eysteind Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 har du vurdert Flem 350? Liker spesielt planløsningen i denne båten Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Båten løfter seg litt i baugen, det er riktig. Imidlertid er det enkelt å senke den litt med flaps, noe jeg alltid gjør. Spesielt i grov sjø går den mykere når baugen senkes litt ned. Riviera`en (halvplanerutgaven) har rykte på seg for å gå høyt med baugen, men dette tilhører først og fremst båtene som ble produsert før 2002. Den nye akterplattformen som kom i 2002 fungerer som en forlengelse av undervannsskroget og gir dermed bedre bæring bak og båten går dermed "rettere" i sjøen. Båten bør uansett justeres med flaps i forhold til bølgehøyden. Jeg trimmer alltid båten etter sjøen, noe som gjør at jeg vanligvis kan opprettholde god fart selv i hard sjø. Den nye plattformen som forlenger undervannsskroget (f.o.m. 2002 modellene): Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 6.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2008 Flem er en flott båt og absolutt aktuell. Har en kjenning som har en 340. God plass inne/ute, bra plass på fly, relativt lettdrevet skrog. Har bedt om mer informasjon fra Sprit boat AS. Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Hadde Nimbus Ultima før Rivieraen, og jeg syntes ikke Rivieran ligger særlig mye høyere med baugen (har 2000-modell) - men flaps er en nødvendighet. Derimot er bøttestolen litt lav for en liten stakker på 1,74. Den eneste ulempen med halvplanerutgaven slik jeg ser det er noe trangt motorrom - men desto større stueplass under dørklukene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Er i startgropa for et selvbyggerprosjekt......med planende skrog, hekkaggreagat og flybridge..... Jeg har fulgt denne tråden ganske nøye. Det hadde vært interessant å se dine pro og contra argumenter i forhold til: - planende skrog - hekkaggregat - flybridge. Dette er ment som vellmenende spørsmål. Jeg har i mange diskusjoner sett at båtkjøpere (nye og erfarne) har endret sine prioriteringer under veis. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 ... Den eneste ulempen med halvplanerutgaven slik jeg ser det er noe trangt motorrom ... Motorrommet under salongen, babord side, med Yanmar 6LPA-STP (Yanmar fortjener hvite gulv, så husk å kle deg pent før du evt. entrer inn ): Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 6.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2008 Jeg har fulgt denne tråden ganske nøye. Det hadde vært interessant å se dine pro og contra argumenter.. Etter fabrikkbesøket hos Huseklepp skrev jeg ned en umiddelbar (subjektiv) vurdering av drev kontra halvplaner og fly kontra hardtop som følger: Pluss m/Drev: Større fart Mindre støy Lavere forbruk Enklere installasjon Bedre organisering av stuerom/tanker Dypere skrog/bedre plass? Minus med Drev: Dyrere vedlikehold Dyrere forsikring Økt avdrift Dårligere egenskaper i dårlig vær Pluss m/Aksling: Enklere vedlikehold Bedre sjøegenskaper i dårlig vær Mindre avdrift (pga kjøl) Bedre manøvrering på lav fart Minus med aksling: Mer komplisert installasjon Trang tilgang til motor ("åling") Mindre fart Større forbruk Mer støy Mindre/dårligere org av stueplass Pluss med fly: 2.håndsverdi Utseende Kalesjeløsning Større kjøpergruppe ved salg (en gang) innstigning fra side (med kalesje) Minus med Fly: Dyrere Ståhøyde i kabin Mørkere kabin Mer komplisert selvbygg Større vindfang Pluss med Hardtop: Billigere Mer lys i kabin Enklere å bygge selv Stor takluke Bedre ventilasjon Mindre avdrift (lavere) Minus med Hardtop: utseende kalesjeløsning 2.håndsverdi Mindre kjøpergruppe Innstigning via side m/kalesje (lite å holde i) Selvfølgelig kan listen kompletteres og man kan være enig eller uenig i de enkelte punktene, men dette har hjulpet meg. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Fordyrer en dobbelinstallasjon mye? Pluss for manøvrering, sikkerhet, stabilitet og kraft. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Etter fabrikkbesøket hos Huseklepp skrev jeg ned en umiddelbar (subjektiv) vurdering av drev kontra halvplaner og fly Jeg synes du har fått med deg mange vesentlige overveielser, og valg av skrogtype må uansett være ut fra egne valg og behov. Det høres også ut som at du har gått grundig til verks ved å besøke verftene. Da får du blant annet et inntrykk av både bedriften og de personene som skal produsere båten for deg. Slike ting kan være viktigere enn nødvendigvis pris, fine fargekataloger og største stand på "Sjøen for alle". Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Trådstarter har virkelig tenkt igjennom sine valg her. Når det gjelder fly/HT er min mening at akterdekket er for lite på Rivieraen til å være en HT-båt, men nå bor jeg på Østlandet og liker å være ute...Skulle jeg hatt HT, hadde kanskje Viknes eller liknende vært aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Hvor mye regner du med å spare på egenmonteringen, i forhold til ny og i forhold til en pent brukt 3-5 år gammel tilsvarende? Det var spesielt 1 ting du ikke hadde med på listen din, og det er at en båt med drev er mye mer manøvrerbar i trange havner osv med tanke på sving og bakking. På den annen side: Er det kjøl på halvplanerversjonen, eller brukes det samme skroget? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 7.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2008 Besparelse i kroner vil vel ligge på en plass mellom 250-300'. Egeninnsats i timer regner jeg ikke med, oppsiden her er tilfredstillelsen ved å gjøre jobben selv og detaljkunnskapen man har om egen båt i etterkant. Nyere brukt er selvsagt et alternativ, fordelen med nytt er garanti på motor og annet utstyr. Det er forskjellig skrog, halvplaneren har kjøl. Helplaneren er dypere i hekken/mer v-bunn. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Har du tenkt på følgende: En halvfabrikata / selvbygger ligger generelt lavere i pris, når du en gang skal selge den. Du nevner garanti på motor og annet utstyr dersom du handler nytt, men normalt får du vel bare 1 års garanti på motor? En motor som har gått et 2-3oo timer er jo som ny å regne.....innkjørt og med lavere forbruk enn en ny. På en nyere brukt er "barnesykdommene borte, alle feil som normalt oppstår på nye båter er borte, og du kan få problemfrie båtturer hele året, uten unødige og ergerlige opphold. Kanskje til syvende og siste har du ikke spart noe på å kjøpe halvfabr kontra nytt. Spesielt ikke når du ta de hundrevis av timer til oppmontering i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 .... og det er at en båt med drev er mye mer manøvrerbar i trange havner osv med tanke på sving og bakking. Myte. Forutsatt baugpropell kan jeg cm-styre båten når jeg bakker. Har jeg 12,5 -13 meters luke (båten er ca. 10,75 m lang) kan jeg lukeparkere ved brygge ved bakking. Teknikken er å bakke langsomt og styre retningen med baug og baugpropell. Lærer man seg denne teknikken, kan man krype inn hvorsomhelst. Ellers deler jeg Nimbusters oppfatning om ikke å velge halvfabrikat. Bedre garantiordninger (skjer noe med båt eller motor er det ikke ditt ansvar uansett i garantitiden) og generelt bedre 2. håndsverdi var argumenter nok for meg å kjøpe nytt. Men jeg skal være ærlig; Det var også uaktuelt på grunn av jobb, fritid, mangel på et egnet sted å gjøre jobben, andre prioriteringer, samt at jeg ikke orket tanken på å ha et slikt prosjekt hengende over meg i konkurranse med alt annet som er gøy. Til det er fritiden for verdifull, også i prisklassen 2-300.000,-. Når man uansett må ut med +/- 2 mill, er 200-300` lite å spare, spesielt dersom det i etterkant kan gi tilsvarende redusert 2. håndsverdi. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Jeg er klar over at dersom denne båten har kjøl, så er styrbarheten god. Men, du kan gå sidelengs inn til brygga med drev også, husk det. Det er bare å lære seg teknikken. Og, i motvind eller sidevind er drev mye sterkere enn både busgpropell og hekkthruster. Du kan krype vel så mye inn med drev som med aksel overalt. Jeg er også klar over at drevbåt i sakte fart gir dårlig styring, men dersom du har aksel og ingen kjøl er ikke styrbarheten noe bedre. Men, når alt kommer til alt, lærer man seg å manøvrere egen båt og ta høyde både for vind, strøm og fart, enten en har drev eller aksel. Personlig har jeg hatt 1 båt med drev og 3 med aksel, i nyere tid. Den jeg har nå er også med aksel, men er faktisk i dag veldig i tvil hva jeg ville valgt om igjen. Det er to verdener, med hver sine fordeler. En av de største fordelene med aksel, er at du kan gå i nær sagt alle hastigheter. Drevbåt gir lavere drivstoffutgifter, men litt usikker på hvor mye...10 %? