Jump to content

Norsk Maritim Kveldsskole/Alfa Kompetanse


sukram

Recommended Posts

Hei!

 

Ganske fersk båtfører som har meldt seg på båtførerkurs ved Norsk Maritim Kveldsskole/Alfa Kompetanse.

Kurset er allerede til helgen som kommer, med eksamen onsdag påfølgende uke.

 

Jeg har noen kunnskaper fra før, men føler meg ganske usikker på hvordan det skal gå.

Noen som har erfaring med deres kurs? Og båtførerprøven i seg selv?

 

Er det realistisk at jeg klarer eksamen 3 dager etter å ha hatt to dagers kurs?

 

Markus


Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod

Båtførerbeviset

Link to post

Jeg har ingen erfaring med nevnte kursholder, men skal selv på kurs i desember. Det er 8 timer på lørdag og 8 timer på søndag. Pluss eksamen. I følge folk som har tatt lignende kurs er det ganske enkelt.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
.... Det er 8 timer på lørdag og 8 timer på søndag. Pluss eksamen. I følge folk som har tatt lignende kurs er det ganske enkelt.

 

Anbefalt tid for båtførerkurset er minst 22 timer og hvis man skal gå gjennom alt som står i læreplanen på en ordentlig måte så trenger man hver eneste time. Men blir tiden for knapp må man skjære ned på stoffet og i verste fall la deltagerne bruke læreboken som hjelpemiddel under eksamen. Denslags er lite tilfredsstillende for alle parter og derfor har vi her hos oss sluttet å arrangere båtførerkursene i løpet av kun en helg - selv om det kunne ha vært "strålende business".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Enig, så enig. Kan sammenligne det litt med lastebilførerkortet. Jeg gikk to år på videregående skole (transportsfag+yrkessjåfør), det jeg sitter igjen med er lappen og fagbrev. Fagbrev er det ingen som spør etter, så jeg har igrunn brukt 2 år på å få lappen på Buss/lastebil. Kompisser har tatt samme lappen iløpet av 2-3 uker. Men: Jeg vet jeg er bedre enn dem!

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Jeg tok D5 hos Norsk Maritim Kveldsskole/Alfa Kompetanse i 2005. Det var meget stor kompetanse og dyktige lærere hos dem. Og det var anledning til å steppe inn i andre kursplasser som Oslo eller Trondheim, selv om du gikk i Arendal. Kursene var sammskjørt, og var en reisende og ikke nådde hjem? Kunne en bare stikke innom en av det andre plassene og ta undervisningen der.

 

Jeg anbefaler dem :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

Finn en aktør som bruker såpass med tid at du rekker og lære deg pensummet. Du kan sikkert klare og subbe igjennom og bestå men er ikke litt av vitsen at du skal forstå og kunne bruke det du lærer i praksis???? , eller er det jeg som er gammeldags og har bommet total. Båtførerbeviset i seg selv gjør deg ikke i stand til og bli en god og sikker båtfører , men en kombinasjon av forståelse av pensummet som er gjennomgått og utøvelse i praksis vil kunne gjøre deg til en god båtfører. Jeg er enig i hva som er blitt sagt i tidligere tråder her om at minimum 22t bør en nok ha om en skal ha noe igjen for kurset.

Link to post

Det spelar òg inn kor lærenemn ein er. Då eg tok VHF-lappen var me 7-8 personar frå dykkeklubben som tok eksamen samstundes. Alle akademikarar/studentar og vant med å studera på eiga hand. Alle stod med god margin.

 

Kursarrangøren hadde ikkje tru på at det gjekk an å stå utan klasseromsundervisning.

 

Det er andre måtar og læra på enn å høyra på ein foredragshaldar.

 

 

Ask

Edited by Ask (see edit history)
Link to post

Enig i det Ask , men har en litt vanskelig for og lære og samtidig er usikker på sitt eget nivå og hvordan dette barker i vei er det vel desto større grunn til og velge en aktør som bruker god tid til gjennomgang av pensummet. Virker på meg som selve båtfører beviset er det essensielle her og ikke hva en lærer. En skal nå tross alt utøve dette i praksis eller hva????????? Båtførerbeviset i seg selv har aldri gjort noen til en fullbefaren båtfører , det er det kun lærdom og praksis som kan gjøre .Hadde det vært så enkelt hadde det vært tryggt og ferdes på sjøen en sommerdag noe det snart forøvrig ikke lenger er , ellers hadde dette med obligatorisk båtfører bevis aldri vært et tema.

Link to post

Det er jo fullt mulig å kunne gjennomføre støtteundervisning i de vanskeligste kapitlene i løpet av 16 timer....og spesifisere hva deltakerne selv må lese og sette seg inn i. Så kan de få 1 uke på seg til å lese/studere og repetere på før de går op ptil prøven.

Link to post

Målet mitt er faktisk å lære noe nytt, jeg føler at jeg sitter med noen kunnskaper men langt i fra alt.

Så da er jeg usikker på om det i hele tatt er mulig å klare.

 

Føler at jeg burde lagt litt mer innsats i å lese allerede.


Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod

Båtførerbeviset

Link to post
Denslags er lite tilfredsstillende for alle parter og derfor har vi her hos oss sluttet å arrangere båtførerkursene i løpet av kun en helg - selv om det kunne ha vært "strålende business".

 

Var resultatene for dårlig? Er eksamensoppgavene ensartet uavhengig av arrangør?

Link to post
Var resultatene for dårlig? Er eksamensoppgavene ensartet uavhengig av arrangør?

 

Ja på begge spørsmål.

