Jump to content

Owatrol D1 og D2 på teak innredning

Explorer

Recommended Posts

Hei.

Holder på å pusse ned pentry og skal lage ny bordplate i teak. Har gått til innkjøp av Owatrol D1+D2, men har ikke helt bestemt meg om jeg skal bruke det.Ønsker meg en forholdsvis blank finish.

Er det noen av dere som har noen erfaring med Owatrol? hva er best å påføre med? legg gjerne med noen skrytebilder av ting som er behandlet med D1 og D2.

Takker for alle svar...

Det går jo greit, men det tørker sent og D2'en bygger relativt tykt. Jeg for min del ville heller ha brukt Owatrol Edelolje. Jeg brukte denne på benkeplata i pentryet i vår, og er veldig fornøyd med resultatet. Blankt, glatt og tilsynelatende slitesterkt. Den viser i alle fall ikke tegn til slitasje etter årets sesong...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Heisann

Hvis du pusser et stykke tre med sandpapir i stigende korning(120,150,180,240,320,400,600,800,1000,1500 og tilslutt 2000)vil du se at det blir blankt uten olje.

Det jeg prøver å fortelle er :Dette handler om grunnarbeid!

Puss med 320-600 mellom strøkene ,blås/tørk rent .

Du er ikke ferdig før det er blankt,om det så er etter 15 strøk .

Lykke til.

Takker for svar så langt,

Siden D1 skal legges vått i vått så regner jeg med at du mener at det skal pusses før jeg eventuelt legger på D2 og mellom strøkene med D2 selv om det står at det ikke er nødvendig? Noen som vet hva som er best å bruke til påføringen? er det nødvendig med en fordriver?

Det pleier å gå fint med en vanlig lakkpensel. Oljen flyter uansett fint ut. Men en lett sliping mellom de siste strøkene er ikke så dumt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har d1 og d2 utvendig på min mahogny båt og jeg slipte ikke mellom strøkene. Det er faktisk nå 2 år siden sist jeg la på nytt toppstrøk og vel 5 år siden jeg foretok behandlingen. Den sitter iallefall som et skudd på min båt så at det da skal være nødvendig med puss mellom strøkene på innredningen tviler jeg på, jeg hadde ikke kommet til å gjort det.

Puss med 120 papir før du behandler med d1 og la pussing være mellom strøkene med d2, det er mitt råd

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg har et teakbord lakkert med halvblank lakk. Har nok vært litt uforsiktig og satt fra meg varme kaffekopper på bordet som har sølt litt på platen. Dermed er det blitt hvite merker / flekker i overflaten etter koppene. Er det noen råd om hvordan dette utbedres enklest mulig?

MS Pluto

Slipte du lett med vannsliping eller?

Slipte over med 300 våtslipepapir dyppet i d1. Vasket skroget deretter med fille vridd opp i d1 før jeg la på et strøk. Kjempe lettvint og raskt

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Er det noen råd om hvordan dette utbedres enklest mulig?

Enkelt! Ta litt vaselinolje på en fille, og poler til de hvite ringene er borte. Du vil ikke engang se spor etter hvite flekker etterpå....

Jeg har brukt Le tonkinois olje som heter Bioimpression. Dette er en teakolje av god kvalitet som er helt løsemiddelfri og som gir en fin overflate.

Du kan søke på www.letonkinois.se. Jeg synes den oljen er kraftigere enn Owatrol. Jeg har brukt den på håndrekkene på min båt. Her fungerer det bra. Jeg har bare litt erfaring på innredning. Der jeg prøvde den, fungerte den utmerket. Jeg la den på med en fille av bomullstøy. Fikk da en jevn og fin overflate. Lykke til!

Da har jeg begynt å olje ett nytt bord jeg har laget, Bestemte meg for å gå for D1 og D2. På boksen står det at det skal legges ca 30 lag vått i vått med 15-20 min mellom hver gang.

Har nå holdt på noen timer og har kommet til 15 strøk, Jeg synes ikke oljen trekker noe serlig mer ned i finerplata. Tror dere at det er nok med 15, eller burde jeg bare fortsette med 15 til?

Bordet er laget i teakfiner med mahogny kjerne tror jeg. Teakfineren er jo ikke akkuratt så veldig tykk, så det er kanskje bra med 15..

Noen formeninger om det????

D1 bruker du til det ikke trekker inn mer, og så tørker du vekk overskuddet! 15 strøk må være mer enn nok på finer. La det tørke en dag eller to, og påfør første strøk D2. Gjerne litt fortynnet i begynnelsen. D2 påføres med max 1 strøk i døgnet, gjerne mer ved lav temperatur. Puss gjerne lett med fint slipepapir mellom strøkene. til slutt er det lurt å la det tørke et par uker før det tas i bruk. Oljen er relativt myk den første tiden...

• 6 years later...

I underkant av 0,5mm på 3-4 strøk tror jeg ikke er så langt unna sannheten, men det blir et omtrentlig tall da det er litt avhengig av påføringsmetoden du bruker. F.eks. vil en rulle med korte hår bygge mindre enn rulle med lange hår. Og forskjellige pensler legger ulik tykkelse per strøk, alt etter hvilken type pensel det er. Noen smører tykt på, andre drar lakken mer ut, så et helt nøyaktig tall for tykkelsen blir vanskelig å si.