Muggebigge Posted November 1, 2008 Share Posted November 1, 2008 (edited) Et praktisk spørsmål: På min Polar 22 er det mulig å lede kjølevannet ut på siden av båten. På motoren (Albin 021) er det en bryter som leder kjølevannet ut på siden. Som jeg har forstått det, er dette kun en funksjon for å sjekke at det kommer kjølevann. Når bryteren vendes tilbake, ledes kjølevannet ut med eksosen som normalt. Nå har det seg sånn at bryteren har rustet fast, så det ikke går an å lede kjølevannet ut på siden. Og det er heller ikke nødvendig å lede det ut på siden for å sjekke om det kommer kjølevann. Det er bare å kaste et blikk bak for å se om det kommer vann eller ikke. Slangen som leder ut til siden kommer dessuten i konflikt med madrassen som ligger på benken der slangen har sitt utløp. (Se bilde) Derfor har jeg lyst til å fjerne slangen og tette hullet. Men er det noen som har et godt forslag til hva som kan brukes til å plugge igjen hullet der slangen nå har sitt utløp? Eller som har andre synspunkter på problemet? MB :-) Edited November 1, 2008 by Muggebigge (see edit history) Quote Link to post
Muggebigge Posted November 2, 2008 Author Share Posted November 2, 2008 Ingen gode forslag her altså???? Quote Link to post
enter4u Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Er ikke det rett og slett bare en slange for overvann i eksos-manifoilen da? Det har jeg. Og det kommer vann ut der bare under oppstart. Quote Link to post
Muggebigge Posted November 2, 2008 Author Share Posted November 2, 2008 På denne motoren som er en Albin O21 fra midten av 60-tallet, så er det rett og slett en slags kran som regulerer om vannet kommet ut på siden eller bak. Og når kranen stilles så vannet kommer ut bak, så kommer det ingen ting ut på siden... Quote Link to post
enter4u Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Det er jo meningen at vannet skal komme ut eksosen da. Det er den eneste kjølinga eksos-slangene dine har. Uten vannkjøling så kan det i værste fall bli hull i slangene og de smelter. Har du egentlig behov for å få vannet ut på siden da? Du ser jo ut eksosen om det kommer vann også. Men om du vil plugge den, så kan du jo plaste den igjen med polyester og glassfiber da. Eller bytte krana som ikke virker. Quote Link to post
vannoverallt Posted November 2, 2008 Share Posted November 2, 2008 Bruk polyester og plastre den igjen fre utsiden. Om ikke så får du tak i en "bunplugg" og monterer inn, men plastring blir nok penest. Quote Link to post
CAI775 Posted June 12, 2017 Share Posted June 12, 2017 Den krana er for å vriom ettpar minuter før du stopper motoren. Dette er for at eksosmanifolden skal bli tør så den ikke ruster. Mvh. Stian? Quote Link to post
Tigeranda Posted March 11, 2023 Share Posted March 11, 2023 Det CAI775 sier stemmer. Dette står i håndboka. Det hjelper dog ikke så veldig mye, på min Albin er denne rutinen fulgt i 50 år, men jeg måtte bytte manifold for 10-års tid siden da den nesten bare hang sammen av gammel vane og maling. Følger fortsatt prosedyren da, kan jo tenkes at manifold hadde måttet byttes 20 år tidligere hvis ikke. En god vane er å slå kranen tilbake etter at du har gått noen minutter og stanset motoren så du ikke glemmer det ved neste tur og eksosslangene går varme. Ny manifold får du forresten fortsatt kjøpt. Quote Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.