte olje... Husker rett og slett ikke... Noen som vet? Det er jo egen fastmontert pakning på selve filteret fra før så dette var rart... Quote Link to post
index Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Du har nok en 60 graders termostat i motoren. Mener å ha hørt at 75 graders er gått ut av produksjon. Ikke noe problem, motoren trives greit på 60 grader også.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jupan Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Det ante meg, for den sier dunkdunkdunkdunkdunkdunk.... når den går :D MEN, skal det være ekstra gummiring på oljefilteret utenom det som sitter på selve filteret ? Skjønte ikke helt bruksanvisningen på det der punktet... Quote Link to post
index Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 Høres noe merkelig ut! Kan det være en gummiring til dieselfilteret du har fått med? Du burde ikke trenge noen løs gummiring til oljefilteret hvis du har spin-om filter... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jupan Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 motoren er 22GZ, filter ligger vannrett nede på babord side. akkurat som bilmotofilter. bare å skru av og på med handa. lurer på om det er ekstra pakning til drivstoffen ja... har jo total teflon på hukommelsen og alt det der... ;) skal følge med når jeg fyrer opp i morgen om det spruter olje eller ikke. ut å fiske tenker jeg ja. Quote Link to post
index Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 ut å fiske tenker jeg ja. Høres bra ut! Kunne tenkt meg en tur ut jeg også nå når det endelig har roet seg, men det blir nok ikke tid i morgen desverre.... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.