Resultatene etter helgekurs er markert dårligere enn på de kursene som fordeles over en lengre "fordøyelsestid". Ting som jeg vet at er grundig gjennomgått på kurset er plutselig "blåst bort" når eksamensoppgavene dukker opp....

Eksamensoppgavene lages av Sjøfartsdirektoratet og skal brukes av alle sensorer. Det er også presisert i retningslinjene at man ikke skal ha andre hjelpemidler enn skrivesaker, passer, linjal og kalkulator.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg tok båtførerprøven nå på onsdag uten å ha vært på kurs. Jeg synes det var ikke vanskelig. Jeg har lest meg opp i pensumet på en internettside samt lånt boka "På rett kurs" fra biblioteket. Hadde resultat 48 av 50 riktige. Det spørsmålet jeg vet jeg svarte feil på var hvilket tid flagget skal heises i havn. :-)

 

Navigasjonsoppgavene var lett og mange spørsmål gir seg ved sunn fornunft! En spørsmål gikk ut på hva er viktig utstyr i en jolle i kjennt farvann. Da plukker man selvfølgelig svaret med som inneholder årer og øskar og ikke den med VHF.

 

Totalt sett synes jeg pensumet fortonte seg mer komplisert enn testen. Kan du sjøveisreglene, kart, posisjon, sjømerkene, så er du i mål. Testen spør også om basics. Eksempel: Når det gjelder laterneføring trenger du ikke kunne fiskefartøyet med trål men vanlig motorbåt og seilbåt. Andre ting som jeg husker: Dykkerflagget, Ankerkule, VHF kanal 16, Aldersreglene: 16 år, 10 knop, 10 hk, 8 meter, rødt mot rødt / grønt mot grønt i hovedleie, etc.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Jeg har hatt endel synspunkter på spørsmålet om "komprimert" versus "distribuert" opplæring til maritime båtførerbevis tidligere. Synspunktet mitt er sikkert svært avhengig av farvannsområdene man seiler i. Jeg har de siste 10 årene seilt mye i Sverige, Danmark og Tyskland. For min del har jeg fått ett mye tryggere grunnlag for å seile i Skagerak og Kattegat etter at jeg fikk D5LA som jeg sammen med D5L brukte omlag ett år på å tilegne meg. Eksempelvis synes jeg nå at kardinal- og lateralmerkene sitter godt "inne" enten jeg seiler i dagslys eller i mørke. Unge mennesker med god hukommelse kan sikkert få disse karakteristikkene inn under huden på kort tid, men hos meg har det tatt lang tid. Det var et stort øyeblikk da jeg fikk med meg det lange blinket på sydmerket for farer. Det jeg forsøker å skrive er: dersom man forventer å seile i endel ukjente strøk anbefaler jeg å bruke lengre tid på å skaffe sertifikatene. Nettbasert undervisning er utmerket til dette formål. I tillegg kan man i ettertid lese diskusjonene innen hvert undertema - i alle fall slik det er praktisert her på BP i forbindelse med kursene til Poseidon.

Link to post

Du får hilse om det er Frank DeFlon som holder kurset, jeg hjalp dem med dataen før når jeg bodde og jobbet i Oslo.

Dyktige og hyggelige folk.. :D

 

Selv skal jeg på intensivkurs på fredag til søndag.. om det er for raskt eller ikke vet jeg ikke.. Bryr meg ikke stort heller, bare skal ha lappen jeg slik at jeg er dekket når/hvis påbudet kommer.

 

Men jeg har vært med i båt så lenge jeg har levd, bortsett fra 10 år som jeg bodde i Oslo, da ble det lite båtliv dessverre. Men siden jeg flyttet tilbake til kr.sand er det bare blitt mer og mer båtliv.. :D

For meg er båtliv helse på resept (synd det ikke er blå resept hehe).

 

ps.. "hovedkontoret" lå i hvertfall på holmlia.. :)

Edited by Ulven (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Anbefalt tid for båtførerkurset er minst 22 timer og hvis man skal gå gjennom alt som står i læreplanen på en ordentlig måte så trenger man hver eneste time. Men blir tiden for knapp må man skjære ned på stoffet og i verste fall la deltagerne bruke læreboken som hjelpemiddel under eksamen.

 

Tok sammen med eldstemann helgekurs hos Alfa i fjor vinter. Full dag lørdag og søndag. Følte ikke at jeg gikk glipp av noe, det gjorde ikke elstemann heller. Vi tok begge eksamen i uken etter jeg hadde en feil, han hadde to. Naturligvis uten hjelpemidler, det var IKKE nevnt som en opsjon, det ble gjort helt klart fra Alfa at det ikke var aktuelt.

 

Hadde ikke noen følelse av at dette på noen måte var uprofft, vår erfaring Med Alfa var bare positiv!

 

Men om man ikke har noen som helst bakgrunn eller erfaring og liten eller ingen erfaring i bruk av kart, kan helgekurs bli for intenst, da bør man velge et ordinært kurs med tid til å "fordøye"s toffet.

Link to post

Flott at noen har positiv erfaring med Alfa!

 

Føler at jeg har en god del grunnkunnskaper om sidemerker osv.

Dette har jeg lært tidligere, når familien hadde båt.

 

Derimot navigasjon har jeg ikke så mye erfaring med, jeg har båtsportkart men bruker disse lite.

Jeg kan ærlig si at jeg ikke er sikker på hvordan man skal legge en kurs riktig.

 

Men ser det er mye uenigheter her, så jeg venter med å si min mening til etter kurset!

 

Markus


Båt: Alicraft 16 fot 83mod - Motor: Suzuki DF40 07mod

Båtførerbeviset

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...