Jump to content

viknes 1030, hekken blir svart av eksos


ankersn

Recommended Posts

Jeg har problemer med tilsværtning af agterenden på min viknes1030, med dieselos, er der nogen som har erfaring med at føre udstødningsrøret under vandlinien, for at undgå dette, eller anden løsning på denne ulempe?

Hilsen

Ankersn

Link to post

Min Viknes med Yanmar LY3, 369 HK, sverter litt på hekken, men kan ikke si det er særlig plagsomt. Vaskes lett av med zalo. Snakket i dag med en annen Viknes eier med 340 HK og han hadde ingen problem med dette. Så det varierer kanskje fra motor til motor, og kanskje bruken av båten.

Mh Arejane

Link to post

Viknes har tabbet seg litt ut når det gjelder eksosutløpet på båten.

Det går ut direkte 90 grader aktover.

Hadde de hatt det ut i 45 grader vinkel i hjørnet slik som de fleste verft gjør idag hadde dette

ikke vært noe problem.

 

 

Link to post

tak for de svar jeg har modtaget, jeg kan oplyse at jeg har fået at vide fra Viknes, at de afprøver forskellige modeller af dykket udstødning i øjeblikket,

og vil have en løsning på tilsværtningsproblemet i januar 2009.

 

med venlig hilsen

 

ankersn

Link to post

Har tenkt å kjøpe 1/2 m eksosslange som går utenpå utløpet i hekken, for så å føre den ut til siden.

Må klamre den under badeplattformen. Tror dette bør fungere.

Er mer eksoslukt enn sverting jeg er ute etter å bli kvitt :puke:

Link to post
  • 1 year later...

Hørte eller leste muligens her på forumet at det var en teori på for småluft innsug til motoren så det ble ett undertrykk i kabinen som igjen førte til at det ble dratt inn eksos, men dette var kanskje når en hadde kalesjen oppe..

 

Lars

Link to post

Har 830 uten nevnte problemer, men med samme type eksosutblåsning. MEN - har i våres kjørt noen turer uten kalesje, men med den fremste "kalesjedelen" på ca. 10 cm. på plass. Og for første gang kjenner jeg eksoslukt inne i båten. Helt tydelig at kalesjetype/bøyletype/utforming i stor grad påvirker hvor mye eksos som dras med og "inn" i båten, videre er det vel kjent at problemene på Viknes 1030 varierer veldig mye att. forskjellig type motor.

Link to post

Hmm,

 

Leste artikkel i båtmagasinet om eksos prpblem på Viknes 1030. De hadde i denne artikkel byttet endel dyser osv om jeg ikke husker feil. Dagens elektronikse "common rail" motorer brenner alltid med en "ideal" forbrenning og problemet med sot vil derfor være eliminert.

 

Jeg personlig kjører nesten alltid med mitt kalasje tak oppe. Tror at utforming på kalasje med Targa, kan gi en turbulent luftstrøm akter på båt. Jeg har ingen problem med soting på min båt. Det eksistere ikke sot. Men lukt av forbrenning kan kjennes i noen tilfeller, men det gjør det på de fleste båter. Forøvrig har dette aldri vært et nævneverdig problem. (Common rail motor).

 

Den artikkel i Båtmagasinet, forklarte jo båter hvor eksos partikler la seg overalt i båt.

 

Tror også badeplattform kan Lindre noe for eksos problematikk, men igjen, eksos problematikk gjelder kun på enkelte motor innstalasjoner. (Kansje motor som ikke kjører med riktig belastnig og dermed får en dårlig forbrenning var en av teoriene.). Forøvrig er det mange båter i lokal båt havn som er sort i hekken og som røykelegger halve havnen....

 

Har sett tilfeller av enkelte "Viknes" spesial eksos. Ikke overbesvist om at dette er fantastisk.

 

Om det ikke er stabilitets problemer, så er det eksos problemer som er tema her inne. Noen som har positiv erfaring med Viknes båtene og servicen hos Viknes?

Link to post
Kjedelig sak dette som det vel har gått litt rykter. Noen fordeler er det også med moderne motorer. :smiley:

Har 369 hk LY3 motor i min. Ingen problem med hverken sot, eksos eller lukt. Har heller ikke montert Viknes eksos, dette er jo en løsning på problemet som koster ca 10 000.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Viknes6BY spør om noen som har positive erfaringer med viknes båter / service. Har selv viknes som har vært totalt feilfri de siste 500 timer, etter at noen småfeil ble utbedret av forhandler første sesong (alle feil var på montert utstyr, ikke på "selve båten"). De ganger jeg har vært "i kontakt med" viknes direkte har de vært meget hyggelige, men forhandler har ved et par anledninger mått "presses litt" for å få de til å "yte" som forventet. Kjenner forøvrig flere vikneseiere, og stabilitetsproblemer er totalt ukjent for alle disse - men mange har hørt om saken som er referert annet sted her inne. Men så er det jo noen få feil som går igjen på noen modeller, spesielt de første årganger av en modell. Og så kan man jo spørre om hvorfor vi som kunder må "prøve ut" båtene, i stede for at dette er gjort på "forrhånd", med dette har selvfølgelig noe med produksjonsmengde osv. å gjøre. Når deg gjelder forhandlernettet så er min erfaring med dem egentlig lik som forhandlere for andre merker (har kjøpt ny båt flere ganger de siste 10 år) - helt ræva sammenlignet med f.eks. bilbransjen - men dette gjelder ikke enkeltforhandlere, men min oppfatning av båtbransjen generelt. Det er store brister i båtbransjens kunnskap om kjøpslov og regelverk - og dette er vel en utfordring som Norboat har prøvd å gripe tak i???

