Sveinhj Startet 1.November.2008 Del på Facebook Startet 1.November.2008 Er i startgropa for et selvbyggerprosjekt i vinter og det står mellom Rivera 925/D4-300, Barracuda 1125/D6-330 og Sun 1036/D6-330. Alle med planende skrog, hekkaggreagat og flybridge. Huseklepp/925 gir et solid inntrykk pluss at Riveraen er noe gunstigere i pris (penere også ). Så er det de to andre som blir noe større, men også dyrere. Synspunkter på valg av båt/motorisering, erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Av de hadde jeg nok valgt riviera 925 men hva med laguna 1180? Hvet de er konkurs men formene har de så det lar seg nok gjøre. Har selv innredet en slik i år å er meget fornøyd. Dette er en romslig båt med 3 lugarer og rimelig i drift. Dersom dette kan være innteresant så kan du gjærne ringe meg for en båtprat på 91 80 90 17 Mvh Espen Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 (redigert) I disse ulvetider ville jeg lagt stor vekt på en økonomisk solid leverandør som du vet er tilstede og som leverer de avtalte leveranser gjennom hele byggeprosessen. I så måte står etter mitt kjennskap Huseklepp og Riviera 925 i særstilling. Kjøper du båt herfra får du et komplett byggesett hvor alt inngår i moduler, og hvor du selv står for monteringen. CE-merking, osv, blir derfor kun en proformasak i etterkant. Det må derfor være avgjørende at leverandøren er med deg under hele byggeprosessen, slik at ikke improvisasjoner som følge av konkurs underveis kompliserer og fordyrer CE-merking, osv i etterkant. Huseklepp er en solid bedrift som er "going business". Jeg kjenner flere som har bygget Riviera 925 (min er verftsbygget) og alle som en skryter av Huseklepp i forhold til hjelp, støtte og bistand under byggeprosessen. Det er mye penger som står på spill også med et halvfabrikat, og sluttproduktet bør uansett for din del være attraktivt også ved salg videre! Du har sikkert allerede sett hjemmesiden til Huseklepp AS. PS! Hvorfor ikke satse på Yanmar og deres nye hydrauliske drev istedet for D4... ? Lykke til med spennende valg! Redigert 1.November.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Støtter dette Viktigheten og ha en solid levrandør også etter at båten er bygd er ubetalig.. Huseklepp er bunn solid mener jeg og ja da kan du velge bort VP og få yanmar tvers igjennom Tror dette kan være et klokt valg da VP ikke akkurat har kommet med super løsninger på D serie problematikken. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
BårdK Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Kommer jo an på hvor viktig størrelse er, for du får jo mere plass i Barracudaen. Har hatt Riviera 925 (2000 modell) i en sesong nå og angrer ikke, Sun og Barracuda ble aldri vurdert pga. mindre pent design (slik jeg ser det) og dårligere annenhåndsverdi enn Riviera. Her ser du hvor godt Riviera kommer ut på bruktbåtprissiden: http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=129152&cat=5867 Lykke til med valget og byggingen! Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 1.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2008 Takk for gode innspill! Jeg har stor sans for det Phoebe og Thorlyn skriver om seriøsitet, annenhåndsverdi og god oppfølging i byggeprosessen. Her har jeg klokketro på Huseklepp med et veldig bra opplegg! Jeg har sett det som skrives om nytt drev fra Yanmar (ZT350) og kommer til å sende en forespørsel til Huseklepp om dette drevet i kombinasjon med f.eks Yanmar LP-serie/290hk. Ser også at drevet skal testes nettopp på en Riviera. Det blir et spennende alternativ til vovlo D4 med tanke på de problemene som har vært med D-serien (dette er ikke et forsøk på å starte en ny tråd om D-serien). Hva slags motor har dere i båtene, Phoebe og Thorlyn? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 (redigert) Hei igjen Den testen av Riviera med det nye yanmar drevet ligger på båtliv sine sider http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=326064&cat=5867 Jeg har VP KAD 32 170hk x2 i min båt.. Dette er første båt med VP og drev så de blir interesant. Har tidligere kun hatt Yanmar og var KJEMPE fornøyd med de. Riviera er en kjempe båt som frister..... Redigert 1.November.2008 av THORLYN (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sveinhj Svart 1.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2008 Hvordan er det plassmessig med tanke på vedlikehold med dobbeltinstallasjon, Thorlyn? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Jeg ville valgt Rivieraen - men med halvplaner og single installasjon. Tror det blir en mer behagelig båt. De siste knopene en planende båt gjør har ikke så stor betydning i praksis. En halvplaner har vel maks fart på rundt 28 knop Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Nå har ikke jeg RIVIERA men PRINCESS RIVIERA Så det kan jeg ikke svare på desverre. Ser det ligger en brukt Riviera på finn med 2x VP KAD 32... Ring han og spør Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
