Jump to content

Selvbygg Riviera, Barracuda eller Sun?


Sveinhj

Recommended Posts

Håper matematikkunnskapene til Bjordal og Madsen er bedre enn hva som vises ved 1000 rpm og 1500 rpm som rett og slett er feil...

 

Utover dette så synes jeg båten virker å være nøktern i forbruk med den gitte motor...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Igjen takk for gode innspill. Mye bra om Barracuda i de siste innleggene. Kan gjerne tenke meg at innredningen er arbeidskrevende da det er mye teak i Barracudaen, men det er en pen båt. MEN, jeg heller nok mot å velge Riviera utifra følgende:

 

-pent og tidløst design

-passasjersete i fartsretningen (det har forsåvidt alle 3...)

-Dokumentert bra annenhåndsverdi (ref Båtliv) bra "value for the money"

-Unikt bad på en båt i denne størrelsen

-Minimal forskjell i uteplass sammenlignet med de øvrige, 1,8x2,6m mot Sun 1,8x2,5 og Barracuda 1,8x2,75m

-Meget bra plattform bak (smarte løsninger)

-Relativt lav over vannlinjen, selv med fly = mindre vindfang

 

At Rivieraen skal være tung for motor stemmer dårlig med 32/25knop med D4/300 og 37/32knop med D6/370. Er det noen som sitter på forbruksmålinger for Riviera a la Bjordal & Madsen?

Link to post

Jeg synes å huske at en riviera uten fly med mercruiser 220 hk og fast aksling marsjet på rundt 18-20, hvis ikke det var mindre.

Det er ikke særlig bra i mine øyne. Så den bør gå bedre enn det med aggregat for at den skal kunne sammenlignes med de 2 andre.

Men synes personlig at den "nye" Barracuda 1125 EX er den klart penest å se til samt innredningsmessig.

Sun ser litt utdatert ut, samt Riviera ser litt sammentrykt ut. Litt lav etter min smak. Men helt klart en fin båt.

 

Lykke til med byggeprosjektet uansett hva du ender opp med.

 

Stian

-2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år??

Link to post
Hei,BEG og dere andre som er interessert!

 

Takker så mye! Dine rpm vs. knop stemmer meget godt med egne verdier. Da jeg ikke har instrumenter som har gitt meg denne kunskap, har jeg lurt på hva som er best økonomi. Har normalt lagt meg på 2800rpm, men ser at jeg bør gå opp litt på farten. Vurderte en investering av nødvendig instrumentpakke, men der sparte du meg for mange kroner. Takker.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Ja valgets kvaler skal ikke være lett :rolleyes:

Du må jo nesten vurdere hvor mye plass du trenger i båten også.

Det er jo en forskjell på størrelsene her.

 

Rivieraen er den minste av dem, men også den fineste i mine øyne.

Barracudaen er betydelig større, og har der med mer plass i både bredde og lengde.

Lengde og bredde er ting du vil merke meget stor forskjell på når du går fra den

ene til den andre båten.

Så mitt råd er at du prøver å komme deg ombord i de aktuelle båtene for å sammenligne.

Et annet argument er jo det som flere nevner, annenhånds verdien.

Her kommer vel også Rivieraen best ut.

 

Lykke til med valget, skal bli spennende å høre hva du velger.

Kanskje du også legger ut litt bilder etter hvert som bygge prosjektet skrider

Link to post

Alle tre er flotte båter etter mitt syn. Men skulle jeg velge ville nok Rivieraen komme øverst på listen. Årsak, synes den tar seg penest ut på vannet. Har faktisk siklet på Riviera en stund men foreløpig står Viknes 1030 øverst på lista uten at det hjelper noe. Bare en drøm enn så lenge. Men hvem vet, kanskje en dag.....

Link to post

Ser det er flere som legger vekt på annenhåndsverdien og det er meget fornuftig. Jeg har ikke sett noen konkrete tall på hvordan forskjellen annenhåndsverdien fordeler seg blant disse båtene, så det hadde vært kjekt om de som hevder at den ene båten kommer bedre ut enn den andre kunne kunne legge noe tallmertiale på bordet slik at vi som ikke vet så mye om dette kunne få ett innblikk i dette...

 

Utropspris på finn.no er neppe noen reell sammenlligning så jeg formoder folket besitter noe mere reell informajon om dette..

 

Litt info om hvordan dere måler annenhåndsveriden er også greit for blant annet meg som ikke kjenner til dette i detalj

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hva med driftsøkonomi? Synspunkter?

 

Jeg har Riviera med fast aksling, så svaret mitt er kanskje "OffTopic"

i og med at du har bestemt deg for drev.

 

Jeg mener fartsområdet mellom 12 og 20 er sterkt undervurdert, og at det ofte fokuseres mye på (topp-)fart.

Det er her i mellomområdet det er behagelig å ligge dersom man bruker båten mye i åpen / grov sjø.

Samtidig er dette nærmest et ubrukelig fartsområde for en planende båt.

