Jump to content

Selvbygg Riviera, Barracuda eller Sun?


Sveinhj

Recommended Posts

Er i startgropa for et selvbyggerprosjekt i vinter og det står mellom Rivera 925/D4-300, Barracuda 1125/D6-330 og Sun 1036/D6-330. Alle med planende skrog, hekkaggreagat og flybridge. Huseklepp/925 gir et solid inntrykk pluss at Riveraen er noe gunstigere i pris (penere også :smiley: ). Så er det de to andre som blir noe større, men også dyrere. Synspunkter på valg av båt/motorisering, erfaringer?

Link to post

Av de hadde jeg nok valgt riviera 925 men hva med laguna 1180? Hvet de er konkurs men formene har de så det lar seg nok gjøre. Har selv innredet en slik i år å er meget fornøyd. Dette er en romslig båt med 3 lugarer og rimelig i drift.

 

Dersom dette kan være innteresant så kan du gjærne ringe meg for en båtprat på 91 80 90 17

 

Mvh

 

Espen

Link to post

I disse ulvetider ville jeg lagt stor vekt på en økonomisk solid leverandør

som du vet er tilstede og som leverer de avtalte leveranser gjennom hele byggeprosessen.

I så måte står etter mitt kjennskap Huseklepp og Riviera 925 i særstilling.

 

Kjøper du båt herfra får du et komplett byggesett hvor alt inngår i moduler, og hvor du selv står for monteringen.

CE-merking, osv, blir derfor kun en proformasak i etterkant.

Det må derfor være avgjørende at leverandøren er med deg under hele byggeprosessen,

slik at ikke improvisasjoner som følge av konkurs underveis kompliserer og fordyrer CE-merking, osv i etterkant.

Huseklepp er en solid bedrift som er "going business".

 

Jeg kjenner flere som har bygget Riviera 925 (min er verftsbygget) og alle som en skryter av Huseklepp

i forhold til hjelp, støtte og bistand under byggeprosessen.

Det er mye penger som står på spill også med et halvfabrikat,

og sluttproduktet bør uansett for din del være attraktivt også ved salg videre!

 

Du har sikkert allerede sett hjemmesiden til Huseklepp AS.

 

PS! Hvorfor ikke satse på Yanmar og deres nye hydrauliske drev istedet for D4... ?

 

Lykke til med spennende valg!

Edited by Phoebe (see edit history)
Link to post

Støtter dette :flag: Viktigheten og ha en solid levrandør også etter at båten er bygd er ubetalig.. Huseklepp er bunn solid mener jeg og ja da kan du velge bort VP og få yanmar tvers igjennom :yesnod: Tror dette kan være et klokt valg da VP ikke akkurat har kommet med super løsninger på D serie problematikken.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Kommer jo an på hvor viktig størrelse er, for du får jo mere plass i Barracudaen. Har hatt Riviera 925 (2000 modell) i en sesong nå og angrer ikke, Sun og Barracuda ble aldri vurdert pga. mindre pent design (slik jeg ser det) og dårligere annenhåndsverdi enn Riviera. Her ser du hvor godt Riviera kommer ut på bruktbåtprissiden: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=129152&cat=5867

 

Lykke til med valget og byggingen!

Link to post

Takk for gode innspill! Jeg har stor sans for det Phoebe og Thorlyn skriver om seriøsitet, annenhåndsverdi og god oppfølging i byggeprosessen. Her har jeg klokketro på Huseklepp med et veldig bra opplegg! Jeg har sett det som skrives om nytt drev fra Yanmar (ZT350) og kommer til å sende en forespørsel til Huseklepp om dette drevet i kombinasjon med f.eks Yanmar LP-serie/290hk. Ser også at drevet skal testes nettopp på en Riviera. Det blir et spennende alternativ til vovlo D4 med tanke på de problemene som har vært med D-serien (dette er ikke et forsøk på å starte en ny tråd om D-serien). Hva slags motor har dere i båtene, Phoebe og Thorlyn?

Link to post

Hei igjen :smiley: Den testen av Riviera med det nye yanmar drevet ligger på båtliv sine sider http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=326064&cat=5867 :yesnod:

Jeg har VP KAD 32 170hk x2 i min båt.. Dette er første båt med VP og drev så de blir interesant. Har tidligere kun hatt Yanmar og var KJEMPE fornøyd med de.

