Jump to content

Heving av båtsalg etter oppgjør. Er det tillatt??


M/S Bastard

Recommended Posts

Jeg er fristet til og heve salget av Aurora da ikke kjøper har holdt avtalen sin!

Det jeg lurer på er om jeg kan gjøre dette da jeg har mottatt betaling for båten?

Avtalen han ikke holdt var at han skulle betale vinterplass leie + strøm.

 

Jeg har purret på dette 2 ganger nå!

Så jeg er fristet til og heve salget, men kan dette la seg gjøre?

 

Ps. Avtalen om betaling av vinterplass og strøm var muntlig! Men jeg kan vel uansett kreve pengene fordi båten har ligget der i vintersesongen!

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet er muntlige avtaler like bindende som skriftlige. Det er bare at bevisbyrden for at en slik avtale eksisterer påhviler deg. Hvordan fikser du det? De eneste som jeg kan tenke meg går inn for å kreve inn slike penger er "Bandidos Invest" eller liknende, og da forsvinner vel hele profitten. Anbefalingen er å anse pengene som tapt, og heller vende blikket mot mer lovende horisonter.

Link to post
Share on other sites

Anbefalingen er å anse pengene som tapt, og heller vende blikket mot mer lovende horisonter.

Er ikke helt enig i dette.  Når båten ikke er hentet, vil du kunne holde den tilbake.  Foreslår at du krever dette skriftlig (dersom du ikke allerede har gjort det) med spesifisert oppsett over kravet, der du viser til avtale dere inngikk, og gir beskjed om at den ikke blir utlevert før leien er betalt.  Nå vet jeg ikke hvor stort beløp det dreier seg om, men det koster ca 6-700 kr. å få en sak til forliksråder (forliksklage skriver du selv)  Det er vel i ytterste konsekvens den billigste måten å prøve å "skremme" noen til å betale med lovlige midler

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg var deg så ville jeg nok uansett holdt igjen båten til beløpet for vinterplass leie og strøm var betalt. En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig avtale, problemet er bare å bevise det for det blir bare ord mot ord.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Dette er vel et spørsmål om penger, eller rettere; hvor mye penger. HVis det han skylder deg er 500 kr, er vel spørsmålet om bryet er verd pengene. Er det store summer, stiller saken seg litt anderledes, selv om prinsippet er det samme.

 

Problemet, som det sies over her, er at i en eventuell tvist blir det ord mot ord, og kjøperen får nok beholde båten siden oppgjøreteierskifte formelt er foretatt for flere måneder siden.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Skriv et brev til fyren og spesifiser kravet. Det kalles dokumentasjon og er en kjekk ting i ettertid. Fortell at siden båten ble liggende på opplagsplassen etter salget, skal kjøper dekke opplagsplassen slik man avtalte.  Send brevet. Protesterer ikke kjøper, betyr det inndirekte at han godtar kravet som rettmessig. Derfra til å betale, er en mye lengre vei. Er det et par tusenlapper, så tar du ut forliksklage. Du legger ut at halvt rettsgebyr og fyller ut klagen. Dernest kommer den opp i forliksrådet. Da kan flere ting skje:

 

Kjøper møter ikke opp. Får en uteblivelsesdom. Da får du gebyret tilbake. Du får penger for å ha fylt ut klagen (likt gebyret). Du får pengene dine. Du får morarente på pengene. Såfremt selger ikke er insolvent, dvs ikke har nåla i vegge og ikke har inntekt utover minstekravet. Du må ta dommen i forliksrådet til namsmannen og betale nytt gebyr. Etter et par måneder får du penger hvis det er noe å hente. (og det er det jo, han har din gamle båt om ikke annet)

 

Kjøperen møter opp, men bestrider kravet. Du viser til rekomandert kravbrev sendt og at svar ikke er mottatt. Dette er da å anse som en stilltiende aksept av de faktiske forhold fra kjøpers side. Dermed er det store sjanser for at han får en dom mot seg. Den kan ha velge å forholde seg til eller han kan bringe saken inn for byretten.

 

Svært ofte avgir ikke forliksrådet noen fellende dom. Da er du i praksis like langt. Nå er det du som må vurdere om du ønsker å bringe saken videre.

 

Mitt råd:

Skriv til selger. Betaler han? Fint. Betaler han ikke? Bring saken inn for forliksrådet. Det koster deg kun litt jobb og 700 raske hvis du taper. Og taper du kan du selvsagt velge å ikke gå videre. Dvs. du bør ALDRI VERDEN gå videre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Vel, båten ligger jo på båtplassen enda. Det er vel bevis nok det.

Da får jeg heller låse båten til brygga da slik at ny eier ikke får båten før plassen er betalt.

Åneida, det er slett ikke bevis. Hvis kjøper har kjøpt og betalt båten i h.h.t. skriftlig kontrakt, vil det å låse den fast kunne oppfattes som selvtekt, og det rammes av straffeloven med bøter o.s.v. Velkommen til Jus-Norge.

Link to post
Share on other sites

Jge tror rådet fra Lotus er et godt råd.

 

Strengt tatt er vel dette 2 separate avtaler - en (skriftlig) vedr. salg av båten, og en (muntlig) vedr. leie av plass om vinteren. Du kan nok ikke da nekte å utlevere båten så lenge den første avtalen er oppfylt iht kontrakten og den siste avtalen ikke inneholder noe som gir deg rett til å nekte utlevering.

 

Som det sies av flere - en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, men det er jo litt vanskeligere med bevis, da.

 

Jeg ville fulgt rådet fra Lotus.

 

Lykke til.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Evt. så kan jeg vel be båtforeningen og taue den vekk for ny eiers regning og risiko!

Problemet med at han ikke har betalt går jo litt på bekostning av meg også.

 

Skal ringe kjøper nå i kveld så får jeg høre hva han sier.

Ellers blir det og følge Lotus sitt forslag. Takker for svar alle sammen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan dette gikk, men det sentrale her blir jo om/når levering av båten har skjedd.

Kjøpsloven § 6 regulerer dette, og sier blant annet at " tingen er levert nå den er overtatt av kjøper".

 

I henhold til Kjøpsloven §11 "Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Paragrafen her gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på kjøperens side.

"

 

Hvis båten er overtatt av kjøper/levert, har du en god sak. Hvis levering ikke har skjedd, er det normalt du som har ansvaret for kostnadene.

Link to post
Share on other sites

Skjønner. Men da kan jeg bestille bortauing da. Siden han ligger på annen manns båtplass!

Fikk ikke tak i kjøperen på telefon i går så jeg prøver igjen i dag.

Fortell oss utfallet av denne saken da bastard, for det kan jo være interesant. Kan jo hende at en selv ender opp i samme situasjon......

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...