 

Jeg bruker mye fartsområdet mellom 15-22 knop fordi dette gir meg utrolig gode sjøegenskaper

med halvplanerskrog i grov sjø.

For meg er skrogvalget tatt ut fra å kunne gå effektivt og komfortabelt rett ned til hytta

på strekningen Tønsberg Tønne - syd for Kristiansand "utaskjærs", i rett linje på autopilot.

Å kunne kjøre effektivt i fartsområdet 15-20 knop er også økonomisk.

En planende båt må som regel holde seg enten under 12-13 knop eller over 22-23 ++,

dvs. enten økonomifart eller 30 liter++/ time.

Mellomtingen gir ubrukelige sjøegenskaper og elendig økonomi.

Mellomområdet som du kan utnytte med halvplanerskrog gir deg et bredere økonomisk fartsspekter,

selv om det totalt sett selvfølgelig blir dyrere dersom du utelukkende ligger på 22 knop++.

Imidlertid kjenner jeg mange "dreveiere" som angrer litt på sitt fremdriftsvalg

ut fra at de kun har "Min"/ "Max"-fart samt mangler fartsmulighetene (og drivstofføkonomien) som ligger i midten.

 

Min "årsregnskap" for Riviera 925 med 6LP og aksling endte for 2008 omtrent på følgende tall:

 

Totalt seilt 950 nm

Ca. 130 motortimer

Snitt forbruk: 11 liter/ time

Ca. 1.48 liter pr time.

 

Min båt har toppfart på ca. 27-28 knop (altså "trekvartplaner" etter Bittelitens glimrende definisjon :-)

men forbrukstallene over gjenspeiler en sesong hvor båten stort sett har gått i fartområdet 13-22 knop.

Dette er et fartsområde som med et effektivt halvplanerskrog gir kombinasjonen gode sjøegenskaper og et gunstig forbruk,

men som ofte er et umulig bruksområde for en helplaner.

Link to post
Min "årsregnskap" for Riviera 925 med 6LP og aksling endte for 2008 omtrent på følgende tall:

 

Totalt seilt 950 nm

Ca. 130 motortimer

Snitt forbruk: 11 liter/ time

Ca. 1.48 liter pr time.

 

OPS! Her ble det feil!

Av en eller annen grunn har redigeringsfunksjonen falt ut, så jeg får ikke endret dette i innlegget.

 

"Ca. 1.48 liter pr time" skal selvsagt være

 

Ca. 1,48 liter/ nm (ikke time)

Link to post

Nyttig info fra Phoebe, takk skal du ha!. Jeg er nok kommet for langt i prosessen for å endre fra drev til aksling, men absolutt verdt å ta med videre det du nevner!

 

Et valg som jeg kunne tenkt meg tilbakemelding på er D4/300 med DPH-drev vs Yanmar LP-290 med det nye ZT350-drevet. Begge motorene er på 290hk (ahk), Yanmar har litt større volum (4,2 liter) mot Volvos 3,7. Pris omtrent lik. Yanmar er også betydelig lettere enn Volvoen, 565kg mot 650kg inkl drev. Jeg har ikke funnet informasjon om dreiemoment på Yanmar, men antar vel at det større volumet burde tilsi tilstrekkelig bunndrag. Riviera leveres i halvplanerutgave med LP290 som standard. Samme motor med drev burde vel funke bra, eller? :fishing:

Link to post

Her har du dreimomentet til Yanmar 6LP, ca. 750 nm ved ca. 2800 o/m.

 

6lpdreimoment.jpg

 

Strak aksel har sine fordeler, men skulle jeg ende med Riviera så går jeg for planende utgave pga .... mer/bedre stueplass ....samt bedre manøvrerbarhet....

 

Bedre stueplass.. ?

Har du sett lasterommet under dørken bak på en Riviera halvplaner?

Hvis ikke, så ta en titt hvis du får anledning.

 

Bedre manøvrerbarhet.. samme svar, forsøk å få prøve en.

Du bør ha baugpropell, men sammen med dette så lyder den også lillefingervink.

Den har f.eks. liten svingradius samt er meget retningsstabil, også i lav fart.

Sistnevnte er ingen selvfølge med drev.

 

PS!

Jeg skal ikke forsøke å "omvende" deg,

men ikke alle "halvplanerfordommer" stemmer i denne båten :wink:

Link to post

Takk igjen Phoebe, for info. Mine synspunkter om aksling eller drev på Riviera er basert på besøk på fabrikken i Tønsberg der jeg fikk anledning til å ta begge skrogene nærmere i øyensyn. Før jeg kom dit var halvplaner 1.valget :yesnod:, etter å ha sett nærmere på begge har jeg nok konkludert med drev. En annen grunn utover det jeg har nevnt tidligere er at det er mer montasjevennlig når man gjør arbeidet selv, noe også Huseklepp anbefalte. Så får vi se hva det blir til i praksis.

 

En negativ ting som jeg ser det skrives litt om er at Rivieraen setter seg litt og har relativt høy baugføring i marsjfart. Påvirker dette utsynet fra førerplass etter din mening? :cool:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...