 

Riviera er en kjempe båt som frister..... :flag:

Edited by THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Jeg ville valgt Rivieraen - men med halvplaner og single installasjon. Tror det blir en mer behagelig båt. De siste knopene en planende båt gjør har ikke så stor betydning i praksis. En halvplaner har vel maks fart på rundt 28 knop

Link to post

Men bitteliten da, jeg viste ikke at du var en sånn hekksjø general!? En halvplaner i 28 knop er jo ikke akkurat en gummibåt

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post

Har sett flere av disse - de har samme skrog som Nidelv 320 også. Begge er nok mer trekvartplanere enn halvplanere. De tar sjøen veldig fint, og hekksjøen er ikke på langt i nærheten av Balticens. Jeg synes at 33 fot FB båt blir for lite og lett som planenende båt i og med at man ofte har en lengre sesong enn bare "30 graders dagene" i slike båter. Dermed trenger man litt mer sjøegenskaper for å takle litt mer sjø.

Edited by Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg kjøpte byggesett av Trond Huseklepp i 1996. og har hatt denne båten til nå i sommer, da lysten på større båt ble for stor.

 

Jeg hadde også sun som ett alternativ, men valget falt på Riviera pga design og bruktverdi.

 

Om huseklepp modellverksted kan jeg bare si : Utrolig service og reklamasjonsvennlig!! Han er vel en av de mest seriøse båtprodusenter som finnes.

 

Når det gjelder valget mellom halvplaner og helplaner må du vurdere ditt behov for hastighetsområde og drivstoff-forbruk!

 

Jeg kjøpte helplaner. Den er billigere i drift enn halvplaneren, men du mister fartsområdet mellom 9 til 20 knop. Det er ikke det at båten ikke kan kjøre i hastigheter mellom 9 og 20 knop, men det blir bare til at man ikke bruker dette fartsområde på grunn av støy, belastning, forbruk, hekksjø samt komfor.

 

Min båt, brukte 2ltr pr Nmil fra 20 til 30 knop. Det vil si 40 ltr pr time i 20 knop og 60 ltr pr time i 30 knop.

 

Båten ble i 1996 kjøpt med volvo KAD 42P, og da vet vel alle at dette ikke var en lykkelig løsning!! Etter en del år, ble det dobbel-installasjon. Satte inn STEYR 256 på volvo drev pakker. Med denne installasjonen ble det supert.

 

Min båt, planet helt ut først ved ca 27 knop, og gikk best på 29 knop. Sidesjø og med sjø aldri noe problem, men i motsjø ble det en del banking, da forskipet er noe grunt. Måtte da tilte drevene inn og flapsen måtte ned samt at hastigheten ble ca 13 knop, hvilket er en ugunstig hastighet for planende båt.

 

Velger du Riviera 925, så husk å kjøpe stor nok motor, hvis valget faller på planende båt.

 

Av negative ting på Riviera er det vel liten uteplass som jeg først og fremst vil trekke fram, deretter adkomst til flybridge. Den nye utgaven har større flybridge så om adkomsten der er blitt bedre vet jeg ikke.

 

Lykke til med valg av båt

 

Vidar B

Link to post

ok, beklager Thorlyn. Burde sett at båttypen din står under innlegget ditt. Når det gjelder dobbeltinstallasjon så er det uansett uaktuelt i nybygg for meg. Har sett nærmere på halvplaner kontra hel og i utgangspunktet var førstevalget halvplaner. Etter å ha sett på plass rundt motor/tilgang servicepunkter, stuerom, drivstofføkonomi, støy og og fart så er jeg ikke i tvil. Det blir helplaner på meg. Savner noen synspunkter på Barracuda og Sun, det ble ganske ensidig på Riviera, må jeg si... :fishing:

Link to post

Kan ikke uttale meg om selve byggeprosjektet, men har selv en Barracuda som var levert 3/4 fra verftet til forrige eier. Dette er faktisk min andre båt av samme merke, og kjøpt av samme selvbygger.