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.November.2008 Del på Facebook Svart 7.November.2008 Støtter dette med manuvrering med drev.. Jeg har tidligere KUN hatt aksel båter og vendt meg til og manuvrere aksel båter UTEN baupropell.. Nå kjøpte vi Drev båt med 2 motorer også den uten baupropell.. Drev er overlegent etter mitt syn.. det går flott både framover/aktrover og sidelengs rett og slett kjempe artig i forhold til respons kontra aksel Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sveinhj Svart 8.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2008 En halvfabrikata / selvbygger ligger generelt lavere i pris, når du en gang skal selge den... Med opplegget fra Huseklepp, der hovedsaklig alt av trearbeid er ferdig, lakkert, sammensatt og og kun tilpasninger gjenstår, så skal man være ganske fri for praktisk sans hvis man ikke skal få et bra resultat. De båtbyggerene som tilbyr byggesett har ulike måter å forberede innredning på og i tillegg kan båtene leveres i ulike ferdiggrader. Et byggesett der innredning leveres i en platestabel vil gi mye større utfordringer og større sjanse for verditap kontra et fabrikkbygg. Huseklepp har etter min mening systematisert byggeprosessen for selvbyggere på en meget bra måte. Du jobber stegvis, i rett rekkefølge, etter en byggebeskrivelse som beskriver trinn for trinn hva som skal gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Nå kjøpte vi Drev båt med 2 motorer også den uten baupropell.. Drev er overlegent etter mitt syn.. det går flott både framover/aktrover og sidelengs rett og slett kjempe artig i forhold til respons kontra aksel Du tror ikke at dette kan ha mer å gjøre med at du nå har to motorer kontra en tidligere da? Min akslingbåt (2 motorer) snur på femøren, går perfekt sideveis og tar seg inn i de trangeste smug. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
nimbuster Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Greit det Sveinbj, men likevel må du oppgi at båten er halvfabrikata eller et selvbyggerprosjekt, og det i seg selv duker for lavere pris uansett hvordan du snur og vender på det. Dersom dette ikke oppgis i annonsen er det å føre en interessert bak lyset. Jeg skulle før et mulig kjøp besiktige en Skilsø 975 en gang, og selger oppga 3/4 fabrikata. Etter besiktigelsen viste det seg at båten maks var en 1/4 fabrikata....men dette er jo litt på siden av denne tråden. Jeg sier ikke dermed at det ikke gjør båten salgbar, men prisen går ned. Hvor mye avhenger av den potensielle kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 8.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.November.2008 men likevel må du oppgi at båten er halvfabrikata eller et selvbyggerprosjekt, og det i seg selv duker for lavere pris.. Helt enig, Nimbuster. Man skal selvfølgelig opplyse om at det er et selvbygg. Nå har jeg sett både dårlige og bra selvbygg. Både fra at de omtrent har ødelagt båten og derved fått et stort verditap, men også andre der innredningsarbeidet har en så høy kvalitet at det faktisk overgår fabrikkmontasjen. Svært sjeldent det siste, men det finnes faktisk. Det kan også gå på små forbedringer som fabrikken ikke har. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinhj Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Tusen takk for alle tilbakemeldinger, synspunkter og gode råd . Etter å ha studert denne tråden samt andre tråder om Riviera 925 er valget tatt. Det blir Riviera 925 Fly, planende utgave på meg. Nå må jeg bare bli kvitt gammelbåten og så er det bare å sette igang! Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Selvbygg, brukt eller nytt? Uansett...gratulerer med valget , og med starten på ditt nye prosjekt! Hvordan ser fremdriftsplanen din ut? Skal du selge gamlebåten før du bestiller og evt. går i gang med ditt nye båtprosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
Kildal Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Har en Riviera 925 med D6 350 dph ,, perfekt kombinasjon synes jeg. Sitér dette innlegget Riviera 925 Volvo Penta D6 350 Dph Link to post
Sveinhj Svart 10.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2008 Det blir selvbygg, men må nok bli kvitt gammelbåten først Har planer om å lage en blogg her når jeg setter igang. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 10.November.2008 Del på Facebook Svart 10.November.2008 Lykke til. Rivieraen er en av de absolutt peneste norske FB båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.