Jump to content

Mahogny eller Teak?


rnj-67

Recommended Posts

Hei, jeg har ei eldre åpen klinkbygd snekke fra 1936. Det jeg lurer på er om bakkene (dekket) er mahogny eller Teak. Det er ikke furu eller eik. Mitt spørsmål er hvordan ser jeg forskjell. Noen sier det det ene mens andre sier andre. Hva er metoden for å skille?

 

Grunnen er at jeg skal skrape det ned og er det mahogny har jeg lyst å beise opp fargen igjen.

 

rnj-67 :flag:

Link to post
Share on other sites

Teaken er meget fet. Mahogany er et tørt treverk. Dette med fargen på Mahogany kan variere svært mye ut fra hvilken type Mahogany det er snakk om, det er en drøss forksjellige typer. Bare sånn i all hast: Honduras, Sapelli, Meranti. I tillegg har det vært brukt en del hva man kaller "afrikansk teak", som ikke er teak i det hele tatt, men et fett løvtre som vokser i Afrika og heter Iroko. Sikreste er å sette skrapen i treverket slik at du får frem bart treverk. Lukt på det, lukten er meget karakteristisk. Gå bort til en båt som du vet har teakdekk og snus på det. Du kan ikke ta feil av den lukta!

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Hulda,

 

Både farge og struktur i teak og mahogny kan variere meget med de forskjellige sortene, men *lukten* av teak  -  den er absolutt ikke til å ta feil av!

 

La oss håpe det er teak, som er et langt bedre materiale enn mahogny til båtbruk.

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

...det er en drøss forksjellige typer. Bare sånn i all hast: Honduras, Sapelli, Meranti.

Er Meranti i mahogny familien? Det visste jeg ikke. I min verden fantes teak, mahogny og meranti - som de fleste forsøker å beise så den ligner mahogny best mulig. Ser ut som jeg må revidere oppfatningene litt her. Ellers i båten er det teak, så jeg har anskaffet Burma Teak beis som jeg tenkte å beise Meranti platene med slik at disse skal matche teaken. Lurer på hvordan det blir, hvis Meranti tilhører mahogny familien. Mahogny med teak look. Hmm.
Link to post
Share on other sites

Meranti er ikke Mahogny, kanskje Hulda mente Merbau ? Merbau ligner Mahogny. Teak er jo suverent i båt, men det koster jo nesten det dobbelte av Mahogny.

Egentlig en sleivinformasjon fra Hulda. Den gangen jeg jobbe i trebåt-miljøet satte vi i grunnen likhetstegn fordi bruksområdet var det samme. Merantien blir sortert/finnes i 10- til 12 varianter så vidt jeg vet. Det er en jungel der ute! I den jungelen er det også noe som heter Afromosa. Fikk fatt i noe under restaureringen av Colin Archer "Venus", den hadde hyttesidene i Afromosa. Et av de få treslagene i verden som bare har motved, innmari vanskelig å jobbe med. Men det var jo ikke det tråden gjalt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...