Jump to content

Selvbygg Riviera, Barracuda eller Sun?


Sveinhj

Recommended Posts

Båten løfter seg litt i baugen, det er riktig.

Imidlertid er det enkelt å senke den litt med flaps, noe jeg alltid gjør.

Spesielt i grov sjø går den mykere når baugen senkes litt ned.

 

Riviera`en (halvplanerutgaven) har rykte på seg for å gå høyt med baugen,

men dette tilhører først og fremst båtene som ble produsert før 2002.

Den nye akterplattformen som kom i 2002 fungerer som en forlengelse av undervannsskroget

og gir dermed bedre bæring bak og båten går dermed "rettere" i sjøen.

Båten bør uansett justeres med flaps i forhold til bølgehøyden.

Jeg trimmer alltid båten etter sjøen, noe som gjør at jeg vanligvis kan opprettholde god fart selv i hard sjø.

 

Den nye plattformen som forlenger undervannsskroget (f.o.m. 2002 modellene):

plattfom_925.jpg

Link to post

Hadde Nimbus Ultima før Rivieraen, og jeg syntes ikke Rivieran ligger særlig mye høyere med baugen (har 2000-modell) - men flaps er en nødvendighet. Derimot er bøttestolen litt lav for en liten stakker på 1,74. Den eneste ulempen med halvplanerutgaven slik jeg ser det er noe trangt motorrom - men desto større stueplass under dørklukene.

Link to post
Er i startgropa for et selvbyggerprosjekt......med planende skrog, hekkaggreagat og flybridge.....
Jeg har fulgt denne tråden ganske nøye. Det hadde vært interessant å se dine pro og contra argumenter i forhold til:

- planende skrog

- hekkaggregat

- flybridge.

Dette er ment som vellmenende spørsmål. Jeg har i mange diskusjoner sett at båtkjøpere (nye og erfarne) har endret sine prioriteringer under veis.

Link to post
Jeg har fulgt denne tråden ganske nøye. Det hadde vært interessant å se dine pro og contra argumenter..

Etter fabrikkbesøket hos Huseklepp skrev jeg ned en umiddelbar (subjektiv) vurdering av drev kontra halvplaner og fly kontra hardtop som følger:

Pluss m/Drev:

Større fart

Mindre støy

Lavere forbruk

Enklere installasjon

Bedre organisering av stuerom/tanker

Dypere skrog/bedre plass?

 

Minus med Drev:

Dyrere vedlikehold

Dyrere forsikring

Økt avdrift

Dårligere egenskaper i dårlig vær

 

Pluss m/Aksling:

Enklere vedlikehold

Bedre sjøegenskaper i dårlig vær

Mindre avdrift (pga kjøl)

Bedre manøvrering på lav fart

 

Minus med aksling:

Mer komplisert installasjon

Trang tilgang til motor ("åling")

Mindre fart

Større forbruk

Mer støy

Mindre/dårligere org av stueplass

 

Pluss med fly:

2.håndsverdi

Utseende

Kalesjeløsning

Større kjøpergruppe ved salg (en gang)

innstigning fra side (med kalesje)

 

Minus med Fly:

Dyrere

Ståhøyde i kabin

Mørkere kabin

Mer komplisert selvbygg

Større vindfang

 

Pluss med Hardtop:

Billigere

Mer lys i kabin

Enklere å bygge selv

Stor takluke

Bedre ventilasjon

Mindre avdrift (lavere)

 

Minus med Hardtop:

utseende

kalesjeløsning

2.håndsverdi

Mindre kjøpergruppe

Innstigning via side m/kalesje (lite å holde i)

 

Selvfølgelig kan listen kompletteres og man kan være enig eller uenig i de enkelte punktene, men dette har hjulpet meg.