Link to post

Ja, som tidligere skips maskinist er ikke dagens comon rail noe nytt. Store 2 taks skips Dielser hadde dette systemet på begynnelsen av 80 tallet hvor det fikk navnet V. I. T, DVS Variable Injection Timing. Bil industrien importerte samme "prinsipp" nesten 15 år senere. Jeg hadde derfor ikke problemer med å kjåpe en moderne common rail motor, med elektronisk styrt injection timing.... Er ikke så avansert som forumet her inne skal ha det til, men skal jo gi en renere forbrenning + at enkelte moderne motorer forstøver Diesel på 1500 bar. Desverre følger en del elektronikk med på kjøpet, som igjen stiller andre batteri krav osv.. Den ene enden gir og den andre tar. Nei tenk når livet var enkelt med en snekke og ingen landstrøm... ( Som gir propell tæring, batteri problem, osv...)

 

Til Deg som har 369 HK Yanmar.: Hvilket forbruk og fart,? (Kjenner 3 fots syken?)

 

Er ikke denne 369 HK motor en relativ ny motor fra yanmar??

Link to post

Jeg hadde samme problem på en Bonanza 28. Felles for alle slike båter er at vinden som passerer forbi skutesiden, kommer inn som turbulens akter. Det dannes en "bakevje" bak båten, slik at en ikke får kvitte seg med soten, men trekker den inn bak. En båt med akterspeil og overbygg som tilsammen utgjør en flate på ti m2, har jo en aero-dynamikk som gjør akterspeilet til den absolutt siste plassen en burde slippe kaupen ut. :puke:. Det er jo bare å studere hvordan vannet oppfører seg bak skuta ved sakte fart, så får en et bilde av problemet. Om denne røyken er usynlig på mer "moderne motorer", så er den vel likefullt skadelig for den som puster dette inn over lengre tid.

 

For egen del (og jeg hadde en 130 hk ford), ble kvitt skiten ved at eksosen ble lagt ut sideveis, og på den måten kom ut i den luften som ungikk turbulensen bak båten. Jeg skjønner godt at folk med nye, fine båter ikke vil begynne med hulltagning i siden på båten, men med litt fantasi kan en vel prøve seg med et bend eller slange i forlengelse bak og sideveis, for å se om dette hjelper. Dersom godt resultat, kan en vel senere produsere noe mer permanent ?

Link to post

 

Til Deg som har 369 HK Yanmar.: Hvilket forbruk og fart,? (Kjenner 3 fots syken?)

 

Er ikke denne 369 HK motor en relativ ny motor fra yanmar??

Mellom 2800 og 2900 rpm så marsjer jeg på ca 20 knop og bruker 40-45 liter i timen. Drar jeg den opp i 3000 rpm så går den ca 22 knop og ca 50 liter i timen. Max turtall er 3300 rpm, da går det 70 liter i timen og 27 knop.

Har ikke fått målt l/nm. enda. Vi har brukt båten 60 timer siden jul med 26 overnattinger, men dieselvarmeren har gått masse og brukt en del diesel. Men regner med det går ca 2,2-2,3 l/nm. 369 hk Yanmar skal bruke ca 10% mindre diesel enn 340 hk Yanmar sier de lærde.

Vet ikke når denne motoren kom, men det er ikke så mange årene siden. Den er vel en videre utvikling av 340 hk Yanmar, men med 24 ventiler og elektronisk styring.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post

Takker for kjempe god informasjon om forbruk og fart på 1030 med 369 hk. Dette er jo reele tall. Skal være en god motor den 369 HK. Det er noe høyere en min Viknes 880 med 6By motor, men ikke så stor forskjell. Kjekk båt den 1030. Er nok grunnen til at De ikke har sot problem PGA en mer moderne motor.

 

Blir en 1030 neste gang, men det var jo prisen da. Er kommet endel forbedringer/ løsninger på nyere utgave.

 

God helg.

Link to post

Gikk i fjor tur/retur Stavanger - Tromsø i ferien med 1030 og 369 HK.

Det ble nesten ikke synlig sot i "hekken". Hadde ikke utvendig vask på hele turen.

Det er kraftig "bakevje" bak båten, det kan en se på flagget dersom dette står nede på rekka akter.

Flagget klistrer da seg inntil kalesjeveggen.

Forbruket lå på ca 2,2 l/nm. Kjørte i hovedsak på 2800 o/min, ca 21-22 kn.

Mh Arejane

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...