 

Vil ikke sammenlikne med Rivieraen og Sun, da jeg har liten erfaring med disse, men her er mine betraktninger om Barracudaen;

 

* Meget romslig hovedcabin. Tror du skal lete lenge for å finne båter i samme størrelse mhp. sitteplass. 6 personer til middag er uproblematisk og 9 til drinker like så.

* Grei uteplass, hverken mer eller mindre

* Dancer Holding som verft synes å gjøre bra jobb, min erfaring mhp. service er upåklagelig

* Forrige båt var med KAD44, det holdt akkurat

* D6-350 nå, veldig riktig motor. 2900 rmp gir meg rundt 24 knop. Har nådd 34 knop ved 3550rpm. Snittforbruk = 1,9 l/nm. Ville valgt den nye 370hk

* Sisteutgaven med stor FB synes interessant og bedre enn min modell fra 2005

* Plass i motorrom (service) er formidabel. I tillegg et meget stort teknisk rom som inneholder tanker og mye stablingsplass

* Doldbord er smale. Siste modell har et baugnebb som er langt smartere (bredde) enn tidligere modeller

* Båten er bra i sjøen, du har i tillegg meget god sikt fra førerplass i alle retninger (fortrekker selv å sitte "innendørs" i trange havner, framfor på FB)

* Skal du ha anker bak, velg kjetting (vil du ha tips, så kontakt meg)

* Hoved sovekabin er grei, har nok sett dobbelsenger som har vært smartere i utformingen

* Stikklugaren med 2 + 1 1/2 seng er svært hendig. (pass på at du evt. bestiller med åpningsbar luke under fenderlist)

* Badet har god plass og dusjen funker veldig greit.

* Svært mye plass i kjøkkenavdelingen. Stor benk, masse skapplass. Velg 85l kjøleskap og gass

* Båten virker mye lunere enn mange andre, da det er gjennomgående mye trevirke innvendig

 

Som du sikkert skjønner så er vi meget godt fornøyd. Mye båt og grei pris i forhold til andre og mer kjente merker. Selv fikk jeg god pris for min forrige. For 10 år siden stod jeg "på barrikadene" og prediket "aldri hekkagregat". Etter mange sesonger med dette nå, må jeg ihverfall innrømme at drivstofføkonomien og manøvreringsevnen er langt bedre enn mine tidligere halvplanere.

 

Lykke til med valget.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hvorfor kjøper dere halvfabrikat? Er det for å slippe unna kjerringa en vinter, eller er det for å spare en lapp?

 

Kjøp en bunke flaxlodd, og sjansen for fortjeneste er større enn å bygge en båt i hagen.

Link to post

Jeg hadde nok valgt Barracuda... Er riktignok noen år siden jeg sist var innom Dancer Holding i Skjold, men fikk ett bra inntrykk av firmaet den gangen i allefall..

 

Jeg hadde nok også valgt noe annet enn den svenske "kvaliteten" som fremdriftsmiddel ombord, og jeg hadde nok kikket mot Japan med tanke på sølvfarget motor..

 

Ellers så har BEG listet opp en del om Barracuda som jeg synes virker å være fornuftig...

 

Når det gjelder uitseende så er jo smaken som baken, så det er det liten grunn til å ha noen mening om for andre enn deg som kjøper... Det er du som må finne ut hva som er penest for deg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Jeg har selv Barracuda og er meget fornøyd med hjelp og råd under byggingen samt service fra Dancer holding. Det jeg har som minus ved båten er at den er innredet med stigning samt smal rekke ved baugspyd. Ellers er det en fortrefelig båt som går fint i sjøen. Jeg har 370 hk Cummins som skyver den lett opp i 33 knopp. Hvilken båt du velger av av de nevnte så er de ganske like og meget bra i den prisklassen. Jeg hadde nok valgt en båt som er rundt 4 meter bred hvis jeg hadde bygd en ny igjen. Lykke til.

Link to post

Hva med driftsøkonomi? Vi snakker om 3 forskjellige båter, 30 fot pluss, vekt fra 4500kg (Riviera) til 5500kg (Barracuda). Motor 300hk +. Bredden varierer noe mellom båtene, noe som skulle tilsi at Rivieraen er billigst i drift på marsj rundt 22-24 knop. Synspunkter?

