Jump to content

Fjerne kjølevannsslange på snekkeside


Muggebigge

Recommended Posts

Et praktisk spørsmål:

 

På min Polar 22 er det mulig å lede kjølevannet ut på siden av båten. På motoren (Albin 021) er det en bryter som leder kjølevannet ut på siden. Som jeg har forstått det, er dette kun en funksjon for å sjekke at det kommer kjølevann. Når bryteren vendes tilbake, ledes kjølevannet ut med eksosen som normalt. Nå har det seg sånn at bryteren har rustet fast, så det ikke går an å lede kjølevannet ut på siden. Og det er heller ikke nødvendig å lede det ut på siden for å sjekke om det kommer kjølevann. Det er bare å kaste et blikk bak for å se om det kommer vann eller ikke.

 

Slangen som leder ut til siden kommer dessuten i konflikt med madrassen som ligger på benken der slangen har sitt utløp. (Se bilde)

 

kjoelvannsslange2.jpg

 

kjoelvannsslange1.jpg

 

Derfor har jeg lyst til å fjerne slangen og tette hullet. Men er det noen som har et godt forslag til hva som kan brukes til å plugge igjen hullet der slangen nå har sitt utløp? Eller som har andre synspunkter på problemet?

 

MB :-)

Redigert av Muggebigge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo meningen at vannet skal komme ut eksosen da. Det er den eneste kjølinga eksos-slangene dine har. Uten vannkjøling så kan det i værste fall bli hull i slangene og de smelter. Har du egentlig behov for å få vannet ut på siden da? Du ser jo ut eksosen om det kommer vann også. Men om du vil plugge den, så kan du jo plaste den igjen med polyester og glassfiber da. Eller bytte krana som ikke virker.

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
  • 5 år senere...

Det CAI775 sier stemmer. Dette står i håndboka. Det hjelper dog ikke så veldig mye, på min Albin er denne rutinen fulgt i 50 år, men jeg måtte bytte manifold for 10-års tid siden da den nesten bare hang sammen av gammel vane og maling.

 

Følger fortsatt prosedyren da, kan jo tenkes at manifold hadde måttet byttes 20 år tidligere hvis ikke. En god vane er å slå kranen tilbake etter at du har gått noen minutter og stanset motoren så du ikke glemmer det ved neste tur og eksosslangene går varme.

 

Ny manifold får du forresten fortsatt kjøpt.

Fjord 880 AC med Ford Sabb 2728t

Herwa 20' Sørlandssnekka med Volvo Penta C10/Albin 021

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...