Link to post
Etter fabrikkbesøket hos Huseklepp skrev jeg ned en umiddelbar (subjektiv) vurdering av drev kontra halvplaner og fly

 

Jeg synes du har fått med deg mange vesentlige overveielser,

og valg av skrogtype må uansett være ut fra egne valg og behov.

 

Det høres også ut som at du har gått grundig til verks ved å besøke verftene.

Da får du blant annet et inntrykk av både bedriften og de personene som skal produsere båten for deg.

Slike ting kan være viktigere enn nødvendigvis pris, fine fargekataloger og største stand på "Sjøen for alle".

Link to post

Hvor mye regner du med å spare på egenmonteringen, i forhold til ny og i forhold til en pent brukt 3-5 år gammel tilsvarende?

 

Det var spesielt 1 ting du ikke hadde med på listen din, og det er at en båt med drev er mye mer manøvrerbar i trange havner osv med tanke på sving og bakking.

 

På den annen side: Er det kjøl på halvplanerversjonen, eller brukes det samme skroget?

Link to post

Besparelse i kroner vil vel ligge på en plass mellom 250-300'. Egeninnsats i timer regner jeg ikke med, oppsiden her er tilfredstillelsen ved å gjøre jobben selv og detaljkunnskapen man har om egen båt i etterkant. Nyere brukt er selvsagt et alternativ, fordelen med nytt er garanti på motor og annet utstyr. Det er forskjellig skrog, halvplaneren har kjøl. Helplaneren er dypere i hekken/mer v-bunn.

Link to post

Har du tenkt på følgende:

 

En halvfabrikata / selvbygger ligger generelt lavere i pris, når du en gang skal selge den.

 

Du nevner garanti på motor og annet utstyr dersom du handler nytt, men normalt får du vel bare 1 års garanti på motor? En motor som har gått et 2-3oo timer er jo som ny å regne.....innkjørt og med lavere forbruk enn en ny. På en nyere brukt er "barnesykdommene borte, alle feil som normalt oppstår på nye båter er borte, og du kan få problemfrie båtturer hele året, uten unødige og ergerlige opphold.

 

Kanskje til syvende og siste har du ikke spart noe på å kjøpe halvfabr kontra nytt. Spesielt ikke når du ta de hundrevis av timer til oppmontering i betraktning.

Link to post
.... og det er at en båt med drev er mye mer manøvrerbar i trange havner osv med tanke på sving og bakking.

 

Myte.

Forutsatt baugpropell kan jeg cm-styre båten når jeg bakker.

Har jeg 12,5 -13 meters luke (båten er ca. 10,75 m lang) kan jeg lukeparkere ved brygge ved bakking.

Teknikken er å bakke langsomt og styre retningen med baug og baugpropell.

Lærer man seg denne teknikken, kan man krype inn hvorsomhelst.

 

Ellers deler jeg Nimbusters oppfatning om ikke å velge halvfabrikat.

Bedre garantiordninger (skjer noe med båt eller motor er det ikke ditt ansvar uansett i garantitiden)

og generelt bedre 2. håndsverdi var argumenter nok for meg å kjøpe nytt.

Men jeg skal være ærlig; Det var også uaktuelt på grunn av jobb, fritid, mangel på et egnet sted å gjøre jobben, andre prioriteringer,

samt at jeg ikke orket tanken på å ha et slikt prosjekt hengende over meg i konkurranse med alt annet som er gøy.

Til det er fritiden for verdifull, også i prisklassen 2-300.000,-.

Når man uansett må ut med +/- 2 mill, er 200-300` lite å spare, spesielt dersom det i etterkant kan gi tilsvarende redusert 2. håndsverdi.

Link to post

Jeg er klar over at dersom denne båten har kjøl, så er styrbarheten god. Men, du kan gå sidelengs inn til brygga med drev også, husk det. Det er bare å lære seg teknikken. Og, i motvind eller sidevind er drev mye sterkere enn både busgpropell og hekkthruster. Du kan krype vel så mye inn med drev som med aksel overalt.

