Jump to content

Hvilken båt ville du velge av disse ?

Enzo

Båtvalget  

225 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kanskje de tenker at det er den eneste i dette selskapet som går framover og samtidig ikke er så stor ?

Den hevder seg altså ikke i IMS og LYS , hva er det den sliter med har du hørt noe om det ? holder den ikke følge med f.eks Elan 37 og Grand soleil 37 ?

Det er bare å lese resultatlistene til NORC og LYS, så ser en jo hva dem sliter med.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Hvor kan man lese disse resultatene , ser jeg på Norc siden så er det ikke akkurat enkelt å se hvilken båt de enkelte seiler på listene ,NorLYS siden sier heller ikke noe.

I år seilte ikke en eneste X 37 på NORC ranking seilasene. Dem ble straffet veldig på storseilet i ORC internasjonal, samtidig klarte dem ikke å seile seg opp i teten tidligere. Virker som at nesten alle 37,ene er på vestlande nå, og seiler egen klasse der?

LYS må du se på seilaser som Hovdan skagen, Seilmakeren dobelhanded, Watski, Simrad, Færderen og større seilaser med mange deltagere.Igjennom flere år, da ser en forskjellen. Skal en sammenligne båter, må en nesten gjøre det slik. Er det en båt som har utmerket seg på listen må en studere seilsettingen på båten via seiling.org og hvem som er skipper :smiley:

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Som vanlig har jeg valgt den minst populære båten... Er den virkelig så mislykket? elan 45

Det er Elan 37 som er båten av Elanbåtene, ikke 450 eller 410.

Enzo, vist jeg skal rangere disse båtene X- 37,Elan 37 og Grand soleil 37 . Så holder jeg Elan på første og Grand,en på andre X,en sist. Ikke på kortbane seiling, men offshore seiling.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

tool burde svare på dette for deg. Han har mest erfaring med denne båten, og har seilt den i mange tøffer race og i alle vær forhold. Han vet alt om CB365 nå kan jeg tenke meg. :smiley:

Jeg mener han gjorde et godt valg. Han seiler med ikke overlappende forseil og spinnaker LYS 1.28.

Jeg vet definitivt ikke ALT om CB'en, men det tok faktisk ikke så lang tid å bli kjent med båten. Det mener jeg er en viktig ting å tenke på. Det hjelper liksom ikke at EN seiler klarer å prestere kjempebra med en båttype, hvis de fleste andre sliter. For oss var CB'en relativt grei å lære å kjenne. Forrige eier og seilmaker hadde brukt en del tid på å finne riktig oppsett. Nå har jeg fått anledning til å ta det videre og vi forbedrer små ting underveis. Jeg trodde eksempelvis lenge at båter med ikke overlappende forseil klarte seg med færre forseil. Det stemmer ikke, og nå er en 4'er satt i bestilling.

Alle CB'ene går heller ikke like fort. Tror det kun er seildesign som skiller. Bortsett fra noen mindre ting i vektfordeling så er de ganske like. Noen har 4 wincher for genoa og spinnaker mens andre klarer seg med 2. Jeg har 4 og synes det er praktisk å bruke spinnaker winsjene til genoa når jeg seiler alene. Med fullt mannskap så blir fordelen at genoa winsjene sitter forenom løygangen. At storseiltrimmeren kan sideforflytte seg uten å være hindret av genoatrimmerne er en klar fordel.

Ellers så har jeg laget et polardiagram ut fra IMS målebrevene på konkurrerende båter. Har lagt disse inn i et regneark, og har så en grei oversikt over hvilke områder hvor vi er sterkere resp. svakere enn konkurrentene. Det hjelper oss ikke til å seile fortere men til å bedre forstå hvorfor.

Til turbruk så har vi en 3'er på rull. Selvslående fokk er jeg ferdig med. Muligens komemr jeg en gang til å prøve en Hoyth bom.

Uten tvil Maløen.

Dette er en vakker og god båt.

Et merke som satser på kvalitet med et utsene som alltid vil være like bra.

Iiker ikke disse nye regattabåtene. Synes mange av (de nye) seilbåtene som blir solgt i dag er skammelig stygge, og risikerer å "gå av moten" om noen år.

Men det er jo min mening. Andre ser nok mer glede i raske regattabåter :yesnod:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Jo, kanskje... De ser ut som regattabåter i mine øyne... Men det sier vel mer om hva jeg er vandt med... :lol:

Jeg kan jo ta for meg båtene....

Maxi 1300

Den er pen, men det er noe som gjør at jeg like vel ikke liker den.

Synes den liger fælt på Bavaria, kanskje det er derfor jeg ikke liker den.

Bavaria 43

Liker ikke dette merket. Ikke pga av kvalitet, for den aner jeg ikke noe om. Men jeg savner noen særtekk med båtene.

Synes de har et litt for trygt og standar utsene...

Hanse 430

Den var rett og slett bare mindre pen... :wink:

Hvis den stakkars rormannen glipper roret blir han våt... Ikke noe for meg som hater å bade.... :lol:

X-yachts 37

Grei båt som duger godt til både regattaer og turbruk.

Helt klart den jeg ville valgt dersom jeg ikke ville hatt en tung og kraftig turseiler.

HR 40

Kraftig god og pen båt.

Men synes styrebrønnen ser litt trang ut..?

Elan 450

Den båten var vel ikke akkurat noen pryd for øyet... :rolleyes:

Malø 37

Minner mye om HRen...

Men synes kanskje at denne er en smule penere...

J/122

Regattabåt skal jeg ikke ha

Comfortina 42

Det kan ha noe med vinkelen på bildet å gjøre, men jeg synes denne manger overbygget.

Dekket blir alt for flatt. Synes båter skal ha en liten hytte....

Men dette er vel også gode båter med høy kvalitet.

BMB 37

Nærmere komle/kompe/raspaball på sjøen kommer vi vel ikke? :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Dessverre er ingen av favorittbåtene mine med her. :sad:

Jeg har sett på noen av de du foreslår, og jeg må nok si at den som ga umiddelbar følelse av godt bygget og praktisk utstyrt båt var Maxi'en.

(Hanse er nok bedre enn sitt rykte. 430 har et ålreit skrog, men det er et og annet som må gjøres med riggingen. I den ene regattabåten verftet har laget er en del innerliner og innredning fjernet for å redusere vekt, og jeg vil tro de har satt på en karbonmast. Standardbåten kan innredes ganske komfortabelt for mange personer, men det er knapt med stueplass.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...