johnson Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Men bitteliten da, jeg viste ikke at du var en sånn hekksjø general!? En halvplaner i 28 knop er jo ikke akkurat en gummibåt Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Bitteliten Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 (redigert) Har sett flere av disse - de har samme skrog som Nidelv 320 også. Begge er nok mer trekvartplanere enn halvplanere. De tar sjøen veldig fint, og hekksjøen er ikke på langt i nærheten av Balticens. Jeg synes at 33 fot FB båt blir for lite og lett som planenende båt i og med at man ofte har en lengre sesong enn bare "30 graders dagene" i slike båter. Dermed trenger man litt mer sjøegenskaper for å takle litt mer sjø. Redigert 1.November.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Jeg kjøpte byggesett av Trond Huseklepp i 1996. og har hatt denne båten til nå i sommer, da lysten på større båt ble for stor. Jeg hadde også sun som ett alternativ, men valget falt på Riviera pga design og bruktverdi. Om huseklepp modellverksted kan jeg bare si : Utrolig service og reklamasjonsvennlig!! Han er vel en av de mest seriøse båtprodusenter som finnes. Når det gjelder valget mellom halvplaner og helplaner må du vurdere ditt behov for hastighetsområde og drivstoff-forbruk! Jeg kjøpte helplaner. Den er billigere i drift enn halvplaneren, men du mister fartsområdet mellom 9 til 20 knop. Det er ikke det at båten ikke kan kjøre i hastigheter mellom 9 og 20 knop, men det blir bare til at man ikke bruker dette fartsområde på grunn av støy, belastning, forbruk, hekksjø samt komfor. Min båt, brukte 2ltr pr Nmil fra 20 til 30 knop. Det vil si 40 ltr pr time i 20 knop og 60 ltr pr time i 30 knop. Båten ble i 1996 kjøpt med volvo KAD 42P, og da vet vel alle at dette ikke var en lykkelig løsning!! Etter en del år, ble det dobbel-installasjon. Satte inn STEYR 256 på volvo drev pakker. Med denne installasjonen ble det supert. Min båt, planet helt ut først ved ca 27 knop, og gikk best på 29 knop. Sidesjø og med sjø aldri noe problem, men i motsjø ble det en del banking, da forskipet er noe grunt. Måtte da tilte drevene inn og flapsen måtte ned samt at hastigheten ble ca 13 knop, hvilket er en ugunstig hastighet for planende båt. Velger du Riviera 925, så husk å kjøpe stor nok motor, hvis valget faller på planende båt. Av negative ting på Riviera er det vel liten uteplass som jeg først og fremst vil trekke fram, deretter adkomst til flybridge. Den nye utgaven har større flybridge så om adkomsten der er blitt bedre vet jeg ikke. Lykke til med valg av båt Vidar B Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 1.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2008 ok, beklager Thorlyn. Burde sett at båttypen din står under innlegget ditt. Når det gjelder dobbeltinstallasjon så er det uansett uaktuelt i nybygg for meg. Har sett nærmere på halvplaner kontra hel og i utgangspunktet var førstevalget halvplaner. Etter å ha sett på plass rundt motor/tilgang servicepunkter, stuerom, drivstofføkonomi, støy og og fart så er jeg ikke i tvil. Det blir helplaner på meg. Savner noen synspunkter på Barracuda og Sun, det ble ganske ensidig på Riviera, må jeg si... Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Riviera er fin den, men vær klar over at du sammenligner en båt på ca 30fot skroglengde med en på 34 og en på 33 fot her. Rivieraen er trang, etter min mening. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 1.November.2008 Del på Facebook Svart 1.November.2008 Kan ikke uttale meg om selve byggeprosjektet, men har selv en Barracuda som var levert 3/4 fra verftet til forrige eier. Dette er faktisk min andre båt av samme merke, og kjøpt av samme selvbygger. Vil ikke sammenlikne med Rivieraen og Sun, da jeg har liten erfaring med disse, men her er mine betraktninger om Barracudaen; * Meget romslig hovedcabin. Tror du skal lete lenge for å finne båter i samme størrelse mhp. sitteplass. 