 

Jeg er også klar over at drevbåt i sakte fart gir dårlig styring, men dersom du har aksel og ingen kjøl er ikke styrbarheten noe bedre.

 

Men, når alt kommer til alt, lærer man seg å manøvrere egen båt og ta høyde både for vind, strøm og fart, enten en har drev eller aksel.

 

Personlig har jeg hatt 1 båt med drev og 3 med aksel, i nyere tid. Den jeg har nå er også med aksel, men er faktisk i dag veldig i tvil hva jeg ville valgt om igjen. Det er to verdener, med hver sine fordeler. En av de største fordelene med aksel, er at du kan gå i nær sagt alle hastigheter. Drevbåt gir lavere drivstoffutgifter, men litt usikker på hvor mye...10 %?

Link to post

Støtter dette med manuvrering med drev.. Jeg har tidligere KUN hatt aksel båter og vendt meg til og manuvrere aksel båter UTEN baupropell.. Nå kjøpte vi Drev båt med 2 motorer også den uten baupropell.. Drev er overlegent etter mitt syn.. det går flott både framover/aktrover og sidelengs :flag: rett og slett kjempe artig i forhold til respons kontra aksel :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
En halvfabrikata / selvbygger ligger generelt lavere i pris, når du en gang skal selge den...

Med opplegget fra Huseklepp, der hovedsaklig alt av trearbeid er ferdig, lakkert, sammensatt og og kun tilpasninger gjenstår, så skal man være ganske fri for praktisk sans hvis man ikke skal få et bra resultat. De båtbyggerene som tilbyr byggesett har ulike måter å forberede innredning på og i tillegg kan båtene leveres i ulike ferdiggrader. Et byggesett der innredning leveres i en platestabel vil gi mye større utfordringer og større sjanse for verditap kontra et fabrikkbygg. Huseklepp har etter min mening systematisert byggeprosessen for selvbyggere på en meget bra måte. Du jobber stegvis, i rett rekkefølge, etter en byggebeskrivelse som beskriver trinn for trinn hva som skal gjøres. :seeya:

Link to post
Nå kjøpte vi Drev båt med 2 motorer også den uten baupropell.. Drev er overlegent etter mitt syn.. det går flott både framover/aktrover og sidelengs :flag: rett og slett kjempe artig i forhold til respons kontra aksel :smiley:

Du tror ikke at dette kan ha mer å gjøre med at du nå har to motorer kontra en tidligere da? Min akslingbåt (2 motorer) snur på femøren, går perfekt sideveis og tar seg inn i de trangeste smug.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Greit det Sveinbj, men likevel må du oppgi at båten er halvfabrikata eller et selvbyggerprosjekt, og det i seg selv duker for lavere pris uansett hvordan du snur og vender på det. Dersom dette ikke oppgis i annonsen er det å føre en interessert bak lyset.

 

Jeg skulle før et mulig kjøp besiktige en Skilsø 975 en gang, og selger oppga 3/4 fabrikata. Etter besiktigelsen viste det seg at båten maks var en 1/4 fabrikata....men dette er jo litt på siden av denne tråden.

 

Jeg sier ikke dermed at det ikke gjør båten salgbar, men prisen går ned. Hvor mye avhenger av den potensielle kjøper.

Link to post
men likevel må du oppgi at båten er halvfabrikata eller et selvbyggerprosjekt, og det i seg selv duker for lavere pris..

Helt enig, Nimbuster. Man skal selvfølgelig opplyse om at det er et selvbygg. Nå har jeg sett både dårlige og bra selvbygg. Både fra at de omtrent har ødelagt båten og derved fått et stort verditap, men også andre der innredningsarbeidet har en så høy kvalitet at det faktisk overgår fabrikkmontasjen. Svært sjeldent det siste, men det finnes faktisk. Det kan også gå på små forbedringer som fabrikken ikke har. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...