Jump to content

Demontere alu-lister rundt vinduer

tom-ass

Recommended Posts

Hei.

I min sollux er det det "hærlige" teddyforet innvendig i kabinen, noe som skal skiftes ut. Jeg har alu-lister rundt vinduene, og har prøvd å løsne de, uten hell. Skruene sitter dønn fast.

Er det noen som har hatt det samme problemet? Hva er riktig fremgangsmåte??

Bygdetulling med båtførerbevis!

Spray først skruen med WD40 eller lignende, la dette virke lenge. Du kommer garantert til å knekke endel skruer, det jeg gjorde var å bore nye hull i aliminiumslisten rett ved siden av de som knakk, det underliggende festepunktet til skruen var i mitt tilfelle bare ett langsgående spor så skruen kan feste hvor som helst i lengderetningen. Jeg klarte å fjerne endel av de knekte skruene med tang etter at listen var fjernet (mer WD40).

Ta av bare en ellet to lister av gangen for å unngå lekkasje

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Tettningen på disse vinduene ligger hovedsaklig på utsiden, tror jeg ville prøvd å ta ut vinduet dersom det er mulig å få tak i orginal tettningslist,

tipper vinduen er produsert i tvedestrand av golar metall, tror de eksisterer enda men under ett annet navn, mulig at det nå heter ertec.

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Hvis du har mulighet så kan du varme aluminiums listen da slipper skruen

Jøss... Hvorfor gjør den det? Om man varmer opp så utvider jeg vel aluminiumen, ergo sitter skruen enda hardere...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Satt skrutrekker'n i skruen og banka forsiktig ( alm listene irrer fast i skruane ) med hammer'n , det pleier å funke greit . Har tatt av endel lister igjennom åra , spray gjerne masse først med 666 ( 556 ellerno )og bank . Tipper dem løsner da jeg , Kjipt når dem knekker ,blir så mange ekstra hull til ingen ting . Husk å bruk sika eller noe i skruehullene etterpå , da slipper du lekkarsje . Bare srøyt godt inn i hullene og skru fast , lykke til med en av dem værste jobbane ombord . Men god å godt det blir etterpå .....

Tine III

Edited by Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Om man varmer opp så utvider jeg vel aluminiumen, ergo sitter skruen enda hardere...

:nonod: Aluminiumet utvider seg mer enn stålet i skruen. Det betyr at "hullet" til skruen også utvider seg. Da vil skruen løsne litt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by