6 personer til middag er uproblematisk og 9 til drinker like så. * Grei uteplass, hverken mer eller mindre * Dancer Holding som verft synes å gjøre bra jobb, min erfaring mhp. service er upåklagelig * Forrige båt var med KAD44, det holdt akkurat * D6-350 nå, veldig riktig motor. 2900 rmp gir meg rundt 24 knop. Har nådd 34 knop ved 3550rpm. Snittforbruk = 1,9 l/nm. Ville valgt den nye 370hk * Sisteutgaven med stor FB synes interessant og bedre enn min modell fra 2005 * Plass i motorrom (service) er formidabel. I tillegg et meget stort teknisk rom som inneholder tanker og mye stablingsplass * Doldbord er smale. Siste modell har et baugnebb som er langt smartere (bredde) enn tidligere modeller * Båten er bra i sjøen, du har i tillegg meget god sikt fra førerplass i alle retninger (fortrekker selv å sitte "innendørs" i trange havner, framfor på FB) * Skal du ha anker bak, velg kjetting (vil du ha tips, så kontakt meg) * Hoved sovekabin er grei, har nok sett dobbelsenger som har vært smartere i utformingen * Stikklugaren med 2 + 1 1/2 seng er svært hendig. (pass på at du evt. bestiller med åpningsbar luke under fenderlist) * Badet har god plass og dusjen funker veldig greit. * Svært mye plass i kjøkkenavdelingen. Stor benk, masse skapplass. Velg 85l kjøleskap og gass * Båten virker mye lunere enn mange andre, da det er gjennomgående mye trevirke innvendig Som du sikkert skjønner så er vi meget godt fornøyd. Mye båt og grei pris i forhold til andre og mer kjente merker. Selv fikk jeg god pris for min forrige. For 10 år siden stod jeg "på barrikadene" og prediket "aldri hekkagregat". Etter mange sesonger med dette nå, må jeg ihverfall innrømme at drivstofføkonomien og manøvreringsevnen er langt bedre enn mine tidligere halvplanere. Lykke til med valget. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Fru Ben sin Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Hvorfor kjøper dere halvfabrikat? Er det for å slippe unna kjerringa en vinter, eller er det for å spare en lapp? Kjøp en bunke flaxlodd, og sjansen for fortjeneste er større enn å bygge en båt i hagen. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Jeg hadde nok valgt Barracuda... Er riktignok noen år siden jeg sist var innom Dancer Holding i Skjold, men fikk ett bra inntrykk av firmaet den gangen i allefall.. Jeg hadde nok også valgt noe annet enn den svenske "kvaliteten" som fremdriftsmiddel ombord, og jeg hadde nok kikket mot Japan med tanke på sølvfarget motor.. Ellers så har BEG listet opp en del om Barracuda som jeg synes virker å være fornuftig... Når det gjelder uitseende så er jo smaken som baken, så det er det liten grunn til å ha noen mening om for andre enn deg som kjøper... Det er du som må finne ut hva som er penest for deg... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Baracuda Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Jeg har selv Barracuda og er meget fornøyd med hjelp og råd under byggingen samt service fra Dancer holding. Det jeg har som minus ved båten er at den er innredet med stigning samt smal rekke ved baugspyd. Ellers er det en fortrefelig båt som går fint i sjøen. Jeg har 370 hk Cummins som skyver den lett opp i 33 knopp. Hvilken båt du velger av av de nevnte så er de ganske like og meget bra i den prisklassen. Jeg hadde nok valgt en båt som er rundt 4 meter bred hvis jeg hadde bygd en ny igjen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 2.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.November.2008 Hva med driftsøkonomi? Vi snakker om 3 forskjellige båter, 30 fot pluss, vekt fra 4500kg (Riviera) til 5500kg (Barracuda). Motor 300hk +. Bredden varierer noe mellom båtene, noe som skulle tilsi at Rivieraen er billigst i drift på marsj rundt 22-24 knop. Synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Tror ikke man uten videre kan se på båtenes totale størrelse og med det som utgangspunkt anslå forbruk. Dette henger vel sammen med både skrogform og bæring, samt motorisering. Eksempelvis er vel selve skroget på en Barracuda større enn Rivieraen. Et eksempel; Forrige Barracuda hadde en KAD44 og målte et forbruk på rundt 2,3 l/nm. Kompis har en Tristan 315 /KAD44 og ligger på underkant 2,2 l/nm. Altså en forholdsvis liten forkjell om man skulle bare se på vekt/lengde. I dag har jeg D6-350 i Barracudaen, og forbruket er sunket til 1,9 l/nm. Nå går altså min båt vesentlig billigere. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Esita Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Hei Er eier av en Barracuda 1125 med Mercruicer 300 D-Tronic,Bravo II, som jeg har innredet selv.Fikk båten levert fra Dancer Holding på slutten av 2004. Hadde før to NB 840,en med Fly og en uten. Valgte Barracuda ut fra det at man fikk en romslig båt som er lett å drive.Klarer ca.29 kn.på topp og 22-25 kn.på marsjfart. Er en av de som ikke liker Volvo så valget var enkelt.Yanmar med Bravo II & III bør man holde seg unna,da det er allfor mange som har endt opp med knust drev. Fikk båten levert med motor innsatt,kjørbar som de kalte det. Det er ganske mye arbeid med innredningen,da det er mye fint trevirke.Har innredet en NB 840 Fly og det var halve jobben. Vist eg skal nevne noe negativt så må det bli flybridgen som er enkelt tillaget,har planer om å forandre denne. Denne er bedre på den nye modellen.Finishen kunne vert betre her og der. Har hatt problemer med at vulkaniseringen i propellen har gitt etter og propellen har sluret. Er faktisk tredje propellen som sitter på.Har nå kjøpt stålpropell og håper det blir betre. Fabrikanten har tatt utgiften.Påstår at båten er i tyngste/største laget for drevet. Dancer har vert veldig greie å forholde seg til,har ordnet det som har vert av problemer. Har venner som har både Sun 33 og Riviera.Sun 33 er en grei båt men der er mindre plass og ikke dusj inne.Barracudaen har eget dusj avd. Det som har vert nevnt om Rivieraen er at den krever stor motor og derfor dårleg driftøkonomi. Det var en test av Barracudaen i Båtmagasinet Nr.4/Mars 2008. Sitér dette innlegget Link to post
Sealily Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 Har Barracuda 1125 EX, 2008 mod. og er veldig fornøyd. Spesiellt må plassen på flybridge trekkes frem. Ellers så synnest jeg "BEG" får frem det meste, så støtter den. Målte forbruket,(gjort av Volvo rep.) og kan si meg fornøyd. 3000 o/min.=25,3 kn.=1,69 l/min(økonomi speed). 3400 o/min.=30,1 kn.=1,89 l/min. og ved full fart, 3600 o/min.=32,2 kn.=2,03 l/min. Motor er D6 330 med DPH drev som har gått problem fritt denne sesongen. Servicen hos Dancer Holding er ingenting og si på, helt super og tror ikke det er fare for at de gutta der går konk. Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
BEG Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 1125 EX; Du har vel ikke noen tall for forbruk ved lavere rpm også. (2600 + 2800?) Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Sealily Svart 2.November.2008 Del på Facebook Svart 2.November.2008 (redigert) Hei,BEG og dere andre som er interessert! Her er resten av listen utført av Bjordal & Madsen. TURTALL.........Knop......Liter pr.time...........Pr.naut.mil 600................3,7.............0,9........................0,24 1000..............5,7.............3,7........................0,65 1500..............7,6.............8,8........................1,16 2000..............9,6.............22.........................2,29 2300............13,1.............27,5......................2,1 2500............16,7.............33.........................1,98 2700............20,2.............36.........................1,78 2800............22,5.............39.........................1,73 2900............23,7.............40,5......................1,71 3000............25,3.............43.........................1,69 3100............26,4.............46.........................1,74 3200............27,8.............50.........................1,79 3300............29,2.............54.........................1,85 3400............30,1.............57.........................1,89 3500............31................60.........................1,93 3600............32,2.............65,5......................2,03 Redigert 3.November.2008 av 1125 EX (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 800 Futura, Viksund 310 St,Cruz, Barracuda 1125Ex, Sealine SC38, Nidelv 725 Sport Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.