Link to post

Tror ikke man uten videre kan se på båtenes totale størrelse og med det som utgangspunkt anslå forbruk. Dette henger vel sammen med både skrogform og bæring, samt motorisering. Eksempelvis er vel selve skroget på en Barracuda større enn Rivieraen.

 

Et eksempel; Forrige Barracuda hadde en KAD44 og målte et forbruk på rundt 2,3 l/nm. Kompis har en Tristan 315 /KAD44 og ligger på underkant 2,2 l/nm. Altså en forholdsvis liten forkjell om man skulle bare se på vekt/lengde. I dag har jeg D6-350 i Barracudaen, og forbruket er sunket til 1,9 l/nm. Nå går altså min båt vesentlig billigere.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hei

Er eier av en Barracuda 1125 med Mercruicer 300 D-Tronic,Bravo II, som jeg har innredet selv.Fikk båten levert fra Dancer Holding på slutten av 2004.

Hadde før to NB 840,en med Fly og en uten.

Valgte Barracuda ut fra det at man fikk en romslig båt som er lett å drive.Klarer ca.29 kn.på topp og 22-25 kn.på marsjfart.

Er en av de som ikke liker Volvo så valget var enkelt.Yanmar med Bravo II & III bør man holde seg unna,da det er allfor mange som

har endt opp med knust drev.

Fikk båten levert med motor innsatt,kjørbar som de kalte det.

Det er ganske mye arbeid med innredningen,da det er mye fint trevirke.Har innredet en NB 840 Fly og det var halve jobben.

Vist eg skal nevne noe negativt så må det bli flybridgen som er enkelt tillaget,har planer om å forandre denne.

Denne er bedre på den nye modellen.Finishen kunne vert betre her og der.

Har hatt problemer med at vulkaniseringen i propellen har gitt etter og propellen har sluret.

Er faktisk tredje propellen som sitter på.Har nå kjøpt stålpropell og håper det blir betre.

Fabrikanten har tatt utgiften.Påstår at båten er i tyngste/største laget for drevet.

Dancer har vert veldig greie å forholde seg til,har ordnet det som har vert av problemer.

Har venner som har både Sun 33 og Riviera.Sun 33 er en grei båt men der er mindre plass og ikke dusj inne.Barracudaen har eget dusj avd.

Det som har vert nevnt om Rivieraen er at den krever stor motor og derfor dårleg driftøkonomi.

Det var en test av Barracudaen i Båtmagasinet Nr.4/Mars 2008.

Link to post

Har Barracuda 1125 EX, 2008 mod. og er veldig fornøyd. Spesiellt må plassen på flybridge trekkes frem. Ellers så synnest jeg "BEG" får frem det meste, så støtter den. Målte forbruket,(gjort av Volvo rep.) og kan si meg fornøyd. 3000 o/min.=25,3 kn.=1,69 l/min(økonomi speed). 3400 o/min.=30,1 kn.=1,89 l/min. og ved full fart, 3600 o/min.=32,2 kn.=2,03 l/min.

Motor er D6 330 med DPH drev som har gått problem fritt denne sesongen. Servicen hos Dancer Holding er ingenting og si på, helt super og tror ikke det er fare for at de gutta der går konk.

 

Lykke til med valget!

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Link to post

Hei,BEG og dere andre som er interessert!

 

Her er resten av listen utført av Bjordal & Madsen.

TURTALL.........Knop......Liter pr.time...........Pr.naut.mil

600................3,7.............0,9........................0,24

1000..............5,7.............3,7........................0,65

1500..............7,6.............8,8........................1,16

2000..............9,6.............22.........................2,29

2300............13,1.............27,5......................2,1

2500............16,7.............33.........................1,98

2700............20,2.............36.........................1,78

2800............22,5.............39.........................1,73

2900............23,7.............40,5......................1,71

3000............25,3.............43.........................1,69

3100............26,4.............46.........................1,74

3200............27,8.............50.........................1,79

3300............29,2.............54.........................1,85

3400............30,1.............57.........................1,89

3500............31................60.........................1,93

3600............32,2.............65,5......................2,03

Edited by 1125 EX (see edit history)

Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...